Germanii au derulat exemplar o operaţiune de transport agabaritic ce a combinat calea ferată cu camioanele cu platforme imense şi un transformator de 300 tone
8 Octombrie 2025, 19:17 Redacţia PiataAuto.md
Transportarea obiectelor uriaşe e întotdeauna un lucru complex, ce necesită multă planificare logistică. Chiar şi cei care muncesc zeci de ani în acest domeniu întâlnesc situaţii inedite, care impun o gândire diferită, în afara convenţionalului. De curând, inginerii şi operatorii uneia din cele mai experimentate companii de logistică agabaritică din Germania, Kubler Spedition, au derulat o operaţiune complexă de transport a unui transformator uriaş de 305 tone, ce a combinat calea ferată cu platformele imense tractate de camioane, combinarea celor două medii de transport având loc chiar la o trecere de cale ferată.
Totul a avut loc în perimetrul localităţii Bad Sackingen din Germania, aflată chiar la hotar cu Elveţia. Obiectul transportat era un transformator ABB de 305 tone, despre care autorii operaţiunii nu spun prea multe, dar, întrucât ABB e o companie elveţiano-suedeză, e clar că acesta vine din Elveţia. Doar că e nevoie şi de o precizare aici — de mai mulţi ani, ABB nu mai produce transformatoare de înaltă putere şi nu le mai face lucrări de mentenanţă capitală, acea divizie a sa transformându-se în Hitachi Energy, care le asigură şi mentenanţa acestor transformatoare. Deci, cel mai probabil vorbim de un transformator care tocmai a fost revigorat în Elveţia şi e livrat înapoi în Germania.
Dacă prin părţile noastre asemenea transporturi mari şi rare se fac aproape întotdeauna pe cale terestră, cum a fost în cazul transporturilor de acum câteva luni de la centrala Mintia din România, atunci în Elveţia şi Germania pentru asta există căi ferate pentru 99% din cazuri. Orice fabrică mare, ori entitate industrială şi energetică mare are calea ferată trasă până în curtea sa, mai ales o entitate care foloseşte un asemenea transformator imens de reţea pe teritoriul său.
Prin urmare, soluţiile aplicate de obicei sunt feroviare pentru asemenea transporturi şi asta o confirmă şi cei care au organizat operaţiunea de acum. Transporturile feroviare permit încărcături mult mai mare per axă, sunt mai eficiente energetic şi în timpul necesar, spun aceştia.
Doar că de această dată, destinaţia care trebuia să primească acest transformator nu avea cale ferată pe teritoriul său şi ea nu putea fi trasată. Prin urmare, era nevoie ca livrarea finală să fie făcută cu camioanele. Însă transportarea doar cu camioane din Elveţia nu era nicidecum o soluţie, întrucât elveţienii nu admit aşa ceva când există cale ferată. În Elveţia, până şi camioanele în tranzit pe o mare parte din rute sunt urcate pe platforme feroviare pentru a fi transportate de-a lungul ţării eficient, cu zero CO2, zero zgomot şi noxe, şi cu eliberarea autostrăzilor.
Astfel, germanii de la Kubler au fost de acord să-şi folosească principiul pe care ei îl declară de câţiva ani, când şi-au făcut intrarea în zone transporturilor feroviare — transportăm cât de mult se poate pe calea ferată şi doar ce e absolut necesar pe cale terestră cu camioanele.
Asemenea tranziţii de pe calea ferată pe platforme terestre se mai practică, doar că el au loc de obicei în terminale logistice specializate, cu macarale mari fixe, care ridică obiectul transportat de pe platforma feroviară şi o plasează pe cea terestră. Aici nu există în apropiere o asemenea platformă, iar destinaţia finală era relativ aproape de hotarul elveţian. Prin urmare, inginerii au planificat o operaţiune de mutare a transformatorului de 305 tone de pe platforma feroviară pe cea terestră direct în mijlocul unei intersecţii a drumului asfaltat cu calea ferată.
A fost folosit transportatorul specializat al celor de la Kubler pentru asemenea obiecte mari, care permite fixarea unui obiect de până la 348 tone pe centrul, apoi braţele din faţă şi din spate se sprijină pe platforma articulată, feroviară sau terestră. În prima etapă, aceste braţe au fost susţinute de platforme feroviare, iar garnitura agabaritică a fost propulsată de o locomotivă RB 218 de 2.800 CP.
Odată ce a ajuns la intersecţia cu pricina, atât drumul, cât şi calea ferată au fost închise temporar, iar două macarale mobile, pe platforme de camioane au asistat tranziţia. Două camioane MAN specializate pentru convoaie agabaritice au intrat în acţiune, unul în faţă, pentru a tracta prima platformă şi altul în spate pentru a o împinge pe a doua. Un camion MAN are 680 CP, iar altul are 640 CP.
Macaralele au ridicat unul din braţele construcţiei metalice imense, care susţinea transformatorul, iar platforma feroviară a fost mutată de sub el. În loc, a venit sincronizat prima platformă terestră cu un număr imens de punţi, la 90 grade faţă de cale ferată, iar baza elementului metalic uriaş a fost fixată în articulaţia de pe platformă.
Apoi, primul camion cu prima platformă a început a se mişca în faţă, iar în acest timp platforma feroviară posterioară a adus şi celălalt braţ al construcţiei în intersecţie. Aici macaralele au ridicat din nou braţul construcţie metalice, iar sub ea a venit a doua platformă terestră. A urmat o nouă fixare în articulaţia platformei, iar de aici încolo convoiul terestru era gata, cu transpunerea cu succes a transformatorului uriaş de 305 tone de pe cale feroviară pe cea terestră într-o banală intersecţie.
Iar de aici încolo lucrurile au fost mai simple, convoiul făcând cei câţiva kilometri până la destinaţia finală de livrare a transformatorului. Totul s-a făcut lent şi cu precauţie, pentru că e o oricum un transport agabaritic pe drumuri înguste, dar până la urmă operaţiunea a fost un succes exemplar de planificare şi execuţie. Şi calea ferată a fost folosită la maxim cât a fost posibil chiar şi atunci când la destinaţie nu exista o ramificaţie feroviară.