Presa franceză a aflat că grupul Renault intenţionează să concedieze 3.000 de angajaţi pentru a tăia din costuri, dar nu vor fi cei din fabrici
6 Octombrie 2025, 13:56 Redacţia PiataAuto.md
În ultimele perioade, mai mulţi producători germani au trecut prin anunţuri ale unor concedieri în masă printre angajaţii lor, dar francezii de la Renault păreau să reuşească evitarea unor asemenea situaţii, deşi odată cu numirea noului şef al grupului Renault, Francois Provost, era clar că una din misiunile acestuia era de a munci la cârma companiei într-o perioadă de turbulenţe mari. Acum, însă, presa franceză a aflat că grupul Renault intenţionează să concedieze 3.000 de angajaţi pentru a tăia din costuri.
Informaţia iniţială a venit de la serviciul de newsletter Linforme din Franţa, care a citat surse din interiorul Renault, familiare cu aceste planuri, care au dorit să-şi păstreze anonimatul. Conform acestora, Renault e acum într-un proces de definitivare a acestor planuri, pe care ar urma să le anunţe până la sfârşitul anului şi să le pună în aplicare începând cu anul viitor.
Producătorul francez a fost rugat să comenteze aceste informaţii, iar Renault a confirmat că se află într-adevăr într-un proces de estimare a căilor de reducere a costurilor, printre care se numără şi eventualitatea unor concedieri, dar a menţionat că la această etapă nu are decizii exacte luate şi nu poate confirma cifra de 3.000 de angajaţi.
Date fiind circumstanţele actuale din industria auto şi concurenţa deosebit de acerbă, putem confirma că analizăm căile prin care am putea să ne simplificăm operaţiunile, să creştem viteza execuţiei planurilor şi să ne optimizăm costurile fixe, a declarat un comunicator Renault pentru presa franceză.
Astfel, cei mai vizaţi de concedierile Renault nu sunt muncitorii din fabrici, ci cei din departamentele de resurse umane, marketing şi finanţe, care ar urma să-şi reducă numărul de angajaţi cu circa 15%. Concedierile ar urma să aibă loc atât la sediul central din Paris, cât şi la alte locaţii ale grupului Renault din toată lumea, care dispun de asemenea funcţii administrative.
La sfârşitul anului trecut, numărul angajaţilor grupului era de 98.636, ceea ce ar însemna că 3.000 de angajaţi concediaţi ar însemna peste 3% din numărul total de angajaţi şi o cotă simţitoare din personalul departamentelor vizate.
În prima zi de muncă a noului şef al grupului Renault, producătorul francez a anunţat o pierdere uriaşă de peste 11 miliarde de euro, cifra uriaşă incluzând şi constatarea unei pierderi enorme cauzate de devalorizarea activelor în Nissan, cu 9,3 miliarde de euro. Alte 2,3 miliarde în diminuare au venit din entităţile asociate cu Nissan, în care Renault deţinea indirect cote. În total, 11,6 miliarde euro pierderi au fost înregistrate în contabilitatea Renault, ceea ce, contrapuse cu un profit operaţional în scădere, de doar 461 milioane de euro, a dus balanţa finală a primului semestru la -11,2 miliarde euro.
Presiunea pe rentabilitatea operaţională e şi mai mare acum, însă, în condiţiile de volatilitate a cererii în mai multe regiuni şi în mai multe segmente de piaţă, iar noul şef trebuie să demonstreze că poate restabili o marjă operaţională decentă sau că are planuri clare de a face asta, pentru a-şi restabili rating-uri de creditare pentru Renault şi a-i menţine starea financiară la un nivel decent.
Foto: Noul şef al grupului Renault, Francois Provost
Renault şi-a simplificat şi eficientizat deja la maxim operaţiunile sale de producţie, prin crearea unor divizii precum Horse, conturată într-o companie separată, deţinută împreună cu Geely şi Aramco.
În mod similar a fost creată şi divizia Ampere, responsabilă de motorizările cu propulsie electrică, doar că din rândul investitorilor ei s-a retras Nissan, apoi şi Mitsubishi. Ulterior, în 2025 a fost creat un fond de investiţii în China, cu rolul de a atrage parteneri acolo.
Aşadar, Renault e deja unul din cei mai eficientizaţi producători auto în termeni de structură proprie şi divizare a responsabilităţilor şi funcţiilor. Prin urmare, au mai rămas puţine capitole de unde se pot face tăieri de costuri majore. Şi tocmai în câteva din ele se ţinteşte acum, cu noile concedieri.