Prima pagină  »  Teste drive  »  Lexus RX 400h
2 DECEMBRIE 2008
5,362
Lexus RX 400h
De Ilie Toma
3
De mai bine de un secol, automobilele, tot mai multe la numar in fiecare zi, sunt propulsate de carburanti extrasi din adancurile solului si prelucrati la rafinarii masive, intinse peste tot pe glob. Petrolul a ajuns sa fie “drogul” fara de care intregul sistem economic si social nu ar mai merge, iar producatorii si vanzatorii de petrol au ajuns sa fie, asemeni traficantilor de droguri, sefii din umbra, care dicteaza cursul economic global… Cat de justificata poate fi cresterea preturilor la petrol la burse din cauza unei rascoale in Nigeria? Sau cat de justificata este cresterea de preturi cauzata de un posibil uragan pe coasta sudica a Statelor Unite? Iar daca ne amintim de situatia de asta-vara, cand preturile la petrol pareau sa fi innebunit, tabloul se contureaza cat se poate de clar… Traim intr-o lume dominata abuziv de petrol…



Si totusi, stiinte ca fizica sau chimia, aplicate de ingineri iscusiti, au demonstrat de foarte mult timp ca exista o multime de solutii de alternativa pentru motoarele cu ardere interna, pe care le utilizeaza automobilele. De la motoare electrice pana la celule cu hidrogen, tehnologii exista, si majoritatea lor ar aduce si o dauna considerabil mai mica mediului inconjurator. Totusi, printr-o conjuctura sau alta, acestea nu au fost aplicate pe larg pana acum. Intotdeauna au aparut foarte multi factori, care franau implementarea a astfel de tehnologii. De foarte mult timp, chiar si in anii 90, la marile expozitii auto mondiale erau prezentate concepte de vehicule electrice, care aveau din start soarta pecetluita: toate asa au si ramas la nivel de concept… Lipsa unei infrastructuri dezvoltate de unde ar putea fi alimentate automobilele electrice, autonomia mica a acestora, le taiau din start orice speranta de a fi produse vreodata in serie si de a ajunge in posesia publicului larg. Mai mult ca atat, nu stiu de ce, dar timp de cateva decenii orice idee de automobil electric prezentat publicului trebuia neaparat sa aiba aspect de OZN, usi ca la supermarket, si scaune ca in cluburi de noapte… Zero practicalitate, cu alte cuvite, si tocmai de asta nimeni nu reusea sa isi imagineze un astfel de model transpus cu adevarat in realitate, circuland pe strazile oraselor, in fiecare zi.

Japonezii au avut, insa, intotdeauna o gandire pe cat de simpla ca esenta, pe atat de profunda. Pe parcursul istoriei, aceasta natiune a demonstrat ca este capabila sa faca lucruri incredibile. Atunci cand fondatorul Toyota a tinut un discurs in fata echipei cu care avea sa porneasca afacerea, a rostit cateva fraze determinante pentru toate filosofia si activitatea de mai departe a japonezilor din compania sa: “mi-as dori ca de acum inainte cu totii sa ne unim eforturile pentru a produce automobile cu adevarat perfecte”. Ei bine, compania fondata atunci este astazi cel mai mare producator de automobile din lume, curajul si predilectia catre perfectiune si-au gasit recunoastere in intreaga lume, iar gandirea lor simpla, profunda si eficienta a continuat sa impresioneze.



De multe ori solutia problemelor majore poate fi gasita atunci cand se porneste de la lucruri simple. Cum putem face sa functioneze un automobil electric? Nu avem deocamdata retea de “benzinarii electrice”, nu avem nici o baterie magica, ce ne-ar permite sa rulam vreo mie de kilometri fara necesitatea realimentarii. Avem insa tehnologia motoarelor electrice eficiente, si putem porni de la asta. Cum alimentam un motor eletric de masina, care cu siguranta necesita multe energie pentru a propulsa cu o forta atat de variabila un vehicul de 1-2 tone? Dintre toate bateriile existente in prezent, cele pe baza de Lithium-Ion denota cele mai bune caracteristici in capacitatea de stocare a energiei si pretul de productie (da, trebuie sa tinem cont si de pretul final al automobilului, pentru ca altfel am produce automobile cu pret de rachete…). Nu avem insa deocamdata o baterie atat de mare din Lithium-Ion… Sa o producem deci! Reproducem o baterie obisnuita la scara mare, o eficientizam la maxim si ne miram sa aflam ca dispune acum de o capacitate de stocare care ne-ar permite sa propulsam vehicululul cativa kilometri…

Ce facem mai departe? Cativa kilometri nu pot fi suficienti pentru folosirea cotidiana practica a masinii. Ce ar fi daca am incerca o simbioza intre un motor clasic, cu ardere interna, si unul electric? In acest fel am putea regla modul lor de functionare, in asa fel incat, atunci cand nu mai exista energie pentru propulsia electrica, intervine cea pe benzina. Si ca sa eficientizam cu adevarat intreaga tehnologie, de ce nu am gandi o posibilitate de a incarca bateria “in direct” in timpul rularii? Un automobil, in mod obisnuit, pierde foarte multa energie la franare, care este, de obicei, degajata prin incalzirea discurilor de frana si dispersarea caldurii in aer… Daca am putea stoca aceasta energie pentru a o “introduce” in bateria noastra, aceasta ne-ar putea servi la propulsia automobilului dupa ce am franat! Simplu si genial, nu? De fapt, tot ce este genial este si simplu in esenta…



Ei bine, japonezii si-au pus mintea serios la treaba si atunci cand a venit vorba de crearea unitatii de control al motorului electric si a celui pe benzina, modul in care aceasta dirijeaza cele doua tipuri de propulsie fiind dedus pe baza a miilor de calcule realizate in fiecare secunda si care depind de o multime de factori si indicatori de moment ai masinii…

Confort si lux pentru cei inteligenti

In 1989, compania Toyota a creat o noua marca – Lexus. Aceasta imbinare de litere si sunete a fost aleasa pentru a exprima predilectia catre luxul suprem, catre performantele fara compromis si catre calitatea tehnica ireprosabila a automobilelor noii marci.

De atunci si pana astazi au trecut aproape douazeci de ani, in care produsele de lux ale japonezilor au devenit un adevarat simbol al calitatii, confortului si satisfactiei posesorilor acestora. In aceasta perioada, in mai multi ani Lexus a castigat pozitia de frunte in topul satisfactiei clientilor, organizat in fiecare an de JD Power, o asociatie specializata in astfel de studii. Un client Lexus inseamna astazi un om sigur de automobilul sau, care nu intampina foarte, foarte mult timp nici o defectiune, si care beneficiaza de cel mai exclusiv tratament atunci cand urca in automobil.



Compania Toyota a fost prima care a avut curajul sa scoata in productia de serie un automobil cu propulsie semi-electrica, sau hibrid, cum ii spunem noi astazi. Pe langa toate criteriile tehnologice enumerate mai sus, a mai fost luat in calcul unul la fel de esential: autombilul trebuia sa fie unul “normal”, sa arate practic si sa fie usor incadrat in viata reala a potentialilor cumparatori. Trecuse vremea conceptelor electrice cu aspect de nave cosmice, era nevoie de un sedan, sau un hatchback practic, care ar arata la fel ca toate automobilele, dar ar aduce aceasta tehnologie in randurile publicului larg.

Intai a fost Prius, un automobil facut sa coste putin, sa fie accesibil pentru publicul larg. Insa japonezii au dat dovada de gandire strategica si atunci cand au hotarat ca trebuie sa implementeze tehnologia hibrida si in segmentul premium. Au fost poate chiar clarvazatori, pentru ca au reusit sa intuiasca modificarea cererii inainte ca aceasta sa se produca, si mai important, au reusit sa aduca o contributie majora la schimbarea perceperii de catre public a ideii de automobil electric.

Iar in segmentul premium, cel care e beneficiat de aceste tehnologii revolutionare a fost Lexus. RX400h, modelul testat de noi astazi, a fost primul hibrid din gama Lexus, dupa acesta urmand LS600h si GS450h. Platforma de la care s-a pornit in crearea lui RX400h este aceeasi cu cea a “fratilor” sai de gama – RX300, RX330 sau RX350. Si deoarece RX este un SUV, a fost nevoie de solutii indraznete pentru a putea sa se obtina modelul de astazi pe strazile oraselor.



Sub capota lui Lexus RX400h avem un motor V6 de 3,3 litri, care foloseste tehnologia VVT-i. Acest motor produce o putere maxima de 211 CP la 5600 rpm, si un cuplu de 288 Nm la 4400 rpm. Si deoarece pe platforma originala exista tractiune integrala, si pe RX400h inginerii au prevazut una, doar ca functioneaza intr-un mod total diferit. Inginerii Lexus au instalat nu unul, ci doua motoare electrice in acest vehicul hibrid, cate unul pe fiecare ax. Montarea motoarelor electrice aproape de roti permite pastrarea unui cuplu mai mare a acestora pana la transmiterea lui rotilor. Astfel, motorul din fata dispune de o putere de 123 kW, iar cel din spate de 50 kW. Desi nu putem aplica in mod practic aceasta corespondenta, in traducere de cai-putere ar insemna ca mai avem inca 167 CP in fata si alti 68 CP pe axul din spate. Deci teoretic, avem peste 440 CP in total! Cat priveste bateria, Lexus RX400h dispune de una pe baza de Nichel Metal Hibrid (Ni-MH), care produce, atentie, o tensiune de 288 V! Atentie!

Linistea viitorului

Lexus RX400h este primul automobil hibrid testat de noi, si, trebuie sa recunosc, am avut un mare entuziasm sa merg la acest test. Chiar daca, in mod teoretic, ai avut ocazia sa cunosti multe despre hibrizi, in cei cativa ani de cand acestea exista pe piata mondiala, sa le traiesti pe toate e cu totul altceva.

Punem cheia in contact si pornim automobilul. S-a pornit? Da, scrie READY pe dispay-ul din fata mea. De sub capota nu auzim nimic. Exista si o explicatie: nu se aude nimic pentru ca acolo nu lucreaza, de fapt, motorul in acest moment. Automobilul este gata sa porneasca in miscare, insa, in dependenta de modul in care veti porni, o poate face doar cu motorul electric, sau poate cupla cele doua tipuri de propulsie.



Ne-am cuplat centurile si am presat lin pedala acceleratiei, ascultand linistea izvorata de undeva, din partea nevazuta a masinii. Un sunet incet, s-a facut de-abia auzit… Dispay-ul consolei centrale ne-a si informat ca in acest moment automobilul este propulsat electric, iar bateria era cam pe jumatate incarcata. Consumul? 0.0 litri/ 100 km… Fascinant!

Urcam la deal, insa, si automobilul a simtit nevoia de un surplus de putere. In acest moment, in cel mai discret mod posibil, a pornit motorul pe benzina. Trebuie sa mentionam rapiditatea cu care se intampla acest fapt, pret de o fractiune de secunde se produce impulsul pornirii si motorul este si pornit. Fara sunete auxiliare. Am urcat si dupa cativa metri a urmat si coborarea. Motorul pe benzina si-a oprit contributia la propulsia masinii, iar inertia a fost cea care a continuat sa impinga vehiculul. Mai mult ca atat, monitorul central ne informa ca in acel moment avea loc si incarcarea bateriei… Consumul? Din nou 0.0 litri/ 100 km…


Performanta coplesitoare

- Cu un condus atat de lin, ai mari sanse sa incarci in curand bateria la 100%, imi zice, asezat pe scaunul din dreapta, Directorul showroom-ului Lexus Moldova, prezent la testul nostru drive.

- Asa se pare! Ce-ar fi sa-i incercam si performantele de acceleratie?



Imaginati-va un moment care dureaza 7,6 secunde, in care sunetul a doua motoare electrice silentioase este acompaniat de un V6 generos pe benzina, si toate trei motoare te lipesc adanc in scaun. In acel moment, pe buna dreptate, m-am simtit ca intr-un avion, si nu unul din cele civile, ci unul destinat fortelor speciale… Aveam in fata o consola de o culoare alba fina, dar foarte vizibila, un monitor in partea mea dreapta, care-mi indica situatia bateriei si modul in care este efectuata propulsia, precum si o acceleratie puternica, care culmina cu fiecare noua secunda… Doar 7,6 secunde sunt necesare pentru a atinge 100 km/h intr-un Lexus RX400h! Viteza maxima? Este indicata in specificatiile tehnice la 200 km/h, desi sasiul automobilul cu siguranta poate mult mai mult. Asa a vrut Lexus, din motive de precautie si siguranta, sa o limiteze la 200 km/h.

Luxul ca sinonim al lui Lexus

Cu aproximativ un an in urma, am avut ocazia sa fac o calatorie de vreo 400 km in afara tarii la volanul unui Lexus RX300, si deci, am avut ocazia sa ma familiarizez cu tinuta de drum a automobilului si cu micile placeri de la bordul modelului, care formeaza impreuna senzatia de lux. Pe atunci, ruland contra cronometru, pentru ca trebuia sa ajungem rapid la multi kilometri departare, am reusit sa circul cu usurinta cu viteze de peste 140 km/h pe serpantine montane… Iar asta spune foarte multe despre manevrabilitatea modelului. Motorul, acolo doar unul pe benzina, de 3.0 litri, a reusit sa furnizeze suficienta putere pentru a oferi reactii rapide si sigure. E drept, am atins atunci un consum de aproximativ 15 litri la suta in regim de traseu, dar asta e…

Cat consuma RX400h? Cea mai mare economie de combustibil este realizata in oras, la porniri frecvente si retineri in ambuteiaje. Astfel, daca un RX350, cu motor de 3.5 litri pe benzina consuma in oras 15,7 litri la 100 km, atunci un RX400h consuma in oras… 9,1 litri la 100 km!



Modelul testat de noi astazi se afla in chiar varful ierarhiei in familia RX, si deci dispune, practic, de tot ce ti-ai putea imagina la partea cu dotari de lux. Tapiterie din piele, bord din materiale fine, volan cu insertii de lemn si abundenta de insertii de lemn de jur imprejur… Chiar si cotiera de pe bancheta din spate dispune de insertii de lemn.

Sistemul de climatizare distribuie in mod eficient aerul atat catre pasagerii din fata, cat si cei din spate, care dispun de prize separate. Sistemul audio pare o adevarata sala de concert vienez, iar majoritatea functiilor pot fi coordonate prin touchscreen-ul central. Exista o multime de spatii de depozitare bine gandite, care, atunci cand sunt inchise, intra in tonul general de aspect luxos al interiorului, iar cand sunt deschise, se transforma in atribute extrem de utile, mai ales in calatoriile lungi. Scaunele sunt moi, masive, si, chiar si un drum lung va putea fi parcurs cu placere. Ca doar e un Lexus, nu?

Cum ramane cu off-road-ul?

Daca celelalte modele reprezentante ale familiei RX sunt destul de capabile in off-road, RX400h este un pic mai modest cand vine vorba de murdarie si noroi. Montarea tehnologiilor avansate a avut si ea pretul ei, iar tractiunea integrala de pe acest model difera de cea conventionala, prezente pe ceilalti reprezentanti ai familiei RX. Aici motorul pe benzina nu are o conexiune directa cu puntea din spate, cuplul fiind transmis doar rotilor din fata. De asemenea, atunci cand porneste propulsia electrica, prioritate o are tot puntea din fata cu motorul montat acolo. Puntea din spate intervine doar cand este sesizata o pierdere a aderentei, si atunci doar in raport de ceva mai mult de 10%. Daca insa automobilul nu are aderenta si rotile aluneca in gol in incercarea de a impinge automobilul, puntea din spate se va deconecta iarasi, ca o masura de autoprotectie a motorului electric de aici… Deci, Va sfatuim sa nu prea Va aventurati la vanatoare cu acest model…



In dorinta de a simti pe viu senzatiile unui hibrid in off-road am mers si noi departe de asfalt. Exista in zona Ialoveni un edificiu nefinisat inca din perioada de demult, catre care ne-am dorit de foarte mult timp sa mergem. E mare, e situat pe un varf de deal, si formeaza o priveliste de un contrast perfect cu viitorul, exprimat de modelul testat de noi. Viitorul in vizita la ruinele istoriei, am putea parafraza.

Pe drumuri accidentate, fara asfalt, Lexus RX400h se descurca de minune gratie sasiului sau bine echilibrat. Nu am avut ocazia sa dam de noroi, insa, cu siguranta foarte putini dintre cei care isi vor achizitiona un Lexus hibrid il vor supune la tratamente dure de off-road. Am avut insa ocazia sa obtinem niste poze fantastice, deduse dintr-un contrast imposibil al fantomelor trecutului si un vehicul al viitorului…

Masina timpului

Cu siguranta cu totii priveam fascinati in copilarie filmele despre masina timpului, care te transporta in viitor sau, uneori si in trecut. In minte ne rasarea o intrebare copilareasca de genul “oare cum ar fi daca?…” Ei bine, astazi, am avut ocazia sa aflu “cum ar fi daca”, pentru ca am calatorit in timp. Da, asta pare sa fie viitorul spre care se indreapta intreaga industrie automobilistica, si se pare ca in 10-20 de ani automobilele electrice, sau cele pe hidrogen, vor fi la fel de uzuale ca cele pe benzina astazi. Hibrizii par a fi doar o etapa de trecere intre propulsia cu ardere interna si cea 100% ecologica.



Mai exista ceva important, care nu poate decat sa ne bucure si sa ne dea incredere in viitorul masinilor: se pare ca vehiculele ecologic pure pot fi si ele construite cu pasiune, cu forme frumoase si performante uluitoare, cu confort maxim si placere de condus. Ne asteapta un viitor frumos in lumea auto…

Fisa tehnica:
GALERIE FOTO (48 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!