Nava Alessandro Volta a fost lansată la apă în România, la şantierul naval Tulcea, fiind cea mai avansată din lume în pozarea caburilor electrice subacvatice HVDC

21 Octombrie 2025, 23:58
Redacţia PiataAuto.md
De multe ori spunem că industria constructoare de nave din România a ajuns la o dezvoltare fascinantă şi prea puţin cunoscută, construind unele din cele mai avansate nave din lume. Iar în ultimii ani şantierele navale româneşti s-au specializat puternic în câteva din cele mai inovative şi solicitate segmente ale momentului, construind nave pentru instalarea şi mentenanţa turbinelor eoliene, feriboturi electrice, dar şi poate cea mai complexă categorie dintre toate, navele pentru pozarea cablurilor electrice subacvatice HVDC, atât de necesare acum pentru parcurile eoliene maritime şi pentru conexiunile între regiuni insulare şi continente. Ei bine, dacă anul trecut scriam despre nava Leonardo Da Vinci şi sora ei geamănă, Mona Lisa, drept cele mai avansate din lume în pozarea cablurilor subacvatice, ambele fiind construite la Tulcea, acum România a lansat la ape o nouă navă, numită Alessandro Volta, care le va detrona pe cele două de până acum.
Foto: Imagine de la lansarea la apă a navei Alessandro Volta la şantierul naval Tulcea, România

Lansarea la apă a noii nave a avut loc la 21 octombrie 2025 la şantierul naval de la Tulcea, deţinut şi operat de compania Vard, parte din grupul Ficantieri. Nava e construită pentru o altă companie italiană, Prysmian Group, puternic specializată în producţia de cabluri şi operarea lucrărilor de trasare a acestor cabluri, motiv pentru care deţine şi o flotă de asemenea nave.
Cele două nave menţionate anterior — Leonardo da Vinci şi Mona Lisa — aparţin tot celor de la Prysmian şi au capacitatea unică în lume de a poza cabluri subacvatice în ape de până a 3.000 metri adâncime. Anume la acest parametru esenţial, cele două nave construite în România sunt cele mai capabile din lume. Dar şi dimensiunile lor de 171,1 metri lungime şi 32,4 metri lăţime, sau capacitatea de a lua la bord 17.000 tone de cablu, rulate pe două carusele, le plasau pe podiumul acestei industrii în capacităţile lor tehnice.
Foto: nava Mona Lisa, construită anterior în România pentru Prysmian

Noua navă Alessandro Volta, lansată azi în România, va fi şi mai mare de atât, măsurând 192,8 metri lungime şi 34 metri lăţime. Nava va avea trei carusele şi putea lua la bord tocmai 19.000 tone de cablu, ceea ce înseamnă şi mai multă lungime transportată.
Foto: Aşa ar trebuie să arate la final nava lansată azi la apă în România

La aceşti parametri nava devine cea mai avansată din lume, însă macaralele el şi tensiunea la are sunt programate să reziste sunt conforme cu o adâncime de până la 1.500 metri, prin urmare noua navă va opera în ape mai puţin adânci, dar va avea avantajul unei capacităţi şi mai mari de cablu ce poate fi luat la bord.
Pe deasupra, nava e proiectată să reziste în ape foarte instabile şi învolburate, având 3 motoare Azipod la pupă, de câte 4 MW fiecare, fabricate de cei de la ABB, marele avantaj al cărora e capacitatea de a se roti la 360 grade şi a-şi ajusta în timp real unghiul de propulsie pentru stabilizarea navei în timpul lucrărilor fine.
La proră mai există ale două motoare Azimuth retractabile, de 2,4 MW putere fiecare, care pot avea funcţii similare de stabilizare, dar pot fi retrase în carena navei când ea navighează în inie dreaptă.
Iar pe lângă asta, mai există şi două motoare poziţionate în interiorul tunelelor transversale din carenă, pentru a asigura un grad suplimentar de stabilitate şi pentru a propulsa nava eventual şi în direcţia unui vector lateral. Aceste motoare, montate pe Alessandro Volta, au câte 2,5 MW putere.
Nava are motoare diesel la bord, în rol de generatoare, dar are şi baterii de 3 MW putere, care pot asigura şi necesităţile curente de viaţă la bord o perioadă. Nava e prevăzută pentru un echipaj de 130 persoane şi pentru o autonomie în mare de până la 90 de zile.
Acest tip de nave a devenit unul excepţional de solicitat în ultimii ani, cei de la Prysmian având contracte pentru mulţi ani înainte pentru ele, iar navele deja construite până acum în România au realizat cele mai mari proiecte din Europa din lume de acest fel, cum ar fi conectarea Danemarcei şi Marii Britanii şi alte asemenea proiecte. Cablurile HVDC pe care aceste nave le pozează pe fundul mării sunt cablu cu curent continuu de tensiune înaltă, iar transmiterea electricităţii prin curent continu, când cablul e în apă, e mult mai eficientă decât transmiterea prin curent alternativ. Mai ales la distanţe de multe sute de kilometri de cablu, diferenţa de pierderi e colosală.
Odată cu construcţia a atât de multe parcuri eoliene aflate de 100-200 km de ţărm, e mare nevoie de cabluri HVDC pentru ca acestea să fie conectate cu ţărmul. Iar odată ce ţările mizează tot mai mult pe energie regenerabilă, e nevoie de mai multe asemenea conexiuni între ţări insulare ca Marea Britanie sau Irlanda şi continent. De asemenea, şi insulele mari pot fi conectate astfel, pentru a nu mai miza ce centrale termice poluante locale, devenind parte din sistemul energetic continental integru. Iar România beneficiază din plin de această tendinţă de energie regenerabilă a Europei.
Nava Alessandro Volta a fost comandată de Prysmian împreună cu o altă navă mai mică, construită tot la Tulcea. Toată construcţia de bază se realizează în România, după care navele sunt tractate şa un şantier Vard din Norvegia pentru ultimele dotări cu tehnologii digitale. Prysmian a anunţat că investeşte 350 milioane de euro în aceste două nave construite în România, deci vorbim despre cifre semnificative în producţia industrială a României şi în exporturile ei.
3
90,092
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!