Un furnizor auto din Germania îşi închide fabricile şi concediază angajaţii după 78 de ani de activitate
5 Noiembrie 2025, 14:24 Redacţia PiataAuto.md
Industria auto din Germania are parte de o nouă veste tristă, după ce în ultimele luni a fost înregistrat un şir întreg de falimente printre furnizorii auto. De această dată, însă, nici măcar nu vorbim de anunţarea unei insolvenţe, cu posibile restructurări şi căutări de soluţii pentru revigorare, ci despre o decizie de închidere completă a fabricilor şi a companiei. Voit, un furnizor auto din Germania cu o istorie de 78 de ani de activitate, a anunţat că-şi va închide fabricile şi va concedia toţi cei circa 1.900 angajaţi pe întreg grupul.
Voit Automotive e un furnizor de talie medie după standardele industriei auto din Europa, dar în regiunea unde se află fabrica sa principală, în Saarland, era în top 12 al celor mai mari companii, angajând doar acolo 1.000 oameni.
Voit produce mai multe componente mici, dar vitale pentru construcţia maşinilor, cum ar fi carcaselor ce înconjoară zona unde cutiile de viteze se cuplează cu motoarele. Cei de la Voit produc şi componente de motor, de şasiu şi de asistenţă a şoferilor, iar în ultimii ani şi-au extins producţia spre sisteme de management termic al bateriilor pentru maşini electrice şi hibride, ambreiaje şi dirijări ale cutiilor de viteze pentru cele hibride, dar şi tot soiul de carcase pentru amplasarea şi răcirea circuitelor integrate sau a electromotoarelor.
Furnizorul auto declara anterior că livrează componentele sale către 45 de mărci auto, iar cei mai mari clienţi sunt Audi, BMW, Mercedes, VW, Ford, Jaguar şi Land Rover, dar şi o parte din mărcile americane deţinute acum de grupul Stellantis. Multe dintre aceste mărci primeau componentele prin compania ZF, şi ea la rândul ei fiind un furnizor auto. Cei de a ZF integrau componentele şi carcasele Voit în câteva din cutiile lor de viteze, spre exemplu.
La începutul acestui an noi anunţam într-o altă ştire că Voit şi-a declarat falimentul, şi explicam că atunci acel faliment a venit după o perioadă de probleme financiare din 2024 şi după blocarea de către autorităţile germane a cumpărării companiei de către compania chinezească Chongqing Millison Technologies. Tranzacţia fusese negociată în 2024, contractul semnat, dar lipsea autorizarea acesteia de către agenţiei federale germane de supraveghere a concurenţei. În ianuarie 2025 această tranzacţie a fost respinsă.
Pe atunci, în ianuarie, motivele oficiale invocate de autorităţile germane vizau lipsa de încredere a faţă de transparenţa companiei chinezeşti şi faţă de situaţia financiară a acesteia, or, preţul acţiunilor acesteia scăzuse cu circa 35% în perioada de dinaintea respingerii tranzacţiei, fapt care ar indica probleme acolo. E curios, însă, că după luna ianuarie 2025, preţul acţiunilor Chongqing Millison Technologies şi-a revenit şi a fost în luna septembrie 2025 la cea mai mare valoare din ultimi 5 ani. Deci, de facto, starea financiară a companiei chinezeşti nu s-a dovedit a fi riscantă.
Însă aici diligenţa strictă a germanilor nu poate fi neapărat blamată, pentru că există alte exemple în industrie când vânzarea unor companii strategice către chinezi s-au lăsat în cele din urmă cu materializări imense de riscuri. Chiar acum două zile explicam în articolul detaliat despre criza semiconductoarelor Nexperia cât de mult încearcă acum Olanda să blocheze această companie din Europa, deţinută în prezent de chinezi, după ce a aprobat acum 7 ani achiziţia ei.
În cazul Voit Automotive, compania nu pare a fi deţinătoare a unor tehnologii strategice, dar totuşi autorităţile germane au considerat că nu pot aproba o vânzare spre chinezi. După cererea insolvenţei din ianuarie a urmat o perioadă în care s-a încercat elaborarea unor planuri de ieşire din criză şi chiar găsirea unor alţi cumpărători ai companiei.
În această perioadă au existat câţiva ofertanţi pentru Voit, dar nici unul dintre ei n-a fost autorizat de autorităţile din Germania să o poată face, din cauza că niciunul n-a întrunit criteriile financiare şi strategice necesare. În acelaşi timp, compania ZF, aflată şi ea în probleme majore cu un număr imens de concedieri în derulare, a renunţat la contractul cu Voit, iar asta a subminat ireversibil compania din şansele de a-şi mai reveni.
Acum, compania spune că cererea pentru produsese sale a scăzut sub un nivel critic, iar problemele sunt accentuate de preţurile mari la energie în industria din Germania şi costurile de salarizare, după cum se menţionează în ultima motivare, depună în instala din Saarland.
Foto: Fabrica Voit Automotive din St. Ingbert
Conform acestor acte de notificare oficială, compania îşi va înceta activitatea, însă angajaţii vor fi preluaţi temporar de o agenţie de angajări, care va încerca să le găsească locuri noi de muncă, într-un program ce va dura până la 30 septembrie 2026, finanţat de ZF ca un gest de bunăvoinţă faţă de compania cu care a avut un parteneriat de lungă durată. În ziua de 30 septembrie 2026 Voit Automotive va deveni oficial istorie, toate fabricile sale fiind închise.
Astfel, situaţia e una tristă pentru angajaţi pentru industria auto din Germania în general, iar toată epopeea refuzurilor autorităţilor germane de aproba o vânzare către chinezi a născut şi discuţii despre echilibrul corect între asemenea decizii strategice — dacă nu sunt ele prea stricte atunci când duc la închiderea totală a companiei, sau dacă e totuşi mai bine să se ajungă la închidere, decât să se vândă către chinezi.