Mate Rimac vrea să răscumpere toate acţiunile Bugatti Rimac de la Porsche, deoarece nu mai vrea să explice planurile de viitor la 50 de oameni de fiecare dată

16 Octombrie 2025, 13:25
Redacţia PiataAuto.md
Mate Rimac, fondatorul producătorului auto croat Rimac şi omul cu pasiunea şi cu mintea inginerească din spatele lui Rimac Nevera, e unul din cei mai respectaţi şi admiraţi şefi de companii auto din lume. Profund pasionat şi de motoarele cu combustie, a început a explora propulsia electrică în tinereţea sa când un BMW M3 E30 vechi, pe care-l deţinea, a rămas cu motorul clacat şi nu avea bani de altul. A ajuns ulterior să fondeze Rimac, atrăgând investiţii din diverse părţi, inclusiv de la Hyundai şi Porsche. Iar cei de la Porsche au înţeles repede potenţialul imens, investind cu generozitate în compania lui, cu runde de investiţii care se ridicaseră de la zeci de milioane la sute de milioane. Aşa s-a ajuns în punctul în care Porsche i-a propus lui Mate Rimac o structură corporativă mai complexă, prin care să-i ofere sub controlul său şi marca Bugatti. Pe atunci, în vâltoarea avântului mobilităţii electrice, Porsche vedea drept singura opţiune logică pentru Bugatti transformarea lui într-o maşină cu inginerie derivată din Rimac Nevera. Însă Mate Rimac a fost omul care i-a convins să păstreze un motor cu combustie şi i-a contractat pe cei de la Cosworth pentru a dezvolta motorul V16 de pe acesta, pe care l-a combinat cu elementele proprii de propulsie electrică. Asta a salvat compania, şi Mate recunoştea de curând că doar cu Rimac Nevera compania nu ar fi supravieţuit, întrucât avuţii lumii nu sunt gata să se despartă la fel de generos de sume mari pentru o maşină electrică, cum o fac în cazul uneia cu combustie. Ei bine, acum Mate Rimac vrea să meargă şi mai departe şi să deţină controlul deplin al Bugatti.
Cândva, Mate Rimac a povestit într-un filmuleţ cum a ajuns Porsche să investească în ei şi cum decurgeau discuţiile cu VW, cu 150 de avocaţi ai companiei germane, dar şi cum au ajuns să deţină Bugatti.
Acum, structura Rimac poate fi părea un pic complexă, în stil corporatist, dar vom încerca să o explicăm simplu. Oficial, există Rimac Group, compania care deţine mai multe ramuri, iar acele ramuri sunt Bugatti Rimac, producătorul de automobile, Rimac Technology — compania elaboratoare şi furnizoare de tehnologii, inclusiv pentru alţi producători, şi Rimac Energy, divizia responsabilă de baterii, inclusiv baterii mari de reţea.
Rimac Energy nu e o companie separată, ci face parte din compania Rimac Technology, ca o divizie a ei. Toate 100% din acţiunile Rimac Technology sunt deţinute de Rimac Group.
Producătorul de maşini Bugatti Rimac, cel care are acum sub umbrelă atât marca Rimac, cât şi Bugatti, e deţinut în raport de 45% de Porsche şi de 55% de Rimac Group.
La rândul său, Rimac Group e deţinut în raport de 35% de Mate Rimac, 22% de Porsche, 11% de Hyundai şi 32% de alţi acţionari cu cote mai mici. E posibil ca între timp, cotele acestora să se modificat, dar o rundă de investiţii din 2022 a adunat cu succes investitori instituţionali şi a confirmat evaluarea de piaţă a Rimac Group la 2 miliarde de euro.
Ceea ce vrea acum să facă Mate Rimac e să cumpere cele 45% din acţiunile pe care Porsche le are direct în Bugatti Rimac. Anterior, Porsche, prin familiile Piech şi Porsche, ar fi încercat ei să cumpere mai multe acţiuni, pentru a deveni acţionari majoritari la Bugatti Rimac, dar acest lucru nu le-a reuşit. Acum, Mate Rimac e cel care vrea să le cumpere integral partea lor, iar Porsche ar rămâne eventual doar cu un acţionariat indirect prin cele 22% deţinute în Rimac Group.
Mate Rimac spune că a făcut şi o ofertă preliminară pentru Porsche, de puţin peste 1 miliard de euro pentru cele 45% de acţiuni, ceea ce ar fi un preţ absolut justificat în raport cu evaluarea din 2022.
Mate spune că are şi o finanţare asigurată pentru această ofertă, deci dacă Porsche ar accepta-o, ea s-ar produce relativ rapid. De ce ar vrea antreprenorul croat să scape de acţionariatul Porsche în compania sa?
Răspunsul e unul simplu, din ceea ce spune chiar Mate Rimac. „Nu vreau să mai explic de fiecare dată planurile de viitor la 50 oameni când vreau să iau o decizie pentru Bugatti sau pentru Rimac. Dar aşa se iau deciziile acum, când ai ca partener de afacere o companie atât de mare ca Porsche”, spune el. Îşi doreşte mult mai multă flexibilitate şi rapiditate în acţiuni, deci.
„Când negociezi cu o corporaţie atât de mare, sunt întotdeauna foarte mulţi factori. Sunt familii, cu multe ramificaţii, care deţin aceste companii, şi e întotdeauna un subiect şi emoţional, nu doar financiar”, spune Mate făcând aluzie clară la familiile Porsche şi Piech, cu multipli membri implicaţi în holdingul companiei şi în luarea deciziilor. Şi se pare că Mate Rimac are tot mai mult impresia că ar consuma prea mult timp explicându-le fiecare intenţie tuturor membrilor acestor familii, în loc să fie lăsat să acţioneze mai rapid şi să câştige avantaje concurenţiale.
Porsche n-a comentat deocamdată aceste informaţii, însă declaraţiile îi aparţin direct lui Mate Rimac, iar el a confirmat că poartă aceste discuţii prin propriile publicări pe reţele sociale.
Acum Porsche deţine o cotă mare de proprietate din Bugatti Rimac, având 45% direct şi 22% din entitatea care deţine 55%, deci efectiv încă 12,1%, ceea ce, împreună cu 45%, îl face efectiv un acţionar majoritar. Porsche a beneficiat enorm şi de tehnologiile Rimac, prin Rimac Technology, croaţii fiind cei care au creat şi livrează acum electromotoarele pentru turbinele electrice de pe modelele hibride Porsche 911 şi au asistat şi la crearea bateriilor Varta pentru acest model. Deci, efectiv faptul că Porsche 911 are versiuni hibride atât de uşoare se datorează şi celor de la Rimac. Iar dacă ar accepta să-şi vândă cota de 45% în Bugatti Rimac, Porsche ar rămâne oricum cu 22% în Rimac Group şi şi-a păstrat neatinsă şi participaţia sa în Rimac Technology, deci n-ar pierde nimic la nivel de tehnologie.
Se pare că oferta lui Mate Rimac a venit într-un moment sensibil de vulnerabilitate a celor de la Porsche. Acum compania Porsche e într-o mare dilemă financiară şi existenţială, când CEO-ul Oliver Blume trimite scrisori alarmante tuturor angajaţilor, plângându-se pe scăderile de vânzări din China şi spunându-le că vechiul model de business nu mai funcţionează, când compania derulează concedieri, inclusiv de ingineri şi când tot ea anunţă că cererea pentru maşini electrice scumpe scade vertiginos şi-şi regândeşte profund strategia, generând şi o pierdere de 5 miliarde pentru grupul VW. Odată ce această ofertă n-a fost discutată doar după uşile închise, dar a fost vociferată şi public, vor exista presiuni pentru Porsche să o accepte din partea celor ce vor o atenuare cât mai rapidă a problemelor actuale.
În acelaşi timp, şi grupul VW e deţinut preponderent de aceeaşi familii Piech şi Porsche, şi dacă tot Mate spune că deciziile se iar adeseori emoţional acolo, s-ar putea ca mulţi din acele două familii să nu fie prea încântaţi de ideea de a pierde Bugatti. Şi s-ar putea şi ca aceştia să nu aprecieze prea tare gestul actual al ui Mate Rimac, după ce tot ei au fost cei care au avut încredere în el la o perioadă mult mai incipientă şi au investit atunci când alţii nu se îndurau să o facă. Se naşte un caz interesant de influenţe corporative, care s-ar putea solda şi cu eventuale scântei între oamenii cu cele mai mari interese aici.
5
36,358
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!