Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW 3 Series Cabrio vs Coupe
22 MAI 2010
8,307
BMW 3 Series Cabrio vs Coupe
De Ilie Toma
1
Un test cu un model decapotabil cere locatii speciale...


Cand vine vorba de un test drive cu un model decapotabil, jurnalistii auto au un scenariu aproape unanim recunoscut: Sudul Frantei, poate nitel din Nordul Italiei, acolo unde drumurile serpuitoare si vastitatea imprejurimilor iti permit sa inspiri adanc aerul placut al condusului unei masini fara acoperis... Am gustat si noi un pic din acele imprejurimi la inceputul acestei primaveri, in perioada Salonului Auto de la Geneva, atunci cand ne-am cazat la un hotel sudic din Franta. Drumuri de un pitoresc greu de redat in cuvinte, daca nu cumva esti vreun urmas de-al lui Balzac...

Este un test de vis. Si am pornit in cautarea locatiilor de vis!


Vara se instaleaza tot mai dominant si pe taramurile noastre, iar odata cu vara vine si gustul de decapotabile. Si uite ca, in acord perfect cu aceste vise de vara, ne-a parvenit la redactie si invitatia celor de la BMW de a testa doua masini cu adevarat deosebite: Seria 3 Coupe si, spre bucuria noastra, Seria 3 Cabrio! In scurt timp aveam sa aflam si cateva detalii care aveau sa faca testul unul si mai picant: ambele masini sunt dotate cu acelasi motor, unul pe benzina de 2.5 litri, care produce 218 CP, si ambele sunt “improspatate” dupa facelift-ul recent care le-a fost aplicat acestor modele!

Si uite aici a venit marea dilema: unde mergem cu aceste minunate masini – in Sudul Frantei cumva? E un pic prea departe de Chisinau... Are tara noastra peisaje demne de o decapotabila nobila care sa ii poata pune in accent formele si izul de libertate pe care il emana? Putem gasi drumuri serpuitoate aici, acasa, care sa mai fie si de o calitate buna, pentru a putea intra in viraje asa cum se cuvine sa o faci cu o decapotabila sport?

Are tara noastra peisaje demne de o decapotabila nobila?


Am luat in serios aceasta provocare. Si am plecat in cautarea a astfel de locuri aici, in Moldova. Daca le-am gasit sau nu, sa ne ziceti Dvs. Noi am intalnit apusul undeva pe unul din dealurile Moldovei...

Alb si negru. Doua variatii contrastante ale aceleiasi filosofii.


Partea I. Sub pamant.

Sub pamant.


Suntem inca in Chisinau si circulam in coloana. Caii de sub capota abia de reusesc sa fie dezlantuiti in pornirile de la semafoare. Versiunea Cabrio ne bucura si cu un kit agresiv, cu magicul nume de “M”. Este si mai bine dotata decat Coupe-ul. Cu Seria 3 Coupe ne-am cunoscut pentru prima data vara trecuta in testul drive cu 3 coupe-uri de vis. Daca atunci aveam un Coupe alb, astazi modelului cu acoperis ii revine culoarea neagra, in timp ce decapotabila imbraca nobila culoare de alb.

Ambele iti permit sa scoti accelerari agresive la apasarea puternica a pedalei, chiar daca vorbim de mediul urban. Versiunea cabrio este totusi ceva mai grea decat coupe-ul, cu 235 kg, fapt care se traduce printr-o accelerare de la 0 la 100 km/h in 8.4 secunde, fata de 7.6, cat face Coupe-ul. Cand nu mai ai acoperis, rigiditatea trebuie asigurata printr-o intarire suplimentara a sasiului, cu eventuale bare, care adauga greutate. Totusi, la puterea care exista sub capota, atat timp cat nu participam intr-o cursa pe circuit, nu se poate vorbi de diferente sesizabile.

In mod sigur versiunea decapotabila atrage toate privirile, lasand coupe-ul oarecum neglijat de spectatorii stradali. Circuland in oras, descoperi ca este mult mai placut sa ai viteza mica, intr-un soi de defilare exhibitionista, decat sa faci uz de caii de sub capota pentru a obtine viteze mari. Vezi ochi plini de ardoare ai copiilor baietasi care tocmai isi vad masina visurilor, vezi doamne care renunta pentru o clipa la mandrie pentru a arunca o privire de admiratie masinii albe fara acoperis...

Iar tu ai tractiune pe rotile din spate, o cutie de viteze automata in sase trepte, si un motor de sase cilindri in linie, gata sa scoata un cuplu de 250 Nm. De multe ori am mai spus si o voi mai zice si acum: motoarele cu sase cilindri in linie sunt specialitatea casei la BMW, si, daca ai un BMW cu un astfel de motor, atunci stii ca ai sub capota adevaratul spirit bavarez.

Circulam in continuare in coloana, insa la un moment dar viram spre intarea intr-o parcare subterana, pentru o prima sesiune foto intr-un anturaj sumbru, total contrastant cu libertarea pe care o sugereaza cele doua masini. Avem o bariera in fata, care ne taie calea. Stam nemiscati o clipa in asteptarea deschiderii acesteia. Realizam insa ca nu reactioneaza nimeni, si, in aceeasi clipa ne dam seama ca... putem trece sub bariera cu cele doua masini! Da, sunt doua BMW-uri cu pline de sportivitate, care te fac sa te simti aproape de drum, cu o pozitie joasa de condus, si uite ca si inaltimea masinilor ne permite sa trecem acolo unde se presupune ca nu avem acces...

In interior e intruneric, si, pe masura ce inaintam, senzorii de miscare aprind si sting lumini. Cei doi fotografi ne sugereaza ca senzorii ne vor face probleme cu captarea corecta a luminilor... A trebuit sa stam si nemiscati pentru a prinde intunericul... A trebuit sa si mergem simultan in toate directiile pentru a prinde lumina multa. Dar in final am reusit sa obtinem ceea ce ne-am dorit: un set de poze minunate, unde lumina dozata cu rezervare contrasteaza cu intunericul pe liniile pronuntate ale caroseriei celor doua masini...

Sub pamant, contrastul intunericului si al luminii ne-a oferit imagini inedite.


Se pare ca un loc sumbru nu face decat sa accentueze formele celor doua BMW-uri.


Libertate.

E aproape vara. Mirosul liberatii, al apusurilor de vara se face deja simtit si daca e sa te gandesti la o decapotabila, probabil te si vezi scaldat de lumina calda a unui apus de soare estival, in timp ce abordezi drumuri serpuitoare... Eh, cat de frumoasa poate fi viata asta!

Eh, cat de frumoasa poate fi viata asta!


Am lasat Chisinaul in urma si cele doua masini tocmai incep sa prinda gustul vitezei de croaziera. Deocamdata ne deplasam pe un traseu destul de aglomerat, dar, chiar si asa placerea condusului se face simtita. Depasirile sunt rapizi, iar tandemul dintre cele doua creaza admiratie celorlalti soferi.

Un tandem admirabil creaza admiratie.


Coupe-ul
Am condus initial Coupe-ul. Datorita jantelor cu diametru de 17 inch, acesta castiga prin reactii mai moi la denivelari, in comparatie cu decapotabila, care, datorita pachetului M, vine echipata cu jante de 18 inch. Coupe-ul poate fi condus degajat, savurand confortul. Dar parca cineva isi ia un coupe ca sa conduca incet?! Nu, iti cumperi un coupe de la BMW daca ai sange fierbinte in vine, daca inima iti pulseaza asemeni unui ritm de flamenco intr-o seara fierbine de vara sudica! Seria 3 Coupe vrea turata, vrea fortata catre limite si te cheama sa-i descoperi potentialul in fiecare clipa!

Abordarea virajelor este o placere deosebita. Dar drumul deocamdata nu ne ofera curbe stranse, unde sa poti elibera intregul potential. Partea asta aveam sa o descoperim putin mai tarziu, intr-o revelatie inedita...

Coupe-ul poate fi condus si degajat, savurand confortul. Dar parca cineva isi ia un coupe ca sa conduca incet?!


Imprejurimile devin tot mai frumoase...


Decapotabila

La cateva zeci de kilometri de Chisinau, am iesit de pe traseul principal, pe unul din cele mai frumoase trasee din cate exista in tara noastra. E un drum cu trafic lejer, e un drum de doar doua benzi si aveam sa descoperim ca are extrem de multe curbe, multe din ele cu schimbare de altitudine. Miroase a Sudul Frantei cumva?

Aici mi-am zis ca e timpul sa savurez decapotabila. Chiar daca nu mai are acoperis, masina se simte la fel de inchegata si manevrabila. Diferenta de un inch a jantelor ii confera un comportament si mai sportiv.

Interiorul Seriei 3 Cabrio, daca il putem numi “interior”, atat timp cat nu ai un acoperis deasupra, este captusit cu piele de nuanta maro. Pielea este mult mai practica intr-o decapotabila, din cauza faptului ca masina este mult mai expusa prafului in exploatarea sa pe termen lung. Materialele folosite in Seria 3 sunt insa de o calitate impecabila, ceea ce le asigura o tinerete fara batranete.

Geamurile laterale pot fi ridicate, iar cei din interior devin astfel si mai protejati de curentii de aer. La viteze mari, de croaziera, este chiar un regim preferabil, in timp ce defilarea la viteze reduse trebuie neaparat facuta cu geamurile date jos, altfel strici din farmecul plimbarii...

Avansam pe un traseu tot mai placut, cu peisaje tot mai frumoase in jur si cu tot mai multe curbe. Seria 3 Cabrio are aceeasi pofta de viteza si accelerare, dar comportamentul mai sportiv te pofteste sa nu te opresti la un condus standard. Se poate si mai mult, asta-ti zice in fiecare clipa masina, si tu te tot afli in cautarea curbei perfecte pentru a impinge limitele mai sus...

Directia este impecabila. Volanul este suficient de informativ incat sa-ti transmita in fiecare clipa cea mai mica schimbare a directiei, dar si suficient de bine camuflat de sasiu, incat sa nu simti denivelarile de suprafata ale drumului.

Si uite ca drumul devine cu adevarat bun, iar aici am in vedere calitatea asfaltului. Priviti pozele. Franta? Italia? Germania? Austria? Le-am gasit pe toate chiar acasa! Imprejurimile sunt atat de frumoase incat te fac sa te gandesti ca tocmai iti traiesti una din cele mai placute zile din viata...

Decapotabila vine cu un sarm unic, cucerindu-te imediat ce o conduci.


Se pare ca si in tara noastra exista locatii perfecte pentru doua masini atat de speciale!


Viraje in viteza. Incredibil!

Sunt la volanul decapotabilei si am 110 km la ora. Dam peste o zona cu viraje atat de strase, incat unele din ele au mai mult de 90 grade, condimentate cu o abundenta de urcusuri si coborasuri. La primul viraj, reduc viteza pana spre 60 la ora, dupa care rotesc volanul, iar la jumatatea virajului presez pedala intr-o noua acceleratie. Motorul scoate un sunet placut si BMW-ul imi spune ca se poate mult mai mult. Ating 120. Un nou viraj. Reduc la 70, rotesc volanul, urmeaza un urcus, presez pedala pana spre capat si turometrul urca la 6 mii rpm. Nici de data asta n-am ajuns nici macar aproape de limitele masinii de a aborda un viraj. Acul vitezometrului urca intr-o frenezie placuta la 135 km/h vine o curba de 45 grade, pe care o trec cu 105, accelerand din nou puternic indata dupa jumatatea curbei. Coupe-ul se tine se mine, insa acelasi balet al condusul bavarez. Am din nou peste 130 la bord si ating si 140, urmeaza o curba neasteptat de brusca, de aproape 180 grade, dupa care o alte de 150 grade in directie opusa! Masina abordeaza primul segment cu 85 km/h si se tine lipita de asfalt, iar tractiunea spate ma ajuta la iesirea rapida din curba prin accelerare. Al doilea segment il trec cu aproape 100 la ora si intru intr-o adevarata transa a condusului. Dintr-o data simti fiecare roata a masinii, simti traiectoria exacta pe care trebuie sa o parcurgi la abordarea oricarei curbe, simti viteza exacta cu care poti sa mergi pe un segment de linie dreapta, simti toti cei sase cilindri ai motorului propulsandu-ti intentiile si transformandu-le in cai-putere asternuti pe asfalt!

Tractiunea pe fata nu-ti poate oferi asta! Ai nevoie de ingrediente pe care foarte putine masini le pot oferi.

In primul rand, tractiune pe spate. La apropierea de viraj franezi, iar cand virajul incepe eliberezi pedala de frana. Masina incepe virajul intr-o inertie placuta, dar motorul ramane cuplat si gata de provocarea de dupa jumatatea curbei. Iar aici, la jumatatea curbei, vine marele avantaj al tractiunii spate. Presezi pedala si spatele nu mai ramane inert pentru a fi tras anevoios de catre rotile de fata din curba, asa cum s-ar intampla la o tractiune pe rotile din fata, ci devine chiar el cel care te impinge in directia in care ai rotit volanul, mentinand masina intr-o manevrabilitate de necrezut.

Dar numai tractiunea pe spate nu poate face posibila o astfel de performanta. Ai nevoie si de un motor puternic, care sa-ti livreze puterea necesara imediat, fara ezitare. Pentru ca toate se intampla in fractiuni de secunde si reactiile instantanee ale masinii sunt cruciale.

Ai nevoie si de o suspensie potrivita, si roti sufieicent de late, pentru a oferi masinii un contact bun, o aderenta permanenta, dar si pentru a reduce la minim inclinarile caroseriei.

Si, poate cel mai important, ai nevoie de echilibru. Spatele egal cu fata - ar suna asta in doua cuvinte. BMW este de foarte mult timp adeptul distributiei greutatii masinii in raport de 50% la 50% pe axul din fata si cel din spate. Si uite toate aceste ingrediente formeaza reteta fericirii pentru cel de la volan, ii ofera perceptia unui control cu o precizie de minune si ii dau fraiele a tuturor celor 218 cai de sub capota!

Lucrurile devin fierbinte in viraje...


Comunicarea masinii cu soferul este incredibila. Fiecare nou viraj abordat, intr-un ritm tot mai dinamic, iti lasa senzatia ca ai cunoasterea unui pilot de circuit de a aborda o sicana.


Apusul de soare

Am exploatat “Sudul Frantei”, gasit in Moldova, pana spre Apus. Apoi am gasit o deschidere vasta catre Apus, si ne-am oprit sa facem arta. Pentru ca pozele care au urmat doar arta le pot numi. Ne-am dorit fotografii la apus de soare, insa am obtinut mai mult decat ne-am putut imagina.

In seara asta mi-am zis ca am job-ul la care as fi putut doar visa. In seara asta, mi-am amintit de baiatul din mine, care descoperea fascinat pasiunea pentru masini... Cu totii avem acel baietas viu in suflet! Este cel care ne face sa alegem o masina cu inima. Este cel care ne scoate un zambet spontan pe fata atunci cand abordam o curba in viteza. Este cel care ne impinge sa ne realizam visele, sa traim aspiratiile! Si suntem tineri atat timp cat il ascultam pe el, baietasul din sufletul nostru, si avem curajul sa ne traim propriiile noastre vise!

Un cabrio este in mod sigur o masina aleasa cu inima.


Sunt masini de vis, cu siguranta...


Analize tehnice. La rece.

Atata pasiune poate dauna celor care nu-si mai asculta baietasul din suflet, si cu siguranta ar putea cere analize tehnice, la rece, cu plus si minus, comparare si atitudine de expert. Sa facem si asta!



Facelift-ul. Schimbarile partii frontale.



Coupe sau Cabrio? Din nou la rece.

O intrebare cu capcana. Depinde de ce va dicteaza acel baietel din suflet. Cabrio este indiscutabil mai placut sufletului in condus atunci coborati acoperisul, dar in perioadele reci ale anului veti circula cel mai probabil cu el coborat. Versiunea Cabrio este ideala in calitate de cel putin a doua masina in familie, pentru iesiri de week-end, pentru calatorii la mare, sau pentru utilizarea in fiecare zi in perioada calda a anului.

Coupe-ul este ceva mai predispus spre utilizare in toate lunile calendarului si poate indeplini cu succes si rolul de unica masina in familie, asta daca aveti o familie prea numeroasa.

Evident, pentru burlaci, fie ei tineri sau de o varsta ce deaseste tineretea verde, ambele masini le pot servi cu succes drept unica masina, care, pe deasupra, le-ar etala originalitatea personalitatii.

Cred ca... pana la urma as da preferinta decapotabilei! Poate o fi vara de vina, cine stie?



Date tehnice.


Importator Oficial BMW Group in Republica Moldova:
"AUTO SPACE" SRL
Showroom BMW: str. Bucuriei, 18a, Chisinau
Telefon: ( 373 22) 22-33-99
GALERIE FOTO (97 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!