Prima pagină  »  Teste drive  »  Jaguar XF
3 IUNIE 2009
10,872
Jaguar XF
De Ilie Toma, Constantin Mihalachi, Valeriu Bahnaru (traducere romana 1/3 Ion Dimitriev)
3
Ilie Toma despre Jaguar XF: "Viteza este o stare naturala pentru XF, iar atunci cand circuli cu 180 km/h, nu ti se maresc nici macar bataile inimii..."

“Cea mai placuta masina pentru condus”, “masina anului in clasa executive” – iata doar cateva titluri dintr-o lunga lista de distinctii acumulate de Jaguar XF in cei mai putin de doi ani de cariera. Ne-am dorit sa il testam de indata ce a fost lansata pe pietele europene, insa, din pacate, asa cum nu avem inca un distribuitor Jaguar in tara, am reusit sa facem rost de un XF abia acum.



Recent, Jaguar a introdus doua noi motoare in gama XF si XK, dezvoltate recent. Totusi, ceea ce testam noi astazi este un XF de pana la momentul de facelift, un XF cu un motor V6 de 3.0 litri sub capota, care dezvolta 238 de cai-putere.

Maniere englezesti

Masinile englezesti sunt irepetabile. Senzatiile pe care le obtii la bordul unui automobil britanic sunt incomparabile. Nu ne reuseste noua sa intelegem intotdeauna finetea umorului britanic, insa finetea inginereasca nu poate sa nu ne desfate privirea si sufletul atunci cand turam un motor “made in UK” pe sosea...



Cand vezi un X-Type, sau un XJ, acele Jaguar-uri lungi, greoaie si mari, esti instantaneu patruns de admiratie pentru traditie, pentru valori unice ale marcii si tot felul de alte sentimente marete. Cand vezi un XF, insa, vrei sa-l conduci, si nu oricum, ci repede. XF nu mai pare un bunic veteran, erou de razboi, dar cuprins de senilitate, care se tot tine de povestit nazdravanii de pe front, despre ce putea face odata. Dimpotriva, XF pastreaza doar aerul de nobil, insa priveste spre un viitor prin prisma unor noi valori.

La bordul lui XF constati modul placut in care lemnul, pielea si cusaturile fine britanice se imbina cu touchscreen-uri, butoane sofisticate si sisteme inteligente. Din momentul in care vrei sa trezesti masina la viata, aceasta isi face aparitia pritr-o multime de efecte speciale: “manivela” cutiei de viteze, care este, de fapt, una rotativa, “rasare” din consola centrala, prizele de aer se descopera toate simultan printr-o schimbare a fetei, iar efectele de iluminare speciala completeaza toata aceasta suita regala.



Ceea ce te face sa te simti intr-un Jaguar ca nici intr-o alta masina este consola centrala inalta, care desparte cei doi ocupanti ai locurilor din fata. In scaunul soferului, ai de indata pozitia ideala pentru a-ti lasa solemn bratul drept sa ocupe cotiera masiva. Si desigur, sunetul motorului... Acesta este chiar un deliciu pe care sa tot vrei sa-l auzi in turatii cat mai dinamice...

Motor, viteza si senzatii tari

Jaguar, si aici ma refer la producator, stie ca cei care vor achizitiona unul din modelele sale, vor fi tentati sa exploreze in permanenta performantele masinii, si tocmai de asta, isi echipeaza modelele cu tot arsenalul de care este nevoie pentru a crea senzatii. Ai un sunet formidabil sub capota, insa daca ii mai asociezi si un sistem de evacuare care sa-i amplifice melodia, atunci orice apasare a pedalei de acceleratie va face o multime de priviri sa te tinteasca... Ei bine, Jaguar XF are un astfel de sistem de evacuare, si in mod paradoxal, chiar si la turatii mari, sunetul motorului nu izvoraste de undeva din partea centrala fata, acolo unde sta pozitionata bijuteria mecanica, ci din spate, acolo unde racnetele cavaleresti ale motorului evadeaza spre exterior prin cele doua guri de evacuare...



In oras, insa, nu prea ai spatiu de manevra. Abia de reusesti sa zadari motorul, ca ai si ajuns la un nou semafor. Manevrabilitatea excelenta a masinii iti permite sa depasesti pe oricine, chiar daca spatiul de depasire e cam modest. Aici ai avantajul motorului, care te propulseaza extrem de rapid inainte si in cateva secunde i-ai si lasat in spate pe toti. Doar ca placerea sfarsteste foarte repede... Ai nevoie de doar doua-trei strazi parcurse ca sa intelegi de ce Jaguar XF a fost numit cel mai placut automobil de condus - pentru ca e un automobil al soferului, in primul rand, orientat sa ofere acestuia cele mai placute senzatii in mod prioritar. Exista desigur, spatiu suficient pentru ocupantii locurilor din spate, au cu totii o pozitie ideal de relaxanta in scaune, si totusi, daca detii un permis de conducere, e pacat sa fii pasager intr-un Jaguar XF...

La traseu deschis, lucrurile devin mult mai condimentate. Aici, poti, in sfarsit, explora macar jumatate din potentialul masinii. Spun jumatate, pentru ca intregul potential nu poate fi explorat, probabil, decat pe un circuit sport, acolo unde ai putea sa circuli cu cei 237 km/h, cat poate lua aceasta masina, acolo unde ai putea trece viraje cu aproape 200 la ora... Sau cel putin pe o autostrada mare, unde sa ai o banda libera in fata cat vezi cu ochii. Un lucru e cert: viteza este o stare naturala pentru XF. Iar atunci cand circuli cu 180 km/h, nu ti se maresc nici macar bataile inimii...



Nu au dreptate cei care spun ca suspensia unei masini poate fi fie sportiva, si deci dura, fie confortabila, si deci va face masina sa-si piarda din stabilitate si manevrabilitate la viteze mari si viraje stranse. Se poate, doar ca va costa scump, si se poate pune o astfel de suspensie doar pe masini unde proprietarii nu se mai zgarcesc la nimici. Suspensia lui XF ne demonstreaza cum un british-car poate ramane confortabil pana la apogeu, dar poate, in acelasi timp, aborda orice viraj cu incredere si sete de viteza.

Directia masinii este precisa in masura in care o masina engleza poate fi. E o placere sa o manevrezi, mai ales ca Jaguar XF are si o capota cu o proeminenta masiva pe centru, pe care o vezi intotdeauna din interior, si care iti aminteste de puterea de sub capota.

Jaguar XF 3.0 V6 are nevoie de 8.3 secunde pentru a atinge 100 km/h. Din toata gama XF, motorul de 3.0 V6 este cel mai “cuminte” in accelerare. Sunt senzatii tari atunci cand accelerezi, mai ales ca sunetul motorului turat la peste 5000 de rotatii le amplifica, insa, daca e sa compar cu XKR 4.2 V8 Supercharged, cel testat de noi acum un an, XF 3.0 V6 este de departe mult mai “civil”. Din fericire, motorul de 4.2 V8 Supercharged putea fi montat si pe XF, cu care reusea sa atinga prima suta in doar 5.4 secunde... Si dintr-o fericire si mai mare, acum, dupa facelift, cel mai puternic Jaguar din gama XF, are sub capota un motor de 5.0 litri V8 Supercharged, care produce 510 cai-putere si cu care accelereaza la prima suta in doar 4.9 secunde!



Nu ma intrebati despre consum. In datele tehnice este indicat 15.8 litri la 100 km in regim urban si 7.5 litri in regim extra-urban. Nu ma indoiesc ca il poti atinge, daca esti membru al vreo unei secte care propaga pacea sufleteasca desavarsita. Insa, cel mai probabil, in acest caz nu vei conduce un Jaguar XF, ci un Daewoo Matiz. Pentru toti ceilalti insa, consumul de 7.5 litri la 100 km pe un Jaguar XF este imposibil de atins! 5000 de rotatii per minut ale unul motor cu cilindrii in forma de V, lipire adanca intr-un scaun britanic, si un cap de felina feroce pe centrul volanului – toate astea te fac sa nu-ti mai piese de combustibilul din rezervorul de benzina...

Rock britanic pentru viitor

Imi amintesc acum mai bine de un an un spot publicitar cu care isi facea lansare XF in Marea Britanie si Europa. Cei de la Jaguar au ales piesa “Hush” a celor de la Deep Purple pentru a da o noua nota industriei auto britanice, dar si renasterii Jaguar. Lansata pe un album din 1968, si ceva mai devreme ca un single, “Hush” a insemnat un inceput de epoca pentru gloria rock-ului britanic. In mod similar, se poate spune cu certitudine ca XF este primul model Jaguar care a indraznit sa priveasca in viitor, nu doar in trecut. Si sunt sigur ca peste mai multi ani, istoria Jaguar-ului va fi impartita in perioade de “pana la XF” si “dupa XF”. Pana atunci, insa, XF va bucura multi soferi cu senzatii unice...




Constantin Mihalachi despre Jaguar XF: "Un lord britanic pe taramuri mioritice"

Se pare ca germanii au dorit sa imparta lumea in trei: adeptii lui Mercedes Benz, cei a lui BMW si cei a lui Audi, insa cum ramane cu cei ce nu le este pe plac nici unul din modelele celor trei marci nemtesti? Eu zic ca nu au decat sa caute in alta parte, iar Marea Britanie este absolut perfecta pentru aceasta...

Marca Jaguar e una din legendele vii ale Regatului Unit, iar modelul lansat in anul 2007 la Salonul Auto de la Frankfurt, Jaguar XF, face pana in prezent furori. Iata ca si redactia noastra a avut de curand marea ocazie de a testa o masina britanica adevarata.



Ziua test drive-ului s-a nimerit a fi una foarte calda, iar razele de soare nu faceau decat sa mangaie caroseria impunatorului XF. Prima impresie, dupa cum se stie, este cea mai importanta, astfel, vazand Jaguar-ul XF iesind de dupa colt, am stiu din prima clipa ca ma voi atasa de aceasta masina.

Deci, dupa cum spuneam, Jaguar XF a fost prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt, si a fost din start pozitionat ca un inlocuitor a lui S-Type, un model ce a fost bun pentru vremea sa, dar care nu prea a placut englezilor, nesatisfacandu-le asteptarile de la aparitie. Asa ca, in momentul apartiei lui XF, toata lumea se astepta la multe lucruri bune de la noul model, si acesta nu a dezamagit, nici macar un pic. Design-ul este foarte bine conturat de liniile pornite din fata ce continua in lateral, dar si de prizele de aer de dimensiuni ceva mai mari din bara de protectie fata, care de altfel denota faptul ca Jaguar XF, pe langa toate aparentele placute, mai este si un automobil dinamic. Pe aripile fata sunt pozitionate gurile de aerisire ale propulsorului, care mi-au cam amintit de branhiile unui rechin, cu o mica diferenta: inscriptia Jaguar pe ele. Spatele este unul foarte asemanator cu cel ce il gasim si la coupe-ul Jaguar XK, ba mai mult, dupa mine Jaguar XF este un XK cu patru usi, mai ales daca este sa luam in considerare si sunetul emis de tevile de esapament.



Insa ceea ce m-a interesat cel mai mult la XF, ramanea a fi totusi interiorul. De ce anume el, cred ca va dati cu totii bine seama, totusi vorbim despre o masina engleza ce se mandreste cu jaguarul furios de pe grila radiatorului. Gradul confortului este pe masura unui Jaguar, iar calitatea finisarilor de la interior tine cu adevarat de segmentul premium. Pielea naturala cu care sunt tapitate scaunele, insertiile din lemn de pe panelul de bord si consola centrala, cat si numeroasele elemente stilistice preluate de la exterior, ii redau lui XF o ambianta extrem de placuta.

Numeroasele tehnologii si sisteme inovative de la interior va vor uimi cu siguranta, si credeti-ma ca vor trezi copilul din fiecare din voi din cauza numeroaselor “jucarii” oferite. Pe consola centrala este amplasat butonul de pornire al automobilului. Odata intrati la interior acesta va pulsa in ritmul batailor de inima, iar din moment ce il veti apasa, veti vedea adevarata ingeniozitate britanica, gurile de ventilare care au fost frumos ascunse in panelul de bord, ies la iveala, in timp ce cadranul de bord este practic inviat de o culoare albastra aprinsa. Daca ve-ti mai apasa inca odata butonul Start, va fi trezit propulsorul de sub capota, iar schimbatorul cutiei automate de viteze ce pana acum era neobservat, isi va face aparitia intr-o forma extrem de eleganta, iesind din consola centrala.



Un lucru placut la Jaguar XF este ca nu trebuie sa citesti de zeci de ori manualul masinii pentru a intelege cum functioneaza aceasta. Din moment ce motorul este pornit, “manivela” cutiei de viteze se cere a fi rotita pentru a muta raportul in modul de rulare, iar manetele din spatele volanului, la sigur ii vor incinta pe cei mai neastamparati soferi. Eu, cel putin, nu am putut sa nu ma las dus de vant si sa manevrez turatiile motorului si schimbarea celor 6 trepte dupa bunul meu plac.

Sub capota am avut amplasat un propulsor V6 de 3.0 litri ce emite 238 de cai-putere. E un motor mare, insa nu foarte adaptat cutiei de viteze, a carui trepte sunt putin cam lungi pentru acesta. Dar totusi, acceleratia dureaza 8.3 secunde, iar viteza maxima este de 237 km/h, si daca este sa luam in seama masa totala de 2215 kg, vom intelege ca aceste date nu sunt deloc rele.

Find un model din clasa premium, Jaguar XF este foarte bogat in dotarile standart, din care fac parte scaunele actionate electric tapitate din piele, ecranul touchscreeen, sistemul de navigare prin satelit, sistem de climatizare automat, manetele schimbatorului de viteze, sistemul Bluethooth si jantele din aliaj usor.



In concluzie, pot spune ca sentimentul pe care il traiesti la bordul unui Jaguar XF este absolut fantastic, iar tandretea cu care acesta te transporta te face sa te simti ca un “lord englez”, chiar daca te afli in continuare pe taramurile mioritice...



Valeriu Bahnaru despre Jaguar XF: “O felina in asteptarea prazii”

Odata cu aparitia lui XF, britanicii au dovedit intregii lumi ca stilul clasic al marcii poate fi imbinat cu tehnologiile de ultima ora si ultimele tendinte in design, totodata ramanand fideli autenticitatii . XF-ul este primul sedan al marcii, care nu mai seamana cu o felina batrana si obosita, ci din contra, acum arata ca un jaguar tanar, plin de puteri, care s-a ascuns la panda, gata sa dea lovitura fatala pentru prada sa. XF pare sa joace rolul de bagheta fermecata pentru cei de la Jaguar, insa lupta pentru dreptul de a fi se va da contra unor concurenti de renume precum BMW Seria 5 si Mercedes-Benz E Class. Desi ar fi corect sa spunem ca la capitolul individualitate, stil si libertatea expresiei Jaguar-ul pare a fi favorit.

Afland ca in curand vom testa unicul Jaguar XF din oras, m-au trecut fiorii prin suflet, desi stiam ca avea in dotare nu cel mai puternic motor din cele accesibile. XF reusise deja sa tulbure linistea multor clienti, care, in cautarea a ceva exotic la masinile nemtesti, nu au gasit nimic pe potriva asteptarilor. Pe mine m-au atras aceste nuante de exotic, de exclusivitate, de aristocrat care si-a pus ghetele, gata pentru o odihna activa.



La primul contact vizual cu automobilul nu a mai ramas loc pentru indoieli, iar asteptarile s-au confirmat. Am inceput sa examinez cu atentie exteriorul sau uluitor, care intr-o masura nemaipomenita imbina in sine gratia sedanurilor Jaguar cum ar fi: marginile cromate care incadreaza geamurile laterale, fasia de legatura intre stopurile din spate, grila fata selecta, in stil “plasa” de tip Bentley, faruri de forma ochilor zbanghii de felina, elementele ce separa prizele de aer fata, totul in combinatie cu infatisarea dinamica si sportiva, cu profilul acoperisului care se lasa in jos in stilul coupe-urilor sportive, portbagajul ridicat si profilul musculos al capotei - care impreuna subliniaza puterea si dinamismul modelului XF. Alte elemente care denota si mai mult aerul sportiv al automobilului sunt orificiile de aerisire a motorului de pe aripile fată, felinarele spate inguste, jantele de 19 toli si pneurile cu profil redus, tabloul fiind completat de un final de toba de forma dreptunghiulara cu sectiunea mare, din care iese zgomotul de tembru coborat al motorului V6.

Acest automobil este total opus concurentilor germani, si prin asta atrage. El nu este o copie palida a acestora, ci o cu totul alta abordare a automobilismului. Examinand exteriorul lui XF abia de asteptam sa vad si interiorul. Primul element care ti se arunca in ochi este amplasarea joasa a consolei centrale, care este legata de un tunel sportiv inalt, pe care pulseaza, asemenea muschiului cardiac al unui jaguar, asimilat cu temperamentul automobilului, butonul Start/Stop, care te ademeneste sa il apesi. Odata apasat, interiorul incepe sa se transforme! Prizele de ventilare apar pe plansa de bord, iar din tunelul legat de consola se ridica o maneta rotunda, pe care eu din greseala am confundat-o cu un sistem similar i-Drive de la BMW. Insa asta s-a dovedit a fi selectorul transmisiei, prin rotirea caruia se poate alege regimul necesar de functionare a cutiei de viteze, iar prin apasare poate fi selectat regimul sport. Da, britanicii au facut o treaba foarte buna, dar mai exista un element care m-a lasat fara replica. Este vorba despre procedura de deschidere a spatiului de depozitare de pe consola. O tinta mica, incadrata in decorul din lemn al salonului, se vrea a fi un sensor, care odata atinsa deschide spatiul de depozitare. Mai interesant este faptul ca atunci cand se trece cu palma peste sensor, nu se produce nimic, deoarece sistemul considera ca proprietarul masinii sterge praful de pe panou. Este absolut necesar ca acesta sa fie atins cu degetul, si voila! Pot sa va spun ca este un detaliu foarte comod si original, adica inca o alta nota de exotism a lui XF.



M-a bucurat mult ca nu s-a exagerat la capitolul insertii de lemn, intrucat mie unuia nu-mi prea place lemnul. Per total, habitaclul creaza impresia unui camin familial modern, cu mobila din lemn Wenge in stil minimalist, unde isi are locul un sistem audio stilat si un display plat. Inauntru te simti ca acasa si sentimentul acesta nu te paraseste nici pentru o clipa. Materialele folosite sunt de o calitate ireprosabila, pielea naturala este folosita in doua nuante, de bej calm si maro-inchis, iar in combinatie cu lemnul inchis la culoare si insertiile din aluminiu creeaza un tablou stilat si calmant. La fel sunt si cadranele, care nu obosesc ochiul, bucurand cu o iluminare de nuanta verde. Atentia fata de detalii uimeste, in special in ceea ce priveste inscriptiile „Jaguar” de pe orificiile de ventilare - mici dar de o delicatete rara.

Cred ca e suficient cat m-am axat pana acum pe aspectul habitaclului, pentru ca cel mai mare atu al acestui automobil este modul in care te face sa te simti cand il conduci! Apasam incet acceleratorul si imediat ii simtim cuplul. Uimitor, dar prin oras se poate circula aproape fara de a apasa pe pedala de accelerare. O abordezi un pic mai agresiv la semafor si e destul pentru a parcurge practic doua trei cartiere in interie! Insa strazile inguste si aglomerate ale unui oras nu par a fi “apa” Jaguar-ului. Acestui model ii sunt pe plac soselele largi si libere.



In sfarsit mi-a venit si mie randul de a urca la volan. Am setat pozitia scaunului prin actionare electrica, am selectat cu ajutorul manetei cutiei de viteze regimul sport si am pornit! Motorul de trei litri accelereaza automobilul in tempou bun iar directia precisa imi alinta sentimentele. Este un driver’s car veritabil! Se poate spune ca invelisul exterior corespunde cu umplutura. A conduce un Jaguar inseamna a obtine portia zilnica de placere. Iti vine sa urci in automobil si sa tot conduci, sa parasesti orasul, tara, sa te indrepti undeva spre nisipurile fierbinti ale marii, sau in Alpi, unde toate calitatile sale vor iesi la iveala.

Dupa cum am si asteptat, nu totul a fost perfect la trecerea in regimul manual de schimb a vitezelor. Se fac simtite unele mici intirzieri la tragerea manetelor din spatele volanului. Se cere anticiparea procedurii cu jumatate de secunda. Insa cat de placut suna motorul! Mai ales cand schimbi la o treapta inferioara. Un adevarat raget de jaguar! Nici nu-mi inchipui cum suna atunci versiunile mai puternice. Cine stie, poate candva vom afla.



Ne-a fost greu sa ne despartim de „fiara” deja indragita, care a lasat o impresie foarte buna. Acela, care in curand ii va deveni stapan, va fi un adevarat fericit, care se vrea si va fi evidentiat in multimea obositoare de masini nemtesti.

Fisa tehnica:
GALERIE FOTO (42 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!