Prima pagină  »  Teste drive  »  Volkswagen Golf
27 MAI 2009
16,653
Volkswagen Golf
De Ilie Toma
2
Ingineri, pictori, poeti sau fizicieni – pe parcursul istoriei acestia s-au straduit intotdeauna sa gaseasca formula genialitatii. Oricat de lungi ar fi fost cautarile lor, de cele mai multe ori raspunsul care se intrezarea era unul pe cat de previzibil, pe atat de paradoxal: genialitatea sta ascunsa in simplitate. Probabil astfel o fi construita lumea noastra, intr-o incercare continua de a imprima cat mai multa complexitate catre tot ce ne inconjoara, cand, de fapt, esenta este mult mai simpla.



In cazul masinilor, in istoria lor s-au inregistrat cateva modele de un succes absolut, care le detaseaza clar in fruntea tuturor automobilelor produse. Aici ne putem aminti de renumitul Volkswagen Kafer, cunoscut apoi sub numele de Beetle – o masina extrem de simpla in esenta, dar care a fost martorul unei epoci, traind, alaturi de cei care o detineau, sentimente, trairi, bucurii, sau, altfel spus, viata in toate aspectele ei firesti. Il mai putem pune pe aceasta tabla de onoare si pe micutul italian al anilor ‘50 – Fiat 500, care a reusit sa devina un simbol al libertatii de deplasare, un simbol al spiritului italian. Reteta a fost una similara – simplitate in esenta, acordarea fina in nota vietii si a firescului.

Mai apoi, nu putem sa nu mentionam epoca de glorie a muschilor americani, pe nume Mustang. Si aici a stat la baza o formula simpla a genialitatii, si anume intrebarea “de ce sa nu aducem senzatiile din lumea sporturilor cu motor intr-o formula accesibila, care ar oferi senzatii similare tuturor celor care si-ar dori-o?” Mustang-urile au prins ca painea calda, creand un curent, determinand o epoca.



Timpurile noi au dat nastere de noi genialitati. In 1974 genialitatea inginereasca germana a dat nastere unei noi epoci, cu nume de Golf. Lumea a innebunit pur si simplu in fata acestei masini: genial de simpla, usoara in condus, extrem de fiabila, usoara chiar si pentru reparatii, pentru cei mai pasionati, ieftina in intretinere, si accesibila ca si pret de achizitie. Si unde mai pui ca germanii au si creat o noua clasa in lumea automobilelor – clasa hatchback-urilor de dimensiuni generoase, perfecte pentru familie. Aceasta clasa este ades numita si astazi clasa “Golf”, si nu in zadar, pentru ca geniile creaza curente si preferinte, iar Golf a facut din acest segment de piata unul de aur, cu vanzari enorme.

Genialitatea in forme moderne

Genialitatea creatorului poate fi insa scurta ca o sclipire de moment, iar in clipele ce urmeaza, creatorul, lipsit de inspiratie, incearca sa reproduca sclipirea initiala... Si parca, daca ai analiza produsul in sine, nu pare a fi mai rau decat originalul, insa lipseste ceva esential: acordarea cu firescul vietii prezente. Priviti Mustang-ul de astazi. E frumos, e puternic, e mult mai fix in viraje decat bunicul lui de epoca. Dar nu e genial. E doar o replica, in incercarea muribunda de a exploata genialitatea unei legende apuse.



Volkswagen parea sa urmeze aceeasi cale a replicilor palide cu generatia a 5-a a Golf-ului, cea precedenta. Era un model bun din punct de vedere tehnic, insa nu mai aducea nimic din magia legendei pe care o reprezenta.

La orizont a aparut insa un german cu un grad exceptional de inteligenta, care si-a meritat pe deplin pozitia de sef al celor de la Volkswagen. Martin Winterkorn este numele sau si, din momentul in care a preluat carma, Volkswagen cunoaste o adevarata renastere. Proiectul noii generatii a lui Golf era in stadiu final de pregatire inca acum un an si jumatate. Omul din varful companiei a avut insa curajul si taria de caracter de a reintoarce proiectul in mainile inginerilor de mai multe ori, pentru regandiri si reconceptualizari. Dupa cum declarase chiar el, Golf este un nume mult prea important pentru industria auto, dar si pentru VW, pentru a lasa loc de imperfectiuni. Iar rezultatul este incredibil de surprinzator...

Cred ca foarte multi dintre noi au in memorie tot felul de amintiri legate de un anumit Golf, indiferent de generatia pe care a avut ocazia sa o cunoasca. Primul Golf cu care am facut cunostinta a fost un Golf II, apoi am avut ocazia sa dau ochii des cu un Golf I decapotabil al unui prieten, apoi, am condus de mai multe ori un Golf IV. Toate mi-au placut intr-o masura mai mare sau mai moderata, iar Golf-ul, in mintea mea, se asocia cu un automobil demn de respect. Doar atat. Demn de respect.



Cu aceeasi senzatie de respect am mers si la testul noii generatii de Golf. Primul contact, insa, te face sa inspiri adanc si sa-ti doresti sa-l cunosti mai indeaproape. Noul Golf are un vino-incoace pe care putine automobile reusesc sa si-l atribuie. Il poti admira din orice unghi, iar mesajul pe care il transmite va fi acelasi. Dorinta de comunicare, simplete, potrivire perfecta cu ceea ce ti-ai dori, de fapt, de la o masina. Asta e, simplitatea genialitatii numelui Golf! Cat de placut este sa simti din nou originalitatea unei idei, nascuta dintr-o profunda inspiratie a celui ce a creat-o, si, cel mai importanta, ajustata perfect la realitatea prezentului. Da, noul Golf nu mai este o simpla replica a unui nume de legenda, ci aduce noi sclipiri, noi conotatii, noi realitati.

Design-ul este unul in stilul puritatii germane nobile, fara excese, si fara forme absurde care maine vor parea depasite si rasuflate. Aici te bucuri sa descoperi ca designerii au lucrat cot la cot cu inginerii, si au gandit pana si elementele de caroserie din considerente practice, in asa mod incat un Volkswagen Golf sa ramana relativ ieftin in exploatare. Si aici ma refer la domensiunea si locul de imbinare a pieselor de caroserie: bara de protectie fata are o zona de iesire spre fata, lucru foarte practic la eventuale mici incidente. Tot ea continua pana spre a doua jumatate a liniei farurilor, ceea ce inseamna ca si in cazul unor mici incidente cu vreunul din colturile fata a masinii unica piesa care ar putea avea de suferit va fi de asemenea doar bara de protectie. Aripile fata continua pana ceva mai sus de linia geamurilor usilor, aducand o protectie suplimentara montantilor si capotei. Bara de protectie spate continua si ea pe toata linia stopurilor, pe lateral. Toate aceste elemente inseamna costuri rezonabile pentru posesor, si sa nu uitam ca unul din elementele esentiale care stau la baza numelui de Golf este chiar usurinta si costurile accesibile de intretinere.



Tot din categoria costurilor moderate fac parte si dimensiunile anvelopelor - 195/65 R15, una din cele mai uzuale dimensiuni, si, totodata una din cele mai practice – aceasta este dimensiunea anvelopelor lui Golf, in dotarea pe care am testat-o noi. Desigur, pentru cei ce isi doresc, exista posibilitatea echiparii cu jante de dimensiuni mai mari, pentru un apect mai spectaculos, pentru ceilalti, insa, dimensiunile standard vor insemna economisire la costuri.

Ambianta interiorului

Stim cu totii ca germanii fac ce fac si-si doteaza interioarele automobilelor pe care le produc cu materiale de o calitate ceva mai buna decat la concurentii lor din alte parti ale lumii. Totusi, de asta-data, cei de la Volkswagen nu s-au limitat doar in a fi cu un pas inaintea concurentilor, ci au dotat Golf-ul cu cele mai placute materiale pe care le-am intalnit in aceasta clasa pana acum! Si credeti-ma, nu exagerez deloc – dupa ce am condus mai mult de patru ani masini engleze, am devenit prea pretentios la calitatea interiorului, fapt pentru care mi se spune de multe ori ca exagerez. Tot din acest motiv imi critic cel putin o data in zi masina pe care o conduc in prezent, o japoneza pur-sange. La Golf insa am fost cu adevarat impresionat sa descopar un bord executat in totalitate de materiale moi, o ergonomie de gen “ne-am gandit la toate”, in cele mai bune traditii germane, si, cel mai important, o pozitie incredibil de confortabila in scaune. Aici chiar se merita nota 10 – este suficient sa te asezi pentru cateva secunde in scaun pentru a simti conexiunea deplina cu masina, pentru a simti senzatia ca-ti vine perfect, asemeni unei haine cusute de un croitor iscusit.



M-am bucurat sa gasesc un volan pozitionat comod si stilizat ca design. Nisa din partea centrala de jos ii reda un aspect sportiv, iar indicatoarele bine conturate ale bordului sporesc senzatia de dinamism.

In spate exista de asemenea suficient loc pentru ca pasagerii de acolo sa se simta confortabil nu doar in oras, ci si in croaziere de distante lungi. Trebuie sa spun si ca acestea dispun de o profilare buna, precum si de o pozitionare unghiulara reusita, elemente esentiale pentru ca pasagerii sa obtina confort la drum lung. Unicul impediment pentru a calatori jumatate de Europa la bordul lui Golf poate fi portbagajul neincapator pentru mai mult de vreo 3 valize, dar, volumul sau este oricum printre cele mai mari din clasa sa.

Motor, dinamism si confort la rulare

Volkswagen a anuntat de curand preturi extrem de atractive pentru gama Golf in Republica Moldova. Tocmai de asta mi-am dorit sa testam una din versiunile cu motorizari mai accesibile, pentru a fi mai aproape de nivelul de baza al familiei Golf. Modelul testat de noi are ascuns sub capota un propulsor pe benzina de 1.6 litri, ce dezvolta 102 CP. Din toate motorizarile posibile pentru noul Golf, acesta e un propulsor cu una din cele mai bogate istorii in cadrul grupului Volkswagen, fiind montat pe parcursul a mai multi ani pe diferite modele ale producatorului german. Un motor dezvoltat cu mai mult timp in urma inseamna, din nou, costuri mai mici de intretinere.



Asta nu inseamna insa performante mai modeste sau un dinamism mai redus. Germanii au in arsenalul lor o multime de arme ingineresti pentru a ingloba cu succes ultimele tehnologii in produsele lor proaspete. Motorului i-a fost aplicata o revizuire ampla, plus la toate a fost cuplat la o transmisie robotizata DSG cu 7 trepte! V-ati imaginat vreodata sa conduceti un VW Golf cu 7 trepte de viteza? Ei bine, acum o puteti face! Cuplarea celor doua elemente a dat rezultate remacabile: un consum mixt de doar 6.7 litri, o viteza maxima de 188 km/h si o accelerare de la 0 la 100 km/h in 11.3 secunde. Iar daca veti dori calatoriti pe trasee intinse, aflati ca veti pute obtine un consum de doar 5.5 litri la 100 km! La cei 55 de litri, cat are rezervorul, inseamna sa alimentati cam o data la 900 km, daca mai luam in calcul si rezerva... Simplu si genial, nu?

Sa vorbim insa si despre senzatiile pe care le obtii la modul practic, atunci cand conduci un Golf. Inainte de toate, se face remarcat confortul la rulare! Cred ca acest aspect m-a impresionat cel mai mult din toate cate am descoperit in noul Golf. Cred ca faptul sa datoreaza unui sir de elemente – incepand cu o suspensie suficient de “moale” incat sa nu-ti transmita vibratiile soselei, continuand cu angrenarea suspensiei si a elementelor de caroserie, cat de bine poate aceasta absorbi vibratiile la rulare, dar si zgomotul la rulare, precum si izolarea fonica excelenta a interiorului la sunetele de rulare si la cele ale motorului. Este impresionant – ca si nivel de confort, ai senzatia ca te afli la volanul unui sedan de clasa mare, insa manevrabilitatea excelenta in viraje mici si ambuteiaje de oras isi amintele ca e vorba de un Golf. La un moment dat am fost cu adevarat confuz: ce se intampla, cum de poate fi astfel? Cum au reusit nemtii astia sa faca un automobil atat de confortabil?



Nu stiu, o fi seful de vina, cel care a reintors proiectul “Golf” mai multe ori in mainile inginerilor pentru a perfectiona perfectiunea, ori o fi altceva la mijloc, cert este faptul ca Golf-ul ruleaza atat de lin, incat pasagerul de alaturi ar putea citi linistit si o revista! Si ma refer la “drumurile noastre”, pentru ca pe autostrazile germane si intr-un Nissan GT-R poti citi...

Cat priveste cutia de viteze – asta e una din transmisiile automate pentru care as opta fara sa ezit, lucru pe care nu l-as face niciodata cu o transmie automata de tip variator, spre exemplu. DSG-ul, insa (sau Direct Shift Gearbox) opereaza pur si simplu genial, fiind de fapt o transmisie manuala, schimbul de viteze al careia se realizeaza de un brat robotizat. Atunci cand am testat noul Skoda Superb, test de care am ramas de asemenea profund impresionat, pe acel model era prezenta aceeasi transmisie DSG in 7 trepte. Skoda, fiind si ea parte a grupului Volkswagen, a beneficiat de tehnologia noilor transmisii. Este remarcabil faptul ca DSG-ul cu 7 trepte reuseste sa consume mai putin decat transmisia manuala, iar diferenta este de aproape 1 litru la 100 km in cazul Golfului nostru! In momente de acceleratie pronuntata, transmisia isi face lucrul rapid si neobservabil, iar numarul treptelor te face sa te simti intr-o cursa sportiva. Pentru deliciul celor pasionati de sportivitate, transmisia mai are un regim Sport, iar pentru cei inraiti de tot de viteza, exista posibilitatea schimbarii manuale a treptelor!

Legenda abia incepe

Oamenii au o mare tentatie de a crea replici ale unor idei de succes - o spuneam insa si mai sus ca de multe ori aceste replici sunt niste tentative neinspirate de a repeta un lucru irepetabil. De foarte multe ori cei care fac aceste replici sunt constienti de o popularitate mai mica a versiunii 2, 3, 4, etc., dar incearca sa exploateze cat mai pot legenda... Exemple sunt multe – “Terminator” 2, 3 sau 4 au fost palide pe langa cel dintai, Indiana Jones numarul X a fost mai putin spectaculos decat X-1, iar sirul poate continua.



Germanii au facut insa o masina a timpurilor prezente, nu o replica a celor apuse. Au pornit de la ceea ce au nevoie cumparatorii astazi, si abia apoi s-au gandit cum ar putea transpune valorile deosebite de odata. Tocmai de asta, noul Golf este un nou start, o noua legenda, iar apogeul acesteia abia va urma.

Genialitatea sta ascunsa in simplitate, asta e...

Fisa tehnica:




Distribuitor oficial Volkswagen in Republica Moldova:
RUMEON SRL
Showroom Volkswagen: str. Varnita, 22, Chisinau
Telefon: 407-700
GALERIE FOTO (26 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!