Prima pagină  »  Teste drive  »  Audi Q5
10 OCTOMBRIE 2009
15,828
Audi Q5
De Ilie Toma
3
De curand Audi a efectuat un test grandios pe continentul european, numit “Audi Challenge from A to B”, despre care noi am relatat pe larg. Scopul acestui test era sa se demonstreze eficienta impresionanta a modelelor din gama Audi. Si nu doar a celor compacte, cum se procedeaza de multe ori, ce a majoritarii modelelor din gama, inclusiv a celor sport sau a SUV-urilor de mari dimensiuni. “Eficienta vine ca dotare standard la Audi”, - asta a fost una din cele mai memorabile concluzii ale recentului maraton de consum, si daca e sa ne uitam la cifrele rezultate, putem spune ca lucrurile stau mai impresionant decat se poate astepta.



Cu cativa ani in urma, cand priveam un Audi vedeam o masina pe care o consideram buna, dar care nu-mi trezea nici o emotie. Imi amintesc de generatia precedenta a lui Audi A4. Bun, dar fara suflet. Odata cu noul Audi A4, germanii din Ingolstadt par sa fi gasit o sursa nesecata de inspiratie, atat in design, cat si in inginerie. Ulterior, toate modelele lansate par sa fi urmat aceasta linie a inspiratiei. Grupul Volkswagen, din care este parte si Audi, a implementat in ultimii ani un numar atat de mare de tehnologii de importanta vitala, incat acum isi merita pe deplin suita de aprecieri de care beneficiaza.



Implementarea sistemului TSI pe motoare cu benzina, implementarea transmisiilor automate cu dublu ambreiaj DSG, eficientizarea motoarelor TDI prin schimbarea sistemului de injectie cu unul common-rail si aplicarea filtrelor de particule – sunt doar cateva exemple de importanta majora. Mai nou, Audi si VW renunta treptat la motorul 1.9 TDI de 105 CP, un motor conceput de destul de mult timp in urma, dar care a slujit exemplar in acest interval, schimbandu-l cu unul nou, absolut genial – 1.6 TDI, care dezvolta aceiasi 105 CP... In primul rand 1.9 TDI era un motor de 4 cilindri si 8 valve (2 valve pe cilindri), in timp ce 1.6 TDI dispune de 16 valve. Motorul nou dispune si de injectie common-rail de generatie noua, filtre de particule, precum si inginerie moderna, care permite construirea componentelor care sa aduca un grad mai mic de rezistenta interna, obtinandu-se o mai mare eficienta.

Vorbim mult despre tehnologie, poate prea mult intr-un test drive cu Audi Q5. De fapt, nici nu am prezentat inca masina, si am deja trei paragrafe dedicate tehnologiilor, si daca imi permiteti, as mai putea insira inca vreo 15. Vina o poarta insa germanii, pentru ca asta este un Audi astazi – un conglomerat de tehnologii de ultima ora, in egala masura eficiente, dar si fascinante pentru cel de la volan. “Vorsprung durch technik” – sau progres prin tehnologie, iar Audi Q5, cel testat de noi astazi, face parte din generatia noua de automobile din Inglostat, si prin urmare, se califica direct acestor tendinte uimitoare.



Usurinta.

Audi Q5 te inspira din prima clipa in care te faci comod in scaunul soferului. Un interior bine conceput, cu materiale fara cusur, dar mai ales un aranjament cu o ergonomie de exceptie pentru tot ce te inconjoara. Toate indicatoarele sunt usor de citit, dar la fel de placuta este si armonia generala pe care o creaza acestea.

Pentru un SUV, Audi Q5 se conduce inimaginabil de usor. Senzatia de usurinta este prezenta mai ales la rulare. Nu se simte nici un sunet de rulare, si ai impresia ca ai o rezistenta zero in tendinta ta de a inainta, pe orice tip de teren. Aceeasi senzatie am simtit-o si asta vara, atunci cand am testat coupe-ul Audi A5. La un coupe acest lucru era mai natural, pentru ca toti se asteapta de la un coupe sa ofere senzatii de condus de vis, insa atunci cand un SUV iti ofera o astfel de senzatie, iti zici ca ori inginerii germani au descoperit piatra filosofala in domeniul ingineriei, ori... ori nu mai exista o a doua varianta....

Sub capota se afla un motor TFSI de 2.0 litri, iar turbina acestuia reactioneaza rapid la orice comanda a pedalei de acceleratie. In momentul in care se doreste o acceleratie care sa impresioneze, Q5 o ofera instantaneu. Si daca va ganditi cumva ca centrul de greutate mai ridicat al masinii ar putea crea probleme in manevrabilitate in conditii solicitante, lucrurile stau exact invers. Audi a reusit sa creeze un SUV care se manevreaza cu incredere si ramane controlabil pe orice teren, oricat de pronuntate ar fi acceleratiile.

Este al 3-lea model consecutiv din gama Audi care, odata testat, imi demonstreaza mult mai multe decat pot crede initial despre el. Pas cu pas, se pare ca si in mintea mea Audi se transforma intr-o marca, numele careia comporta suflet, pasiune si perfectiune tehnica.

Stil si inspiratie

Ca si design, modelul puncteaza din plin atunci cand isi face prezenta pe strazi, si mai putin prin imagini. Inca de la primele poze oficiale prezentate de Audi, dimensiunile lui Q5 erau foarte greu de perceput vizual prin imagini, fapt pentru care aprecierile estetice sunt limitate. Asta insa pana in momentul in care ai primul contact pe viu cu modelul. Abia atunci ii sesizezi cu adevarat dimensiunile, abia atunci sesizezi ca vorbim de fapt despre un model spatios in interior si generos dimensionat la exterior. Iar grila frontala, farurile cu LED-uri, liniile caroseriei, toate capata un sens mult mai prezent, mai somptuos si mai efectiv. Unde mai pui ca modelul testat de noi a fost dotat si cu bare suplimentare de fixare pe acoperis, optiune care ii subliniaza puternic caracterul de aventurier.



Spatele este deosebit de stilat, cu o linie indrazneata a farurilor, care il distinge din celelalte modele din gama Audi si-l face usor de recunoscut. Si avem LED-uri din plin, precum si dublu esapament, cu o sugestie directa la puterea motorului…

Motor si performante

...Iar puterea motorului nu este deloc modesta, ba chiar te lasa lipit in scaune. 211 cai-putere, atat scoate Audi dintr-un motor de 2.0 litri, la un cuplu de 350 Nm! Si daca spuneam ca Audi Q5 se conduce impresionant de usor, acest fapt are si o reflectie in fisa tehnica: cuplul de 350 Nm este disponibil de la 1500 rpm pana la 4200 rpm ale motorului!



Si performantele de acceleratie nu sunt mai modeste, Q5 2.0 TFSI, cu transmisie automata, accelerand in 7.2 secunde pana la 100 km/h! Aveti toate sansele sa lasati masini tunate, cu identitate sportiva, departe in urma, la pornirile de la semafor!

Chiar daca vorbim de un SUV cu tractiune integrala, puteti rula pe autobahn cu 222 km/h, pentru ca asta e viteza maxima a acestei versiuni de Q5. Noi am avut ocazia sa atingem 160 km/h si avem doar aprecieri pozitive pentru felul in care se arata Q5 la o astfel de viteza pe traseu. Este controlabil, cu o directie precisa si informativa, dar mai ales, ofera o senzatie de siguranta deplina ocupantilor sai.



Si datele de consum ale lui Q5 emana aceeasi notiune de eficienta: 10.4 litri in regim urban, pentru transmisie automata, in timp ce in regim extra-urban e nevoie de doar 7.3 litri pentru a parcurge 100 km. Raportate la puterea si performantele lui Q5, cifrele de consum sunt mai mult decat decente.

Confort

Atunci cand rulezi pe un traseu la viteze mari, poate fi apreciata mult mai bine izolarea fonica a unui automobil. Ei bine, Q5 nu face diferenta fata de alte modele din gama Audi, fiind foarte bine izolat de restul mediului. Pana si in volan nu se face simtita nici o vibratie a drumului.



Pozitia la volan este placuta, scaunele beneficiind de o multitudine de reglaje care favorizeaza cu mult confortul general. Audi Q5 dispune si de o ambianta generala placuta a interiorului, care ii predispune pe cei ocupanti la o stare relaxanta si placuta. Pasagerii din spate dispun de spatiu suficient, dar si de o bancheta profilata reusit, care le aduce confortul necesar chiar si pentru calatorii de mare distanta.

Spuneam ca Audi Q5 este un aventurier, si aflandu-te la bordul lui, in calitate de sofer sau pasager, sesizezi imediat dorinta de a calatori mult si in locuri cat mai diverse la bordul lui. Q5 iti ofera libertatea de a circula nu doar pe drumuri acoperite cu asfalt perfect. Datorita suspensiei rezistente va face fata cu bine chiar si celor mai imperfecte drumuri, iar datorita tractiunii integrale Quattro va poate duce acolo unde notiunea de drum nici nu exista.



Este insa un aventurier inteligent. De fapt, la un automobil german, de calibrul lui Audi, inteligenta este emanata prin fiecare por al suprafetii sale, fie ca este vorba de interior sau exterior. Oriunde nu ti-ai arunca ochii, sesizezi ca inginerii s-au gandit la toate si au prevazut fiecare mic detaliu. Nu exista lucruri intamplatoare sau inerte – fiecare buton este plasat la locul lui, fiecare element a fost prevazut cu elemente de sustinere necesare, astfel incat pe toata durata exploatarii automobilului acesta sa-si mentina acelasi comportament in tendinta de perfectiune.



Progres continuu

Audi Q5 are insa si foarte multi concurenti, segmentul din care face parte fiind unul care a progresat cu pasi rapizi in ultimii ani. Majoritatea acestor concurenti se afla la prima, iar unele cazuri, maxim a doua generatie. Si totusi, majoritatea lor sunt demni de respect si atentie. Audi Q5 nu se lasa insa devansat de catre acestia, avand ascunsi mai mult asi in maneca.



In primul rand este vorba de partea tehnica – motor, transmisie, suspensie si senzatie de rulare, unde te lasa absolut fascinat. In ceea ce priveste design-ul exterior, Q5 pastreaza foarte bine stilul marcii, insa ar mai fi parca nevoie de cateva elemente mai picante pentru partea frontala, asemeni liniei minunate a felinarelor de pe spatele masinii. In partea frontala punctele de reper sunt farurile, cu un design al viitorului, care ofera o prezenta autoritara pe drum datorita LED-urilor.



Audi Q5 exprima cat se poate de bine progresul major efectuat de marca germana, dar si de industria auto in ultimii ani. Bine gandit, cu motoare eficiente, dar si performante, cu o manevrabilitate de exceptie atat on-road cat si off-road, dar si exceptional de placut in condus – Q5 este cea mai buna explicatie a expresiei “progres prin tehnologie”. Pentru ca e un progres continuu pe care il fac cei de la Audi, un progres care isi are cea mai placuta traducere in senzatiile de condus cotidian.



Fisa tehnica:



Distribuitor oficial Audi in Republica Moldova:
RUMEON SRL
Showroom Audi: str. Varnita, 22, Chisinau
Telefon: 407-700
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!