UE pregăteşte definirea unei noi categorii de kei car în Europa, de maşini mai simple şi mai compacte, cu mai puţine restricţii, în care se va încadra şi Dacia Hipster

7 Octombrie 2025, 12:01
Redacţia PiataAuto.md
Lansarea de ieri a prototipului Dacia Hipster a stârnit deopotrivă admiraţie pentru originalitatea designerilor Dacia de a aplica soluţii cu totul inedite în ea, într-un minimalism inimaginabil anterior, şi totodată îngrijorarea dacă o asemenea maşină cu doar două airbag-uri şi fără prea multe alte elemente de siguranţă va putea fi vreodată omologată pentru a fi vândută pe piaţă. Ei bine, noi ieri sugeram şi o posibilă cale prin care asta se poate întâmpla, iar azi lucrurile au devenit şi mai clare: Uniunea Europeană pregăteşte definirea unei noi categorii maşini ultra compacte în Europa, cu o filosofie similară kei car-urilor in Japonia, care vor beneficia de mai puţine restricţii de siguranţă şi emisii şi în care categorie se va încadra şi Dacia Hipster.
Încă în primăvară ştii Stellantis şi Renault de atunci, John Elkann şi Luca de Meo, avertizau UE că vor urma închideri de uzine dacă Uniunea Europeană nu va aplica restricţii mai relaxate pentru maşinile mici. Cei doi spuneau că aceste maşini mici ar trebui tratate într-o categorie separată, pentru că impactul lor asupra mediului ar fi mult mai mic, fie că sunt cu combustie, hibride sau electrice. Simplul fapt că se consumă mai puţine resurse pentru producţia lor şi apoi mai puţină energie pentru deplasarea lor ar trebui încurajat, pentru că asta determină impactul real de mediu, mai declarau cei doi şefi.
Foto: Luca de Meo şi John Elkann

„În rezultatul regulilor europene din ultimii 20 de ani, maşinile noastre au devenit tot mai complexe, tot mai grele şi tot mai scumpe, iar cei mai mulţi oameni pur şi simplu nu şi le mai pot permite”, spunea atunci şeful Renault. Ceea ce cereau ei erau adoptarea de reguli diferenţiate mai relaxare pentru maşinile foarte compacte, pentru ca acestea să poată rămâne accesibile, or, altfel, în loc de obişnuitele maşinuţe compacte urbane vom ajunge să vedem preponderent SUV-uri pe străzile oraşelor din Europa.
În septembrie, UE a decis revizuirea interdicţiei pentru motoarele cu combustie din 2035 şi a limitelor CO2, dar şi adoptarea măsurilor de susţinere a industriei auto de pe continent. Printre aceste măsuri de susţinere a fost agreată şi demararea discuţiilor despre definirea unei noi categorii de maşini ultra compacte, care ar putea beneficia de reguli mai relaxate.
Iar ieri seară oficialii UE au confirmat că se lucrează deja intens la definirea acestei noi categorii, constatându-se că foarte multe maşini actuale chiar şi compacte, ajung adeseori să coste peste 30 mii euro. Unul din scopurile noii categorii a fi ca maşinile incluse în ea să coste în jur de 15.000 euro.
Foto: Dacia Hipster

Pentru comparaţie, acum 15 ani, în Germania existau pe piaţă 60 de modele din categoria maşinilor mici şi subcompacte, cu o cotă de piaţă de 25%. Astăzi cota acesta a scăzut sub 14%, iar preţurile lor au crescut dramatic. Producătorii spun că preţurile au crescut mai ales din cauza obligativităţii unui număr mare de dotări de siguranţă şi a restricţiilor de emisii, care impun sisteme complexe mild hibride, baterii, cablaje, alternatoare, invertoare şi multe alte componente. Maşinile trebuie să citească acum indicatoarele de viteză, să avertizeze şoferul când viteza e depăşită, să menţină banda, să-l avertizeze pe acesta când n-o face şi multe alte elemente care înseamnă senzori, camere, computere de procesare şi alte elemente ce compun aceste sisteme.
La baza discuţiilor a stat şi exemplul kei car-urilor japoneze, introduse încă în anii 1950. Acolo categoria kei car e definită de limite de lăţime, lungime şi putere a motorului. Iniţial motoarele erau limitate la 360 cm cubi, dar azi ele sunt limitate la 660 cm cubi, cu o putere maximă de 64 CP. Lungimea maximă admisă e de 3,4 metri. Şi o treime din maşinile vândute în Japonia sunt kei car-uri, fapt care demonstrează succesul lor enorm.
Standardele discutate acum de UE sunt o lungime limitată la 3,5-3,8 metri, cu o limită de greutate proprie de până la 1.000 kg. Se discută şi eventualitatea aprobării a două subgrupe, una cu putere limitată pe la 40-50 CP şi limitată în mediul urban şi suburbii, şi alta ceva mai mare, la până spre 65 CP, care ar fi potrivită şi pentru circularea pe autostrăzi.
E posibil ca varianta de 40-50 CP să fie limitată la 45-50 km/h viteză maximă pentru mediul urban, dar limitarea vitezei e încă în discuţie, din cauza dificultăţilor pe care le va crea pe porţiuni de drum din apropierea oraşelor, unde ar trebui să se circule cu 70-80 km/h. Însă limitarea vitezei ar fi crucială pentru ca producătorilor să li se permită standarde de siguranţă mai relaxate. Prin urmare, e foarte posibil să existe o viteză maximă limitată la o cifră foarte modestă şi chiar o interdicţie de acces pe drumuri de mare viteză, cum ar fi drumurile expres şi autostrăzile.
Reprezentanţii producătorilor auto, care participă la aceste discuţii aprofundate de definire a categoriei, spun că sunt optimişti, dar optimismul lor e unul precaut deocamdată, pentru că e important şi ce restricţii de emisii vor avea acest maşini, dar şi cum se vor cuantifica ele în cadrul mediei totale de maşini produse de ei şi limitelor existente acolo la emisii CO2 şi la cotele minime de maşini electrice ce trebuie atinse de fiecare producător.
Prin urmare, ca să se definitiveze şi aceste lucruri, e foarte posibil că discuţiile vor mai dura câteva săptămâni sau luni, dar e aproape sigur că la final se va ajunge la conturare unei asemenea categorii noi de maşini ultra compacte, cu standarde şi restricţii mai relaxate, care să poată fi mai accesibile şi mai simple.
2
10,045
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!