Prima pagină  »  Teste drive  »  Volvo XC60
19 IANUARIE 2009
4,182
Volvo XC60
De Ilie Toma
6
De fiecare data cand mergem sa testam un model Volvo, nu pot sa nu mentionez gradul de satisfactie cu care merg la test. Desi e o afirmare subiectiva, sunt atasat mult de aceasta marca suedeza, iar modelele suedeze par sa se asorteze perfect cu ceea ce-mi doresc de la o masina.



Anul trecut, chiar inainte de Salonul Auto de la Geneva, suedezii ne-au trasnmis un material video interesant, cu designe-ul lor sef, care prezenta un concept indraznet, pe nume XC60. Avea forme indraznete, si, in cazul in care avea sa fie produs, avea sa deschida o noua clasa de automobile in gama Volvo. Tot atunci suedezii au mai prezentat un sistem de siguranta inovativ, pe nume City Safety. Automobilul scaneaza partea sa frontala in timpul mersului, si, daca simte iminenta unei coliziuni frontale, actioneaza franele pentru a evita impactul sau, cel putin, pentru a minimiza consecintele. Sistemul functioneaza insa doar la viteze de pana la 30 km/h, de unde si cuvantul “City” din denumirea sa. Conform cercetarilor Volvo, mai mult de jumatate de accidente din lume se intampla anume in conditii de oras, la viteze mici.

Ei bine, sistemul nu este de fapt unul absolut nou. Primul automobil de productie care il are deja este chiar Clasa S a nemtilor… Da, acum mai bine de doi ani acestia si-au dotat varful de gama cu un sistem similar, care functioneaza intr-un mod asemanator. Pentru suedezi insa, securitatea este poate cea mai de pret valoare in componenta brandului lor, si deci aveau o solutie unica: de a pune accentul pe cat de mult pot pe acest sistem, dezvoltandu-l si mergand chiar pana la afirmatia ca in 2020 automobilele Volvo vor fi perfect sigure, astfel incat nici un Volvo nu va mai nimeri vreodata in vreun accident! O afirmatie indrazneata, trebuie sa recunoastem cu totii, insa, dupa ce conduci un XC60, ea nu mai pare atat de ireala…



E oarecum si o evolutie fireasca a fanteziei ingineresti. Daca vrei sa faci automobile care sa evite accidente, acestea ar trebui sa se recunoasca intre ele, sa “stie” ca altcineva este in calea traiectoriei lor, si deci sa aiba posibilitatea de a intreprinde actiuni pentru a reduce viteza, sau a frana brusc in caz de necesitate. Nu demult, mai multi producatori au si lansat primele proiecte de tehnologii care prevad o comunicare comuna a tuturor masinilor, unde fiecare automobil raporteaza pozitia sa “vecinelor” de traseu, fiecare din automobilele participante la trafic avand posibilitatea sa-si determine ulterior traiectoria corecta de mai departe. In limbaj uzual, acest fapt inseamna ca in viitorul nu prea indepartat, s-ar putea doar sa indicam punctul de destinatie masinii, si aceasta sa-si aleaga ruta si sa conduca singura pana acolo, comunicand alte masini pentru a nu exista accidente. Este o lume poate prea perfecta, poate prea lipsita de placerea condusului adevarat…

Tehnologiile de viitor si practicismul prezentului

Tehnologiile vand bine automobilele noi, asta o stiu bine producatorii si o constientizeaza bine consumatorii. Tocmai de asta foarte multi dintre producatori aloca sume imense dezvoltarilor de noi tehnologii. Tehnologiile noi, revolutionare, fac marea diferenta dintre un automobil nou si unul de 15 ani vechime. Tuturor ne place sa le povestim amicilor despre cat de sofisticat este sistemul de care dispune masina pe care tocmai am achizitionat-o, iar atunci cand il mai si simtim in practica de condus, capatam satisfactie si incredere in automobil.



Ei bine, proprietari de Volvo XC60 vor avea foarte multe de povestit, pentru ca suedezii au inmagazinat in noul lor model multa, multa tehnologie. Si totusi, cat de eficienta este ea in practicismul zilnic, cum isi arata ea adevaratele avantaje?

Sa descoperim impreuna noua bijuterie nordica!

Pasiune scandinava

Dincolo de toate datele tehnice indicate la partea tehnologiilor, de la un automobil iti doresti intotdeauna cateva lucruri esentiale: sa fie confortabil si… sa fie confortabil. Da, pentru ca toate celelalte lucruri pot varia si ne putem impaca daca acestea sunt disponibile mai mult sau mai putin pe o masina. Daca masina arata bine sau nu – intotdeauna sunt pareri diverse, daca este sportiva, cu un motor mare – diferiti soferi pot avea pretentii foarte diferite aici… Confortul in schimb este sesizat intr-un mod foarte similar, fiind identificat cu acea stare de bine in care de regasesti atunci cand esti la volan sau esti in calitate de pasager intr-un automobil. Din pacate, multe automobile esueaza in a oferi aceasta stare, ademenindu-ne in schimb cu tendinte sportive, design, dotari, etc.

Un Volvo insa, oricare ar fi el, este o masina cu adevarat confortabila, pentru toti cei care calatoresc in interior. Atat scaunele din fata, cat si cele din spate, sunt intotdeauna masive si emana un confort deosebit, iar ambianta generala a interiorului este una cum doar scandinavii o pot crea. Volvo XC60 nu este exceptie, si in interior se vor simti excelent toti ocupantii.



Micile detalii formeaza luxul adevarat, asta o stiu cunoscatorii adevarati ai masinilor. Si in lume exista foarte putini producatori care isi mai permit sa atraga o atentie atat de deosebita detaliilor cum o face Volvo. Da, pentru ca ceilalti ori au dat faliment, ori au fost inghiti de concerne mai mari, care le-au dictat “optimizari” de costuri. Micile detalii sunt si cele mai scumpe in productie, si de asta, spuneam, putini sunt cei care si le mai permit sa le ia in considerare cum o fac scandinavii.

Pentru scandinavi este un fel de a fi, un fel de a gandi. O continua tendinta catre perfectiune, care iti aduce o senzatie absolut unica, in momentul in care te afli la volanul unui Volvo. Fiecare detaliu, oricat de auxiliara ar fi functia lui, este gandit si lucrat cu pasiune, cu maiestrie si cu o calitate de exceptie. Culorile alese, calitatea tapiteriei, toate impreuna te vor face intotdeauna multumim de Volvo-ul tau.

Un SUV compact? Un motor in 6 cilindri sub capota?

Calmul din interior nu inseamna insa si calmitate sub capota in cazul lui XC60. Daca Volvo ne-a obisnuit pana acum cu motoare mai mult cuminti, care puteau fi trezite la putere, dar totusi parca erai tentat sa le conduci agale, relaxant (cu exceptia versiunilor sportive), noul XC60 ne ofera o viziune noua asupra unui SUV Volvo. Modelul testat de noi are montat sub capota un motor in sase cilindri, pe benzina, turboaspirat, de 3.0 litri, care produce 285 de cai-putere! Impresionant sau nu, adevaratele senzatii vin in momentele condusului, unde mai pui ca motorul ofera si un cuplu pe masura: 400 Nm! Ce-i drept, motoare in 6 cilindri care sa nu fie in forma de V, ci in linie, poti gasi doar la Volvo, insa senzatiile nu sunt mai putin placute decat la un “V”.

Indicele XC din nomenclatura de modele a suedezilor inseamna pregatire pentru conditii dure de teren. Am avut ocazia sa testam Volvo XC90, si generatia precedenta a lui XC70. Toate s-au descurcat de minune in offroad. Va putea oare inregistra aceleasi performante si XC60?

Afara avem zapada, si cu siguranta daca iesim undeva in afara orasului putem gasi zone unde ea este neatinsa. In echiparea standard Volvo XC60 beneficiaza de anvelope Continental CROSS Contact, care sunt destiinate SUV-urilor, insa mai mult pentru un condus sportiv decat pentru unul de iarna. Deci, posibilitatile ne vom fi limitate, insa chiar si asa mai ramane loc pentru explorari interesante.



Am pornit in oras, cu un condus relaxat. Suntem abia trecuti de sarbatorile de iarna, iar un Volvo cu un interior intr-o nuanta deschisa este cea mai potrivita asociere pentru aceste perioade placute ale anului. In interior domina linistea, iar confortul e omniprezent. Trebuie insa sa fii atent la accelerarile de oras: la o apasare mai puternica a acceleratiei, motorul V6 de sub capota se trezeste rapid si te poate impinge mai tare decat de astepti. Pentru un condus relaxat nu trebuie decat sa “mangai” pedale acceleratiei, pentru ca putere exista mai mult decat suficienta sub capota.

Suspensia este… ca la toate automobilele Volvo, cat de banal nu ar suna acest lucru. Cu alte cuvinte, automobilul este moale, si placut la rulare, dar asta nu inseamna ca are de suferit stabilitatea in curbele stranse. Dimpotriva, comportamentul este precis in astfel de situatii, si nici pentru o clipa nu pierzi senzatia de control deplin.

O cutie de viteze automata functioneaza excelent daca nu observi cum functioneaza ea, atunci cand conduci relaxat. Sunt 6 viteze la Volvo, iar schimbarea acestora poate fi sesizata numai dupa indicatorul turometrului de pe bord. Ceea ce apreciez intotdeauna la cutiile automate este ca atunci cand se accelereaza intens, sa poti dicta schimbarea unei trepte superioare, intr-o fractiune de secunda, daca slabesti un pic pedala acceleratiei. Volvo XC60 face parte din aceasta categorie – ati accelerat pana la 5 mii rpm, ati ridicat putin pedala acceleratiei, doar pentru un scurt moment, si transmisia a si schimbat treapta urmatoare. Este o senzatie placuta, care iti da posibilitatea sa controlezi usor comportamentul automobilului chiar si atunci cand ai nevoie de reactii rapide.

Cum suna un motor de 3.0 litri Volvo la 5 mii de rotatii pe minut? Sportiv, expresiv, puternic, calibrat si foarte enutziasmat!

In mijlocul naturii

Un Volvo te inspira intotdeauna la calatorii lungi si placute. Te inspira sa descoperi lumea si sa o savurezi intr-un mod deosebit. Iar daca mai vorbim si de un SUV Volvo, atunci inspiratia pentru noi descoperiri este si mai mare.

Suntem pe traseu si avem cam 130 km/h. In interior viata decurge cu aceeasi calmitate de neclintit. Se pare ca designerii de azi de la Volvo reusesc de minune sa transpuna in realitate dezideratele fondatorilor marcii: Assar Gabrielsson si Gustaf Larson. Sunt cei care si-au dorit un automobil perfect, calitativ, sigur, confortabil. Sunt cei care au vrut sa demonstreze ca Suedia poate crea automobile impecabile. A fost in anii ’20 ai secolului trecut, si ideea perfectiunii este transpusa si azi pe modelele Volvo. Iar patriotismul scandinav este transpus prin creatie, intr-un design unic, si foarte deosebit fata de orice altceva exista pe piata.



Formele lui XC60 sunt moderne, dar si traditionale marcii Volvo, cu o parte frontala bine profilata, o grila aproape verticala si o capota proeminenta. Farurile au o forma originala, calda, oferind masinii un aspect modern si foarte interesant. De fapt, chiar si culoarea automobilului este una de exceptie: este un bronz metalizat, cu nuante de cacao, care da instantaneu automobilului un aer puternic de exclusivitate. Cred ca o putem numi chiar cea mai reusita culoare a noului model suedez.

Cele mai fascinante forme vin insa de la felinare spate. Acestea cuceresc pur si simplu pe oricine, printr-o forma absolut neobisnuita si printr-un mod de a se aprinde absolut unic. De obicei, formele neobisnuite, onduite ale felinarelor sunt doar exterioare, fiind mult mai dificil sa faci ca si in interior becurile sau diozii, in cazul LED-urilor sa arda in forme complicate. Nu stiu cum au facut cei de la Volvo sau cat costa productia unui astfel de felinar, insa rezultatul este fascinant. Un XC60 poate fi recunoscut de foarte departe, numai dupa profilul felinarelor.

Iata-ne ajunsi in padure. Avem tractiune integrala AWD, controlata electronic pentru a evita deraparile. Acest fapt ar trebui sa ne ajute in conditii de zapada in padure. E o senzatie foarte placuta, si in acelasi timp incitanta sa conduci un Volvo departe de civilizatie, pe taramurile iepurilor salbatici si ale caprioarelor… Parca iti vin in minte cadrele desenelor animate din copilarie, cu animale fericite si prietenoase, care locuiesc intr-o padure acoperita din belsug cu zapada… Si totusi, daca Volvo XC60 nu facea parte din peisajul desenelor animate, acesta se incadreaza foarte bine in cel al realitatii, inaintand cu incredere prin zapada. La un moment dat parea ca ne-am blocat – am stationat intr-o mica panta de padure apoi am vrut sa pornim mai departe si aici rotile si-au cam pierdut aderenta. Nici chiar sistemele electronice parea sa nu se descurce cu zapada de sub roti. Nu avem insa roti de iarna si deci nu putem spune ca este masina de vina sau anvelopele. O masina trebuieste echipata corespunzator inainte de a afirma un asemenea lucru. Si totusi, dupa ce cei doi pasageri au coborat, am dat inapoi ceva mai departe si am putut sa redau rotilor o aderenta suficienta pentru a depasi panta dificila.

Am iesit cu bine peste ceva timp din padure si ne-am continuat calatoria. Urma partea cea mai interesanta, cea in care aveam sa testam pe viu sistemul City Safety…

City Safety sau… Forest Safety…

Ei bine, cum am putea fi testat “pe viu” modul in care functioneaza City Safety? Sa circulam in oras, sa nu apasam pe frana si sa inchidem strans ochii, in speranta ca automobilul va opri si nu il vom lovi pe cel din fata? Este prea riscant, ne-am zis noi, cel putin pana cand nu stim exact cum se manifesta functionarea acestei noi tehnologii in practica…



Si am gasit ceva mai putin riscant… Oameni adevarati! Ne-am convins unul pe celelalt ca la o viteza de 20 km/h, cat planificam sa o mentinem, nu poate exista nici un risc pentru pietonul de test. Mai mult ca atat, de mai multe ori am exersat o eventuala reactie, in caz de necesitate: soferul ar fi apasat rapid pe frana, iar cel din fata ar fi putut face rapid un pas inapoi. Ar fi fost suficient pentru oprirea in siguranta a masinii, fara nici o consecinta.

Si daca tot eram pe trasee cu paduri, am ales si o locatie corespunzatoare: de un pitoresc greu de descris si cu o circulatie foarte redusa de masini. Este un drum care leaga doua sate, undeva in inima Moldovei, cu padure frumoasa in jur. Forest Safety sa fie?...

Ei bine, am dat startul testului! Pietonul si-a ocupat pozitia in centrul drumului, iar masina si-a inceput miscarea la o distanta de vreo 200 m. Eram la volan si aveam o senzatie cel putin ciudata. Nu-mi imaginam cum poate fi senzatia de pericol iminent in care ar trebui sa rezist sa nu apas frana. Ei bine, din prima incercare nu am reusit. Am ajuns aproape de pieton, masina a inclus franele, insa in acelasi moment piciorul meu a apasat convulsiv pe frana. Asta e, e reactie fireasca si e bine ca exista, pentru ca asta salveaza vieti uneori. A doua oara mi-a zis ca am vazut ca masina reactioneaza si deci ar trebui sa am mai mult incredere in ea. Am ajuns in momentul critic si din nou piciorul mi-a apasat involuntar frana. Este un pic cam dificil, se pare!

City Safety nu a fost gandit insa sa inlocuiasca atentia soferului, ci a fost gandit pentru momente extreme. In nici un caz nu trebuie sa renuntati la a fi la fel de atenti la volanul lui XC60, priviti mai degraba City Safety ca un airbag, care se declanseaza doar in momentul critic, si atunci isi indeplineste functia. Doar ca City Safety, spre deosebire de un airbag, o poate face in mod repetat fara a trebui inlocuit.



Si totusi, am mai incercat o data. A treia oara am reusit! Am mentitut viteza de 20 km/h pana in fata pietonului, si m-am concentrat cat am putut sa nu reactionez prin apasare de frana. Si am reusit – masina a reactionat prompt, oprind vehiculul de tot in cateva fractiuni de secunda! Iata deci aplicarea reala a noilor tehnologii! City Safety poate salva vieti si poate reduce efectele accidentelor cu mult!

“E o senzatie de respect pe care o nutresti pentru un XC60 dupa o astfel de experienta. Nu e deloc usor sa fii pe post de “carne de tun” stand in mijlocul drumului si sperand ca automobilul se va opri la timp” – ne relateaza unul din pietonii participanti. “Insa, dupa ce am vazut ca in prima tura City Safety si-a facut treaba si a actionat franele la timp, am avut o mai mare incredere pentru urmatoarele ture. Este cu siguranta ceva impresionant si te face sa intelegi cat de importante sunt tehnologiile noi pentru salvarea de vieti omenesti in trafic, in situatiile cotidiene”.

For life

Un Volvo are un lucru important pe care-l transmise posesorilor sai, si anume ca tot ceea ce exista la bord, sau chiar si partea tehnica in esenta, este facuta pentru a oferi un comportament excelent in viata de zi cu zi. O mai zic si alti producatori, ca pun accent pe partea practica a lucurilor, insa de obicei asta nu e decat o scuza pentru lipsa de atentie fata de micile detalii. La Volvo insa lucrurile stau invers: suedezii s-au gandit la toate pentru ca fiecare zi la bordul unui Volvo, in cazul nostru al unui XC60, sa fie o experienta placuta, deosebita si exclusiva.



Modelul XC60 da sperante mari suedezilor inca de la primele zile de cand este produs. Se pare ca a fost intampinat foarte bine de public, mai bine decat oricare alt Volvo in ultimii zece ani, iar suedezii par sa vada in noul XC60 modelul care ii va salta pe o noua treapta a existentei, una ascendenta si din punct de vedere financiar. Intr-adevar este un model care merita multe laude, unul care aduce o importanta evolutie pentru o marca precum Volvo. Si cel mai important, evolutia merge catre directia cea buna!...

Fisa tehnica:


Dealer oficial Volvo in Republica Moldova:
"DAAC Hermes"
Showroom Volvo: bd. Cantemir, 14, Chisinau
Telefon: 578-930
GALERIE FOTO (40 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!