La o lună şi jumătate de la atacul cibernetic, Jaguar Land Rover a repornit producţia, descoperindu-se că sistemele sale informatice erau arhaice, încă din perioada Ford

20 Octombrie 2025, 13:37
Redacţia PiataAuto.md
Jaguar Land Rover începe să-şi revină după cel mai mare atac cibernetic înregistrat vreodată în lumea auto, când sistemele informatice ale companiei au fost distruse, cu volume imense de date pierdute, iar producătorul britanic a fost nevoit să-şi oprească la 1 septembrie toate fabricile pe care le are în lume. Producătorul britanic a anunţat ulterior mai multe date ţintă când ar putea să-şi repornească producţia, ele fiind amânate de mai multe ori, şi abia acum au fost repornite toate liniile de producţie. Acestea operează, însă, într-un ritm mult mai lent, cu pauze şi sacadări, inclusiv pentru verificări minuţioase, compania vrând să se asigure că sistemele sale informatice restabilite funcţionează corect şi asigură asamblarea fără erori a maşinilor. Totodată, odată cu repornirile de acum, a devenit cunoscut un fapt surprinzător, şi anume că sistemele informatice ale Jaguar Land Rover erau arhaice, venind încă din perioada Ford.
Jaguar Land Rover (JLR) a fost atacat cibernetic în infrastructura sa informatică de bază, care gestionează toate procesele aferente vânzării, configurării şi producţiei de automobile. Atunci când un client configurează cu un dealer o maşină, datele acesteia se generează în sistem, se confirmă, iar ulterior acea maşină generează comenzi automatizate către furnizori, alocându-i-se şi un slot de producţie la fabrică, iar odată cu asta sunt indicaţi furnizorilor şi termenii de livrare. Iar pe linia de producţie, toate acele componente precomandate şi pregătite ajung pe maşina corectă.
Când acest sistem a fost distrus, JLR s-a pomenit cu comenzi preluate pentru fabricarea maşinilor despre care nu mai ştia nimic, cu subcomenzi plasate la furnizori şi piese ce urmau a venit de la aceştia, despre care nu se mai ştia unde trebuie instalate.
A urmat o muncă enormă de restabilire manuală a informaţiilor, probabil pe baza copiilor păstrate la dealeri şi corelarea lor cu codurile pieselor. În mod normal, acest sistem e divizat pe module independente, protejate, dar care comunică între ele. La JLR a existat în mod evident o breşă enormă de securitate şi de modul în care a fost gândită arhitectura acestui sistem.
De fapt, în cadrul acestei anchete, presa britanică a aflat că toată infrastructura digitală a celor de la Jaguar Land Rover datează încă din perioada când marca aparţinea celor de la Ford, adică efectiv era realizată încă înainte de anul 2008, posibil prin anii 2003 când fabricile britanice au fost digitalizate! Unele interfeţe digitale fuseseră reînnoite pentru a părea mai moderne, dar arhitectura principală era datată încă de atunci, iar indienii de la Tata Motors, care deţin din 2008 încoace compania, nu s-au obosit să investească până acum într-un sistem digital nou.
Nu e de mirare, deci, că atacatorii cibernetici au putut sparge acest sistem şi l-au putut afecta atât de profund. Probabil şi aceştia au rămas uluiţi de arhaismul sistemului, conceput în perioada Windows 98 şi Windows XP.
JLR nu avea nici o asigurare pentru atac cibernetic, deşi în ultimii ani multe companii mari îşi iau asemenea poliţe. Asigurarea ar fi acoperit venitul ratat şi costurile de restabilire, dar JLR, deşi negociase una, nu reuşise să semneze încă poliţia. Acum, toate aceste costuri vor fi suportate de ei, şi parţial de guvernul britanic prin împrumutul de urgenţă, acordat companiei pentru a depăşi criza.
Între timp, JLR a anunţat că a iniţiat şi un program de plăţi în avans pentru furnizorii săi, pentru a-i ajuta să treacă de perioada dificilă, când n-au primit comenzi de la JLR, dar au avut de plătit salarii. Acest program de plăţi anticipate a fost şi una din condiţiile oferirii ajutorul de la guvernul britanic.
Începând cu 8 octombrie, JLR a început a testa repornirea liniilor de producţie la fabrica de motoare şi cea de baterii din West Midlands, Marea Britanie. La aceeaşi dată au fost repornite în formă de test liniile fabricilor britanice din Halewood şi Solilhull, inclusiv zona de producţie şi vopsire a caroseriilor.
Ceva mai târziu a fost pornită şi sub formă de test şi fabrica din Nitra, Slovacia, acolo unde Land Rover asamblează Defender şi Discovery.
Liniile de asamblare a lui Range Rover şi Range Rover Sport de la fabrica din Solilhull au intrat într-un ritm ceva mai stabil abia săptămâna trecută. Iar la sfârşitul săptămânii trecute a fost anunţată atingerea unui ritm similar şi la linia de asamblare a lui Range Rover Evoque şi Discovery Sport de la fabrica din Halewood.
Totuşi, acum producţia încă se află în faza de funcţionare lentă controlată, cu sporire treptată a ritmului, odată ce sunt făcute toate verificările şi corecţiile necesare. Chiar dacă va mai dura până la o revenire la ritmul complet de producţie, reluarea de acum e deja o rază palpabilă de speranţă în revenirea la normal a celor de la Jaguar Land Rover şi a furnizorilor care depind de ei.
Acest atac cibernetic, însă, va rămâne ca unul cel mai grav din istoria lumii auto, şi după el cu siguranţă şi JLR va învăţa lecţiile necesare, dar şi alţi producători auto. Or, o arhitectură digitală arhaică şi vulnerabilă în zilele noastre poate pune pe brânci chiar şi o asemenea companie mare, cu fabrici în toată lumea, ducând la venituri ratate de miliarde de lire. Şi, din păcate, se întâmplă adeseori ca unele companii mari, care ne tot conving de performanţa şi randamentul lor, să se bazeze pe sisteme arhaice, iar proprietarii asiatici ale acestora raportează ani la rând profituri record fără cea mai mică intenţie de a investi într-o nouă arhitectură. E un adevărat paradox, mai ales că Tata Motors are şi o divizie Tata Technologies, care se prezintă drept furnizor de servicii IT în lumea auto, pentru fabrici. Şi această divizie n-a putut furniza într-atâţia ani un sistem elementar modernizat pentru propriul producător auto. Iar Volvo a semnat acum câteva luni un contract cu ei, pretinzând că astfel va evolua în digitalizare. Acest atac cibernetic a scos cu siguranţă la iveală informaţii neaşteptat de interesante, deci.
3
22,089
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!