O incursiune într-un grup al proprietarilor de Volvo EX90 mi-a arătat numărul enorm de probleme pe care aceştia le întâmpină cu maşina lor electrică
29 Octombrie 2025, 09:55 Redacţia PiataAuto.md
Volvo a lansat modelul electric EX90 în producţie cu o întârziere de aproape doi ani, iar primul an de producţie a fost unul cu cifre foarte modeste, de doar câteva mii de exemplare. Totuşi, deja în luna aprilie a acestui an scriam că primele mii de exemplare ale lui Volvo EX90 electric au o mulţime de probleme şi erori, de care producătorul ştia şi promitea să le rezolve. Şi asta chiar dacă mai multe funcţii ale modelului era indisponibile tocmai din cauza problemelor, acest model fiind primul din istoria Volvo pe care producătorul a decis să-l vândă incomplet, cu promisiunea de a activa unele funcţii ulterior, pentru că rezolvarea lor dura prea mult timp. În iulie 2025, Volvo a recunoscut că modelul electric EX90 e un eşec din cauza întârzierilor şi problemelor şi a înregistrat o pierdere de 1 miliarde de euro în contabilitate din cauza constatării că nu va mai putea vinde la fel de multe modele pe cât şi-a planificat. Dar asta n-a redus din problemele propriu-zise pe care le întâmpinau proprietarii modelului peste tot în lume. Tot în iulie experţii tehnici ai organizaţiei americane Consumer Reports au emis un verdict tranşant pentru acest model, declarând că el nu trebuia admis în producţie la numărul mare de probleme pe care le are. Iar în aceeaşi perioadă un proprietar din Canada avea un număr atât de mare de probleme cu maşina sa, încât crease un site unde le publica pe toate şi-i cerea producătorului să-şi ia maşina înapoi şi să-i ramburseze banii. La sfârşitul lunii august 2025, Volvo amâna din nou activarea funcţiilor indisponibile pe EX90, din cauza că acestea nu erau gata. Atunci Volvo spunea că va înlocui computerul principal al maşinii cu unul nou, care să remedieze problemele actuale şi să permită activarea funcţiilor lipsă. Dar înlocuirea nu demarase nici măcar pe maşinile noi fabricate, darămite pe cele deja livrate. Iar o incursiune de acum într-un grup al proprietarilor de Volvo EX90 m-a făcut să înţeleg că aceştia continuă să se confrunte cu un număr enorm de probleme.
Grupul de pe Facebook are numele simplu de Volvo EX90 Owners group şi cuprinde aproximativ 5.600 de membri din toată lumea. Ca în oricare alt grup de proprietari ai unui model, aceştia îşi împărtăşesc experienţele, iar cei care au întrebări primesc sfaturi şi recomandări de la alţi posesori. Doar că în acest grup domină postările despre probleme interminabile cu aceste maşini, inclusiv de la proprietari foarte proaspeţi, care n-au nici măcar 1.000 km parcurşi cu maşinile lor. Şi eu mă număram la început printre cei care se simţeau atraşi de ideea de a cumpăra un Volvo EX90 electric — tehnologia părea foarte avansată, cu o mulţime de funcţii inovatoare, autonomia părea mai mult decât decentă, designul părea foarte potrivit pentru o nouă epocă Volvo, iar confortul şi siguranţa la bord erau nişte atribute care veneau implicit pentru Volvo. Doar că producătorul suedez mai are de lucru la acest model în mod evident până a-l aduce la propriile standarde de calitate şi fiabilitate. De fapt, nu-mi amintesc vreun alt moment din istorie, când Volvo ar fi vândut conştient un model cu o rată atât de mare de probleme, înţelegând experienţa pe care o vor avea proprietarii şi continuând să vândă acelaşi model fără a-i rezolva problemele.
Ei bine, în incursiunea mea prin grupul de proprietari de EX90 am observat că o problemă întâlnită la mai mult proprietari e legată de farul stâng, care nu mai aprinde LED-urile de zi. La unii acesta se stinge şi nu mai revine, în timp ce la alţii el revine periodic în acţiune.
Foto: Farul stâng al lui Volvo EX90 nu se aprinde (sursa: David Soe)
Tom Mulder, din Belgia, spune că la el farul stâng încetează să mai lucreze mai ales după ce încarcă maşina la o priză AC, acasă. La el se întâmplă ca uneori părţile să se schimbe — să nu funcţioneze partea dreaptă, spre exemplu. Maşina are 10.000 km, iar dealer-ul spune că problema e în soft şi-l roagă să aştepte următoarea actualizare. În rest, belgianul spune că n-are alte probleme cu acest Volvo şi maşina-i place.
Foto: Probleme cu blocul optic stânga (sursa: Tom Mulder)
La aceeaşi postare, însă, alţi proprietari au confirmat că au exact aceeaşi problemă, iar la unul din ei dealerul i-a spus că e problema în modulele blocurilor optice, care nu susţin puterea necesară LED-urilor şi uneori acestea eşuează să se aprindă. Dealerul i-a spus că va fi nevoie de înlocuirea blocurilor optice. Mai mulţi proprietari au confirmat că problema coincide cu pornirea după încărcarea AC şi mulţi deja confirmaseră că dealerii le-au schimbat blocurile optice complet, ceea ce a rezolvat problema.
Un alt proprietar, pe nume Karl Jackson, se plânge că i-a căzut capacul de la duza care spală farurile. Din nou, alţi proprietari i-au confirmat aceeaşi experienţă, dar şi faptul că au mers la dealer şi le-a fost montat n capac nou fără plată.
Foto: Capacul căzut al duzei (sursa: Karl Jackson)
Un alt proprietar, pe nume Ivo Sedlacek, se plânge că şi-a lăsat maşina parcată cu bateria la 60% pe o perioadă de 3 săptămâni. Doar că acum, după doar 4 zile, maşina sa are deja 55% de baterie, pierzând 5% în cele 4 zile. Deci, în trei săptămâni ar putea pierde vreo 26% din baterie.
Un alt proprietar, pe nume Steven Lasuy, se plânge că i s-a defectat deja al doilea modul de încărcare AC la Volvo-ul său. Acest modul avea doar 14 zile de când a fost instalat de dealer, după ce precedentul de defectase. Acum i s-a spus că e un deficit de acest component şi el va putea primi un alt modul nou abia în februarie 2026. Până atunci, el nu va putea încărca maşina acasă, ci doar la staţii fast charge.
Un proprietar pe nume James Harris spune că a primit la 16 octombrie un mesaj să nu folosească hayonul maşinii sale, pentru că electromotoarele de acolo pot ceda şi pot lăsa hayonul să cadă liber spre închidere, rănind oameni sau deteriorând obiecte. I se spunea că va exista o rechemare în service. Ieri, însă, a primit un alt mesaj de anuare a rechemării, producătorul spunându-i că poate folosi hayon-ul normal.
Un alt proprietar, pe nume Bill Glaes, a anunţat că maşina sa are erori critice la suspensie. Din nou, s-au găsit mulţi alţi proprietari care au avut aceeaşi problemă. Cauza ar fi una de natură electronică, ce necesită înlocuirea unui circuit integrat, din cauza unui semiconductor problematic. Totuşi, adeseori o resetare a maşinii ajută pentru o perioadă.
Un număr imens de proprietari se plâng pe cardurile digitale cu rol de chei, care nu funcţionează sau nu pot fi configurate corect. Alţii se plâng că încălzirea oglinzilor retrovizoare nu pare să funcţioneze. Iar un alt proprietar se plânge că la doar 800 km parcurşi, maşina l-a notificat că sistemele de asistenţă de siguranţă au eroare şi e nevoie să viziteze service-ul.
Alt proprietar, pe nume Jason Frushon, se plânge că a cumpărat maşina exact 15 zile în urmă. A ţinut-o la el 7 zile, perioadă în care a avut numeroase erori şi notificări şi a dus-o la service-ul dealer-ul. Stă acolo de 8 zile, deci deja maşina are mai multe zile în service decât în mâinile lui. Alt proprietar, Beth Zhou, i-a dat o perspectivă tristă, menţionând că el are maşina din septembrie şi deja a dus-o de 8 ori la service, uneori ea stând şi 3 săptămâni acolo. E o maşină minunată atunci când funcţionează, i-a spus Beth.
Alt proprietar din Olanda, pe nume Koen Pijnenburg spune că a avut multiple probleme de software, dar a fost răbdător cu ele. Încărcătorul AC nu mai funcţionează, ecranele se sting uneori şi devin negre, conexiunea cu telefonul e proastă şi uneori eşuează. Uşile nu se deschid corect, poziţionarea GPS de erori. Dar de curând acesta conducea pe autostradă şi maşina a scos op notificare de urgenţă să pună mâinile pe volan, în timp ce el le avea deja pe volan. Maşina a început a frâna şi a pornit luminile de avarie, probabil crezând că şoferul nu reacţionează, deşi şoferul reacţiona, rotea volanul şi încerca să apese acceleraţia. A trebuit să-i facă o resetare forţată timp de 30 de secunde, în mijlocul benzii stângi de pe autostradă. A fost o experienţă înfricoşătoare, şi Koen spune că e absolut inacceptabil ca Volvo să vândă maşini cu asemenea probleme. Şi, din nou, şi aici s-au găsit alţi proprietari cu experienţe similare, inclusiv unul din Ungaria.
Foto: Maşina lui Koen Pijnenburg din Olanda
Desigur, există uneori şi postări ale unor proprietari care se declară fericiţi deocamdată şi lipsiţi de probleme. Dar aceste publicări atrag inevitabil şi comentarii de genul pregăteşte-te, problemele vor urma.
Şi toţi spun că maşina e în esenţă una formidabilă, dacă n-ar avea aceste probleme enorme. Iar noi am explorat doar o parte din problemele enunţate acum, în octombrie, nici n-am stat să explorăm toată arhiva, că problemele lui EX90 par interminabil de diverse. Şi e mare păcat că-n zilele noastre unii producători auto consideră acceptabil să vândă o maşină care generează asemenea experienţe, cu asemenea frecvenţă de probleme.