Un german a atins 1.000.000 km cu un VW Golf 4 TDI şi a dat câteva sfaturi pentru longevitatea motoarelor diesel din experienţa sa
2 Noiembrie 2025, 23:52 Redacţia PiataAuto.md
Un VW Golf 4, care rezistă 22 de ani, nu e tocmai o raritate absolută, aceste maşini fiind renumite pentru rezistenţa lor în timp, mai ales dacă aveai grijă de caroserie, ca ea să nu ruginească prea devreme. Dar un VW Golf 4 care a reuşit să parcură 1.000.000 km în 22 de ani de exploatare în Germania, e o privelişte mult mai rară, mai ales în timpurile noastre, când durata de viaţă a obiectelor pe care le cumpărăm pare să se reducă tot mai mult şi când adeseori e mai uşor şi mai raţional să casezi o maşină decât să o menţii şi să o repari. Totuşi, germanul Thomas Dotzler a reuşit să atingă 1.000.000 km cu un VW Golf 4, cu motorul 1,9 TDI sunt capotă, şi a dat şi câteva sfaturi pentru longevitatea motoarelor diesel din experienţa sa, pentru publicaţia germană AutoBild.
Marele moment al marcării cifrei jubiliare pe odometrul său a avut loc la 16 octombrie 2025, doar că maşina nu a afişat cifra de 1 milion, ci s-a blocat la 999.999 km. Odometrul nu revine nici măcar la 0, aşa că de aici încolo proprietarul va trebui să urmărească odometrul de distanţă scurtă pentru a monitoriza schimburile de ulei.
Thomas îşi porneşte motorul cu un ritual strict. Învârteşte cheia în contact şi lasă un pic de timp ca pompe să pornească, astfel încât la primele turaţii motorul să prinde mai repede presiunea necesară de ulei şi de lichid de răcire.
Germanul spune că maşina sa e fabricată în 2003, iar motorul de sub capotă e unul de 131 CP. Din 2003 şi până în 2012, a deţinut-o primul proprietar, care a parcurs doar 167.200 km cu ea. Apoi directorul companiei la care munceşte Thomas a achiziţionat-o şi a condus-o până la 830.000 km, când maşina a trecut la bilanţul companiei. Din primăvara anului 2024, Thomas a fost numit director şi el a devenit omul care are grijă de această maşină, aducându-i cifra de pe odometrul la 1.000.000 km.
Maşina a văzut multe drumuri lungi prin Europa la viaţa ei — Franţa, Italia, Cehia, Polonia, Slovacia, Slovenia, Austria, Danemarca, Suedia şi, bineînţeles, foarte multe călătorii prin Germania. Thomas spune că adeseori ia în maşină oameni care fac autostopul, aşa că ea a transportat şi mult oameni ocazionali de-a lungul timpului.
Foto: Scaunul şoferului e cel mai uzat
Maşina a avut câteva defecţiuni în decursul milionului de kilometri parcurs. La 200.000 km, pompa de motorină s-a defectat şi a trebuit înlocuită. La 900.000 km, un bulon al unui suport al motorului a crăpat şi a trebuit înlocuit. Şi se pare că motivul a fost că un mecanic a strâns prea tare acel bulon când a făcut schimbarea distribuţiei.
La un moment dat, semiaxul stâng cu planetara s-a rupt în faţa unui hotel. Cu ajutorul unui coleg care ţinea frânele blocate, proprietarul de atunci al maşinii a înlocuit planetara direct în stradă. Un pic de improvizaţie şi nebunie, dar maşina a putut să-şi continue apoi drumul.
Ei bine, Thomas le-a împărtăşit jurnaliştilor germani şi sfaturile sale despre longevitatea motoarelor diesel. El spune că, bineînţeles, în primul rând a avut grijă de schimburile de ulei şi filtre la timp, iar când a existat un simptom că e nevoie de o reparaţie, a făcut-o neîntârziat, pentru că aşa e mai ieftin şi defecţiunile nu se cauzează una pe cealaltă în lanţ. Maşina are un nou arbore cu came, schimbat pe parcursul exploatării. Un injector şi pompa de vacuum au fost înlocuite. Sistemul de eşapament e original, dar la 500.000 km a fost înlocuite filtrul DPF. Schimbătorul de căldură din sistemul de aer condiţionat a fost înlocuit abia la 940.000 km. Alternatorul a cedat abia la 820.000 km.
Germanul spune că el nu conduce niciodată cu mai mult de 2.000 rpm când motorul e rece, iar când acest ajunge la temperatura normală, se străduie să nu-l conducă la mai mult de 2.500 rpm. Însă totodată, odată ce maşina ajunge la un regim normal de funcţionare, ea munceşte şi uneori chiar tractează remorci, deci nu e ca şi cum ar fi avut un regim uşor de exploatare.
Thomas spune că s-a convins că adeseori când punea piese neoriginale, de la alţi producători, acestea erau de o calitate proastă. Când a înlocuit alternatorul al 820.000 km, a pus unul licenţiat, care a rezistat doar 120.000 km. Radiatoarele neoriginale rezistă mult mai puţin, semiaxele neoriginale abia de ajung la 70.000 km, în timp ce primele au cedat la 730.000 km. Rulmenţii roţilor dau deja semne de uzură după 33.000 km. Până şi noile baterii de 12V nu mai rezistă decât 2 ani şi pentru Thomas asta e un semn clar a cât de mult a degradat industria pieselor de schimb pentru maşini în calitate. În schimb, piesele originale de pe maşină, instalate în 2003, erau cu adevărat de o calitate impecabilă, spune el.
Maşina sa a condus cam 85% din timp la distanţe lungi, dar n-a avut garaj şi n-a stat parcată pe timp de iarnă. Schimbul de ulei s-a făcut la fiecare 22.000 km. Uleiul din cutie şi schimbarea distribuţiei s-a făcut la fiecare 110.000 km. Şi aşa maşina e rezistat cu bine 22 ani şi 1 milion de kilometri, în mare parte datorită calităţii componentelor puse pe ea în anul 2003. Pentru că dacă VW ar fi fabricat acest Golf atunci cu calitatea pieselor de schimb de azi, care se regăsesc acum pe piaţă, maşina n-ar fi rezistat nici 250.000 km, e convins germanul.