Fabrica Mercedes din Sebeş, România, a demarat producţia de electromotoare şi unităţi de propulsie pentru noul GLC Electric pe o linie de asamblare de 1 km
14 Octombrie 2025, 09:52 Redacţia PiataAuto.md
Acum o lună, când Mercedes dezvăluia noul GLC Electric ca un model cu o miză enormă şi cu un salt major în inginerie, puţini intuiau că electromotoarele sale de tracţiune urmează a fi produse în România. Dar fabrica celor de la Mercedes din Sebeş beneficiază din plin de eforturile actuale ale mărcii germane de a lansa modele electrice cu motoare concepute de propriii ingineri, nu din cele cumpărate de la furnizori. Săptămâna trecută publicam un articol în care analizam tendinţele celor de la Mercedes de a muta o mare parte din producţia de maşini din Germania în Ungaria, şi menţionam acolo că electromotoarele pentru CLA Electric sunt fabricate la Sebeş, în România. Ei bine, iată că acum aceeaşi fabrică din România a dat start şi producţiei de electromotoare şi unităţi de propulsie pentru noul GLC Electric. Iar planurile pentru viitorul fabricii româneşti arată excelent.
La inaugurarea de ieri a startului producţiei acestui motoare a fost prezent Jorg Burzer, membru al consiliului de directori Mercedes AG, responsabil de producţie, calitate şi lanţ de furnizare, dar şi Prim Ministrul României, Ilie Bolojan. Jorg Burzer a menţionat că startul producţiei de electromotoare pentru GLC Electric marchează un pas important în transformarea fabricii din România într-una dedicată modelelor electrice din noua epocă a mărcii germane. Şi, de fapt, semnificaţia acestui start de producţie e mult mai profundă şi mai importantă decât declaraţiile oficiale de ieri.
De multe ori spuneam că anterior Mercedes a fost relativ leneş în ingineria modelelor sale electrice, preferând să opereze cu parametri modeşti şi să ia adeseori componente de la furnizori pentru a bifa prezenţa modelelor electrice. Chiar şi renumita familie de modele EQ, cu EQS şi EQE şi SUV-urile derivate de pe ele, erau maşini cu design complet nou, dar cu inginerie surprinzător de modestă şi limitată în parametri. Atunci când a fost lansat CLA Electric, acesta a reprezentat în sfârşit primul model electric dezvoltat complet pe interior, de cei mai talentaţi ingineri Mercedes. Aşa a luat naştere prima lor arhitectură de 800V, dar şi motoare şi unităţi de propulsie inovative, gândite ingenios, care au adus eficienţa şi performanţele la un cu totul alt nivel. Iar noul GLC Electric e al doilea model lansat cu aceeaşi abordare inginerească, după care va mai urma şi C-Class Electric în 2026, construit pe aceeaşi platformă, iar apoi vor veni şi modele electrice mai mari, create în aceeaşi manieră de inginerie temeinică.
La noul GLC Electric, spre exemplu, electromotorul de tracţiune de pe puntea spate e integrat într-o unitate de propulsie care are şi o cutie de viteze cu două trepte, şi diferenţialul, şi invertorul. Cele două trepte ale cutiei de viteze vor oferi modelului o mai mare eficientă, una adaptată la condus urban cu un raport de 11:1 şi alta la condus extraurban cu un raport de 5:1.
Electromotorul spate e unul cu magnet permanent, sincron, dezvoltat pe intern de Mercedes, care foloseşte semiconductori cu siliciu şi în invertorul său, ceea ce-l face să aibă un randament ultra eficient de transformare a energiei în forţă de propulsie. De fapt, randamentul de transformare a electricităţii din baterie în forţă motrice pe întreg sistemul de propulsie e de 93% la noul GLC Electric.
Electromotorul faţă e tot unul sincron cu magnet permanent, însă are doar un reductor, fără o cutie de viteze. Dar dispune de un ambreiaj ce-l poate cupla sau decupla, în funcţie de condiţiile de condus, atunci când e nevoie de tracţiune integrală.
Şi întrucât unităţile de propulsie pe aceste modele noi electrice Mercedes conţin nu doar electromotoarele de tracţiune, dar şi cutii de viteze sau reductoare, cu diferenţiale, era logic ca producţia lor să fie atribuită unei fabrici specializate în cutii de viteze, cum e fabrica din Sebeş. Mercedes produce cutii automate în Sebeş încă din 2013, iar din 2020 produce şi o cutie cu 8 trepte cu dublu ambreiaj pentru propulsia hibridă.
Acum, pe lângă cutiile de viteze clasice, fabrica din Sebeş produce unităţile de propulsie pentru CLA Electric şi GLC Electric. Şi partea cea mai fascinantă e că la Sebeş are loc întregul proces — de la producţia de electromotoare şi roţi dinţate necesare până la asamblarea lor într-un tot întreg, inclusiv asamblarea de invertoare şi toate modulele electronice aferente.
E o asamblare pe care o numim de obicei de ciclu complet şi până şi cei de la Mercedes o califică drept una complexă şi hi-tech, menţionând că fabrica din Sebeş are acum competenţe depline de a face asta, în urma ultimelor runde de investiţii în tehnologizare şi extindere.
Doar linia de asamblare a noilor electromotoare ocupă peste 15.000 km pătraţi şi are peste 1 km în lungimea ei, fiind constituită din 200 de procese manuale şi automatizate. Iar la noua linie de producţie muncesc exclusiv angajaţi cu experienţă ai fabricii din Sebeş, care au fost relocaţi de la alte linii de producţie.
Astfel, fabrica din Sebeş va avea şi un regim de muncă în tandem cu fabrica din Untertürkheim, Germania, care are competenţe similare. Fabrica din România, însă, va fi principala responsabilă pentru unităţile de propulsie pentru GLC Electric, model care va fi asamblat la fabrica Mercedes din Bremen, Germania. Deci, România va exporta aceste unităţi de propulsie fabricate la Sebeş spre Bremen, Germania, unde ele vor fi asamblate pe noul GLC Electric.
Începând cu anul viitor, Mercedes va avea şi un C-Class Electric, care va fi asamblat la fabrica din Kecskemet şi care va folosi aceleaşi electromotoare ca GLC, întrucât platforma tehnică e similară. Şi Mercedes a confirmat deja că tot fabrica in Sebeş, România, va fi cea care va produce electromotoarele şi unităţile de propulsie pentru el, exportându-le în Ungaria.
România devine astfel o ţară de o importanţă enormă în harta de producţie a celor de la Mercedes, fabricând componente hi-tech de înaltă valoare adăugată pentru modelele electrice cu cea mai avansată inginerie de gama mărcii germane. Fabrica Star Assembly a celor de la Mercedes din Sebeş şi fabrica alăturată Star Transmission din Cugir, în apropiere de Sebeş, au împreună circa 2.400 angajaţi, conform datelor Mercedes.