Prima pagină  »  Teste drive  »  Toyota Avensis Wagon
10 IUNIE 2009
10,155
Toyota Avensis Wagon
De Ilie Toma
1
Astazi avem la test un automobil foarte interesant, si asta dintr-o multime de motive: in primul rand, este un Avensis, proaspat lansat de Toyota, iar Avensis este, pentru producatorul japonez, modelul de onoare pentru piata europeana, ceea ce inseamna ca nu poate fi altfel decat calculat, gandit, si bine asamblat.



Un alt motiv pentru care testul de azi este unul deosebit este faptul ca am ales pentru test varianta Wagon, si nu cea sedan, cum s-ar fi asteptat multi. De ce? Ajungi la un moment dat, cand incepi sa sesizezi cu adevarat avantajele majore ale unei caroserii wagon fata de “clasicul” sedan, si atunci ne-am gandit ca ar fi o experienta interesanta sa descoperim ce ai putea obtine de la un wagon de aceasta talie.

Si, nu mai putin important, este cunoasterea pe viu a noii filosofii Optimal Drive a celor de la Toyota, care presupune o eficientizare a consumului de la A la Z, adica la care participa cam toate partile componente ale masinii care pot oferi o contributie la eficienta. Mai este inresant si noul motor de tip Valvematic, o evolutie importanta fata de clasicul VVT-i, cu care erau echipate pana acum majoritatea modelelor pe benzina ale japonezilor.



Si nu in ultimul rand, e la fel de incitant e faptul ca ne-a fost oferita spre testare o versiune de echipare foarte generoasa, undeva spre limita de top a echiparilor.

Prin urmare, testul se arata a fi unul cu adevarat curios si interesant!


Prezenţă in forme noi

Noul Avensis reprezinta a treia generatie a modelului, un model care si-a inceput cariera in 1998 si a fost un continuator al gamei Carina si Carina E. Chiar de la prima generatie, Avensis s-a facut cunoscut ca un model extrem de fiabil si comod in exploatare. In 2003, a venit randul celei de-a doua generatii, cea care a fost produsa pana la sfarsitului lui 2008. De aceasta data modelul a provocat senzatii si mai pline de admiratie in public, Toyota promovandu-si modelul prin eforturile si minutiozitatea cu care fusese gandit: nu mai putin de 25 000 de specialisti si-au adus atunci contributia la crearea lui Avensis. In acelasi an 2003, Avensis devine primul model din istorie care obtine calificativul de 5 stele la testele EuroNCAP! Siguranta de exceptie i-a fost accentuata si de faptul ca a fost primul vehicul vandut in Europa care a beneficiat de un airbag pentru genunchi.



Pentru noul Avensis, cel de astazi, lista de tehnologii noi aplicate si de dotari inedite a fost atat de mare, incat in momentul primei prezentari din partea producatorului se lasa impresia unei confuzii. Insa, asa e strategia Toyota – sa anticipeze viitorul, iar ulterior publicul constientizeaza pas cu pas fiecare aspect revolutionar al creatiei, toti acesti pasi asigurandu-i un succes de durata.

In primul rand, atunci cand am luat cunostinta de primele poze oficiale, am zis ca design-ul partii frontale e unul exagerat, neinspirat chiar. Posteriorul arata mult mai bine si mai armonizat, in timp ce partea frontala parea imprinsa la extrem in fata prin forme false, fara continut de interior, si asta, probabil, se facuse cu intentii de sporire a aerodinamicitatii, dar si pentru o mai mare zona de absorbtie a impactului. La un moment dat m-a dus gandul ca, odata cu intrarea in vigoare a noului regulament al EuroNCAP la inceputul lui 2009, automobilele vor incepe sa aiba parti frontale tot mai intinse, iar design-ul lui Avensis parea o pregatire precauta pentru EuroNCAP. Si daca in rezultatul testelor Avensis a obtinut intr-adevar cinci stele, conform noului regulament, atunci impresia vizavi de design-ul modelului se schimba mult atunci cand pasesti in voie, cu o mana sub barbie, in jurul lui Avensis.



Pe viu, grila radiatorului, bara de protectie, si farurile par mult mai armonioase, dar totusi persista un aer de inovatie, care nu a reusit inca sa intre in uzanta cotidiana. Poate o fi si asta parte din anticiparea viitorului, poate acum Avensis pare excentic si extravagant, insa peste 2-3 ani vom spune ca a fost un model care a dat un nou ton in design-ul auto.

Pe lateral si in spate, liniile sunt mult mai fluide, fapt care ii sporeste aerul de eleganta. Coborarea usoara a liniei plafonului catre spate ii aduce o nota puternica de dinamism, iar Avensis Wagon iti sugereaza ca poate fi nu doar practic si incapator, ci si dinamic si placut de condus.


Familia cu doua case

Atunci cand detii un model wagon, esti, de obicei, calificat ca un familist. Daca detii un Avensis Wagon, vei fi, suplimentar, calificat ca un familist cu personalitate, ca un sot de succes, ca un tata al carui copil vrea sa fie “ca tata cand va creste mare”. Iar astea, probabil, sunt valorile care stau printre primele in lista. Sunteti, cu siguranta, o persoana a carei ambianta este placuta si care poate privi lucrurile intr-un mod foarte original.



Daca sunteti un om de afaceri si veti spune ca un sedan aduce o mai mare contributie in imaginea Dvs., pe cand un wagon ar putea diminua din ea, s-ar putea sa nu mai declarati acelasi lucru dupa cateva ore petrecute la bordul lui Avensis. Anume design-ul inovativ al lui Avensis isi aduce aici contributia de a genera admiratie, respect si multi ochi atintiti asupra automobilului Dvs. atunci cand treceti alaturi.

Voi recunoaste ca si eu faceam parte din tabara admiratorilor de sedan-uri si priveam foarte sceptic modelele de tip wagon. Le calificam cu un “interesant, dar nu si pentru mine” si parea ca nu mai sunt sanse sa trec in tabara admiratorilor de wagon-uri. Asta pana la momentul in care in familia mea a aparut un nou membru, si sedanul meu a devenit brusc prea neincapator pentru orice as vrea sa fac si oriunde as vrea sa plec… In portbagaj abia de-mi incape un carut de copil, si acela dezasamblat in doua (noroc de constructia lui) iar restul lucrurilor sunt nevoit sa le depozitez in interior, pe unde mai ramane cate un colt de spatiu. Si credeti-ma, atunci cand trece un wagon mandru alaturi, sedanul nu mai are argumente sa ma convinga ca acela “nu e pentru mine”.



Iar interior lui Avensis m-a convins sa ies din secta fan-sedan…

Chiar daca veti compara acelasi model in doua versiuni de caroserie – sedan si wagon – intotdeauna wagon-ul Va va oferi o senzatie de mai mult spatiu. Acest fapt se datoreaza in primul rand existentei de spatiu in spatele randului doi de scaune, iar mai mult aer inseamna mai mult confort. M-am bucurat sa descoper in noul Avensis materiale, carora nu pot sa le inaintez nici o pretentie – bordul e executat din plastic “moale” si placut la atingere, insertiile din lemn sunt facute fin si elevat, iar pielea de pe scaune, volan si manivela cutiei de viteze este foarte bine prelucrata, fapt care ii va asigura o exploatare lunga si placuta. De multe ori producatorii, atunci cand incearca sa impresioneze, fie exagereaza cu design-ul interiorului, fie raman undeva cu 10 ani in urma, incercand sa-i asocieze atributul de “practic”. Cei care au elaborat interiorul lui Avensis, insa, au avut, pe langa inspiratie, si o minte minutioasa si calculata in toate. Un interior care este doar artistic te bucura in primele doua luni, ca un tablou scump de Monet, apoi incetezi sa mai fii atat de entuziasmat. Un interior gandit pana in cele mai mici detalii te bucura insa mult mai mult timp, si iti creaza intotdeauna atmosfera perfecta, pentru tine si cei cu care calatoresti.



In Avensis toate comenzile si indicatoarele sunt plasate la locul potrivit, si le gasesti intotdeauna intuitiv. Exceptie poate face doar frana de mana, una electronica in cazul nostru, butonul de actionare a careia este pozitionat in partea de jos a butonului ENGINE START, prin care se porneste si se opreste motorul. Dar exista si o logica in asta, nu? Actionezi frana de mana in momentul in care opresti motorul si o o dezactivezi de asemenea dupa pornirea lui.

Pozitia in scaun este placuta, si aici am in vedere acel gen de scaune in care chiar te simti bine din prima, fara multe ajustari. Consola centrala are si ea un design echilibrat, placut, cu pozitionari clare de comenzi si indicatoare reusite. De fapt, nuanta de alb-oranj aleasa de Toyota pentru iluminarea interiorului lui Avensis, este chiar foarte bine calibrata – indicatoarele fiind usor de citit ziua, dar placute si neobositoare pe timp de noapte.



Si, daca vorbim de calatorii placute cu familia, pentru toti ocupantii exista prevazute locuri de depozitare a tot felul de lucruri, prize de climatizare, pentru a le asigura un mediu placut, dar si o pozitie excelenta in scaune. Cu siguranta familia Dvs. va avea timp si placere pentru a admira peisajele drumurilor pe care calatoriti, savurand procesul calatoriei. Ca doar asta vrea sa fie un Avensis Wagon – o a doua casa pentru familia Dvs., unde sa Va simtiti intotdeauna bine impreuna si unde sa existe aceeasi atmosfera ca si in momentele unui pranz de duminica.


Senzatii de condus

Avensis Wagon, testat de noi, dispune de un motor de 2.0 litri, care produce o putere de 152 cai-putere la 6200 rpm si un cuplu maxim de 196 Nm la 4000 rpm. Coeficientul aerodinamic de doar 0.29 al lui Avensis Wagon ii permite sa atinga aceeasi viteza maxima ca si motorizarea analogica a sedanului – 200 km/h. Pentru a atinge jumatate din aceasta viteza, adica 100 km/h, Avensis Wagon are nevoie de 10.3 secunde, performante demne de invidiat daca mai luam in calcul si faptul ca vorbim de versiunea cu transmisie automata.



Transmisia automata este de fapt un variator, sau in denumire oficiala Continiously Variable Transmission. Asta inseamna ca nu exista trepte propriu-zise, asa cum se intampla la cutiile de viteze clasice, ci exista un diapazon de rapoarte, iar transmisia regleaza in mod continuu raportul potrivit, in dependenta de dinamica dorita de sofer si de conditiile de drum. La modul practic, lucrurile se intampla cam in felul urmator: presati pedala acceleratiei, motorul ia cam 2500-2800 rotatii per minut, masina are vreo 25 km/h, apoi rotatiile motorului raman in acelasi interval, in timp ce rapoartele se modifica continuu si insesizabil, iar automobilul accelereaza si pana la 130 km/h cu aceleasi 2800 rpm, asta in cazul in care nu grabiti acceleratia mai tare. Cu cat mai puternic veti dori sa accelerati, cu atat mai mari vor fi rotatiile la care motorul va efectua marea parte a accelerarii, iar rotatii mai mare inseamna cuplu mai mare si respectiv, timp de accelerare mai scurt. Este o tehnologie eficienta mai ales in indicii de consum, motorul reusind sa ramana in cel mai optim interval de rotatii, in timp ce automobilul accelereaza, insa taie foarte mult din sportivitatea condusului. Pentru cei carora le place sa auda cresterile rotatiilor motorului, apoi mutare in treapta 2, apoi din nou un vuiet placut de sub capota, dupa care treapta a 3-a si tot mai departe – transmisiile variator vor aduce dezamagiri de senzatii. Doar de senzatii insa, pentru ca tehnic acestea functioneaza foarte bine.



Si totusi, multi dintre noi isi doresc sa poate tura motorul intr-un stil mai sport uneori, iar cutiile de viteze de tip variator au prevazute pentru astfel de dorinte cateva rapoarte predefinite si posibilitatea de a le “accesa” manual, asemenei unei cutii de viteze manuale. In cazul lui Avensis, schimbarea treptelor poate avea loc fie cu ajutorul manivelelor “ ” si “-“ din jurul volanului, fie prin trecerea manivelei centrale in regim manual, iar la dispozitie sunt puse tocmai sapte trepte! Uite aici se poate obtine un feeling sportiv adevarat!

Daca exista posibilitatea obtinerii senzatiilor sport, atunci faptul ca dispuneti de o transmisie CVT nu Va mai deranjeaza deloc. In primul rand, izolarea fonica in Avensis Wagon e foarte buna, inclusiv a compartimentului motor, iar motorul se face auzit abia la rotatii mari, iar in continuare vine si avantajul major al consumului redus. De fapt, Avensis Wagon nu prea are concurenti in clasa sa la indicatorii de consum: cu un motor de 2.0 litri si transmsie automata, acest wagon spatios consuma doar 9.2 litri in regim urban, in timp ce la traseu Avensis Wagon are nevoie de doar 5.8 litri de benzina! Uite asta e rezultatul unei ecuatii complexe, pe nume Optimal Drive, care incepe din forme aerodinamice si continua prin dirijare a timpilor de deschiderea si inchidere a valvelor din motor, a nivelului de deschidere a acestora, precum si o transmisie eficienta.



La traseu, suspensia iti aminteste de ce e bine sa optezi pentru un Wagon – e foarte confortabila, iar denivelarile se abordeaza cu multa iscusinta. Chiar si denivelarile mai dese sau mai pronuntate sunt inghitie cu bine de suspensie. In viraje de traseu, Avensis Wagon se descurca foarte bine, fapt care, desigur, ne-a dus cu ideea sa-i dam si o provocare de poligon a manevrabilitatii in viraje.

Ei bine, atunci cand este fortat la maxim pe poligon, Avensis Wagon se comporta demn, dar, totusi, iti cere sa-ti amintesti ca nu ai de-a face cu un sportcar si nu ai de ce sa ceri de la el sa faca drift. Se simt anumite inclinatii ale caroseriei, insa este greu de crezut ca in exploatarea cotidianta vei avea ocazia sa-l supui la astfel de viraje, abordate cu o astfel de viteza.



In rest, pe trasee publice, senzatiile sunt placute si confortabile. Avensis Wagon este chiar un model placut in condus, cu o manevrabilitate buna si un grad de confort prin casa lasa multi concurenti fara nici un argument.


Intre business si familie

Imaginea unui businessman sobru sau a unui familist? Aceasta dilema exista cu 10 ani in urma, astazi insa ea nu-si mai are locul. Pentru ca astazi exista modele care stiu sa ofere un confort de neintrecut pentru intreaga Dvs. familie, dar si sa Va cultive in continuare imaginea de businessman sobru si serios printr-un design original, inovativ si plin de carisma.



Prin urmare, de ce sa nu optati pentru un Wagon? De ce sa nu aveti un plafon panoramic, cu care sa puteti privi norii in forma de pasari cu familia, atunci cand calatoriti? De ce sa nu aveti un portbagaj in care sa incapa intotdeauna tot ce va doriti? De ce sa nu beneficiati de un confort deosebit la rulare, accentuat de multimea de dotari din interior? Eu unul se pare ca ma apropii tot mai mult de ziua in care ma voi numara printre proprietaii unui wagon…

Noua generatie de Avensis a reusit sa se remarce ca o evolutie importanta a unui model deja foarte bine gandit. Vechiul Avensis poate fi mandru de continuatorul sau: noul Avensis ii va duce cu demnitate numele creand noi legende, noi sentimente de satisfactie si admiratie, iar daca vorbim de Avensis Wagon, acesta va contribui cu succes in multe familii la cele mai frumoase clipe si amintiri…



Fisa tehnica:




Dealer Oficial Toyota in Republica Moldova:
Centrul Toyota Chisinau "Continent"
Showroom Toyota: str. Arborilor, 17/1, Chisinau
Telefon: 791-477, 791-466, 791-455
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!