Inginerii Porsche au patentat un nou motor cu arhitectură W18 sau W12, cu o construcţie neaşteptată, menit să readucă pasiunea pentru propulsoarele cu combustie
18 Octombrie 2025, 23:02 Redacţia PiataAuto.md
De câteva luni, Porsche ne spune că e într-o criză majoră de vânzări şi de debusolare, după ce câţiva ani la rând ne-a spus că până şi cele mai populare modele ale mărcii vor deveni electrice, iar inginerii n-au mai prea dezvoltat alte motoare cu combustie. Dacă modelul 911, care trebuia să fie ultimul rămas cu combustie, a mai primit motorizări hibride noi cu o turbină electrică dezvoltată împreună cu Rimac şi cu baterii Varta, atunci modele 718 trebuiau să devină complet electrice, la fel ca şi Macan şi Cayenne. La Macan asta s-a întâmplat deja, iar viitorul Cayenne a debutat deocamdată doar în versiune electrică. Însă aceste modele electrice nu generează vânzări suficient de bune, încât să înlocuiască toată cererea anterioară, iar între timp oamenii avuţi ai lumii se lasă impresionaţi tot mai puţin de modele de lux cu propulsie electrică, preferându-le pe cele cu combustie. Aşa că Porsche s-a pomenit în situaţia în care e nevoit să dezvolte rapid modele cu combustie, în special SUV-uri. La Macan se va aplica soluţia salvatoare imediată cu preluarea platformei de pe Q5, fără măcar a se adapta tracţiunea integrală, lăsându-le predilecţia spre tracţiunea faţă. Dar la Cayenne nu se poate aplica această soluţie, întrucât grupul VW n-are un Q7 sau un VW Touareg dezvoltat, de nouă generaţie, pe dimpotrivă, Touareg-ul e pensionat acum. Pentru un Cayenne cu combustie, ar fi nevoie de ceva extraordinar, care să readucă pasiunea pentru acest model Porsche şi să-l facă din nou o mină de aur pentru Porsche. Iar acum organizaţia internaţională de proprietate intelectuală WIPO a publicat patenta depusă de inginerii Porsche, care ne arată şi soluţia lor magică pentru viitorul Cayenne şi eventual viitoarea Panamera. Inginerii Porsche au proiectat şi patentat un nou motor W18, cu o posibilă derivare a lui şi într-un motor W12!
Dar primul lucru foarte important pe care trebuie să-l spunem e că noul motor W18 şi derivata lui W12 nu are nimic în comun în construcţia sa cu motorul W12 pe care grupul VW l-a pensionat de curând, care echipa modelele Bentley şi anterior Audi. Acel motor avea două blocuri cilindrice, iar fiecare bloc avea câte două rânduri de cilindri poziţionaţi într-un soi de zigzag, având între ei un unghi relativ mic, construcţia derivând din motoare VR de la VW din anii 90.
Foto: Aranjamentul cilindrilor într-un motor W12 al grupului VW de până acum
Noul motor Porsche W18 va avea trei blocuri cilindrice distincte, fiecare din ele având câte 6 cilindri în linie în forma patentată acum sau câte 4 cilindri în forma adaptată W12! Unghiul dintre blocurile exterioare e de 120 grade, iar între blocurile interioare — de 60 grade.
Fiecare bloc cilindric are galeria sa de admisie şi de evacuare. Galeriile de admisie sunt poziţionate deasupra fiecărui bloc, pentru a minimiza distanţa pe care trebuie să o parcurgă aerul pregătit de admisie spre combustie, iar ideea inginerilor Porsche e ca acesta să intre aproape verticale spre cilindri.
Foto: Noul motor W18, patentat de inginerii Porsche. Culorile sunt aplicate de redacţia noastră pentru mai multă claritate vizuală
La fel de curios e că galeriile de evacuare sunt câte două pentru fiecare bloc de 6 cilindri, fiecare galerie colectoare preluând gazele de eşapament de la câte 3 cilindri!
Asta face ca ambele blocuri externe să aibă galerii colectoare şi pe exteriorul lor, şi pe interior. Iar blocul central are galerii similare din ambele părţi. În total, motorul W18 al celor de la Porsche are 6 asemenea grupuri de galerii de evacuare, proiectate în mod clar pentru a avea lungimi egale.
Un asemenea motor va arăta monstruos de frumos, cu atâtea ţevi de evacuare în jurul său şi cu 3 galerii mari de admisie în stil clasic, poziţionate peste fiecare bloc cilindric. Va fi unul din puţinele motoare moderne care va fi mai frumos, probabil, dacă va fi lăsat descoperit, fără un capac.
La o asemenea configurare a evacuării, ar fi logic să presupunem că motorul ar urma să fie aspirat, fără turbine. Dar nu e aşa. Inginerii Porsche spun că au prevăzut şi instalarea a 3 turbine pe acest motor, câte una pe fiecare bloc de cilindri. Ei menţionează în patentă că turbinele ar fi acţionate de gazele de eşapament, dar nu oferă şi schiţe constructive, or, dacă turbinele ar fi prezente, evacuarea ar trebui conectată din toţi cei 6 cilindri pe bloc, pusă să propulseze turbina, iar partea de compresor a turbinei ar trebui conectată cu canalele de admisie.
Din ceea ce putem desluşi în aceste imagini din actele de patentă, Porsche nu a elaborat o asemenea construcţie turbo, iar noi ne putem gândi că la o asemenea construcţie complexă, având deja turbine acţionate electric pe Porsche 911, e foarte probabil ca şi aici să vedem turbine complet electrice, montate doar la începutul galeriei de admise. Sau, pentru a reda efectul de feedback progresiv, fiecare turbină ar putea fi separată în două bucăţi — cu turbina propriu-zisă montată pe evacuare, cu electromotor asociat care să funcţioneze ca un generator de electricitate, iar acea electricitate să alimenteze direct electromotorul cu compresor, montat pe admisie. În acest fel, construcţia canalelor de admisie şi evacuare rămâne aproape neschimbată faţă de ceea ce vedem aici, iar turbina şi compresorul nu sunt conectate printr-un ax mecanic, ca de obicei, ci printr-o transmisie electrică. Desigur, în etapele iniţiale compresorul ar putea prelua electricitatea din bateria maşinii pentru a reduce turbolag-ul, dar ulterior ar exista o corelare între partea de evacuare şi admisie.
Foto: Teoretizăm despre forma turbinelor
Asta, însă, e doar presupunerea noastră, judecând din complexitatea construcţiei prezentate în patentă, tehnologiile pe care Porsche deja le are şi din cât de complicat ar fi să se instaleze turbine clasice apropiate de admisie şi evacuare într-o asemenea construcţie.
Însă un motor W18 e deja o construcţie extrem de complexă, prin urmare s-ar putea ca inginerii să meargă pe o conexiune mecanică sofisticată şi la aceste turbine.
Inginerii Porsche n-au menţionat vreun diapazon de cilindree sau putere a noului motor, pentru că aceste puteri pot fi foarte diferite şi nu sunt specificate de obicei în actele de patentă. Însă au specificat că unghiul de 60 grade între blocuri şi 120 grade între blocurile exterioare e cel mai bun ales de ingineri, întrucât dă o echilibrare mecanică reciprocă impecabile între blocuri.
Toate cele trei blocuri sunt conectate la un singur arbore cotit, bineînţeles, odată e vorbim o asemenea arhitectură. De fapt, în istorie au mai fost încercări de a crea motoare au asemenea arhitectură şi anume ea, cu blocuri separate, era cea căreia i-a fost iniţial atribuită litera de W.
Foto: Motorul Isotta Fraschini Asso 750
Şi odată ce motorul e unul W18, e inevitabil să ne întrebăm dacă acest motor va rămâne doar pentru Cayenne şi Panamera sau va urca şi mai sus în ierarhia grupului, ajungând în formă tri turbo sub capota modelelor Bentley, spre exemplu. Iar în formă W18 şi cu 6 turbine ar putea ajunge pe un Bugatti, ca o alternativă la actualul V16 aspirat, cu sistem plug-in hibrid! Dacă tot oamenii avuţi preferă motoarele cu combustie, mecanice, cu spirit analogic, peste 2-3 ani s-ar putea ca nici V16 cu sistem plug-in hibrid să nu-i încânte suficient şi atunci W18-ele va fi fascinaţia absolută, poate.
În contextul în care de curând Mate Rimac a anunţat public că le-a propus celor de la Porsche să răscumpere integral acţiunile Bugatti Rimac, preluând controlul Bugatti, iar noi spuneam că cei de la Porsche ar putea să nu fie prea încântaţi de tactica presiunii publice abordat de Mate Rimac, acest nou motor ar putea să-i amintească lui Mate Rimac că Bugatti e o marcă la care cei de la Porsche ţin prea mult, iar în eventualitatea în care toate situaţia cu Mate ar degenera într-un conflict, Porsche are deja un motor superb, pregătit de inginerii săi pentru a reda un nou suflu de pasiune şi pentru Bugatti, şi pentru Bentley sau Porsche.