Germanii au aflat consternaţi că industria lor e în cel mai mare declin din ultimii trei ani, în special industria auto
8 Octombrie 2025, 22:48 Redacţia PiataAuto.md
Germanii estimau anterior că a doua jumătate a acestui an va fi o perioadă de mare revigorare pentru industria lor, care era aşteptată să-şi revină pas cu pas. În mod special, industria auto era aşteptată să poată intra pe o linie mai stabilă de revigorare, după turbulenţele majore din ultimul an. Mai multe fabrici auto au fost la limita de a se închide, iar cei de la Ford au şi închis una, dar foarte multe dintre ele au anunţat concedieri majore. Şi mai drastică a fost situaţia în ultimii doi ani în rândurile furnizorilor auto, care au trecut de valuri de concedieri imense anul trecut, iar în acest an sunt cuprinşi de un şir de falimente anunţate şi un al doilea val de concedieri printre furnizorii mari. În mai şi iunie producţia industrială părea să scadă mult mai puţin, iar în iulie s-a atestat o creştere de peste 1,3%, ce părea un semn al revigorării aşteptate. Doar că în august situaţia s-a înrăutăţit vizibil, cu cel mai mare val de falimente anunţate unul după altul în industria auto. Astăzi germanii au aflat consternaţi datele pentru luna august 2025, descoperind că industria lor a scăzut cu 4,3%, cea mai mare scădere atestată din martie 2022 încoace, informează publicaţia Handelsblatt.
Această scădere generală a industriei a fost în mare parte cauzată de o scădere şi mai mare a industriei auto, care a indicat un declin de -18,5% în comparaţie cu luna anterioară.
Acest colaps al cifrelor din industria auto a fost accentuat de vacanţe şi pauze de producţie ale producătorilor auto, dar şi de schimbări ale unor modele importante, care impun pauze, spune economistul şef al Commerzbank, Jorg Kramer, pentru publicaţia germană.
Doar că asta e doar o explicaţie parţială, or, în aceeaşi perioadă am auzit atenţionări grave până şi de la producători precum Porsche că problemele sunt uriaşe, şi se vor agrava în timpul apropiat, atât din cauza tarifelor internaţionale, a scăderii din China pentru producătorii germani, cât şi din cauza vânzărilor volatile pe care aceştia le întâmpină cu modelele electrice. Modelul nostru de business de până acum nu mai funcţionează, avertiza şeful Porsche într-o scrisoare către toţi angajaţii, după care a anunţat şi planuri drastice.
Şi VW s-a plâns de cerere volatilă pentru modele sale electrice şi după ce a avut o jumătate de an cu cifre optimiste de vânzări, în ultima lună a anunţat noi pauze de producţie pentru maşinile electrice la fabricile sale.
E adevărat că unele modele importante au fost scoase de producţie în această perioadă, ceea ce a determinat scăderi pentru ele, precum VW T-Roc de generaţie precedentă, sau Mercedes EQB.
Totuşi, nu doar fabricile de asamblare a maşinilor formează industria auto, iar noi raportam de curând că cifrele slabe i-au impus pe cei de la Bosch să anunţe în septembrie concedierea a încă 13.000 angajaţi, iar ZF încă 7.600, renunţând cu totul la divizii producătoare de electromotoare şi invertoare şi declarând că e posibil să le cumpere de la chinezi.
Tot în septembrie, chiar şi un furnizor cu 168 de ani istorie, Kiekert, şi-a anunţat falimentul. De asemenea, cifrele din august nu includ asta, dar în septembrie fabricile Jaguar Land Rover nu au funcţionat deloc, nicăieri în lume, şi ar fi produs minim 40-50 mi de maşini. Iar acele 50 mii de maşini ar fi folosit 50 mii cutii de viteze de la ZF, care nu au fost furnizate deloc. Deci, e posibil ca cifrele pentru septembrie să fie la fel de puţin optimiste pentru multe din fabricile furnizorilor.
Acum experţii economici din Germania se împart în cei care cred că va exista totuşi o revigorare în ultimele trei luni ale anului şi în cei care şi-au pierdut această speranţă pentru următoarele 6 luni. Guvernul federal estimează că în ultimul trimestru va exista o creştere a producţiei industriale de 0,2%.
Această cifră, însă, ar putea reprezenta la fel o medie a întregii industrii, cu unele ramuri care să crească mai mult şi cu o industrie auto care încă se va zbate în declin. Concurenţa chineză se face tot mai simţită, ea muşcând simţitor din vânzările pe care altfel le-ar fi înregistrat şi producătorii germani. Iar exporturile germane spre alte pieţe majore de cândva, precum China şi SUA, sunt serios periclitate acum de cerere mai mică în prima ţară şi tarife în cea de-a doua. Şi toate astea impun fabricile din Germania să muncească la randament scăzut acum, cu oameni plătiţi mai scump decât în alte regiuni, dar cu producţie mai mică.
Există şi şanse de recuperare, dar ele sunt răzleţe, şi bine punctate pe unii producători luaţi separat, care au lansat modele noi cu potenţial mai mare în ultimul timp şi care ar putea profita de cererea mai mare pentru ele. Dar nu există şi premise la nivelul unui fenomen pentru întreaga industrie, care ar putea să impulsioneze producerea unei creşteri spectaculoase. Perspectivele sunt şi mai efemere pentru furnizorii auto, care sunt adeseori victime colaterale în aceste procese. Va mai urma o perioadă dificilă pentru industria auto germană, deci, următoarele luni urmând a fi foarte revelatoare pentru identificarea potenţialului de recuperare. Deocamdată, însă, cifrele de azi au fost un duş rece pentru foarte mulţi germani.