Volvo va oferi electricitate gratuită pentru suedezii care cumpără unul din modelele sale electrice, însă doar dacă aceştia nu trăiesc la bloc

23 Octombrie 2025, 13:26
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul suedez Volvo a fost o perioadă un adevărat etalon în cota de maşini pur electrice pe care reuşise să o atingă în vânzările sale, iar anul trecut, când a lansat modelul EX30, vânzările acestuia atinseseră cifre record în ţările nordice. Apoi, a urmat problema tarifelor şi Volvo s-a pomenit că maşinile sale fabricate în China nu pot fi vândute la fel de avantajos cum se planifica nici în Europa, nici în SUA. Între timp, Volvo a lansat producţia lui EX30 în Belgia, iar acum suedezii mizează foarte mult pe o revigorare a vânzărilor de modele electrice. Şi au şi un plan pentru a face asta, care pare o reinterpretare modernă a ofertei Tesla de cândva, cu încărcări gratuite la Supercharger.
Doar că Volvo ştie că proprietarii de maşini electrice simt că-şi irosesc mai puţin timpul dacă încarcă acasă. Aşa că a conceput o idee prin care va oferi electricitate gratuită cumpărătorilor de modele electrice Volvo, pentru ca aceştia să-şi încarce maşinile acasă.
Această nouă idee Volvo va fi implementată pentru început în Suedia, dar producătorul spune că vrea s-o extindă în mai multe ţări europene. În cazul Suediei, cei de la Volvo au încheiat un contract cu operatorul de electricitate Vatenfall pentru a putea face asta, iar condiţiile şi avantajele oferite sunt foarte interesante.
Astfel, cumpărătorii de maşini electrice Volvo din Suedia vor beneficia, începând cu februarie 2026, de un an de încărcare gratuită a maşinii lor acasă, pe care Volvo l-a estimat la 25.000 km parcurşi. Iar electricitatea, graţie Vatenfall, vine din surse care nu emit CO2.
Dar prima mare condiţie e ca proprietarii care vor beneficia de această condiţie să nu trăiască la bloc. Ei trebuie să aibă o casă individuală, un town house cu pereţi comuni cu alţii sau o vilă de vacanţă. Cumpărătorii care stau la bloc, chiar dacă au parcare subterană cu loc dedicat, nu vor putea beneficia de această ofertă.
Iar aici vine prima mare critică, şi anume faptul că toţi cumpărătorii suedezi de maşini electrice vor plăti acelaşi preţ pe maşini identice, dar vor fi favorizaţi să primească electricitate gratuită doar cei care stau la casă individuală, ceea ce în mod normal ar semnifica o situaţie financiară mai bună decât cei care stau la bloc.
În al doilea rând, cumpărătorii ce vor să beneficieze de această încărcare gratuită acasă trebuie să aibă un contract încheiat cu Vatenfall, iar costul de încărcare a maşinii va fi dedus din factura lunară la electricitate. Ca să se poată monitoriza cât exact a încărcat maşina, e nevoie de activarea aplicaţiei Volvo, care va citi datele de la maşină şi le va expedia la producător, iar astfel ele vor ajunge şi la operatorul de electricitate.
De asemenea, condiţiile cu preţ mărunt stipulează o limită anuală de 5.150 kWh, ceea ce Volvo a calculat că e suficient pentru 25.000 km, la un consum mediu de 20,6 kWh/100 km. Cei 5.150 kWh limitaţi anual înseamnă cam 430 kWh lunar. Dar mai există o condiţie scrisă cu preţ mărunt, şi anume că Volvo compensează preţul în limita unei medii lunare la electricitate de 1,5 coroane/kWh, adică 0,14 euro/kWh. Doar că uneori, cum se întâmplă şi în prezent, preţul la electricitate în Suedia poate urca mult mai sus, ceea ce înseamnă că oricum proprietarul va plăti diferenţa dintre preţul efectiv şi cel plafonat de Volvo.
Iar asta face ca întreg beneficiul pentru proprietari să se reducă la 5.150 kWh acoperiţi de Volvo, cu 0,14 euro per kWh, ceea ce rezultă într-o valoare efectivă maximă de 721 euro sau circa 60 euro lunar. Şi întrucât această electricitate gratuită e oferită de Volvo doar în primul an de după achiziţia maşinii electrice, exact cei 721 euro reprezintă şi beneficiul total maxim obţinut. Şi asta cu condiţia că maşina va fi condusă cei 25.000 km în primul an, pentru a consuma toţi cei 5.150 kWh disponibil. Dacă ea va merge de facto doar 12 sau 15 mii, energia nefolosită nu va fi valabilă în următorul an.
E un pas interesant şi inedit, deci, dar un pic complex în multitudinea de condiţii şi în avantajul net pentru proprietari. Volvo mai spune că din 2026 va avea şi o ofertă pentru cei ce deţin noile modele electrice ale mărcii, care permit alimentarea casei de la bateria maşinii. Acea idee de la Volvo presupune că proprietarii vor putea să-şi folosească bateria maşinii în beneficiul reţelei electrice şi casei lor, fiind recompensaţi de reţea, dar noi am arătat de multe ori că plata primită de proprietari pentru situaţiile când maşina lor devine o mică centrală de stocare e incomensurabil mai mică decât costul de facto rezultat din uzura bateriei şi devalorizarea maşinii.
1
22,732
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!