Prima pagină  »  Teste drive  »  Chrysler Grand Voyager
1 MARTIE 2009
4,147
Chrysler Grand Voyager
De Ilie Toma
1
Viata are uneori un ritm prea galopant – intr-atat de mult, incat te face uneori sa te distantezi de valorile adevarate, ajungand nici sa nu mai realizezi cand acestea sunt pe cale sa dispara. In domeniul automobilelor, prea de multe ori a inceput sa sune expresia “reduceri de costuri”… O fi de vina criza economica, or fi de vina si alti factori, cert este ca in rezultat tabara automobilelor facute cu multa zgarcenie la costuri de productie creste, iar cea a automobilelor veritabile, la care prooductia carora au fost primordiale alte valori, scade…



Chrysler LLC, acel producator american care detine marcile Chrysler, Jeep si Dodge, este, ca si toti producatorii americani de automobile, intr-o mare dificultate. Cuvinte ca “faliment”, “reorganizare”, “vanzare” stau, din pacate, in agenda companiei in fiecare zi, amenintand sa se produca de la o zi la alta. S-a anuntat de curand ca grupul Fiat poarta negocieri cu americanii pentru o preluare partiala a actiunilor Chrysler, eveniment care ar putea fi o salvare pentru producatorul american…

Unde e patriotismul american insa? De cand isi lasa americanii ramurile stategice ale economiei in voia soartei, de cand italienii salveaza America? Se pare ca Statele Unite trec printr-o criza majora de valori, pe langa cea financiara si economica. Nu pot explica altfel expunerea si umilinta publica a sefilor celor trei mari giganti auto ai Americii, in dorinta de a contracta un imprumut salvator de la stat…



Da, americanilor le-au placut intotdeauna automobilele spatioase, cu un nivel de confort impins pana la limitele superioare imaginabile. Tot lor le-a placut ca, atunci cand apasa pedala acceleratiei, de sub capota sa rabufneasca sunetul uni V8, sau cel putin al unui V6 harnic! Si ce poate fi rau in asta? Pai, pana la urma, esenta unui automobil este senzatia pe care acesta o ofera in fiecare zi posesorului sau! Ne mintim pe noi insine cand declaram ca ne plac automobilele mici! Nimanui nu-i plac cu adevarat cutiutile mici de pe drumuri, cu forme de jucarii chineze neinspirate! Haideti sa recunoastem ca toti admiram posterele cu sportcar-uri si limuzine ultra-luxoase! Ne asezam intr-un automobil mic din cauza circumstantelor de care suntem constansi, mai mult sau mai putin.. Fie ca e vorba de pretul de achizitie, fie ca e vorba de taxe, ecologie, sau orice altceva. Insa, daca am putea, la sigur am alege cu totii confortul, si dimensiunile generoase…



In traditia timpurilor de aur

Astazi, avem la test un automobil cu adevarat special, o legenda a Americii in sine, si o legenda a marcii Chrysler. Este vorba despre Grand Voyager, descendent dintr-o linie de modele care a inceput cu primul van de dimensiuni “civile” din lume, lansat acum 25 de ani in SUA. La momentul lansarii, presedintele de atunci al grupului Chrysler, Lee A. Iacocca, prezicea ca modelul avea sa fie pentru America anilor ’80 ceea ce a fost Mustang-ul pentru anii ’60. Nici nu putea sa fie mai inspirat cand a rostit acele vorbe, pentru ca lucrurile s-au intampat intocmai dupa prezicerile presedintelui Chrysler.

Familii numeroase si mai putin numeroase, alegeau in masa noile van-uri ale grupului Chrysler, produse sub marcile Plymouth, Chrysler si Dodge. Acestea au adus companiei o situatie financiara foarte buna, iar Chrysler a fost motivat sa dezvolte aceasta gama pana la un nivel aproape de perfectiune.



Iar acest nivel pare sa fi fost atins astazi, odata cu noua generatie a modelului. Am avut ocazia sa testam un Grand Voyager cu un set generos de dotari optionale, iar acestea nu au facut decat sa intregeasca tabloul rafinat al modelului.

Impactul vizual pe care il creaza este unul impunator, accentuat si de culoarea neagra a caroseriei, dar si de insertiile cromate, prezente cu generozitate pe Grand Voyager. Pe grila radiatorului troneaza dominant sigla mareata a marcii, amintind parca de vremurile de glorie a masinilor americane…

Spuneam candva ca englezii fac masinile atat de bune, si intr-un mod atat de meticulos, incat majoritatea lor au dat faliment, nerezistand conditiilor dure ale pietei si “eficientizarii costurilor”. Ei bine, aceasta situatie pare aplicabila si la mod general – cei care obisnuiau sa faca masini cu adevarat bune, anume ei au si cele mai mari probleme financiare, iar explicatia este relativ simpla: costuri mari de productie si rentabilitate redusa. Prentru ca, spre exemplu, aplicarea unei insertii cromate pe caroserie presupune costul materialului, al pregatirii si poleirii prealabile a acestuia (ceea ce inseamna timp si respectiv, costuri suplimentare), dupa care vine montarea lui pe caroserie, cu dedicarea a catorva minute din ciclul de productie, care de asemenea inseamna costuri. Iar daca analizam in ansamblu toate detaliile mici si imbucuratoare de care dispune Grand Voyager, ne putem da seama cu cat “contribuie” acestea la costul total de productie…



Si totusi, cat de placut este atunci cand sesizezi calitatea si atentia fata de fiecare aspect in parte. Este ca o muzica daca vreti – atunci cand in comparatie ar intra un muzicant (anume “muzicant”, nu muzician) care canta afon si pierdut noptile pe la nunti, acompaniat de sunete sintetizate de instrumente ciudate, si o orchestra cu maestri in cunoasterea instrumentelor vii, care te coplesesc atunci cand scot sunete armonizate intr-un unison perfect. In cazul dat, Chrysler Grand Voyager este o orchestra mare, cu multa experienta si mult talent.

Un apartament pe roti

Sau un oficiu pe roti, am mai putea adauga. Un oficiu cu usi actionate electric. Pentru ca la Chrysler Grand Voyager, atunci cand trageti de manerul usilor culisante, acestea intervin automat si isi continua deschiderea in mod independent, actionate de motoare electrice discrete. Lucrurile minunate abia incep! Soferul poate si el actiona usile printr-o apasare simpla de buton, situat la indemana acestuia, in asa fel incat sa poata facilita accesul pasagerilor sai.



Odata intrati in interior, gasim altceva decat te poti astepta de la un van. Gasim 4 scaune confortabile in partea din spate – randul 2 si randul 3, care sunt orientate unul spre celalalt si o masa in mijloc. Am putea lucra la un laptop in timp ce calatorim, sau am putea sa luam pranzul cu totii fara nici o incomoditate! Iar daca se doreste, masa poate fi demontata, iar randul al doilea de scaune repozitionat cu fata spre partea frontala a masinii. Cat despre randul al treilea – acesta mai adauga un detaliu imbucurator: nu trebuie sa va ganditi prea mult cum sa-l rabatati sau sa-l pliati in podea – pentru astfel de situatii a fost inventata electricitatea! Apasati un buton discret, si scaunele din randul al 3-lea vor disparea in podeaua automobilului, unul cate unul! Ce-o fi acolo, in podeaua lui Grand Voyager? Deschidem un capac de acces si suntem uimiti sa descoperim un spatiu imens de depozitare! Da, in timp ce Dvs. calatoriti in confort, la “subsol” puteti depozita o multime de lucruri utile! Dupa cum spuneam, detaliile fac diferenta!



In sfarsit, dupa ce am admirat habitaclul impresionant al automobilului, ma asez la volan si pornesc motorul. Sub capota, avem un motor turbodiesel de 2.8 litri CRD, motor mostenit din roadele existentei de candva a grupului comun Daimler Chrysler, ceea ce inseamna ca poate fi gasit si pe unele modele Mercedes-Benz. Este un motor in patru cilindri, amplasati in linie, care foloseste generatia a III-a a tehnologiei common rail, si care dispune de turbocharger si intercooler. Puterea maxima pe care o dezvolta se situeaza la valoarea de 163 CP, iar cuplul ajuta foarte mult la senzatia de condus relaxat si lipsit de stres: 360 Nm, disponibil pe o planja de turatii cuprinsa intre 1600 si 3000 rpm.

Si daca pana acum americanii isi dotau modelele cu cutii automate in patru trepte, iar noi ne miram cum de raman la nivelul anilor ’80-‘90 in transmisiile automate, iata ca noul Grand Voyager a facut un salt important, beneficiind de o cutie de viteze automata in 6 trepte. Si daca tot vorbim de un model american legendar, manevrarea cutiei de viteze nu putea fi altfel decat in cele mai bune traditii americane: printr-o manivela situata in apropierea volanului! Doar acest mic aspect te poate determina sa te indragostesti de acest aristocrat american!



Interiorul este dominat intr-adear de un aer aristocrat placut. Avem niste indicatoare de bord cu totul fenomenale, desenate parca de zeita bunului gust. Acestea redau cum nu se poate mai bine intreaga filosofie a marcii Chrysler, rezumata in cateva notiuni-cheie: clasicism, calitate, bun-gust, confort un stil inconfundabil. Acele subtiri ale indicatoarelor, cifrele incondeiate artistic pe funalul alb, te cheama sa le privesti cu placere, iar de fiecare data cand iti vei arunca ochii pe ele, iti vei aminti cat de deosebit este automobilul pe care il conduci. Sigla mareata pe volan, insertiile masive din lemn – toate adauga stil si rafinament atmosferei generale a interiorului. Materialele folosite sunt de o calitate pe care nimeni nu poate indrazni sa o critice, iar scaunele captusite cu piele sunt moi si foarte confortabile.

O familie moderna, insa, este echipata cu tot felul de tehnologii moderne, si Chrysler le-a pregatit acestora detalii picante: in primul rand, avem pe consola centrala un centru media capabil sa reproduca DVD-uri, iar in acoperisul masinii exista un spatiu rezervat echiparii cu un al doilea monitor, pentru pasagerii din randul 2 si 3.



Calatorii placute

Daca ai fericitul rol de a fi cel de la volan in calatoriile de familie, pe langa placerea condusului, mai ai si responsabilitatea transportarii in siguranta a pasagerilor tai (a familiei). Iar un condus in siguranta inseamna sa nu fii obosit, sa ai o vizibilitate buna la drum si un comportament excelent al masinii.

Ei bine, din primul minut in care te-ai asezat la volanui unui Chrysler, primul lucru pe care il sesizezi neaparat este confortul exceptional de care dispune. Usa dispune de o profilare excelenta, lata, pentru cotul stang, unde mana iti va fi relaxata intotdeauna. In partea dreapta exista o cotiera a scaunului, care poate fi pliata, si o cotiera centrala, foarte lata si ea. Aceasta din urma ascunde un spatiu enorm pentru vreo 100 de CD-uri, etajate in 2-3 nivele, iar partea superioara culiseaza inainte si inapoi pentru a Va asigura pozitia perfecta. In astfel de conditii nu poti decat savura cu placere fiecare kilometru al calatoriilor.



Si totusi, cum se arata a fi Chrysler Grand Voyager in calatoriile de distanta mare? Foarte confortabil, voi spune din nou, cu riscul de a ma repeta. Suspensia este atat de fin setata, incat nici o groapa sau o denivelare de asfalt nu se simte in interior. Masina este cu adevarat “moale”, chiar daca asta are implicatii asupra stabilitatii laterale a masinii. In viraje stranse, este recomandat sa reduceti din viteza, pentru ca Grand Voyager va avea un unghi de inclinare a caroseriei ceva mai mare, insa confortul pe care il ofera aceasta suspensie poate sparge cu usurinta orice critica adusa in directia manevrabilitatii.

Turbodiesel-ul de sub capota ii asigura lui Grand Voyager exact atata putere, de cat este nevoie. Exista suficient cuplu si suficienta putere pentru depasiri si condus dinamic, dar este si foarte placut sa-l conduci relaxat. Cu un consum extra-urban de doar 7.3 litri / 100 km, Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD poate fi solutia ideala pentru confort fara compromisuri si economie de combustibil.



Conducem pe traseul catre Anenii Noi, o directie in care nu am fost destul de mult timp. Ne era dor de acest traseu si eram hotarati sa gasim si locatii noi, spontane, care ar fi pus in evidenta calitatile modelului nostru. In interior te simti chiar ca intr-un apartament pe roti, si nu unul oarecare, ci un adevarat penthouse. Chiar si pe randul 2, sau 3, confortul nu are de suferit, Grand Voyager, fiind in stare sa ofere conditii excelente de calatorie pentru 6 persoane. Spratiul generos din interior se traduce si prin dimensiuni exterioare generoase: 5 metri si 14 cm lungime, iar ampatamentul depaseste 3 metri, indicand o valoare de 3078 mm!

Facem cateva depasiri, dupa care setam sistemul de croaziera la viteza de 130 km/h. Este o viteza la care Grand Voyager se comporta cu o liniste demna de invidiat. Sunetul motorul este insesizabil, manevrabilitatea masinii foarte buna, iar suspensia asigura o rulare lina si confortabila.



Combinatia lucrurilor marete

Am ajuns intr-o locatie inalta, acolo unde cerul parea ca arata intr-un mod deosebit de maret. Norii carliontati se reflectau pe negrul luciu al lui Grand Voyager, automobilul parea acum si mai somptuos. Grand Voyager poate fi cu usurinta automobilul care intalneste la avion presedinti de tara, sau in care calatoresc managerii de top ai unei companii de succes. Insa, cel mai important, poate indeplini in mod constant rolul de a transporta in siguranta, confort si fericire intreaga familie, oricat de numeroasa ar fi ea! Este automobilul unui businessman inteligent, al unui tata de succes, care are un sistem de valori foarte bine etajat in viata!



Un alt punct de vedere de la Constantin Mihalachi,
participant la testul drive Chrysler Grand Voyager:


Este o zi frumoasa de februarie, una ceva mai rece, dar totusi printre nori se mai strecoara cate o raza de soare. E o zi pe care am asteptat-o cu nerabdare, dar uite ca a venit... primul meu test drive in echipa PiataAuto.md!

Importanta acestui trest drive s-a lasat observata din momentul in care am ajuns la reprezentata Chrysler din Republica Moldova, unde eram deja asteptati de ceva vreme, iar cel mai important - ne astepta... Chrysler Grand Voyager.

Desigur, primul lucru pe care l-am observat este exteriorul masinii, care mi-a dat de inteles din start ca imi va cadea cu tronc acest vehicul. Acesta este unul ce imbina liniile clasice ale minivan-urilor Chrysler cu cele moderne, specifice tendintei stilistice ale companiei americane, care impreuna erau conturate de culoarea neagra a caroseriei. Odata ce am vrut sa patrund in habitaclu, la tragerea manerului pentru deschiderea usii laterale am fost placut surprins sa observ ca acestea sunt actionate electric, fapt care m-a facut sa inteleg indata ca Grand Voyager e unul ce tine la pasagerii sai si e doar inceputul!



Ajuns la interior, am observat ca e unul mare, in ciuda faptului ca din exterior pare ceva mai mic. Este cu adevarat mult spatiu in interior, care permite chiar prezenta unei mese mici intre randul din mijloc si cel din spate. Ca si 25 de ani in urma, si in prezent a fost o prioritate pentru ingineri ca pasagerii sa poata usor ajunge de la locurile din fata la cele spate, deci Chrysler nu-si neglijeaza traditiile. Scaunele s-au parut a fi foarte comode, dispunand chiar de incalzire in doua pozitii, in timp ce ultimul rand putea fi rabatat electric astfel oferind un spatiu mai mare pentru depozitarea lucrurilor necesare. Usile si consola de bord erau infrumusetate cu insertii din lemn artificial care totusi arata foarte frumos. Nici la capitolul tehnologii Grand Voyager nu se lasa mai prejos. Este in totalitate in pas cu tendintele din domeniu, aceasta fiind demonstrata de cadranul de bord multi-informativ, ecranul color ce permite vizionarea DVD-urilor cat si conectarea USB-ului sau de ce nu, Ipod-ului.

In concluzie, este un automobil perfect pentru o familie, unul ce iti va fi util atat in oras cat si la drumurile lungi. Este un prieten adevarat care niciodata nu te va lasa balta in clipe grele, si de care la sigur te vei atasa enorm de tare.



Odata ajunsi inapoi la showroom, mi-am ramas bun cu tristete de la cei 25 de ani de traditie inglobata in noul Chrysler Grand Voyager. Se poate intr-adevarar simti munca depusa de-a lungul acestor ani, o simti indata ce te patrunde sentimentul de siguranta si confort.

Se spune ca nimic nu e perfect - Grand Voyager ne demonstreaza opusul, e perfectiunea intre minivan-uri.

Fisa tehnica:




Dealer oficial Chrysler in Republica Moldova:
Centrul Auto Elita 5
Showroom Chrysler: bd. Dacia, 55, Chisinau
Telefon: ( 373) 79 110 657
GALERIE FOTO (30 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!