O dubiţă electrică Kia PV5 a marcat un record mondial de autonomie, încărcată la limita maximă de kilograme, dar sarcina utilă e mai mică decât la TV-urile de cândva

28 Octombrie 2025, 23:02
Redacţia PiataAuto.md
Kia are o dubiţă electrică mai puţin cunoscută, numită PV5 Cargo, care tocmai a marcat un record mondial al celei mai mari autonomii atins vreodată de vreo dubiţă electrică, încărcată la limita sa maximă de kilograme. Dubiţa sud-coreeană şi-a realizat călătoria record prin Germania şi a reuşit să parcurgă 693,38 km până la epuizarea bateriilor.
Călătoria a avut loc la 30 septembrie 2025, pe drumurile publice, fiind anunţată abia azi, după toate omologările oficiale din Cartea Recordurilor Guinness.
Dubiţa electrică e echipată cu o baterie de 71,2 kWh, ceea ce ar corespunde cu un consum real de circa 10,2 kWh/100 km, o cifră absolut admirabilă, dacă ţinem cont de faptul că maşina a fost încărcată cu sarcina sa utilă la maximă, până la masa totală admisă.
Ruta a fost aleasă pentru a reflecta condiţii de muncă uzuale, urbane şi extraurbane, traseul fiind unul circular de 58,2 km, în apropiere de Frankfurt. Au existat opriri la semafor, trafic urban, dar şi schimbări de altitudine de 370 metri.
Pe parcursul călătoriei, dubiţa Kia a parcurs ruta de aproape 12 ori până şi-a epuizat energia din baterii. Maşina a fost condusă de un jurnalist din nişa maşinilor destinate flotelor comerciale.
Călătoria a fost înregistrată cu senzori GPS, iar reprezentanţi cărţii recordurilor au urmărit-o îndeaproape. Au existat şi camere video care au filmat toată experienţa drept dovadă.
Maşina a pornit încărcată la 100%, cu compartimentul de încărcare a mărfii sigilat, la fel ca şi portul de încărcare a bateriei, apoi ea a călătorit timp de 22 ore şi 30 minute. Asta înseamnă că viteza medie efectivă a fost de 30,8 km/h.
Partea curioasă e că modelul Kia PV5 se lansase cu menţiunea că poate avea trei mărimi de baterii — de 51,5 kWh, 71,2 kWh şi 43,3 kWh — iar sarcina utilă promisă era de până la 790 kg, ceea ce nu e mult, doar că acum aflăm că versiunea de 71,2 kWh, cu baterie mai mare, care a şi marcat acum recordul mondial, are o sarcină utilă şi mai mică.
Această sarcină utilă a de doar 650 kg, cifră care pentru o dubiţă cu 4,4 metri cubi spaţiu de încărcare e derizoriu de mică. O sarcină utilă de 650 kg e mai mică decât cea pe care o are un banal Renault Kango, care are 850 kg în ampatament standard şi 987 kg în versiune cu ampatament lung. Până şi Dacia Dokker are o sarcină utilă de 750 kg.
Mai mult ca atât, TV-urile româneşti de cândva aveau sarcină utilă mai mare. Spre exemplu TV41 avea 1.000 kg sarcină utilă, la fel ca şi modelul Barkas B1000. Modelul românesc TV12 avea o sarcină utilă şi mai mare, de 1.200 kg.
Însă, în zilele noastre o dubiţă electrică precum Kia PV5 Cargo nu mai poate transporta atât de multe kilograme. Dacă ne gândim că din cei 650 kg vreo 80 kg îi revin şoferului, atunci pentru marfa din spate rămâne efectiv vreo 570 kg.
1
36,084
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!