Elveţienii au dezvăluit un nou tren, pe care-l vor produce în Ungaria pentru căile ferate maghiare

11 Octombrie 2025, 15:44
Redacţia PiataAuto.md
Elveţia are un producător autohton de trenuri, Stadler, care mai păstrează fabrici de producţie completă locală, în pofida faptului că ţara e percepută de obicei drept una scumpă în asamblare. Însă produsele industriale complexe şi scumpe, sau cele strategice, sunt păstrate şi susţinute cu sfinţenie. Dar pe lângă producţia din Elveţia, Stadler are şi fabrici în alte câteva ţări din lume, mai ales acolo unde au existat comenzi mari de trenuri elveţiene şi există o tradiţie de a comanda periodic asemenea trenuri. Ei bine, Ungaria e o asemenea ţară, încă prin anii 90 fiind plasate comenzi mari pentru căile ferate din această ţară. Iar acum elveţienii au dezvăluit un nou tren, pe care-l vor produce în Ungaria pentru căile ferate maghiare.
E vorba de un nou tren din familia Flirt a celor de la Stadler, una din cele mai succes din istoria lor. Ungaria a comandat 11 asemenea trenuri intercity prin operatorul său feroviar GYSEV Zrt, cu condiţia ca acestea să fie fabricate local. Elveţienii spun că noul contract are o importanţă majoră, întrucât primele trenuri intercity pentru căile ferate din Ungaria au fost comandate exact 30 de ani în urmă, în 1995.
Întrucât vorbim tot un tren Flirt în esenţă, ceea ce au dezvăluit acum elveţienii nu e un model absolut noi, cu unul cu design exterior uşor adaptat şi cu tot designul interior configurat să ofere exact confortul şi facilităţile incluse în contract. Şi elveţienii anunţă că aceste trenuri vor fi fabricate în Ungaria.
Stadler are o fabrică în Szolnok, pe care a inaugurat-o încă în 2009, capabilă să producă structurile vagoanelor pe atunci. În 2013, ea a fost extinsă şi cu o fabrică de boghiuri, având şi capacitatea de reparaţii, devenind astfel capabilă să producă şi structura, şi partea rulantă a vagoanelor.
Foto: Aşa arăta fabrica în primii ani

Între timp, fabrica a evoluat pe partea acestor lucrări de „caroserie” a vagoanelor, fiind capabilă să le producă din aluminiu şi evoluând la producţia pentru modele integrate de garnituri Stadler, unde locomotiva nu e un modul separat, ci e integrată ca parte din segmentele articulate ale trenului, care comunică între ele, exact ca şi la modelul Flirt.
Aceste evoluţii ale fabricii au devenit posibile după ultima rundă de investiţii din partea elveţienilor, de 45 milioane de euro, prin care au echipat uzina cu utilaje mai avansate pentru producţia acestor caroserii de vagoane mai sofisticate, reutilarea fiind finalizată în 2025.
Fabrica Stadler din Ungaria devenise deja foarte importantă, producând cumulativ peste 5.600 vagoane până la începutul anului 2025, iar după reutilare capacitatea de producţie a crescut până la 750 de vagoane anual. Acum această fabrică poate produce până şi vagoane cu două etaje din categoria Stadler Kiss.
Astfel, cele 11 trenuri Flirt comandate acum vor avea câte 5 segmente articulate, ceea ce înseamnă 55 de vagoane produse în Szolnok cu tot cu partea rulantă. Ulterior, trenurile vor fi trimise la o altă fabrică Stadler pentru a avea interiorul, motoarele de tracţiune şi comenzile montate pe ele.
Noile trenuri vor putea atinge o viteză de 160 km/h şi vor avea o parte din scaune detaşabile, astfel încât să ofere mai multe locuri iarna, în timp ce vara acele scaune vor fi demontate, oferind loc pentru 18 biciclete.
Noile trenuri au aer condiţionat şi dispun de podea joasă, cu o ambianţă modernă pentru transportul feroviar. La bord va exista reţea WiFi, prize pentru încărcarea telefoanelor şi laptopurilor, porturi USB-C, precum şi alte instrumente moderne.
Aceste trenuri Flirt au de obicei tracţiunea pe două dintre boghiuri, primul şi ultimul în garnitură, cu 4 motoare de tracţiune, care însumează de obicei 2,6 MW putere. Însă formula standard. Una cu 4 vagoane la modelul Flirt, în timp ce aici există 5, prin urmare e foarte probabil ca şi puterea finală să fie mai mare. Trenurile vor putea opera în regim dublu — de 25 kV la 50 Hz pentru Ungaria şi d 15 kV şi 16,7 Hz pentru Austria, întrucât o parte din noile trenuri vor face legătura şi cu oraşe din Austria.
2
6,108
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!