Prima pagină  »  Teste drive  »  Kia Mohave
18 MARTIE 2009
3,628
Kia Mohave
De Ilie Toma
3
Imens, impunator, puternic si foarte capabil – asta este Kia Mohave, cel care isi trage numele de la un trib indian... Mi se facuse dor de un off-road-er adevarat, unul care sa nu roseasca atunci cand calca sub roti o balta de noroi si in care sa stii ca poti fi un adevarat explorator al lumii.



Ca doar asta suntem noi, barbatii, nu? Niste exploratori care tind intotdeauna sa mearga mai departe, acolo unde altii au oprit? Stramosii nostri, daci sau indieni, isi mestereau dale de piatra, suliti si mai apoi pusti, pentru a cuceri necunoscutul. Astazi, jucariile noastre, ale barbatilor, sunt masinile adevarate, pe care sta parca atarnat sloganul “Interzis femeilor!”...

Si e adevarat! Doar barbatii adevarati vor intelege testul drive de astazi, doar barbatii adevarati vor intelege puterea unui V6 imens de sub capota si nebunia unui condus extrem...



Laborator vs. natura

Prea multe pseudo masini de teren exista astazi... Masini care se lauda cu tractiune integrala, insa se impotmolesc intr-o scursatura de noroi, masini care zic ca pot explora, insa devin zgaraiate dupa prima ramura de copac cu care fac cunostinta... Uneori, am impresia ca inginerii uita sa mai iasa din laboratoare atunci cand concep un automobil... Pai viata reala presupune mult mai multe provocari, si mult mai dure decat teste de laborator in tuneluri aerodinamice sau teste de suspensie pe masinarii complicate. Cel mai bun test pentru un automobil de teren este chiar natura cu toate pericolele si enigmele ei...



Asta vom face astazi. Vom lua o masina adevarata de teren si o vom explora la limita realitatii...

Mohave cel imens

Masoara 4.88 metri lungime, 1,91 metri latime si 1,81 metri inaltime. Mohave este astfel una din cele mai mari “jucarii” barbatesti din lume, destinate off-road-ului. Cu un ampatament de aproape 3 metri si roti cu profil inalt, imaginea noului Mohave pare sa adevereasca notiunea de masina de teren adevarata.

Sub capota avem un glonte de calibru mare, gata sa vaneze orice teritoriu. Este un V6 pe benzina, de 3.8 litri, care produce 274 CP si un cuplu maxim de 362 Nm. Cu acest motor, Mohave are nevoie de doar 8.5 secunde pentru a atinge prima suta la ora, iar asta inseamna ca e mai rapid decat masina sport a vecinului. Totusi, inginerii lui Mohave nu s-au prea uitat la canale TV dedicate sportului, ci mai degraba la Discovery sau National Geographic. Si slava Domnului ca mai exista astfel de ingineri...



Consumul urban indicat in fisa tehnica se situeaza la 14.7 litri / 100 km, in timp ce la traseu cifra coboara la 11.1 litri. Acesti indici nu ne sunt de nici un folos astazi, insa, pentru ca vom circula in conditii extreme, iar pentru asta am inceput prin a alimenta cu 25 litri de combustibil.

Ne-am deplasat prin oras catre punctul de destinatie, un poligon in care am mai testat mai multe din automobilele de teren cu care am avut ocazia sa facem cunostinta. Datorita conditiilor meteo din ultimul timp, acesta devenise deosebit de dificil in a fi parcurs, iar asta nu insemna decat o doza si mai mare de provocare pentru marele Mohave.



Trebuie sa vorbesc si despre condusul urban, pentru ca dupa aventura din off-road, s-ar putea sa nu-mi prea ajunga timp pentru asta. Mohave e imens, si asta se simte si la interior. E un apartament mare pe roti, unul cu fotolii de lux, ergonomie excelenta si calitate foarte buna a materialelor. Ca sofer, te simti supradozat cu capacitati de explorare si putere. Profilul inalt al rotilor si ampatamentul lung contribuie esential ca comportamentul de drum al lui Mohave, aducandu-i un mare plus de confort. La dimensiunile pe care le are, Kia Mohave are un comportament usor moale, amintindu-ti in permanenta ca te afli la volanul unui SUV de talie ultra generoasa. Si mai placut este sunetul motorului, izvorat moale de sub capota in momentele de accelerare. Sunetul unui motor cu cilindrii amplasati in forma de V nu poate fi inlocuit de nimic... Iar cei 274 CP sunt mult prea suficienti pentru a lasa alti adversari in urma pe strazile urbane.

Off-road adevarat

Cum va spuneam, locatia off-road aleasa de noi a fost una in care am mai fost cu mai multe automobile de teren, si avea un mare avantaj: carosabilul era constituit din pamant curat, fara pietris sau urme de asfalt, deci puteam sa punem la incercare in voie automobilul nostru.



Kia Mohave dispune de posibilitatea de blocare a diferentialelor, asigurandu-se astfel o tractiune integrala permanenta. Si deoarece vorbim de un off-road-er adevarat, nu putea sa nu existe de demultiplicator de cuplu – acea optiune a masinilor de teren de a circula foarte incet cu rotatii sporite ale motorului. In conditii dificile, aceasta optiune poate fi una salvatoare.

Odata intrati pe teren curat, acolo unde rotile contacteaza doar cu pamantul gol, lumea parca s-a schimbat. Orice urma de civilizatie in imprejurimi a ramas in urma – poligonul nostru se afla intr-o depresiune din care nu prea poti vedea multe in jur.

Am cuplat tractiunea integrala si aici a inceput totul...



Imaginati-va un monstru de peste 2 tone care strapunge noroiul in viteza, aruncand in parti stropi de apa, secand balti si inaintand cu putere in necunoscut. Apoi imaginati-va ca sunteti la volanul acestui monstru cu patru roti, si auziti de sub capota sunetul unui V6 flatat de posibilitatea de a-si demontra capacitatile...

Indienii din tribul Mohave erau buni supravietuitorii in conditii aspre, iar Kia Mohave pare sa fie astazi reincarnarea spiritului pamantului, a legaturii supraumane cu elemente esentiale ale naturii precum focul, apa, aerul sau pamantul in sine. E cu adevarat impresionanta senzatia pe care o ai atunci cand conduci in astfel de conditii un Mohave, si e o senzatie pe care nu am mai intalnit-o la nici un automobil. E o senzatie a supravietuirii si a instinctelor masculine, o senzatie de identificare cu vanatorii timpurilor trecute. Iar toate aceste porniri rebele sunt contrastate de atmosfera silentioasa din interiora, dominata de confort si lux modern. Imaginile de pe parbriz si geamuri laterale te tin conectat la realitatea de afara, sunetul motorului si oscilatiile automobilului iti alimenteaza instinctele primare, in timp ce spatele cufundat in fotoliul luxos al soferului si bratul relaxat, sprijinit pe cotiera masiva ce desparte cele doua scaune din fata, nu pot sa nu iti aminteasca periodic de exclusivitatea interiorului...



La greutatea si dimensiunile sale generoase, Mohave iti permite totusi sa traiesti clipe pline de suspans in momente de condus extrem. Deraparile sunt posibile, dupa cum puteti vedea in galeria foto si in materialul video al acestui test, insa ele sunt atat de placute si atat de usor controlabile, incat nici pentru o clipa nu devii alarmat, ci dimpotriva, mai dornic de explorare. Opresc in mijlocul unei balti cu mult noroi, plin de umiditate. Apas puternic pedala acceleratiei si pentru o clipa rotile lui Mohave par a se invarti in gol. Maresc miza si cresc numarul rotatiilor la 2500 rpm. Atat a fost, pentru ca Mohave a “sapat” in cateva clipe tot noroiul de sub roti, propulsandu-si greutatea proprie cu incredere inainte. Trebuie sa mentionez ca Mohave cel testat de noi este echipat cu anvelope de vara pentru SUV-uri, deci am putea ierta partial anumite lipsuri in aderenta. Aici insa nu exista asa ceva – lipsurile de aderenta sunt sinonime cu suspansul, iar in momentele critice Kia Mohave este intotdeauna controlabil. Imi imaginez cu greu ce ar putea face un Mohave echipat cu anvelope speciale, si cu cateva scuturi suplimentare... Nu m-as mira daca la urmatoarele editii ale raliului Dakar printre participanti se va afla si un Mohave...



Tata, unde ai fost iarasi?

Daca veti deveni vreodata posesorul unui Kia Mohave, asigurati-va ca aveti o sotie rabdatoare. Pentru ca s-ar putea de foarte multe ori sa veniti seara acasa cu masina plina de noroi, chiar daca in aceeasi dimineata lucea de curatenie. Si asta se va intampla pentru ca nu veti putea rezista tentatiei unor escapade “vanatoresti” in stilul triburilor indiene, acolo unde in jur puteti vedea doar pamantul intins, iar sus un cer fara sfarsit... Asa am patit-o si noi...

Partea buna este ca Mohave, pe langa toate atributele fascinante de explorator, mai este si o masina ideala pentru familie, pentru imaginea ta de businessman serios, sau pentru privirea ravninda a vecinului... Deci, ii vei putea impaca pe toti: sotia si copii vor fi fericiti de confortul calatoriilor lungi sau de micile ture de oras, sau, de ce nu, de portbagajul imens, partenerii de afaceri te vor considera puternic si feroce pentru alegerea facuta, iar vecinul va continua sa te priveasca atent cand treci pe langa el... Si doar tu, de unul singur, vei putea cunoaste momentele sublime pe care le poate oferi aceasta masina!



Cine mai poate intelege aceste momente?.. Doar adevaratii barbati...


Fisa tehnica:




Dealer oficial Kia in Republica Moldova:
''Alvim Auto''
Showroom Kia: bd. Decebal, 139, Chisinau
Telefon: 888-181
GALERIE FOTO (32 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!