Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW X5M si BMW X6M
29 OCTOMBRIE 2009
23,282
BMW X5M si BMW X6M
De Ilie Toma
1


Am trait recent una din cele mai intense experiente de pana acum. Va anuntam la 19 Octombrie ca ne luam zborul catre Munich, Germania, pentru a participa la un test in premiera mondiala pentru cele mai puternice modele BMW create vreodata: BMW X5M si BMW X6M. Testul propriu-zis a avut loc pe teritoriul Austriei, in regiunea Salzburg.

A fost pentru prima data cand PiataAuto.md a ajuns pe un circuit sportiv adevarat, numit Salzburgring, acolo unde toate sunt create pentru a putea impinge la extrem capacitatile masinii pe care o conduci. Am avut ocazia sa intalnim oamenii din cadrul BMW, oficiali si ingineri, cei care au creat de fapt aceste minunate bijuterii tehnice. Si, poate cel mai important, am avut posibilitatea sa simtim cele doua noi modele M in toate circumstantele posibile, de la extrem la relaxat.

Dar sa o luam pe rand...


Ziua 1. Germania, Austria si intalnirea cu noile modele.

Am decolat din Chisinau catre Timisoara, destinatia noastra initiala. Odata cu inaltimea pe care avionul o obtinea, trebuie sa recunosc ca in acelasi ritm sporea si entuziasmul nostru pentru ce avea sa urmeze. Este pana la urma o premiera mondiala, inainte cu cel putin o luna de startul oficial al vanzarilor acestor modele, atunci cand abia primele automobile vor putea fi comandate de clientii pasionati si abia primele exemplare vor ajunge sa delecteze vizitatorii showroom-urilor BMW. La premiera urmau sa vina jurnalisti si editori auto din intreaga lume, in cateva episoade, grupati dupa criterii regionale. Este, in acelasi timp, pentru prima data in istoria marcii BMW, dar si a diviziei M, cand este creat un model M cu tractiune integrala. Si cu motor turbo. Astfel de ganduri nu pot decat sa-ti sporeasca elanul.

Austria. Viziune de la fereastra camerei de hotel.


In Timisoara ni s-a spus ca nu putem decola la ora programata catre Munich, din cauza conditiilor meteo de pe aeroportul german. Ceata? Ninge cumva? Cum vom putea testa masinile pe un circuit sport daca vom avea parte de vreme urata? Ar fi pacat sa nu putem simti intreaga lor savoare din cauza conditiilor meteo...

Dupa vreo 90 minute de asteptari, am decolat totusi. In Munich a fost intr-adevar vreme urata, cu multa ceata. Aveam sa aflam ca anterior in regiunea Salzburg, Austria, acolo unde urma sa ajungem, a si nins. Eram entuziasmati, dar si ingrijorati acum...

Kay Segler, seful divizei M a BMW-ului, ne explica esenta noilor modele.


In fine, dupa ce au ajuns in Munich toti colegii din alte tari, am urcat intr-un autobuz pentru a ne indrepta catre Austria. Pe drumuri, in mare parte masini germane. Probabil e si firesc. Probabil nici nu mai e necesar sa mentionez calitatea drumurilor in raport cu cele din patria noastra. O astfel de infrastructura le ofera masinilor o tinerete fara batranete. Poti vedea masini de 5 ani, 8 ani sau 10 ani care arata aproape la fel de bine ca atunci cand au iesit de pe portile showroom-urilor.

Autostrazile germane mai au insa si o caracteristica unica – lipsa, pe alocuri, a limitei de viteza... Probabil, acest detaliu distinct este si unul din promotorii ingineriei auto germane, pentru ca cei care cumpara o masina performanta au intr-adevar ocazia de a-i simti pulsul...

Avem de parcurs un drum de peste 150 km pana la locul de destinatie, in Austria. Seara, avem programat un eveniment special, in cadrul caruia ni se vor dezvalui cele doua modele, si de asemenea, in cadrul caruia, vor participa foarte multi dintre cei care-si dedica potentialul si inteligenta pentru BMW.

In sfarsit, minunile tehnice isi fac aparitia. Primul este dezvaluit BMW X5M.


Ne apropiam tot mai mult de Austria. Europa centrala are o geografie minunata, de care sunt fascinat de fiecare data de cand am ocazia sa o reintalnesc. Munti cu piscuri albe, o iarba uniforma si verde pe campurile alaturate, lacuri naturale minunate - poti admira ore in sir privelistile din jur...

In scurt timp am trecut pe teritoriul Austriei. Fara vama. Doar un indicator albastru, cu insignele Uniunii Europene, care ne anunta ca ne aflam pe pamant austriac. Peste alte cateva zeci de kilometri, muntii pareau tot mai aproape de autostrada pe care circulam.

Era deja spre seara cand am ajuns la hotelul unde urma sa stam, un hotel conceput intr-un stil absolut fantastic. Localizat intr-o suburbie a Salzburgului, la poalele muntilor, pe marginea unui lac de munte fantastic, fiecare etaj al hotelului este conceput intr-un stil diferit, unde designerii si-au putut expune conceptia lor asupra tematicilor diverse. Incepand cu Wall Street, continuand cu Beach Sunset, Oxford Street, se ajunge pana la al 11-lea etaj, numit Stairway to Heaven (exact ca si piesa celor de la Led Zeppelin). Acolo e apogeul atmosfererei romantice, cu pereti transparenti, pian si obiecte de arta...

Atmosfera se incinge. BMW X5M porneste motorul V8 intr-un raget mecanic plin de putere.


Intr-o atmosfera la fel de placuta am fost intampinati de oficialii BMW in cadrul cinei oficiale de prezentare a celor doua minuni ingineresti. Dupa o introducere oficiala, in care ne-a vorbit chiar seful divizei M a BMW-ului, Kay Segler, fiecare dintre noi am avut placerea sa descoperim ca vom cina impreuna cu reprezentantii BMW. La masa grupului nostru am avut onoarea sa-i avem pe Jean-Michel Juchet, seful comunicatiilor globale BMW si Max Kirchbauer, fotograful oficial al BMW, impreuna cu fiul sau. Primul si-a dedicat aproape 30 de ani din cariera grupului BMW. Fotograful, un domn cu barba alba si o inteligenta deosebita, se apropie de cifra de 40 de ani dedicati numelui BMW. Este fascinant cu cat devotament isi fac treaba acesti oameni, cu cata pasiune isi dedica inteligenta si potentialul unei cauze. M-am bucurat sa aflu ca fotograful oficial BMW foloseste tehnica foto din aceeasi gama precum o face PiataAuto.md la testele sale drive, prin fotograful Iurie Ciapkis. Am avut o placere sa constat interesul dlui fotograf si sustinerea lui fata de modul in care ne facem noi munca. Pe urma i-am intrebat de pasiunile auto, in special pe domnul Juchet, ce masina conduce acesta in viata de zi cu zi. Daca fotograful conduce un BMW X3 in fiecare zi, atunci Jean-Michel Juchet conduce un X5. Sotiei i-a luat un Mini Clubman, dar, dupa spusele lui, ii place atat de mult aceasta masina, incat mai des o ia el dimineata din garaj, lasandu-i sotiei X5-ul...

Iata ca deasupra lui X5M si ascundea X6M. Rosu. Plin de putere si pasiune.


- "Si, trebuie sa recunosc ca mai am in garaj o masina care nu poarta emblema unei marci a grupului BMW..."

- "Ce sa fie asta?", il intrebam noi.

- "Ei bine, este un Ferrari. Tatal meu a fost designer-sef in cadrul grupului Renault pentru foarte multi ani, si avea si legaturi italienesti, prin urmare am dezvoltat si eu o slabiciune pentru modelele italienesti. In ele gasesti multa pasiune, foarte multa pasiune, desi mai putin rationament. Masinile germane sunt perfecte, rationale, bine gandite si bine construite. Cele italiene sunt pasionale, pur si simplu. Este un Ferrari de colectie, nu este un model actual si il scot destul de rar din garaj, insa, atunci cand o fac, obtin un adevarat extaz de la condusul acestuia..."

Exista vreo sansa de a evita dragostea de la prima vedere?..


Nu tin minte ce s-a servit la acea masa. Insa imi amintesc intens ce s-a vorbit, discutiile cu niste oameni pe care ii admiram tot mai mult pentru inteligenta lor si modul in care stiu sa-si faca treaba in viata.

Stilate, cu un design discret dar inconfundabil. In stilul diviziei M.


Republica Moldova nu este un punct pierdut pe harta pentru nimeni din ei, dimpotriva, mi s-a spus ca la conceprea modelelor X5M si X6M s-au luat in calcul anume astfel de piete. Din cauza drumurilor rele din unele tari, precum Moldova, s-ar putea sa fie mult mai oportun sa optezi pentru un X5M sau un X6M in momentul in care iti doresti o masina de performanta, decat un M3 sau un M5, spre exemplu. Tractiunea integrala, suspensia mult mai pregatita sa indure drumurile imperfecte, ar putea aduce o popularitate de nebanuit pe astfel de piete.

Oficialii si inginerii BMW M au fost bombardati cu intrebari din partea noastra.


Peste 2-3 ore, ni s-au dezvaluit si multasteptatele automobile. Frumoase, puternice, capabile sa duca performanta pe o traiectorie infinita. Abia asteptam sa le testam pana la extrem a doua zi.

O prima cunostinta cu modelele inainte de testul pe circuit de a doua zi...


Ziua 2. Testul.
Alaturi de inginerii care au creat X5M si X6M.


De dimineata, la intrarea hotelului ne astepta un sofer de autobuz, nerabdator sa ne arate mandria automobilistica a regiunii, circuitul Sazburgring. Inaugurat in anul 1968, si situat intr-o depresiune alpina relativ ingusta, circuitul dispune de o reputatie cutremuratoare, datorita existentei a doua segmente aproape de ceea ce putem numi linie dreapta, care permit atingerea unor viteze impresionante. Suna delicios pentru noi, nu?

Austria in orele diminetii. Bruma si zapada de pe piscurile montane, lacul aburind, toate inspira la lucruri marete.


Circuitul a fost de-al lungul istoriei, dar si prezentului, gazda mai multor evenimente importante din motorsport: cursa germana ADAC Procar Series, DPM, DTC (competitia wagon-urilor germane), STW, Grand Prix motorcycle racing, Austrian motorcycle Grand Prix, etc. In zona de start pot fi vazute si boxele celor care concureaza pe acest circuit in prezent.

Harta circuitului Salzburgring. Puteti observa sectoare aproape drepte, unde poti accelera pana la viteze dementiala, dar si viraje stranse, unde e nevoie de atentie si capacitate excelenta a automobilului de a aborda virajele in viteza.


In imaginea alaturata puteti vedea harta circuitului – avem parte de curbe stranse si repetate, dar si de linii drepte unde sa putem accelera. O locatie excelenta, care inspira incredere si dorinta de viteza. Pana si soferul sus-amintit al autobuzului nostru ni s-a laudat cu performantele sale: merge in mod regulat de 3 ori pe an pe Salzurgring pentru a-si mentine in forma reflexele, iar recordul de viteza pe care l-a obtinut in cariera sa a fost de 343 km/h. Nu cred ca a fost la volanul unui autobuz...

Pentru inceput, am avut onoarea sa intalnim inginerii diviziei M, care ne-au facut un tur in lumea performantelor M si in istoria crearii modelelor X5M si X6M.

Ce poate fi mai frumos decat 30 de BMX-uri din seria M care te asteapta dimineata pe un circuit sportiv?...


Acum cativa ani, inginerii diviziei M declarau ca nu vor produce niciodata un model M cu tractiune integrala si nici cu motor turbo. Si explicatia era bine argumentata: nimic nu ofera o manevrabilitate mai sportiva in viraje decat tractiunea pe spate, iar un motor cu turbina va avea intotdeauna un moment de ezitare de la apasarea acceleratiei pana la activarea turbinei, atunci cand puterea va fi cu adevarat sesizata. Acest moment de ezitare poarta denumirea de turbo lag si are si o explicatie tehnica: turbina este pusa in miscare de gazele de evacuare, acolo in interior, si atunci cand presezi puternic pedala, motorul are nevoie de o fractiune de secunda pentru a crea in mod natural o cantitate mai mare de gaze de esapament, care pun ulterior turbina in miscare, si abia atunci turbina isi face efectul in pulverizarea amestectului de combustibil care intra in proces de ardere. Toate se petrec destul de repede, insa, atunci cand iti doresti o performanta demna de emblema “M” a unei masini, si aceste fractiuni de secunda de ezitare pot fi cruciale.

Alaturi, este chiar linia de start.


Si totusi, asta a fost mai multi ani in urma, iar astazi asistam la primul model M cu tractiune integrala si cu motor Twin Scroll Turbo. Se pare ca germanii si-au calcat cuvantul, ceea ce nu le prea sta in fire... Ce s-o fi intamplat intre timp?

Evolutie. Asta s-a intamplat. Inginerii BMW M au creat o turbina absolut fenomenala, unica in lume, pe care au si patentat-o. Intregul motor a fost “intors pe dos”, gazele de esapament fiind evacuate in partea centrala de sus, iar turbina colecteaza esapamentul de la cei 8 cilindri ai motorului in mod separat, incrucisand curentii de gaze. Se creaza astfel efectul a cel putin patru turbine, prin una singura, care astfel este actionata cu o rapiditate fascinanta. Nu mai exista turbo lag, orice presare a acceleratiei se transforma intr-un raget fioros al motorului, si masina accereaza instantaneu.

Puteti observa si boxele echipelor participante in cursele de pe circuit.


Cu tractiunea integrala lucrurile stau cel putin la fel de fascinant. Inginerii BMW nu au ales un model M sedan sau break pe care l-ar fi putut echipa cu tractiune integrala (au M5, M5 Touring), ci au ales apogeul provocarii, transformand modelele de top din familia X in modele M... Toate au fost posibile datorita altei genialitati ingineresti, pe nume Dynamic Control – un sistem de diferentiale care poate transmite aproape intregul cuplu catre rotile spate, atunci cand este nevoie. Sistemul este dirijat electronic si distribuie intr-un mod atat de eficient cuplul intre roti, incat chiar si in cele mai stanse viraje ale unui circuit automobilul va ramane controlabil. Practic, se intra in viraj ca o masina cu tractiune integrala, in momentul critic balanta cuplului inclina spre puntea spate (desigur fiind distribuita in mod eficient si catre interiorul sau exteriorul curbei), si, in momentul in care incepi a indrepta volanul pentru a iesi din curba, masina se transforma, practic, pentru o fractiune de secunda, intr-una cu tractiune pe spate, iesind in cel mai fascinant mod din curbele extreme.

Prima intruchipare a ideilor de a crea un model X din seria M, pe un prototip secret, de acum 10 ani. Modelul dispune de tractiune pe spate.


Cum ne spune inginerul M, “lucrurile au devenit posibile acum, cand am reusit sa dezvoltam aceste tehnologii uimitoare. Desigur, motorul V10 de 5.0 litri, motor care poate opera si la 9 mii rpm, prezent astazi pe M5, nu este mai putin fascinant, insa noua tehnologie aplicata motorul V8 de 4.4 litri, prezent acum pe noile X5M si X6M ne ofera cateva avantaje evidente: putere mai mare pe un motor de o cilindree mai mica, consum si emisii record pentru clasa sa, si un cuplu impresionant de 680 Nm, disponibil pe intreaga planja de turatii. Toate impreuna pastreaza senzatiile si caracterul unui M adevarat, si duc si mai departe scara evolutiei acestora”. Aproape sigur, zicem noi, viitoarele M5 si M6 vor pune la conservare motorul V10 si vor opta pentru acest V8 Twin Scroll Turbo. Si, i-am mai intrebat pe inginerii BMW M cat de posibila este aparitia unui M5 cu tractiune integrala... Nu este exlus, ni s-a spus...

Iata si interiorul aceluiasi prototip. Zeci de mii de kilometri au fost parcursi in teste.


O provocare majora a fost si cutia de viteze. Cutia cu dublu ambreiaj sau SMG nu erau potrivite, din cauza cuplului mare pe care il produce motorul – 680 Nm. Deci, s-a optat pentru un “automat” pur sange, dar cu timpi de schimbare record. In modul M schimbarea treptelor poate lua doar 0.15 secunde!

O alta evolutie a ideii de a incrucisa M si X. BMW X5LM, participant la cursele de onduranta LeMans.


O alta provocare au fost franele. X5M si X6M au o masa proprie identica pana la kilogram – 2305 kg, iar o masina cu o astfel de greutate are nevoie de frane cu adevarat performante. In multe cazuri, masinile sport extreme sunt echipate cu frane de ceramica. Insa ceramica are un dezavantaj pentru utilizarea “civila”: atunci cand franele nu sunt incalzite, in cazul primei apasari exista un moment initial in care ai senzatia ca franele “aluneca”, abia apoi vine si efectul excelent de franare. Pentru circuit e foarte bine, pentru ca franele nu mai reusesc sa se raceasca, insa nu e prea placut pentru experientele cotidiene, nu? Deci inginerii diviziei M de la BMW au optat pentru o combinatie de otel si aluminiu, stocate in discuri de frana cu diametru mare si un mecanism de franare elaborat special, cu o forta impresionanta. Rezultatul? Frane extrem de performante intotdeauna, si foarte fiabile in timp.

Sub capota prototipului se ascunde un motor V12 dement.


De fapt, cum ne dezvaluie inginerii BMW, ideea crearii unui SUV care sa poarte sigla M exista inca de acum mai bine de 10 ani. Nu existau insa tehnologiile necesare pentru a putea oferi un automobil cu tractiune integrala, destul de inalt, cu adevarat performant, dar fara compromisuri. Am avut onoarea sa ni se arate un prototip secret, bazat pe fosta generatie a lui X5. Am avut surprinderea sa aflam ca acel automobil era dedesubt unul cu tractiune pe spate, pentru ca divizia M inca mai considera ca tractiunea integrala taie din orice performanta adevarata in viraje. Garda la sol coborata, motor puternic, dar fara turbina, acesta parea sa fie intruchiparea sistemului de valori al diviziei M de atunci. Masina are zeci de mii de kilometri efectuati in teste, pe circuituri si drumuri mai putin prietenoase.

In interior - bare de protectie, scaune si centuri sportive.


Apoi a urmat o editie X5 LeMans. Am avut onoarea sa o cunoastem si pe aceasta, o puteti vedea in imagini. Exemplarul a fost echipat cu un fenomenal motor V12, facand fata celei mai dure competitii de onduranta. Si uite ca astazi, odata cu inventarea tehnologiei Twin Scroll Turbo, a diferentialului Dynamic Performance, dar si punerea la punct a multor aspecte minore, dar la fel de importante, asistam la lansarea primului automobil BMW M care dispune de tractiune integrala si un motor turbo!

Diferentialul Dynamic Performance, motorul "inversat", cu turbine in partea superioara, franele noilor X5M si X6M.


Sa le descoperim deci pe circuit, acolo unde performantele sunt solicitate la maxim!

Circuitul. X5M.

Am avut noroc cu conditiile meteorologice, pana la urma. Desi toate ultimele zile in Sazburgring a fost rece si chiar a si nins, in ziua testului nostru afara erau 1-2 grade si soare pe cer. Si traseul era perfect uscat, fara pic de umiditate sau ninsoare.

Suntem gata sa pornim pe circuit. Langa noi - colegii din Romania (Top Gear Romania, Auto Motor si Sport, ProMotor, Supercar si BMW Romania). In spate, colegii din Turcia.


Dupa o introducere atat de savuroasa din partea creatorilor acestor automobile, tentatia de a testa genialitatile mecanice era si mai mare. M-am urcat din start la volanul unui BMW X5M si am pornit motorul. Ragetul melodios al unui motor V8 de 4.4 litri a umplut ecoul vaii alpine. Urma sa facem o runda de tururi pe circuit. Si ceilalti colegi si-au inceput a tura motoarele. Un sunet superb...

In sfarsit, circuitul!


Desi nu e o competitie, in care sa avem un castigator, viteza atinsa pe circuit avea sa fie una destul de indrazneata, pentru un model care poate fi folosit cu usurinta si in viata de zi cu zi. Primul tur a fost unul de recunoastere, dupa care nebunia s-a dezlantuit. Pedala presata cu putere, o acceleratie coplesitoare, vitezometrul indica 120 km/h, 160 km/h, 210 km/h... si vine curba... O taiem indumandu-ne de safety-car-ul din fata, pentru a ne incadra corect si suntem impresionati sa constatam ca viteza in viraj nu a coborat sub 110 km/h... Pedala acceleratiei este presata din nou si in cateva clipe vitezometrul depaseste din nou indicele 200 km/h... 210, 212 si din nou un viraj, de data aceasta unul si mai strans, urmate de alte doua, mici si provocatoare si ele. 100 la ora e o viteza la care te simti in siguranta intr-un X5M sa faci astfel de manevre. Masina se tine incredibil pe traseu! Este absolut fantastic!...

Masina asta nu simte frica niciodata, nici in cel mai strans viraj...


Accelerari, curbe stranse abordate cu tot mai mult curaj de noi si tot mai corect din punct de vedere sportiv. Dupa 2-3 tururi, gustul de viteza ia valori nebanuite, si simti ca te contopesti cu masina. Dorintele si intentiile tale nu mai trec procesarea creierului, ci se transmit direct masinii, si esti cuprins de o febra sportiva, asemeni competitiilor motorizate adevarate... Odata presat butonul M, masina se transforma intr-un leopard salbatic... Gurile de esapament isi schimba sunetul, eliberand ragetul cumplit al unui motor de 555 de cai-putere, directia devine mai sportiva si mai informativa, suspensiile se intaresc si voila! – daca am crezut ca X5M e nebun, acum ne demonstreaza ca poate depasi orice imaginatie. 230 km/h pe circuit, intr-o sete furibunda de performanta si viteza... Iar tu, cel de la volan, inca te mai simti in siguranta, si, de n-ar veni atat de repede virajul urmator, ai jura ca ai putea atinge si 300 la ora... Masina asta nu simte frica niciodata, la orice viteza nu ai vrea sa o incerci...

Este fasciant cat de precis abordeaza X5M curbele.


Proba schimbarii duble a benzilor.

Dupa experientele marcante de pe circuit, am avut ocazia sa testam noul X5M pentru proba de manevrabilitate. Schimbarea dubla a benzilor – un exercitiu care isi are o reflectie in in traficul real, atunci cand un obstacol te poate determina sa il eviti brusc, dupa care ar fi normal sa poti reveni pe banda ta de mers. La 50 km/h, e mai simplu, la 100 km/h e foarte complicat. Iar daca vorbim de X5M, atunci si la 120 km/h e posibil.

Senzatia de manevrabilitate e dincolo de cuvinte. Ea trebuie simtita.


Am lasat cuplate sistemele electronice de control al tractiunii, pentru ca altfel am fi facut drift-uri infinite... Desi vorbim de un model cu tractiune integrala, diferentialele lui X5M si ale lui X6M permit, dupa cum spuneam mai sus, transferarea a aproape 100% din cuplu catre puntea din spate, si atunci poftim de-ti experimenteaza imaginatia de drifter. Noi ne doream totusi stabilitate in viraje, si nu spectacol. Am accelerat pentru inceput pana la 80 km/h. Linie dreapta, acceleratie, se apropie ostacolul, schimb brusc banda spre dreapta, iar dupa cativa metri, revin pe banda initiala. Precis, fara nici o ezitare, X5M si-a executat manevra. Au urmat alte tururi, la 90 km/h, 100 km/h, 110 km/h, apoi la cat credem ca putem... La 110 apar deja primele mici derapaje controlate, dar masina iti ramane intotdeauna ascultatoare, iar volanul e cel care dicteaza directia intotdeauna. Si cu 120 km/h e posibil. Si e fantastic. Sa stii ca o masina de 2.3 tone poate vira atat de precis si sigur e ceva absolut fenomenal. Un fapt e sigur: inginerii BMW tocmai au creat doua dintre cele mai performante modele ale prezentului!

2.3 tone? Daca e vorba de un X5M, asta nu e o problema!


Provocarea dusa si mai departe. Obstacole multiple si repetate.

Urmatoarea proba avea sa ne demonstreze ca schimbarea benzilor nu e cel mai senzational lucru pe care-l poate face automobilul nostru. Terenul nostru a fost amenajat in asa fel incat sa contina in ambele directii obstacole multiple, pe care trebuia sa le evitam. Desi aveam doar cateva ore de cand ma aflu la volanul lui X5M, am reusit sa nu dobor nici un ghidaj de pe traseu! Si am atins viteze de pana la 130 km/h. Stanga, dreapta, din nou stanga, din nou evitare pe dreapta... In astfel de momente se face simtita din plin si acceleratia laterala, care e destul de pronuntata. Oricat de tare nu ai vira volanul, X5M ramane fix pe traseu, increzut si dornic de viteze cat mai mari. Aici parcurgerea traseului a devenit deja un continuu drift controlat. Sub evitari stanse ale obstacolelor, rotile scrasneau a fericire... Fericire ca isi pot demonstra performantele. Iar dupa prima parte a obstacolelor urma o curba la 180 grade, in care masina chiar crea senzatii sonore... Absolut incredibil. Vorbim totusi de un SUV! Sa stii ca masina ta ascunde astfel de performante atunci cand o conduci zi de zi, este... o senzatie incredibil de masculina!

Driftul scurt si controlat aduce senzatii puternice.


Aceasta proba ne-a dat ocazia sa sesizam si modul in care raspune genialul sistem Twin Scroll Turbo. Nu apesi deloc pedala acceleratiei, dupa care o apesi puternic – motorul accelereaza instantaneu. Iei piciorul de pe acceleratie pentru o secunda, dupa care apesi din nou din plin. De fiecare data masina scoate un raget de fiara salbatica si accelereaza in aceeasi clipa! Nu mai exista turbo lag! Exista doar performanta, una extrema!



O calatorie in fascinantii muntii Alpi ai Austriei.

Venise randul sa ne urcam si la volanul unui X6M. Si aveam sa incepem cunoasterea intr-un mod extrem de placut: printr-o calatorie in muntii Alpi ai Austriei. Probabil asta e cea mai fascinanta parte la un X5M si un X6M – faptul ca poti sa le folosesti cu succes in fiecare zi. Mai exista in lume masini care-ti pot oferi performante extreme, dar foarte putine dintre ele reusesc sa-ti ofere un confort suficient utilizarii zilnice si mai ales o practicitate suficienta. Portbagaj? Spatiu pe scaunele din spate? Sunt cuvinte tabu de multe ori pentru o sportiva adevarata, insa nu si pentru X5M sau X6M. Portbagajul si spatiul din spate au ramas aceleasi ca si la X5 si respectiv X6 – deci extrem de generoase. Confortul suspensiei – foarte bun, mai ales daca alegi sa deconectezi modul M, redandu-i suspensiei un comportament ceva mai soft.

Un BMW X6M in combinatie cu anturajul din muntii Austriei dau gustul perfect.


Conducem pe serpantine montane. Situatie perfecta pentru a observa manevrabilitatea unei masini. Iar X6M nu are nici o problema la acest capitol. Poti circula linistiti cu 90, 100, 110 km/h pe astfel de serpantine (mai mult nu am vrut sa incercam din cauza limitei legale de viteza).

Si uite ca avem un deal destul de abrupt in fata, in linie dreapta. In fata noastra – un Renault Kangoo isi duce soarta catre inaltimile Alpilor. Asteptam o Octavia sa treaca de noi pe contrans, dupa care facem stanga si presam puternic pedala acceleratiei. Ne-a luat o clipa sa acceleram de la 30 km/h la 110 km/h, desi vorbim de un deal abrupt. In astfel de momente, poti trezi iadul de sub capota pentru cateva momente, dupa care revii din nou la un condus “lejer” de vreo 120 km/h prin munti...

Nici zapada prezenta in munti nu e problema, atunci cand ai tractiune integrala.


Acolo sus, in Alpi, am putut sesiza acel “sheer driving pleasure” redat de BMW. Drumuri perfecte, peisaje care nu au cum sa nu-ti inspire un profund respect fata de acea clipa. Iar X6M te fascineaza, pur si simplu. Te capteaza intr-o lume a puterii, a performantelor, dar iti arata, de cealalta parte a parbrizului, cat de frumoasa si larga este lumea. Prin X5M si X6M inginerii bavarezi au creat automobile neinfricate in fata unui circuit, dar la fel de neinfricate si in fata piscurilor alpine...

Satucurile austriece montane au o atmosfera speciala. Case cu mult lemn la ferestre, un aer incredibil de curat, o iarba inca vie si verde, acoperita pe alocuri de zapada. Pana si bovinele ce pasteau pe terenurile montane pareau luate din reclamele Milka...

Aspiratiile catre culmele puterii sunt un lucru firesc pentru BMW-urile din seria M.


Si din nou circuitul... la volanul lui X6M.

Dupa o calatorie placuta in munti aveam sa ne intoarcem pe Salzburgring, in lumea performantelor extreme. De aceasta data la volanul lui X6M.

In aceasta runda am avut ocazia sa simtim si Launch Control, un deliciu ingineresc care permite masinei sa obtina acceleratia maxima. Inainte de a porni cu automobilul in cea mai coplesitoare acceleratie, ai de facut cateva lucruri: apesi puternic pedala de frana cu piciorul stang, te asiguri sa modul M este activat, deconectezi controlul electronic al tractiunii, si iti setezi cutia de viteze in modul sport, in treapta 1. Mentinand pedala de frana apasata cu piciorul stang, presezi puternic acceleratia cu piciorul drept. Motorul este turat, masina vrea sa dea startul accelerarii, insa tu o tii cu frana... Peste o secunda iti apare proiectat pe parbriz semnul unui steag de cursa – atunci masina este gata sa-ti ofere acceleratia maxima! In acel moment eliberezi pedala de frana si automobilul te lipeste pur si simplu de scaun... Peste 4.7 secunde ai deja 100 km/h, iar daca mai continui, peste inca 8 secunde atingi 200 km/h...

Dupa un Launch Control coplesitor, abordam cu incredere virajele.


Cu un start delicios, am continuat sa inghitim asfaltul circuitului austriac. Cu BMW X6M am reusit sa ating o viteza de 232 km/h. Desi substratul tehnic al lui X5M si X6M este aproape identic, X6M iti lasa undeva impresia ca reuseste sa aiba o manevrabilitate chiar mai buna. Eu as pune acest mic avans pe seama formei partii spate a masinii, care ar putea sa-i confere o aerodinamicitate mai buna.

X6 pare si mai fix in ideea de a aborda virajele in viteza.


Pasiune si devotament.

Dupa o serie de tururi la volanul lui X6M, cei de la BMW ne-au inmanat tuturor participantilor certificate, care vin sa ne aminteasca intotdeauna ca am avut ocazia sa testam primele modele BMW M cu tractiune integrala si motor turbo, primele vehicule M care pot face fata si acolo unde drumuri nu prea exista.



Dincolo de toate certificatele, am fost onorati sa cunoastem oamenii ce stau in spatele numelui BMW. Fie ca este vorba de ingineri, fie ca este vorba de oficiali, toti isi dedica intregul potential, intreaga inteligenta si pasiunea deplina pentru ceea ce fac. Iar atunci cand un numar atat de mare de oameni inteligenti isi pun sufletul intr-o atare masura in ceea ce fac, rezultatul nu poate fi decat dincolo de perfectiune. Tocmai de asta BMW-urile inspira in mod constant pasiune, de la baietasi care-si lipesc afise pe peretele camerei lor pana la adolescenti care vorbesc despre performantele lor si isi asteapta varsta cand vor putea avea permis de conducere, de la tineri care au si reusit sa le cunoasca, pana la oameni de varsta veritabila, care pretuiesc perfectiunea ingineriei din acestea... Si asta se intampla pentru ca in spatele creatiei se afla creatori care-si depun sufletul in ceea ce fac, si, dupa cum ne spunea inginerul diviziei M – “pentru inginerii nostri nu exista valori aproximative – totul este exact, totul este luat in calcul si prevazut, iar masina se va comporta intotdeauna asa cum a fost prevazuta de noi”...

Jos palaria in fata acestor oameni, plini de pasiune si devotament!



Reflectii si concluzii.

Spre seara, urmam din nou drumul catre Germania, iar urmatoarea zi dimineata urma sa luam calea Chisinaului. Senzatiile de condus pe circuit erau inca proaspete si vii, si cred ca vor ramane mult timp astfel.



Poti avea o masina de familie cu motor moderat. Vei avea parte de practicism, spatiu interior poate, insa cand vei avea sete de performanta, va trebui sa te consolezi. Poti avea si un motor puternic sub capota, acesta s-ar putea sa-ti ofere placere de multe ori. Ce faci insa atunci cand vrei performante dincolo de mediocru, dincolo de uzual? Iti cumperi o masina cu caracter sportiv veritabil? Poate, dar nu prea mai ramane mare lucru din confort, si nici din practicism. Comoda si placuta pe un circuit sportiv, dar inutilizabila in viata cotidiana – asta ar fi definitia unei sportive pur-sange. Pai cum poti obtine toate intr-o singura masina? Pana acum, in mare parte raspunsul era simplu: “Nu poti”. Astazi, raspunsul e altul: “Poti. X5M sau X6M”.



Oamenii acestia au creat doua automobile incredibile. Largi, spatioase, cu un spatiu imens pentru bagaje de calatorii, cu o garda la sol generoasa si suspensie gata sa reziste pe offroad si cu un motor de 555 de cai-putere sub capota... 680 Nm de cuplu maxim si 4.7 secunde pana la prima suta! 250 km/h viteza maxima, limitata electronic, pentru ca de nu s-ar limita, aceste modele ar atinge cu usurinsa 310-320 km/h... Interioare executate in cea mai placuta maniera, stil sportiv cu insertii de aluminiu sau carbon, dar prezenta, in acelasi timp, a intregului pachet de optiuni si tehnologii media... Desene animante pentru copii in calatorii? Desigur! Muzica? Zeci de GB de stocare in sistemul media... Sistem de navigare? Evident! Internet la bord! Da! Chiar si asta!!! Mai exista ceva inventat si neprezent pe aceste automobile?..

Spre seara am revenit in Germania. Dupa o cina frumoasa, si o noapte in care sunetul motoroului V8 Twin Scroll Turbo parea sa mai rasune, a doua zi dimineata am decolat spre Timisoara si Chisinau.



Jos palaria in fata BMW-ului si a acestor doua modele!

Date tehnice.
GALERIE FOTO (96 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!