Norvegienii avertizează proprietarii de maşini electrice că schimbarea anvelopelor cu ridicarea greşită pe cric sau elevator le poate provoca daune de până la 50 mii euro

19 Octombrie 2025, 12:02
Redacţia PiataAuto.md
Dacă lista de posibile defecte şi probleme generatoare de costuri uriaşe de reparaţii nu era suficient de mare la maşinile electrice, acum norvegienii, cei care le-au adoptat într-o cotă mai mare decât oricare altă ţară din lume, avertizează proprietarii de asemenea maşini că schimbarea anvelopelor, cu ridicarea greşită pe cric sau pe elevator le poate provoca daune de până la 48 mii euro. Acelaşi risc e valabil şi în cazul unei simple pene la anvelopă, doar că acest lucru se întâmplă mai rar, din cauza faptului că puţine maşini electrice au roţi de rezervă în zilele noastre şi de obicei se ajunge fie la kit-uri de reparare, şi la urcarea maşinii pe o platformă până la service.
Acest risc a fost semnalat pentru prima dată încă în primăvară de compania de asigurări Gjensidige din Norvegia, şi noi scrisesem despre el atunci, dar acum sezonul schimbării anvelopelor de iarnă e în toi şi cazurile s-au îndesit din nou. Şi multe modele chinezeşti electrice s-au dovedit a fi mai afectate decât altele, din cauza construcţiei mai specifice şi a materialelor mai puţin dure. În ce constă problema, deci, şi de unde vine acest risc?
Toate maşinile au puncte special prevăzute, de unde pot fi ridicate. Atât cricurile simple, cât şi cele mai puternice sau chiar elevatoarele, trebuie aranjate astfel, încât punctul de contact cu caroseria să se realizeze prin acele puncte.
Problema e că foarte multe maşini electrice au acele puncte localizate în imediate apropiere a bateriei lor principale. Iar dacă un cric sau un elevator ajunge să contacteze cu suprafaţa sa de contact şi cu carcasa bateriei, atunci poate ajunge foarte uşor să deterioreze carcasa, provocând o adâncitură în ea.
Iar atunci când o baterie se pomeneşte cu o adâncitură vizibilă în carcasa sa, bateria trebuie înlocuită. Nu neapărat din cauza faptului că ajunge tocmai la celulele bateriei, ci din cauza că astfel se poate obstrucţiona un canal de răcire a acelei baterii, iar odată cu asta toată bateria nu va mai putea fi răcită corect. Şi costul unei baterii poate ajunge până la 50.000 euro, cum s-a întâmplat într-un caz raportat de Gjensidige, pe car ei l-au despăgubit, maşina fiind asigurată.
Chiar acum două zile un mecanic din Finlanda arăta o baterie de Jaguar I-Pace cu o îndoitură la marginea carcasei sale, doar că acolo ea fusese provocată de atingerea maşinii cu partea sa dedesubt la o rampă. Service-ul oficial îi dăduse acolo o factură de 128.000 euro pentru o nouă baterie proprietarului, din cauza faptului că aceste maşini trec printr-un recall masiv şi e o mare deficienţă de baterii pentru ele. Deci, teoretic, dacă cineva ar pune un cric greşit la un Jaguar I-Pace, costul ar ajunge la 128.000 euro, ceea e absolut absurd, întrucât maşina valorează de 7-10 ori mai puţin la mâna a doua deja.
Foto: Deteriorarea la Jaguar-ul din Finlanda

Dar pentru toate celelalte maşini electrice problema e un cât se poate de reală şi ea se întâlneşte în statistici. Ele variază de la un model la altul în funcţie de cât de apropiate sunt punctele de ridicare faţă de baterie şi de rezistenţa construcţiei, dar totuşi, la nivelul unei ţări cu aproape un milion de maşini electrice înmatriculate, problema a luat amploarea unui fenomen, motiv din care proprietarii au fost avertizaţi din nou acum, cât toţi îşi schimbă anvelopele de iarnă şi riscurile unor asemenea situaţi sunt mai mari.
Şi există şi un mic paradox aici. Şi la maşinile cu benzină se pot întâlni deteriorări din cauza unui cric pus greşit, dar ele sunt de obicei mai mici, doar locale. Sau, uneori, caroseria rezistă pur şi simplu la o greutate de 300-400 kg aplicată în acel punct. Maşinile electrice sunt mult mai grele, însă, şi atunci un asemenea punct de susţinere concentrează în el nu 300-400 kg, ci 450-700 kg în el. Iar asta pune presiune mult mai mare, şi atunci când şi carcasa bateriei ajunge să fie implicată, ea nu rezistă la o asemenea greutate şi de deformează.
Recomandarea ar fi să se ţină cont de acest specific la maşinile electrice şi să se dea o mult mai mare atenţie la fixarea corectă a cricurilor şi a braţelor elevatoarelor. De obicei, mecanicii cu experienţă din Norvegia ştiu deja de acest risc, dar mai există ateliere, în Norvegia şi în alte ţări ale lumii, care au de-a face mai rar cu maşinile electrice şi ar putea să nu fie atât de precaute cu acest risc. Şi atunci proprietarul maşinii electrice probabil ar trebui să se asigure că maşina va fi fixată corect şi că mecanicii cunosc aceste afinităţi.
Or, altfel, pagubele pot fi exorbitante şi, mai ales la o maşină la mâna a doua, pot duce la facturi care depăşesc valoarea maşinii. Iar la maşinile noi asemenea reparaţii nu sunt acoperite de garanţie. Şansa proprietarilor e doar dacă service-ul specializat are o asigurare profesională corectă, ce acoperă aceste cazuri, sau, eventual, dacă asigurarea maşinii prevede şi eventuale daune provocate în unităţile de reparaţii specializate.
Dar un risc la fel de mare e ca atunci când cineva rămâne în drum cu o pană la o rotă, în condiţii de frig şi vizibilitate scăzută, să pună un cric într-o poziţie nu tocmai corectă în drum şi atunci să se pomenească ulterior că a deteriorat carcasa bateriei. E un risc chiar mai mare, din cauza condiţiilor mai stresante şi mai dificile. Şi cea mai mare problemă e în cât de mare poate fi costul daunei provocate de o scăpare relativ mică. E una din acele daune care poate destabiliza financiar o familie pe o perioadă mare de timp, or, o factură de 25-50 mii euro, în funcţie de model, nu e ceva ce poate fi absorbit uşor chiar şi de cei cu o poziţie financiară mai bună. Prin urmare, e nevoie de prudenţă de 10 ori mai mare la cricuri şi elevatoare cu maşinile electrice.
0
32,012
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!