Porsche şi-a redus profitul cu 99% şi a pierdut aproape 1 miliard de euro în ultimele 3 luni, dar e determinat să pensioneze modele cu combustie şi să lanseze electrice
27 Octombrie 2025, 12:03 Redacţia PiataAuto.md
Porsche şi-a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute rezultatele pentru ultimul trimestru, iar odată cu asta şi pentru primele nouă luni. Astfel, a devenit clar prin cifre că situaţia de la Porsche s-a acutizat grav, dar informaţiile exacte par pe alocuri contradictorii, menţionând fie că cei de la Porsche şi-au redus drastic profitul, fie că au generat pierderi uriaşe. Parţial ambele sunt adevărate, doar că au nevoie de claritate. Situaţia e de o severitate de neimaginat, cu multiple cauze care converg în ceastă criză existenţială simptomatică. Totuşi, există şi o oarecare contradicţie în acţiunile Porsche — dacă acum o lună compania germană constatata că cererea pentru maşini electrice scumpe scade vertiginos în lume şi era determinată să-şi regândească strategia în revigorarea modelelor cu combustie, pe termen scurt cei de la Porsche rămân determinaţi să pensioneze modelele cu combustie actuale şi să lanseze electrice în locul lor.
Să o luăm pe rând, însă. Şi-a scăzut Porsche profitul sau e deja în pierdere? Ei bine, la nivelul primelor 9 luni din acest an, Porsche a vândut 212.509 automobile în toată lumea, ceea ce reprezintă o scădere cu 6% faţă de perioada similară a anului trecut. Şi încasările din aceste vânzări au scăzut tot cu 6%, până la 26,86 miliarde euro. Profitul operaţional, însă, a scăzut într-un mod drastic, cu 99%, de la 4,035 miliarde de euro în 9 luni ale anului trecut până la doar 40 milioane de euro în cele 9 luni ale anului curent. Respectiv, aici se materializează scăderea de profit cu 99% a celor de la Porsche.
Anul trecut, compania germană se lăuda cu o marjă de profit generoasă de 14,1%. Efectiv, dacă repartizam profitul la maşinile vândute, Porsche încasa un profit de peste 17.500 euro de pe fiecare exemplar vândut, şi aici unu era inclus şi profitul dealerului, ci doar al producătorului. În 9 luni ale acestui an, Porsche a încasa un profit mediu se circa 190 euro la fiecare maşină vândută, ceea ce e sub nivelul de profit al Daciei pe maşină.
Situaţia Porsche e şi mai dramatică dacă privim cu doar 3 luni în urmă. În luna iulie, compania germană anunţa că a reuşit să înregistrez un profit operaţional de 1,01 miliarde de euro în prima jumătate de an 2025. Era o scădere drastică de 67% faţă de primele 6 luni ale anului 2024, când Porsche adunase 3,06 miliarde de euro în profit, dar era încă un profit solid.
Şi dacă după încă un trimestru, profitul din acest an al Porsche a scăzut de la 1.010 milioane la doar 40 milioane, înseamnă că acest trimestru a generat o pierdere uriaşă de 970 milioane de euro, care a consumat aproape tot profitul pe care producătorul reuşise să-l genereze în primele 6 luni. Şi de aici vine şi acea parte, la fel de adevărată, că Porsche a ajuns să opereze în pierdere uriaşă de aproape 1 miliard de euro în ultimele 3 luni.
Aparent, pierderea uriaşă din acest trimestru e cauzată de cheltuielile majore de reutilare a fabricilor şi planuri aferente de producţie din planul său de a-şi reconsidera modelele electrice şi de a lansat noi modele cu combustie şi plug-in hibride. Directorul financiar Porsche, Jochen Breckner, spune că o parte importantă de profituri a fost consumată de impactul tarifelor americane, impactul lor total pentru acest an fiind estimat la 0,7 miliarde euro în bilanţul Porsche.
Tot Breckner spune că Porsche nu are nicio speranţă că vânzările din China vor reveni la ce au fost odată, ba dimpotrivă, estimează că ele vor scădea şi mai mult în 2026. Porsche a pierdut teren în China în faţa mărcilor autohtone de acolo, în special în faţa celor de la Xiaomi, BYD şi Geely. Trebuie să prezumăm că în China condiţiile de piaţă nu se vor îmbunătăţi prea curând, mai spune Becker. Din acest motiv, Becker a confirmat că Porsche îşi va reduce şi mai mult numărul de dealeri din China decât planifica s-o facă anterior, până la doar 80 în toată ţara.
Marele neconcordanţe, însă, sunt în planurile şi rezultatele Porsche pentru maşinile electrice şi cele cu combustie. Pe de o parte, e clar că Porsche şi-a reconsiderat planurile pe termen mediu şi lucrează la mai multe modele cu combustie, pe care trebuie să le aducă în următorii 1-2 ani pe piaţă. În acelaşi timp, acum Porsche merge înainte cu planurile sale de a scoate din producţie familia de modele 718. Modelul Macan cu combustie ar trebui scos din producţie la mijlocul anului viitor aparent, iar singura şansă e ca până atunci cei de la Porsche să reuşească să creeze un succesor pe baza actualului Audi Q5. Graba e una mare, pentru că acest lucru n-a fost prevăzut din start, iar şefii Porsche ar prevenit deja fanii că viitorul Macan ar putea avea acelaşi sistem de tracţiune integrală de pe Q5, care dă prioritate punţii faţă acum, întrucât nu există suficient timp ca inginerii Porsche să calibreze unul pe măsura caracterului mărcii.
În acelaşi timp, Porsche spune că în primele 9 luni vânzările sale de maşini electrificate — adică electrice şi hibride — au crescut şi au ajuns să cuantifice 35,2% din total, iar în Europa cota lor a ajuns la 56%. Maşinile pur electrice au ajuns la o cotă de 23,1% din totalul global, ceea ce e un rezultat oarecum admirabil, mult mai bun decât al altor producători, şi e impulsionat de noul Macan EV. Aşadar, în timp ce Porsche îşi regândeşte strategia, maşinile sale electrice par să genereze vânzări decente. Doar că asta n-a salvat prea mult profitul.
Şi totodată Porsche continuă şi planurile de a lansat noul Cayenne electric. Doar electric pentru început. Ca şi la Macan, Cayenne-ul cu combustie va fi produs în paralel o perioadă, iar apoi ar urma să fie lansat, probabil, şi un viitor Cayenne cu combustie, dar despre care deocamdată nu există planuri foarte bine definite în timp, întrucât grupul VW n-a dezvoltat un SUV de nouă generaţie cu combustie de această talie.
Aşadar, e o mare debusolare în toate aceste planuri Porsche, când în acelaşi timp sunt regândite strategii pentru modelele viitoare, dar totodată pe termen scurt se merge pe planul anterior de a scoate din producţie modele cu combustie şi de a le lansa pe cele electrice. Cam asta e întregul tablou al grupului VW acum, însă, când producătorul a realizat că a planificat greşit unele lucruri anterior, şi că noul context de piaţă îl impune să facă planuri reacţionare de scurtă durată, pentru a se adapta ca să supravieţuiască şi să minimizeze pierderile. Ce înseamnă asta pentru maşini? Că inginerii nu mai au claritate ca înainte de a şti cu 5 ani înainte ce model trebuie să-l conceapă şi să-l ducă la perfecţiune pentru lansarea programată din timp. Acum inginerii cârpesc şi adaptează de multe ori de urgenţă platforme create anterior pentru alte planuri. Şi toate aceste schimbări repetate de macaz se lasă cu pierderi uriaşe pentru producător şi cu modele mai mediocre în cele din urmă pentru fani.
Şi cei de la Porsche îi previn pe toţi că ultimul trimestru din 2025 poate fi şi mai drastic în rezultate, şi abia prin 2026 s-ar putea să vedem semne de revigorare a situaţiei producătorului german.