Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW 3 Series
20 NOIEMBRIE 2008
3,265
BMW 3 Series
De Ilie Toma
1
E sambata dimineata si se simte racoarea de toamna - in astfel de zile ai vrea sa te rasfeti in caldura semineului de acasa si sa privesti filme bune la TV. De cand ma stiu, ziua de sambata mi-a placut in mod deosebit, fiind o zi care inspira la lucruri cu multa esenta, o zi in care poti sa privesti saptamana din prisma gandirii relaxate si pozitive.



Am ales anume ziua de sambata pentru primul nostru test drive cu un reprezentant al marcii germane pe nume BMW. Mi-am dorit sa pot patrunde relaxat in esenta modelului bavarez, inlocuind caldura semineului de acasa cu ambianta placuta a interiorului unui model german rafinat…

Un alt sistem de valori

Daca rasfoiesti presa auto mondiala in mod regulat, cea electronica sau pe suport de hartie, tinzi sa aluneci in tendinta acesteia de a uniformiza si simplifica lucrurile atat de mult, incat toate isi pierd adevarata lor esenta. Se impune prea mult pragmatism si prea multa gandire seaca. Cand sunt comentate automobilele, se vorbeste de clase, de preturi, de raport pret / calitate – si, cand aritmetica jurnalistului auto modern, panicat de criza mondiala si preturile la combustibil, rezulta in cifre neconforme cu standarte imaginare, automobilul despre care se vorbeste este pus in clasa modelelor neintelese…

Imi arunc privirea pe un Cadillac Eldorado din 1953, decapotabil, de culoare alba. Acest model in miniatura sta pe masa pe care scriu, am o pasiune deosebita pentru miniaturile modelelor clasice… Cand te gandesti ca odata, in istoria industriei auto, toate se faceau pentru pasiune… Pasiune din partea producatorului, pasiunea cumparatorului pentru calul sau de fier…



Ce bine ar fi, daca pentru un moment, am face abstractie de criteriile obisnuite de analiza a unui model, si am privi toate dintr-un cu totul alt aspect. Dintr-un aspect in care pretul nu are un rol determinant, iar calitatea este ceva intr-atat de firesc, incat nici nu-ti mai vine in gand vreo idee ca te-ai putea indoi de ea… Si in fond, ramane pasiunea, placerea evadarii in condus, senzatiile conexiunii supra-umane cu masina ta…

Cei puternici muncesc mult si cu inteligenta strategica, astfel incat, este foarte probabil sa vina acea zi cand pot alege o masina doar dupa placerea inimii si a pasiunii. Este si mai probabil ca, atunci cand se afli intr-o astfel de perioada a vietii, oamenii puternici sa aleaga un BMW. De ce? O fi la mijloc pasiunea cu care bavarezii isi concep modelele, senzatiile deosebite pe care acestea le ofera posesorilor lor sau nivelul statutului social pe care il denota…

Calatorii in culorile toamnei

Lansata in 2005, actuala generatie a Seriei 3 din gama BMW a trecut de curand printr-un facelift discret, fapt care i-a adus un val proaspat de atentie din partea presei si a potentialilor cumparatori. Anume acest fapt ne-a facut sa ne indreptam alegerea catre noul BMW Seria 3, acesta devenind de curand disponibil in showroom-ul BMW din Chisinau.



Modificarile exterioare, care i-au fost aplicate Seriei 3, sunt putin sesizabile “cu ochiul neinarmat”. Trebuie sa fii un mare amator al marcii germane si al masinilor BMW pentru a observa noile linii si profiluri ale caroseriei. Acestea ii confera modelului mai mult eleganta, dar si un aspect mai sportv. Cele mai placute sunt liniile noi din partea centrala a capotei, care sunt aproape identice cu cele prezentate pe conceptul Gina asta-vara de bavarezi.

Din toate timpurile, orice model BMW putea fi usor recunoscut dupa calandrul dublu al partii frontale. Forma acestuia a cunoscut multe modificari in timp – de la forme vertical-alungite pe modelele de acum 50 de ani pana la forme orizontal-alungite de acum doar cativa ani. Pe noua Serie 3 aceste prize de aer redau tendintele actuale de design ale marcii, aducand partial cu cele prezentate recent pe noua Serie 7. Mai sesizabila este restilizarea felinarelor spate, care au acum o linie intrerupta si estacata, dar sub acelasi unghi de desen. Modern si in acelasi timp armonios, am putea spune. Per general insa, design-ul modelului este unul echilibrat, elegant si conservator. BMW face parte din marcile care au reusit sa-si stabileasca o identitate puternica in lumea automobilelor, iar orice model nou conceput de bavarezi trebuie sa emane si sa transmita mai departe in timp aceste traditii unice.

Un BMW trebuie, insa, sa emane si senzatia de exclusivitate, chiar si pentru trecatorii care il privesc defiland pe strazile frumoase ale oraselor, cu restaurante scumpe pe margine. Iar BMW Seria 3 reuseste acest lucru de minune. Modul unic de aprindere a luminilor de pozitie in faruri, pe care tot germanii de la BMW l-au inventat, reuseste sa transmita eleganta “de la prima vedere”.

Aceasta eleganta imi aminteste de Geneva, un oras pe care l-am vizitat acum cativa ani. Strazi care emana lux, cu vitrine scumpe, fiecare al patrulea magazin vinde ceasuri elvetiene la pret de jumatate de masina… Geneva este si patria unuia din cele mai mari Saloane Auto mondiale, iar locuitorii de aici demonstreaza ca stiu sa isi aleaga cu iscusinta automobilele, neacceptand nici un compromis, ci doar ceea ce le satisface in masura deplina pretentiile. Ei bine, aici am vazut foarte multe BMW-uri, de toate seriile si modele, iar posesorii acestora erau atat de diversi, inca, stand pe scaunul unei cafenele din acel oras, incercam sa-mi dau seama de profilul acestora, modul lor de viata sau apartenenta lor sociala. Timp de 30 de minute, cat mi-am baut cafeaua, am vazut oameni de afaceri increzuti in forte proprii, cu costume la patru ace, de firme renumite, si ceasuri neaparat elvetiene, inchizand elegant usa BMW-ului din care ieseau. Am vazut si un profesor universitar, care se urcase intr-o Serie 5 noua, de un negru fascinant. Doua doamne intr-un automobil de Seria 1, o familie intr-o Seria 3 si un alt manager de succes intr-o alta Serie 3…



Am parcat modelul testat de noi langa una din cafenelele cu tenta de lux de pe bulevardul Stefan cel Mare al Chisinaului. Am iesit si am repetat scena: am rugat un chelner amabil sa-mi aduca o cafea si am incercat sa formulez o analiza si a profilului posesorului autohton de automobile BMW. Daca modelele BMW ai anilor ’95 se bucura inca de imaginea de “baiat rau”, situatia este cu totul alta in cazul BMW-urilor noi, lucioase, achizitionate din showroom. M-am bucurat sa recunosc aproape aceleasi profiluri de posesori ai luxoaselor BMW-uri si prin Chisinau. Un domn tocmai si-a parcat un X5 alaturi de Seria 3 testat de noi. Nu a zabovit decat pret de trei minute, iar la pornire, sunetul motorului sau a tradat puterea culminanta de care dispune un V8 bavarez… Ceva mai incolo o doamna tocmai urca intr-un X6 rosu… Si in sfarsit, alaturi trece un domn la cravata, intr-o Serie 3 gri…

Dupa scurtul nostru popas, am decis sa ne cunoastem cu adevarat, noi si Seria 3. Aveam inainte intreaga zi de sambata pentru a reusi sa ne familiarizam cu modelul german. Masina testata de noi este un 320i, model care are sub capota un propulsor de 2.0 litri pe benzina, si care dezvolta o putere maxima de 170 CP. Un indice excelent pentru un motor fara turbo aspirare, iar legendara eficienta a motoarelor bavareze se transpune si in cuplul de 210 Nm, de care dispune modelul nostru. Este un motor in 4 cilindri, amplasati in linie, fapt care ne sugereaza niste indici de consum redusi. Si este intr-adevar asa, daca ne uitam in datele tehnice ale modelului, emise de producator - BMW 320i are un consum de doar 8,4 litri in regim urban! Iar in mediul extra-urban, consumul devine incredibil: 4,8 litri la 100 de kilometri!

O zi de sambata iti ofera avantajul de a circula intr-un oras frumos si cu trafic putin. Iar asta ne-a permis sa acceleram eficient la semafoare, sa abordam intersectiile orasului intr-un mod mai dinamic. Comportamentul masinii in oras este asa cum te astepti sa fie la un BMW: exact, predictibil, eficient si confortabil. La turatii mai mari, se face auzit sunetul puterii bavareze, izvorat de sub capota. Desi nimic nu se compara cu sunetul unui V8 sau chiar V10 in cazul BMW-urilor, chiar si un motor cu 4 cilindri amplasati in linie si 2.0 litri capacitate cilindrica, daca poarta sigla alb-albastra, iti poate bucura urechile cu un sunet calibrat si expresiv.



E insa o sambata frumoasa de toamna, si ne dorim o evadare intr-o calatorie la distante mai mari. Vrem un traseu bun, linistit, in care sa putem cunoaste noul BMW Seria 3 in toata frumusetea sa.

Peste 15 minute lasam orasul departe in urma. Natura Moldovei pare sa se asocieze de minune cu luxul si sportivitatea marcii bavareze. Copacii multicolori, inrositi de negura toamnei tarzii, in tandem cu reflectia farurilor anti-ceata pe asflatul perfect, formeaza tabloul ideal al unei calatorii de sambata. Atunci cand circuli lin, pe o autostrada extra-urbana perfecta, la volanul lui BMW Seria 3, intr-o zi de week-end, calatoria la volanul masinii pare chiar o alegere mai buna decat relaxarea langa semineul de acasa. In mare parte, pentru ca toti ocupantii interiorului, inclusiv soferul, au o pozitie de sezut asemeni celei din fotoliile largi si scumpe din casele frumoase. Nu poti sta altfel decat relaxat si odihnit. De asemenea, bordul te bucura cu linii fine, relaxante si indicatoare elegante, usor de citit si de inteles. Si, daca tot vorbim de conservatorismul marcii germane, pentru cei care au condus vreodata un BMW le vom spune ca noua Serie 3 pastreaza inca indicatorul clasic al consumului momentan, prezent si 10 ani in urma pe multe din modelele bavareze. A fost, desigur, modernizat de atunci, insa, cea mai importanta schimbare vine in cifrele indicate: daca pe un model din 1995, in momentul accelerarii, indicatorul sarea departe dupa 25 litri / 100 km si revenea doar dupa obtinerea unei viteze stabile, pe noua Serie 3 acesta abia sare de 10-15 in momentele accelerarilor pronuntate. Iar asta inseamna un consum excelent, chiar si in ritmuri accelerante.

Nu-mi imaginez un BMW cu materiale necalitative in interior, si cred ca de pe poarta uzinei nemtesti nu va iesi niciodata un astfel de automobil. Nici in BMW-ul testat de noi nu se putea intampla una ca asta. Poti atinge unde iti doresti, peste tot vei gasi calitate.



Spre deosebire de generatiile anterioare ale Seriei 3, in care exista problema acuta cu spatiul insuficient in interior, pe actuala generatie aceste probleme par a fi rezolvate. BMW a gandit inteligent constructia modelului, si l-a dotat cu tot felul de chestii practice in interior, pentru ca aceasta sa ofere intotdeuna spatiu suficient si versalitate.

Trasee infinite

Se mai “aude” uneori printre soferi ca Seria 3 este nitel rigida la suspensie. Este un zvon pe care am vrut sa-l simtim pe pielea noastra. Va pot spune cu siguranta ca nu este asa. Da, masina sta foarte bine pe traseu si, chiar si in zonele cu deniverali pronuntate si repetate, nu se lasa coplesita de acestea. Insa acest fapt inseamna siguranta si stabilitate in curbe, si mai putin rigiditate exagerata. BMW Seria 3 este rigida doar in masura in care acest factor ii asigura un comportament rutier excelent si ii permite soferului sa detina intotdeauna controlul deplin asupra masinii. Circuland cu 130 km/h pe un drum la standarte europene, confortul masinii e pur si simplu excelent. Aveti pasageri carora le place sa citeasca? Ei bine, pe un astfel de drum bun, in noul BMW Seria 3 se poate si citi! Impresionant!

Au trecut cateva ore petrecute la volan, cu mai multe opriri pentru sesiuni foto. Tinuta excelenta de drum si pozitia in scaun te fac sa te simti placut, relaxat. Iar motorul de sub capota adauga o buna doza in ceea ce germanii din Bavaria numesc “Driving pleasure” (placerea condusului). Germanii mizeaza mult pe sportivitatea modelelor din gama BMW, si oricare ar fi acest model, el trebuie neaparat sa-si bucure posesorul cu capacitati mult mai mari decat cele ordinare pentru clasa de care apartine.



Ei bine, modelul testat de noi reuseste sa ne bucure cu tendinte pronuntate de sportivitate in comportamentul sau. Odata presata cu putere, pedala acceleratiei produce o rascoala a cilindrilor si a sunetului din teava de esapament. Aici vine placerea adevarata a condusului in stil BMW. Aici vine momentul in care ceilalti soferi se plang ca BMW-urile le tot cai calea… Motoarele bavareze sunt de vina, suspensiile gandite de inginerii germani maniaci pentru perfectiunea tehnologica… Ce mai… cuvintele sunt in plus… aceste senzatii trebuiesc doar traite…

Sa le traim atunci la maxim!

Acest test nu ar fi fost unul complet daca nu am fi supus unui test solicitant cele descrise mai sus. Manevrabilitatea exceptionala a BMW-urilor este un adevarat mit, de mult timp incoace. Iar un mit trebuie supus verificarilor reale, pentru a putea afirma daca este un adevar sau doar o exagerare.

Ei bine, locul perfect pentru o astfel de testare nu putea fi decat un poligon adevarat. Aveam cateva mai mult de un hectar de teren asfaltat, situat in afara Chisinaului.

- Yuri, esti gata sa prinzi miscarea in imagini?
- Sa incercam! Acum!



Ce a urmat a fost fascinatia tehnologiei germane adusa pana la perfectiune. Imaginati-va vreo 15 piloni repartizati in linie dreapta, la o distanta de vreo 4-5 metri intre ei. Iar Dvs., la volanui unui BMW Seria 3, treceti zig-zag printre acestia cu o viteza de 40-50 km/h! Noi am incercat, si se poate! Masina sta fixa pe carosabil, deparari exista, dar sunt minime si predictibile. Cred ca aici s-a adus aportul si tractiunea spate a modelului, incadrata intr-un sasiu excelent proiectat. Am incercat abordari si la viteze mari – 80-90 km/h in viraje stranse, uneori cu derapaje scurte. Inclinarea unghiulara a masinii este atat de discreta, incat stii mereu ca ramai a fi in siguranta. Masina asta poate foarte multe!...

Sfarsit de sambata…

Am ales sa ne petrecem ziua de sambata la volanul unui sedan german cu mare traditie in favoarea ramanerii in fata semineului de acasa, cu un film bun la TV sau un CD cu Frank Sinatra… Oare am facut o alegere buna? Cu siguranta da! De fapt, cred ca isi iau BMW anume cei care prefera sa-si alerge masina samabata in sunetul tactic si rebel al cilindrilor germani, decat sa stea toloniti in canapele de piele de antilopa… Cei care vor sa-si traiasca fiecare noua clipa a vietii diferita de cea precedenta… Cei pentru care rutina inseamna doar un cuvant din dictionar, neaplicabil in viata lor…

Te desparti cu greu de o astfel de masina. Si noi ne-am despartit greu, abia cand s-a sfarsit ziua cea magica de sambata…

Fisa tehnica:
GALERIE FOTO (32 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!