Prima pagină  »  Teste drive  »  Audi Q7
16 APRILIE 2010
14,567
Audi Q7
De Ilie Toma
2
Audi Q7. Testam versiunea 3.0 TDI 240 CP.


Am tot vorbit de Audi Q7 de patru ani incoace. Ca a fost lansat, in 2006, ca reusise sa cucereasca pasionatii de SUV-uri din primele luni de la lansare, ca deja in 2007 obtinea o actualizare de tehnologii pentru motoarele diesel din gama, ca in 2008 gama de versiuni ale lui Q7 era completata cu cel mai puternic diesel din lume pentru un SUV – V12 TDI –, si in fine, ca in 2009 Q7 obtinea un facelift.

Nu am ezitat sa testam modelul german si in conditii de teren dificil.


De foarte mult timp, cu diverse ocazii, suntem intrebati “Cand veti testa si un Audi Q7? Ca nu l-ati avut in vizor pana acum!”. Ei bine, asa e. Desi il stim cu totii si modelul si-a capatat deja un renume de invidiat printre pasionatii de SUV-uri, il aducem la un test adevarat abia acum, incercand a-l descoperi cu adevarat. Am optat pentru versiunea cea mai populara in Republica Moldova, echipata cu motorul turbodiesel de 3.0 litri, dar am reusit sa obtinem si un exemplar foarte bine echipat. Cea mai semnificativa optiune prezenta pe masina testata de noi este suspensia pneumatica.

Sa vedem deci ce inseamna cu adevarat un Audi Q7…

Sa-l descoperim!


Concepere minutioasa

In jurul anului 2000, grupul Volkswagen nu avea nici un un SUV in gama sa. Cresterea constanta a cererii pentru segmentul SUV-urilor a determinat Volkswagen sa ia o decizie cruciala, si anume cea de a incepe dezvoltarea unei platforme de SUV, care ar fi putut fi folosita pentru mai multe modele ale grupului. Cei de la Volkswagen au fost intotdeauna maestri la utilizarea unei platforme comune pentru mai multe modele produse, iar stransa apropiere de Porsche in acea perioada a dat un contur si mai special noului proiect: viitorul SUV trebuia sa ofere abilitati bune in off-road, in timp ce, pe trasee asfaltate, acesta trebuia sa ofere comportamentul unui sportcar, iar platforma urma sa fie folosita pe cel putin trei SUV-uri ale marcilor VW, Audi si respectiv Porsche.

Cu o miza atat de mare, cei peste 300 de ingineri care au lucrat la crearea platformei au avut mult de lucru. Zeci de mii de ore de teste, milioane de kilometri parcursi in cele mai diverse conditii climaterice – de la desert la conditii arctice, pentru a duce la perfectiune fiecare componenta a noii platforme. In 2002, primul care a vazut lumina showroom-urilor a fost VW Touareg. A mai fost nevoie de un an, pentru pregatirea platformei de cel mai mare nume din lumea sportcar-urilor. In 2003, apare Porsche Cayenne, care, desi difera foarte mult ca design si o anumita parte de componente, foloseste totusi aceeasi platforma. Daca Touareg oferea performante foarte bune in offroad, dotari generoase si comportament bun pe traseu, iar Porsche Cayenne se orienta catre performante extreme, modelul Audi nu avea decat sa fie si practic, si sportiv. Astfel, pentru Q7 s-au mai lucrat inca mai mult de doi ani, iar pentru Q7 platforma tehnica a suferit modificari importante pentru a deveni ceea ce este astazi.

La drept vorbind, Audi Q7 a avut mai mult timp pentru a fi pregatit si perfectionat, iar asta, cred eu, inseamna un model impins pana la absolut din punct de vedere tehnic. Atunci cand creezi un VW, compatibil cu un viitor Porsche, dupa care perfectionezi lucrurile sa fie conforme cu performantele Porsche, iar dupa asta il mai perfectionezi doi ani, in rezultat nu poti obtine decat ceva fenomenal. Si ma refer atat la comportament in cele mai diverse conditii de teren, cat si la fiabilitatea modelului.

Astfel, fata de Touareg, ampatamentul lui Q7 a crescut de la 2855 mm la 3002 mm. Raportandu-l la eternul sau concurent german, Mercedes-Benz, multi l-au comparat cu Mercedes-Benz ML-Class, cand, de fapt, Q7 este un concurent direct pentru Clasa GL. Aceste doua modele difera in lungime cu doar 2 mm, in ampatament cu 73 mm, si pana si prezentarea lor a avut loc simultan la Salonul Auto de la Los Angeles, din ianuarie 2006.



Aluminiul – aurul celor de la Audi.

La inceputuri, masinile se construiau in mare parte din lemn. Apoi, otelul a intrat in joc, fiind materialul dominant, folosit la fabricarea automobilelor si ramanand in acest rol si astazi. Otelul are un avantaj foarte mare – este foarte dur, iar rigiditatea torsionala ridicata este un aspect pe care si-l doreste orice producator pentru un automobil. Otelul este insa si greu, si de multe ori greutatea finala a unul model rezulta intr-un numar prea mare de kilograme, cu impact direct asupra consumului si performantelor. Inca din anii ‘30 ai secolului XX, au existat tentative de a inlocui partial otelul cu aluminiul, un metal mult mai usor. Aceste tentative s-au orientat insa doar spre masinile de curse, cele pe care le cunoastem azi ca Silver Arrows.

Urcam pantele cu incredere.


Industria auto considera pana in timpurile recente, insa, ca aluminiul este total impracticabil in productia automobilelor de serie, din cauza rigiditatii mai mici a acestuia. Totusi, in 1995 Audi reuseste sa impresioneze intreaga lume cu primul automobil din lume care utiliza o platforma din aluminiu – Audi A8! De atunci si pana astazi, Audi si-a impus pozitia de lider incontestabil in aceasta directie, aluminiul devenind un adevarat “aur” pentru inginerii din Ingolstadt.

Audi Q7 nu este o exceptie. Foarte multe componente ale modelului actual, asa cum este el astazi in productie, sunt realizate din aluminiu. Usa din spate, spre exemplu, este realizata integral din aluminiu, la fel ca si aripile si capota. Mai multe componente ale sasiului sunt de asemenea realizate din aluminiu – iar toate impreuna imbunatatesc abilitatile masinii si reduc consumul de combustibil. Cel mai important aspect, care poate fi simtit la modul practic de catre cel de la volan, este acea usurinta in rulare, proprie tuturor modelelor Audi din ultimii ani. Desi enorm in dimensiuni, masurand peste 5 metri in lungime, Audi Q7 nu se simte deloc greoi – dimpotriva, ai senzatia ca manevrezi cu un automobil usor, compact si bine inchegat.


Motor, suspensie si comportament pe teren accidentat.

Ei bine, de indata cum am pus mana pe exemplarul nostru, am vrut sa-l punem in fata conditiilor cu adevarat dificile de teren. Si asta pentru ca foarte multe din SUV-urile actuale de pe piata nu mai sunt destinate, de fapt, conditiilor dure de teren accidentat, ci mai degraba asfaltului. Stiind totusi, ca Audi Q7 a fost dezvoltat sa poata face fata si acolo unde asflat nu mai prea exista, ne-am zis ca nu putem sa nu-l punem la treaba.

E o placere sa simti cuplul de 550 Nm pe astfel de urcusuri...


Exista o sarcina pe care Audi Q7, si o multime de SUV-uri moderne, destinate uzului cotidian nu o pot face: cucerirea padurilor - acolo unde crengile ar distruge imediat orice urma de luciu al caroseriei. Insa, pentru vanatori exista intotdeauna un Defender care nu se supara de zgaraieturi.

Pentru cei care nu isi doresc sa vaneze mistreti cu SUV-ul, Q7 se anunta potrivit. Totusi, Audi Q7 dispune de o suspensie independenta si nu este construit pe un cadru dur, ceea ce sugereaza o predilectie mai degraba spre confort, decat spre noroi. Pe de alta parte, dupa cum spuneam si in introducere, modelul testat de noi dispune de suspensie pneumatica, iar asta ar trebui sa ne ajute in offroad, mai ales prin faptul ca garda la sol a modelului poate fi marita esential.

Avem un camp acoperit cu iarba uscata, dar cu foarte multe denivelari pe el. Q7 pare sa se simta foarte increzut, iar suspensia absoarbe intr-un mod foarte reusit energia acestor denivelari. Pe langa posibilitatea ajustarii garzii la sol, suspensia pneumatica mai inseamna si un control electronic al fortei de rezistenta a amortizoarelor, comportamentul suspensiei putand fi, astfel, setat in unul din cele trei moduri: comfort, automatic sau dynamic. Rulam in modul comfort si Q7 reuseste intr-adevar sa asigure confortul celor de la bord. Acceleram, luam virajele cu viteza ceva mai mare, iarba lunecoasa face sa se includa si sistemul de stabilizare a traiectoriei – masina se simte insa la fel de increzuta.

Pentru capacitati mari in offroad, un automobil de teren trebuie sa aiba si un unghi de atac mare, iar aceasta conditie se realizeaza cel mai bine atunci cand masina are o distanta mica de la punctul extem fata pana la roti, de la punctul extrem spate pana la rotile din spate, si, la fel de important, un ampatament cat mai mic. Q7 se lauda insa cu un ampatament mare, de tocmai 3 metri, fapt care nu ii va permite niciodata sa lasa intre osii o denivelare prea mare – si aici nu ai ce face pentru ca e curata fizica. Poti rezolva partial acest aspect cu aceeasi suspensie pneumatica, marind garda la sol. Unghiurile de atac si coborare ale modelului sunt insa impresionant de bune, partea din fata si cea din spate fiind proiectate inteligent pentru a permite modelului sa abordeze urcusuri abrupte. Iar daca intra in joc clearence-ul marit prin apasarea butonului magic al suspensiei pneumatice, unghiul de atac creste considerabil.

In conditii de offroad, este la fel de important si cuplul motorului. Iar sub capota modelului nostru, motorul de 3.0 litri TDI produce 550 Nm de cuplu, intre 2000 si 2250 rpm! Iar asta e un adevarat deliciu. Zona cu teren accidentat, in care am pus Q7 la incercare, are si o panta foarte abrupta, de cca 35-37 grade. Am abordat “radacina” acestei pante cu succes chiar si fara a schimba garda la sol. Am pornit sa urcam, incet si solicitant pentru motor. Cei 550 Nm iti dau intotdeauna siguranta existentei puterii, chiar si atunci cand tot ce vezi in fata capotei este cerul. In mod normal, tractiunea Quattro a modelului distribuie 60% din cuplu catre rotile din spate si 40% catre rotile din fata. In conditii de teren dificil, acest raport variaza, iar reglarea distributiei cuplului intre cele doua axe se realizeaza printr-un diferential Torsen. Prin urmare, Q7 nu este deloc un model inhibat in offroad…

Jocul cu pedala acceleratiei la urcarea pe o astfel de panta te transforma intr-un explorator in cautarea aventurilor. Nici nu mai conteaza ca orasul se afla la cateva sute de metri departare, tu vezi doar cerul in fata si simti lucrul tacticos al celor patru roti. Poate nu vei putea merge in jungla amazoniana cu Audi Q7, si mai degraba ar trebui sa-ti fie mila sa o faci, dar daca, cel putin intr-un week-end, Q7 iti poate oferi adrenalina explorarilor de teren, asemeni celor pe care le-am realizat in cadrul acestui test, atunci poti spune ca nu ti-ai luat in zadar un SUV.

Chiar si la suspendarea pe diagonala a unei roti, toate usile se deschid si se inchid cu usurinta, fapt care certifica rigiditatea torsionala excelenta a lui Q7!


Viteza pe asfalt.

Sa vedem ce poate face un Q7 pe asfalt, pe drumuri “civile”. Are acesta un comportament de automobil sport?

Q7 nu se sfieste sa faca devansari spectaculoase...


Se pare ca da. Putine SUV-uri, mai ales cele de talia lui Q7, se pot mandri cu o manevrabilitate atat de buna la abordarea virajelor in viteza sau ocolirea scurta a obstacolelor. Si stabilitatea de curs a modelului, la rularea in linie dreapta, este de invidiat – la cei peste 5 metri lungime, si 1.73 metri inaltime, Audi a reusit, prin minunea aluminiului si cea a sistemelor electronice, sa-i redea lui Q7 un comportament de exceptie. Directia este foarte precisa si usoara in manevrare, iar franele lui Q7 sunt extrem de eficiente in a decelera rapid bolidul.

Aranjamentul specific al LED-urilor – o "semnatura" a fiecarui model Audi.


Atmosfera la bord.

Bordul lui Q7 este realizat in stilul generatiei curente a lui A6 – deci intr-o atmosfera a progresului prin tehnologie. Testul nostru a durat pana tarziu in noapte, si tocmai cand luminara solara nu mai exista, atmosfera creata de iluminarea interiorului iti inspira cel mai mult aerul tehnologizat. Sistemul Audi MMI, sau Multi Media Interface, disponibil pe modelul testat de noi, dispune de un display generos in dimensiuni, iar manevrarea lui iti aduce inca un argument al progresului prin tehnologie. Pana si reactiile amortizoarelor pot fi setate din acest sistem…

Gratie ampatamentului de peste 3 metri, in interior exista spatiu mai mult decat generos pentru pasagerii fata si spate. Optional, poate fi comandat si un al treilea rand de scaune (modelul testat de noi nu dispune de acesta), insa acolo vor incapea pasageri cu o inaltime de pana la 1.60 m, conform afirmatiilor producatorului. Scaunele sunt tapitate cu piele, bine profilate, iar pozitia inalta la volan te face sa simti atmosfera dominanta a masinii in fiecare clipa a calatoriilor la bord. Q7 dispune si de o cotiera foarte lata in fata, pozitionata la o inaltime reusita, care te invita in permanenta sa-ti relaxezi bratul pe ea, si tu, si pasagerul de alaturi.

Tin sa mentionez si spatiul foarte mare rezervat portbagajului, acesta oferind, in rezultat, un volum de 775 litri. Bancheta din spate mai poate fi rabatata complet, creandu-se un spatiu plan, iar capacitatea de incarcare creste astfel pana la 2035 litri.

Gandindu-ne la puterea mare a motorului si la cuplul imens, nu putem sa nu retinem atentia si la capacitatea de tractare a lui Q7. Pentru ca multi posesori de Q7 s-ar putea gandi la o casuta pe roti, remorcata, pentru o calatorie de vacanta. Ei bine, aflati ca un Q7 poate trage dupa el, si, mai ales, asigura franarea, la o remorca de pana la 3 tone.

Atmosfera interiorului.


Design mai elegant odata cu facelift-ul.

Masinilor cu adevarat reusite facelift-ul le aduce doar mici modificari, menite sa improspateze aspectul modelului. Daca acum 10-20 de ani ciclul de viata al unui model era potrivit pentru aparitia unor noi tehnologii si implementarea lor pe o generatie viitoare, astazi tehnologiile evolueaza atat de repede, incat un model poate beneficia de revizuiri de noi tehnologii de mai multe ori in timpul ciclului sau de viata. Pana si motorul testat de noi astazi, 3.0 litri, a debutat in 2006 avand o putere de 233 CP si un cuplu de 500 Nm. In 2007 deja, motorul a beneficiat de un upgrade, oferind 240 CP si 550 Nm, iar consumul a scazut cu 0.7 litri/100 km. Astazi, Audi Q7 3.0 TDI indica un consum mediu 9.1 litri la 100 km, iar acceleratia de la 0 la 100 km/h o realizeaza in 8.5 secunde!

De la aparitia modelului in 2006 si pana astazi, Audi a descoperit magnificului LED-urilor aplicate modelelor sale. Prin urmare, facelift-ul din 2009 a preluat aceeasi reteta magica, beneficiind de LED-uri grozav pozitionate in blocurile farurilor. Si indicatoarele de directii sunt formate dintr-un sir de LED-uri. Iar in spate, LED-urile iau forme si mai grozave, aducandu-i lui Q7 o personalitate irezistibila. De asemenea, si grila radiatorului a devenit mai contrastanta, odata cu liniile verticale cromate.

Q7 a obtinut, astfel, un aer mai puternic de eleganta si o prezenta si mai dominanta pe strazi. Deci, facelift-ul i-a facut bine modelului.

Facelift-ul i-a priit lui Q7.


Isi merita Audi Q7 renumele?

O grila frontala enorma, dimensiuni titanice si o prezenta dominanta pe carosabil – asta e profilul pe care si l-a format Audi Q7 de-a lungul a celor patru ani de la lansarea sa. Ne-am dorit sa descoperim daca abilitatile lui Q7, atat on-road cat si off-road, atat in materie de confort, cat si in materie de uzanta cotidiana, adeveresc renumele pe care l-a obtinut modelul. Da - presupunerile se adeveresc, o spunem direct. Q7 ofera un comportament excelent pe drumuri asfaltate si autobahn-uri (aceeasi suspensie pneumatica poate cobori automobilul la viteze de autobahn). In off-road - nu va urca stanci si nu va dobori copacii la pamant, insa se va descurca foarte bine pe un teren accidentat pana la limita unor provocari logice. Q7 ofera atat optiunea unui motor diesel optim si econom (cel pe care l-am testat, 3.0 TDI 240 CP), cat si optiunea celui mai puternic diesel din lume prezent pe un SUV – 6.0 V12 TDI (500 CP, 1000 Nm). Exista posibilitatea optarii pentru o suspensie standard, sau pentru una pneumatica, precum cea pe care am testat-o noi. Dotarile interioare sunt extrem de generoase, iar materialele interiorului sunt exact cum te astepti sa fie la un automobil premium. In fine, ce ti-ai mai putea dori de la un SUV?

Luxul in contrast cu un peisaj anost...


Date tehnice.



Distribuitor oficial Audi in Republica Moldova:
RUMEON SRL
Showroom Audi: str. Varnita, 22, Chisinau
Telefon: 407-700
GALERIE FOTO (39 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!