Preţurile asigurării RCA se măresc substanţial pentru mai multe categorii de maşini în Moldova, cele mai afectate fiind cele electrice
22 Octombrie 2025, 11:31 Redacţia PiataAuto.md
Primele de asigurare obligatorie RCA se vor majora substanţial în Moldova, conform unei noi hotărâri, cu numărul 234, aprobate de Banca Naţională a Moldovei şi publicată în Monitorul Oficial. Noua decizie stabileşte o nouă primă de bază, dar şi coeficienţi diferiţi de rectificare pentru diverse categorii de şoferi şi autoturisme, derivaţi din factorii de risc, ceea ce a determinat schimbări semnificative al preţului primelor de asigurări. Conform BNM, noile ajustări se bazează pe datele statistice la nivelul pieţei din ultimii 5 ani, în funcţie de numărul de accidente generate de fiecare categorie şi mărimile despăgubirilor, astfel că acum noile preţuri reflectă mult mai fidel gradul de risc pe care şi-l asumă companiile de asigurări pentru fiecare categorie. Surprinzător, dar maşinile electrice sunt cele mai afectate, conform unui tabel de calcule comparative, generat de una din cele mai populare aplicaţii de asigurări din Moldova, Omnis, iar cele mai scumpe asigurări în mediul privat vor fi plătite pentru maşinile electrice, conduse de şoferi tineri.
Modificările aduse acum schimbă şi unii coeficienţi de risc, dar schimbă şi primele de referinţă, şi explicăm îndată şi ce înseamnă asta. Există o primă de asigurare de bază, care va fi de 1.257 lei moldoveneşti începând din noiembrie, iar acestei sume i se aplică o serie de coeficienţi de rectificare în funcţie de categoria vehiculului şi a şoferului. Coeficienţii pot fi atât mai mici de 1, adică vor micşora prima de bază, cât şi mai mari de 1, majorând-o. Spre exemplu, dacă maşina are un motor cuprins între 1.201 şi 1.600 cm cubi, coeficientul de rectificare aplicat în funcţie de motor e de 0,91, iar dacă are un motor cuprins între 2.401 şi 3.000 cm cubi, coeficientul e de 1,27. Acea sumă iniţială se înmulţeşte cu coeficientul atribuit fiecărui vehicul.
Apoi, dacă şoferul e din Chişinău şi alte câteva raioane cu risc mai mare, se aplică un coeficient geografic de 1,37, în timp ce pentru celelalte localităţi coeficientul e 0,73. Dacă proprietarul e persoană fizică, există un coeficient de 0,89, iar dacă e persoană juridică — se aplică un coeficient de 1,52.
Cei mai usturători coeficienţi se aplică în funcţie de vârstă şi experienţa în condus — cei care au sub 23 ani şi mai puţin de 2 ani de experienţă au un coeficient de 2,86. Cei care au sub 23 ani, dar au peste 2 ani experienţă, au 2,04. Dacă şoferii şi iau permisul mai târziu şi au experienţă mai mică de 2 ani, dar vârstă de peste 23 ani, coeficientul e de 1,84 şi doar cei cu peste 2 ani experienţă şi peste 23 ani au un coeficient mai mic de 1, stabilit la 0,84.
Apoi, din prima care ajunge a fi calculată, se aplică şi sistemul Bonus Mallus ce vine din punctajul favorabil acumulat de şoferi, dacă aceştia adună mai mulţi ani de asigurări obligatorii încheiate la timp, fără a fi implicaţi în accidente de care sunt declaraţi vinovaţi. Teoretic, acest sistem pentru şoferii cu experienţă mare le poate reduce asigurarea cu până la 50%. Totuşi, prima finală de asigurare RCA, percepută de companii, nu poate coborî sub nivelul primelor de referinţă, iar aceste prime de referinţe au fost de asemenea modificate acum. Deci, asigurarea de facto poate fi mai mare pentru orice şofer dacă acesta nu are punctaj suficient de bun în scorul său Bonus Mallus, sau dacă oricare companie consideră că nu poate oferi reducerea maximă posibilă, dar asigurarea de facto nu poate coborî sub primele de referinţă.
Primele de referinţă au crescut cel mai mult pentru maşinile electrice — pentru şoferii cu peste 2 ani experienţă şi peste 23 de ani, ele au crescut cu +85,7%! E cea mai mare creştere procentuală dintre toate categoriile, semn că maşinile electrice au generat un număr mai mare de accidente şi despăgubiri în ultimii ani. Prima de referinţă pentru această categorie de şoferi, cu maşini electrice, va constitui 2.742,24 MDL, echivalentul a circa 139 euro la cursul actual.
Şi mai scumpă, însă, va fi asigurarea RCA pentru maşinile electrice conduse de şoferi mai tineri, fără prea multă experienţă, din Chişinău şi raioanele incluse în aceeaşi categorie de risc. Cei care au peste 23 ani, dar mai puţin de 2 ani experienţă, vor plăti un preţ minim al asigurării RCA de 6.006,80 lei (cca 304 euro). Cel care au sub 23 ani, dar mai mult de 2 ani experienţă, vor plăti un preţ minim al asigurării RCA de 6.659,71 lei (cca 337 euro). Iar cel mai mare preţ va fi plătit pentru maşinile electrice, ale căror şoferi au mai puţin de 23 ani şi mai puţin de 2 ani experienţă — 9.336,66 lei (cca 473 euro).
Există şi unele categorii, pentru care primele de referinţă au scăzut — cum ar fi taximetrele, atribuite persoanelor juridice, care vor avea un preţ minim de 13.914,49 lei, faţă de 15.063,74 lei, cât era până acum. Au scăzut semnificativ şi preţurile asigurărilor pentru tractoare şi microbuze cu până la 17 locuri.
În acelaşi timp, majorări semnificative se atestă şi la multe alte categorii de vehicule şi şoferi, nu doar la cele electrice. Motocicletele cu peste 300 cm cubi vor plăti cu 74,5% mai mult în prima de referinţă, spre exemplu, dar cifra absolută e foarte mică, de 399,10 lei, sau aproximativ 20 euro.
Maşinile cu motoare mari, între 2.401 şi 3.000 cm cubi, cu şoferi din Chişinău, de peste 23 ani şi peste 2 ani experienţă, vor avea o primă de referinţă cu 33,3% mai mare, până la 1.635,04 lei. Maşinile cu motoare mai mici, între 1,601 şi 2.000 cm cubi, au o creştere şi mai mare a primei, cu 57,7%, până la 1.377,55 lei.
Vezi mai jos şi un tabel cu categoriile pentru care noua decizie BNM aduce cele mai mari variaţii ale primei de referinţă. Amintim, ceea ce vedem mai jos reprezintă preţul minim al asigurării RCA pentru aceste categorii, dacă scorul şoferului e cel mai bun şi dacă în fiecare caz particular compania de asigurări decide că vrea să ofere preţul minim al acestei prime. De facto, cifrele ar putea fi mai mari şi ar putea varia de la o companie la alta.