Producătorii germani vor să oblige proprietarii de modele plug-in hibride să-şi încarce maşinile la priză cel puţin periodic, pentru a le salva
28 Octombrie 2025, 22:08 Redacţia PiataAuto.md
Acum o lună, scriam că UE planifică să înăsprească regulile pentru modelele plug-in hibride, aducându-le cifrele de consum luate în calcul la omologare mai aproape de realitate, fără a le favoriza pe baza unui consum doar teoretic. Tot atunci scriam că un studiu publicat de Federaţia Europeană de Transport şi Mediu constatase că maşinile plug-in hibride emit de 5 ori mai mult în viaţa reală decât cifrele omologate. Totul de întâmplă mai ales din cauză că proprietarii nu încarcă atât de des pe cât cred producătorii auto şi cifrele de omologare că ar face-o. Ei bine, dacă aceste reguli vor fi înăsprite, atunci plug-in hibrizii nu vor mai ajuta producătorii auto atât de mult la limitele de CO2 atinse de ei la nivelul întregii flote, iar asta ar putea însemna că ei ar fi nevoiţi să vândă mai multe maşini electrice ca să echilibreze lucrurile. Şi întrucât ştiu că asta s-ar putea să nu fie posibil deocamdată, producătorii germani au anunţat acum ideea de a obliga proprietarii de modele plug-in hibride să-şi încarce maşinile lor la prize cel puţin periodic, doar că UE să nu înăsprească regulile de calcul ale emisiilor şi consumului, sperând că astfel vor salva acest segment.
Modul în care sunt omologate cifrele de consum pentru plug-in hibride în prezent se bazează pe prezumţia că proprietarii acestora vor fi foarte conştiincioşi în a-şi încărca frecvent bateriile şi a circula maxim posibil cu propulsie pur electrică. Dacă s-ar produce asta şi în realitate, atunci poate că acele cifre de consum teoretic din fişele tehnice s-ar adeveri.
Dar în viaţa reală multe modele plug-in hibride n-au nici măcar funcţie de încărcare fast charge, deci dacă într-o zi conduci o distanţă mai mare, nu e foarte realist să poţi opri la o staţie publică de încărcare pentru a-ţi alimenta bateria pentru că va dura foarte mult. Cele care au asemenea funcţie oricum încarcă mai încet decât electricele, din cauza capacităţii mici a bateriei. Iar asta, împreună cu simpla apatie şi lipsa de efort a multor proprietari de a încărca frecvent, duce la consum şi emisii de facto mult mai mari.
Conform noii propuneri surpriză a producătorilor germani, enunţată prin asociaţia lor VDA, modelele hibride şi-ar impune proprietarii să le încarce periodic, şi ar face asta prin alerte afişate pe bord, tot mai insistent până la un moment în care ele ar refuza să mai pornească dacă nu le e încărcată bateria.
Producătorii auto încă urmează să convină care ar fi acest interval minim de kilometri şi timp acceptat unanim de către ei. Spre exemplu, maşinile plug-in hibride ar putea solicita să fie încărcate măcar o dată la fiecare 300 km sau 500 km, în funcţie de autonomie totală electrică, pentru ca proprietarul să nu poată conduce foarte mulţi kilometri cu carburant, fără a încărca şi la priză.
Producătorii propun ca maşinile să dea notificări iniţial, după care aceste notificări să devină mai insistente, după care maşina să reducă din putere şi să fie condusă lent până la priză, iar după încărcare ea şi-ar recăpăta puterea deplină şi la motorul cu combustie. Iar dacă proprietarul ar ignora pe o distanţă prea mare şi un timp prea îndelungat încărcarea, atunci maşina ar putea să nu mai pornească, anunţându-l că e nevoie să-şi încarce bateria astă-noapte, spre exemplu, sau mâine dimineaţa nu va putea porni.
În acest fel, proprietarii ar fi impuşi de facto să-şi încarce periodic maşina, iar cei care şi aşa o făceau nici nu vor ajunge să vadă aceste notificări. Iar oficialii UE nu vor putea spune astfel că aceste maşini consumă şi emit mult mai mult în viaţa reală decât în fişele tehnice..
E curios că în ultimii ani tehnologia plug-in hibridă a fost aplicată de producătorii germani nu doar pe maşini concepute pentru a fi cât mai eficiente, ci şi cât mai performante, precum BMW M5 şi chiar supercar-uri italiene. Ar fi curios să vedem, deci, cum proprietarii de BMW M5 sau Ferrari se vor pomeni cu maşini reduse la puteri minime şi trimise forţat la încărcare, ca să ruleze mai mult electric.
Totuşi, industria auto spune că această propunere ar aduce impactul real dorit de toţi, când modelele plug-in hibride n-ar fi eficiente doar pe hârtie, ci şi în viaţa reală, iar astfel ele ar putea continua să fie produse şi să ocupe o parte importantă din vânzările producătorilor germani, ajutându-i să atingă ţintele dorite de emisii.
Cei de la VDA nu au menţionat nimic dacă noile softuri ar urma să fie adaptate încât să ţină cont de kilometrii adunaţi rapid într-o singură zi, astfel încât să nu-i impună pe proprietari la încărcări atunci când pleacă două ori pe an în vacanţe la distanţe lungi.