Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW X1
23 DECEMBRIE 2009
20,503
BMW X1
De Ilie Toma
2


Joy of life

Segmentul SUV-urilor la nivel mondial este pentru multi ani la rand in continua crestere. In particular, cel mai popular segment de piata din categoria SUV-urilor este cel al SUV-urilor compacte, sau al crossoverelor, cum mai sunt acestea numite. Tocmai aceste fapte ii determina pe tot mai mult constructori sa decida investitii si noi lansari in segmentul automobilelror de teren compacte, iar BMW nu este o exceptie.
Odata cu lansarea in anul 1999 a primei generatii a modelului X5, BMW si-a facut oficial debutul in categoria automobilelor de teren. Dimensiunile lui X5 vorbesc despre forma pietei din acea perioada – un SUV trebuia sa fie mare, puternic si descurcaret in offroad.

Cu timpul insa, notiunea de automobil de teren se separa tot mai mult de cea se SUV, care, de fapt, se descifreaza ca un Sport Utility Vehicle. Au tot fost lansate modele de SUV-uri mai compacte, care sunt si mai agile, mai potrivite pentru traficul urban si mai econome in indicii de consum. Pana si notiunea de tractiune integrala, candva un element de identitate pentru SUV-uri, este astazi, pentru multe din ele, optionala sau functioneaza in regim part-time.



Daca X5 este in continuare pozitionat, alaturi de X6 ca un automobil de varf in familia X a bavarezilor, unde nu se accepta compromisuri la capitolul performante, atunci X3 a fost primul model din aceasta familie a celor BMW care a propus posibilitatea alegerii unei versiuni cu tractiune doar pe spate. Si argumentul a fost unul greut de combatut: marea majoritatea a proprietarilor actuali de SUV-uri din lume ruleaza in cea mai mare parte a timpului pe strazi urbane sau trasee interurbane, si foarte rar ies dincolo de aceste expresii ale civilizatiilor moderne.

Ei bine, veti intreba, daca un SUV nu mai este neaparat descurcaret pe teren accidentat, nu mai ofera neaparat tractiune integrala, si este gandit sa fie utilizat in mare parte pe teren asfaltat, la ce bun sa-ti mai cumperi unul? Poti opta pentru un sedan, wagon sau orice altceva!

Raspunsul sta insa in criteriile pe care le analizati in momentul in care faceti alegerea. De obicei lipsa tractiunii integrala este destinata versiunilor entry-level pe astfel de modele si este destinata celor care isi doresc un SUV pentru imaginea si statutul pe care il ofera, sau celor care cu adevarat nu prea au nevoie de performante pe teren accidentat.



Celelalte versiuni, echipate cu tractiune integrala s-ar putea sa nu-si faca simtite avantajele pe drumuri impadurite neumblate de om, insa cu siguranta vor oferi un plus de siguranta in comportament in conditii mai umane de drum. Un automobil cu tractiune integrala intotdeauna va fi cu mult superior pe teren alunecos – de la zapada sau gheata pana la asfalt ud sau noroi, va aborda cu mult mai sigur virajele si s-ar putea sa se descurce de minune in toate provocarile cotidiene mai rebele la care ar putea fi supus.

Si tocmai de aici rezulta si motivatia de a cumpara un SUV compact – exprimata perfect in noul slogan al celor de la BMW – Joy of life. Bucuria de a savura viata, in diversele ei ipostaze, iar cea mai noua lansare in familia X a bavarezilor, BMW X1, vine sa aduca o noua perspectiva asupra SUV-urilor compacte.

O combinatie perfecta de culori...


BMW X1. Spirit tanar.

De fapt, ca si dimensiuni, noul BMW X1 are un concurent aproape direct chiar in familia sa – BMW X3. Sa ai doua modele concurente pe acelasi segment, ca si producator, nu e un fapt tocmai inspirat, insa asta e valabil doar daca nu ai alte planuri. Si BMW le are. Viitoarea generatie X3 urmeaza sa se apropie cu mult de dimensiunile actualului X5, iar urmatoarea generatie de X5 se va indrepta spre dimensiuni ceva mai mari, pentru a putea concura direct cu concurenti ca Mercedes-Benz GL si Audi Q7. Prin urmare, vom asista la o repozitionare a acestor modele in segmente de piata, iar, judecand dupa ultimele lansari, aceasta decizie este una bine gandita din punct de vedere strategic.

In momentul in care am vazut primele poze oficiale, asta-primavara, cu BMW X1, mi-am zis ca asta va fi modelul care va sparge piata prin design. Da, BMW a reusit sa-i redea lui X1 un aer nou, proaspat, inspirat si bine proportionat, reusind in primul sa capteze un public de varsta mai tanara cu noul model. Daca X3 a nascut foarte multe controverse la capitolul design odata cu lansarea sa, atunci noul X1 este modelul care place imediat si te cheama sa-l gusti mai mult ca orice.

Din orice unghi ar fi privit, BMW X1 emana atractie si dinamism. Capota proeminenta si fata bine profilata denota dorinta de aventura. Vorbind de spirit tanar, daca aveti 18-25 ani si reusiti sa intrati in posesia unui BMW X1, atunci veti fi, pe de o parte in mod sigur intotdeauna pe aceeasi lungime de unda cu noul model bavarez, iar pe de alta, veti putea spune ca aveti o tinerete de aur.

Va recomandam anume culoare modelului testat de noi, un maro auriu ca reflecta lumina intr-un milion de nuante placute...



Motor si calitati dinamice

Versiunea testata de noi este una cu tractiune integrala si ascunde sub capota un motor de 2.0 litri, turbodiesel. Si pentru ca BMW X1 ar putea sa fie o alegere perfecta mai ales pentru cei ce pun pret pe calitatile dinamice ale tuturor BMW-urilor, va spunem ca tehnologiile aplicate la partea tehnica au reusit sa genereze niste caractertistici cu totul interesante.
In primul rand motorul, inima oricarui BMW, este un diesel in patru cilindri, cu blocul cilindrilor din aluminiu, cu o turbina cu geometrie variabila si injectie directa common rail. Toate inseamna eficienta in operare, traduse printr-o putere de 177 CP si un cuplu maxim de 350 Nm. Un atribut pe care il pretuiesc la majoritatea ultimelor motoare BMW este disponibilitatea valorii maxime a cuplului pe o planja foarte larga de turatii, care se traduce intotdeauna prin senzatia de usurinta in accelerare si putere de propulsie. Pentru X1 xDrive20d, versiunea testata de noi, cuplul maxim este disponibil intre 1750 si 3000 rpm.



Motorul este cuplat la o transmisie automata in 6 trepte, impreuna cu care reuseste sa accelereze pana la prima suta de kilometri la ora in 8.6 secunde! Intr-un SUV diesel, cu tractiune integrala! Si tot in spiritul dinamismului specific BMW-urilor, viteza maxima atinge 205 km/h, ceea ce ne permite sa-l recomandam si celor mai pasionati fani ai marci germane.

Ca si senzatie, accelerarile lui X1 sunt intotdeauna precise, placute si scot un sunet frumos al motorului. Datorita centrului de greutate coborat, dar si a unei suspensii foarte bine setate, manevrabilitatea lui BMW X1 este una excelenta, atat in viraje stranse, cat si la rulari de traseu, la viteze ridicate. Si cel mai important, exista acel feeling BMW, rezervat in exclusivitate celui de il conduce, in care volanul este o continuare a bratelor, iar capota masinii o continuare a ochilor si intentiilor.



Calitati offroad

Pe teren cu adevarat accidentat, BMW X1 este capabil sa se descurce intr-un raport moderat, insa pentru conditii extreme, dupa cum spuneam si mai sus, exista alte categorii de automobile. Nu suntem cu totii vanatori si pescari pana la urma, si deci putem privi ceva mai practic lucrurile. Nici nu face sa asteptam mai multe, insa vom putea aborda oricand zone lipsite de asfalt, unde automobilul se va simtiti in apele sale.



Un plus pentru protectia caroseriei in conditii de offroad sunt elementele de protectie din plastic si aluminiu, prezente de jur-imprejur in partea inferioara. In partea frontala de jos, bara de protectie a lui X1 dinspune de insertii de aluminiu, pe care le credeam cu destinatie pur estetica. Mai mult ca atat, datorita pozitionarii lor ceva mai inaintate, ma gandeam ca pot chiar crea obstacole pentru abordarea unghiulara pe teren dificil. Aveam sa constat insa ca aceste insertii sunt de fapt flexibile, si au de fapt rolul de protectie a partii frontale a automobilului de eventuale contacte cu solul.



Sistemul inteligent de tractiune integrala xDrive isi aduce de asemenea contributia in performantele bune pe teren accidentat. Chiar si pe teren vascos sau mai alunecos, pietris sau nisip, sistemul distribuie foarte eficient cuplul intre roti, astfel incat intotdeauna este asigurata aderenta necesara pentru a inainta.

Si suspensia lui BMW X1 absoarbe foarte eficient socurile terenurilor accidentate. Fie ca este vorba de pietris, dupa cum am incercat noi, sau denivelari de pamant neacoperit, masina ramane confortabila si placuta in senzatiile pe care le ofera.

Deci, nu putem spune ca X1 xDrive20d nu vine pregatit pentru offroad. Ba mai mult ca atat, pe un timp cu zapada, avantajele sistemului xDrive s-ar face simtite intr-o masura si mai mare, in mod continuu si vizibil, oferind o stabilitate ca si lipita de carosabil.



Ambianta interiorului

Am avut ocazia sa testam o versiune a lui BMW X1 foarte reusit stilata in interior, beneficiind de scaune acoperite cu piele bej inchis, intr-o combinatie interesanta cu culoarea exteriorului. In asociere cu materialele de foarte buna calitate utilizate si insertiile de lemn, interiorul creaza o alura de glamour, dar pastreaza elementele casice marcii BMW. Pe ceasurile de bord, spre exemplu, a fost pastrat indicatorul clasic, cu ac, al consumului instantaneu. Aranjamentul butoanelor de pe consola centrala este de asemenea unul clasic, in cele mai bune traditii BMW.



Desi vorbeam de un spirit mai tanar, pe care isi doreste sa-l transmita noul BMW X1, la interior nu s-a recurs la compromisuri pentru confort, spatiu, sau ergonomie. Exista scaune confortabile, bine profilate, cu o buna sustinere laterala, exista loc generos intre bancheta din spate si scaunele fata, iar senzatiile de calatorie la bordul lui BMW X1 sunt placute atat din pozitia soferului, cat si pasagerilor. X1 este un SUV care vine sa cante in stil hippie, hip-hop, clubbing sau ce-o mai fi astazi in moda pentru generatia tanara, insa pastreaza in acelasi timp toate elementele definitorii ale marcii BMW. Prin urmare, chiar daca ascuti un club music in sistemul audio, poti sa conduci cu aceeasi placere un BMW mai tanar, mai agil si mai indraznet ca niciodata! Asta inseamna Joy of Life!

Interiorul lui BMW X1 reuseste sa pastreze stilul clasic adevarat BMW, dar si sa aduca o nota buna de prospetime.


Date tehnice
GALERIE FOTO (46 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!