Germanii au aflat cu stupoare planurile Mercedes de a muta o mare parte a producţiei de maşini din Germania în Ungaria

9 Octombrie 2025, 12:48
Redacţia PiataAuto.md
Mercedes are o fabrică în Ungaria de câţiva ani, în Kecskemet, unde produce maşini compacte şi unde a raportat în anul 2024 un număr de 146.000 maşini fabricate. Încă în 2022, cei de la Mercedes au iniţiat un proiect de extindere a acestei uzine, pe durata a trei ani, deci până acum, în 2025. În urma extinderii, fabrica trebuie să poată produce şi noi modele electrice din gama Mercedes, dar şi baterii pentru acestea. Totodată, la lansarea mai multor modele noi în acest răstimp, Mercedes anunţa că ele vor fi produse în Germania şi în Ungaria, într-un soi de tandem uşor de ajustat între fabricile sale din cele două ţări. Doar că între timp vânzările Mercedes au scăzut, unele modele electrice mari ale mărcii au suferit insucces, profitul e ameninţat de scăderea de vânzări din China, iar şeful Mercedes vrea să taie din nou din costuri. Şi acum presa germană a aflat noi cifre din planurile de producţie ale Mercedes, care arată o situaţie revoltătoare pentru germani, prin care Mercedes panifică să mute o mare parte din producţia de maşini din Germania în Ungaria, transformând uzina maghiară în cea mai mare din Europa, depăşind toate cele 3 uzine pe care producătorul le are în Germania.
Mercedes are trei fabrici mari în Germania — cea din Sindelfingen, de lângă Stuttgart, care e un adevărat conglomerat industrial cu multiple hale de producţie şi e considerată cea principală, cea din Bremen şi cea din Rastatt. Capacitatea sumară de producţie a acestor trei fabrici e de peste 1 milion de maşini pe an, cam 350 mii per fabrică. Desigur, Mercedes mai are fabrici şi în alte părţi ale lumii, precum cea din Ungaria despre care vorbim azi, sau din SUA, unde sunt produse SUV-urile mari.
Ei bine, conform noilor cifre descoperite de germani, Mercedes planifică să reducă capacitatea de producţie de la fabricile sale din Germania până în 2027 la maxim 900.000, iar cifra e o limită de sus optimistă, fiind foarte probabil ca de facto să fie produse mai puţine maşini. În acelaşi timp, tot Mercedes vrea să crească producţia la fabrica din Ungaria până în 2027 până la 400.000 de maşini anual, cu o limită minimă de 300.000 maşini fabricate pe an.
Cifra de 400.000 anual reprezintă o capacitate mai mare decât cea anunţată acum trei ani în planurile de extindere a uzinei maghiare, iar când această creştere se întâmplă sincronizat cu o diminuare de capacitate din Germania, avem efectiv un tablou când Mercedes mută o cotă de 100-150 mii de maşini anual din Germania în Ungaria, pe lângă cifrele planificate anterior. Astfel, fabricile din Germania vor fi limitate efectiv la o producţie anuală de 250-300 mii de maşini, în timp ce fabrica din Ungaria va deveni cea ai mare din Europa a producătorului german şi va ajunge la până spre 400 mii, depăşind toate din cele trei fabrici Mercedes din Germania.
Foto: Fabrica Mercedes din Ungaria

În prezent, la fabrica din Sindelfingen, inclusiv renumita fabrică 56 dedicată modelelor electrice, sunt produse modele precum Mercedes S-Class (inclusiv versiunile Maybach), Mercedes EQS, E-Class W214 şi GLC-ul cu combustie. Aici se producea anterior şi modelul CLS, dar acesta a ieşit din producţie. Mercedes-AMG GT 4-door coupe era produse anterior aici, dar din 2023 e produs de Valmet Automotive în Finlanda. În 2024, fabrica a produs 204.000 automobile, având 20.500 angajaţi. În viitor, aici ar trebui să fie produse şi modelele electrice mari ale mărcii, care au tot fost amânate în ultimii ani.
Fabrica din Bremen, care a fost inaugurată în 1978 pentru a produce modelul W123, asamblează acum modele precum Mercedes EQE, C-Class W206, CLE Cabrio şi Coupe, GLC SUV şi GLC Coupe, ambele cu combustie, SL Roadster, Mercedes-Maybach SL şi Mercedes-AMG GT, acel model sport cu două uşi lansat acum doi ani. Anterior aici se producea şi EQC. În 2024, fabrica a avut un randament bun de lucru, producând 325.000 maşini, la doar 11.000 angajaţi. Dar, desigur, modelele de aici sunt preponderent mai medii în talia lor, în timp de la Sindelfingen sunt produse modelele mai mari şi mai luxoase.
Fabrica din Rastatt a fost tradiţional concentrată spre modelele mai mici şi produce acum A-Class, B-Class, CLA Coupe, GLA şi EQA, modelul electric bazat pe GLA.. În 2024, aici au fost produse 231.000 maşini, cu 6.000 angajaţi.
Tot aici din iunie 2025 a luat start producţia noului CLA Electric, dar e o asamblare mai limitată, cu caroseria produsă în Kuppenheim şi livrată aici. Acest model urma a fi plasat în producţie în paralel şi la fabrica din Ungaria, în Kecskemet, şi tot în Ungaria e stabilită şi producţia bateriilor pentru modelele asamblate acolo. Electromotoarele noului CLA Electric sunt produse în România, apropo, la Sebeş, fiind livrate atât în Ungaria, cât şi în Germania. Şi sunt electromotoare cu o inginerie cu adevărat avansată şi curioasă.
Foto: Construcţia electromotorului de pe puntea faţă

Iar aici vin şi acele planuri anunţate anterior de a avea toate modelele electrice pe platforma MMA, precum CLA Electric, produse în paralele şi în Germania, la Bremen, şi în Ungaria. Totodată, Ungaria va participa şi la producţia viitoarelor modele mai mari, pe platforma MB.EA, precum noul GLC Electric şi viitorul C-Class electric, împreună cu fabrica din Bremen.
Iar aici vine avantajul de care germanii nu sunt foarte fericiţi al fabricii din Ungaria. Că ea primeşte cote de producţie din două familii majore de modele, în timp ce fabricile germane primesc câte una. Respectiv, şi tandemul anunţat că aceste modele vor fi produse atât în Germania, cât şi în Ungaria, nu înseamnă că cotele vor fi distribuite egal, şi pre tot mai mult că fabrica din Ungaria va avea cote mai mari de producţie datorită costurilor mai mici. „Pe unele capitole avem costuri până la 70% mai mici de producţie în Ungaria, faţă de Germania”, declara mai mult timp în urmă şeful Mercedes când vorba de optimizări.
Deja în anul 2026 planurile celor de la Mercedes estimează peste 200.000 automobile produse la fabrica din Ungaria, iar pentru anul 2027 planurile sunt indicate ca fiind între 300.000 şi 400.000. Şi întrucât acum Mercedes are cerere mică mai ales pe modelele mari ale mărcii, s-ar putea ca decalajul de producţie între fabricile din Germania şi cea din Ungaria să fie şi mai mare, ultima fiind favorizată de faptul că are în producţie modele cu vânzări mai masive.
De ce se întâmplă această mutare de cote de producţie din Germania în Ungaria? Răspunsul simplu ar fi din cauza dorinţei Mercedes de a reduce costurile, pe fundalul presiunii pe care o simte din cauza scăderii vânzărilor, mai ales în segmentul de lux care-i garanta cote mai mari de profit. Iar aceste costuri mai mici din Ungaria vin şi de la costul mai mic al energiei — or, Germania a renunţat la energia nucleară la preţ predictibil şi accesibil acum doi ani şi a devenit un importator net de energie foarte rapid. E adevărat că între timp Germania şi-a sporit capacităţile de energie regenerabilă, dar în lipsa capacităţilor suficiente de stocare, preţul de piaţă e foarte volatil şi adeseori mai mare, ceea ce pune presiune pe industriile energofage, cum ar fi producţia de maşini, care implică topiri de oţel şi fabricări de caroserii şi componente pe baza acestuia.
Aici se mai pot adăuga mult alte componente de cost, dar şi eşecuri care ţin direct de modele nereuşite ale Mercedes sau de evoluţii impredictibile ale pieţei, dar până la urmă energia la preţ accesibil şi predictibil e fundaţia oricărei industrii. Iar asemenea decizii din trecut, luate încă pe timpul lui Merkel, de a închide un număr uriaş de centrale nucleare din ţară, care produceau energie ieftină din belşug, îşi spun acum cuvântul în subminarea industriei din Germania şi-n asemenea fenomene prin care producţia începe a migra în mod clar spre alte ţări cu energie mai predictibilă.
Foto: Evoluţia energiei nucleare în Germania, de la 22,9 GW putere totală în 1989, şi 20,5 GW putere în 2010, la 0 GW putere în 2024 şi 2025. În total, Germania a avut 36 de reactoare nucleare.
2
122,695
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!