Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW X3
2 DECEMBRIE 2010
16,317
BMW X3
De Ilie Toma
5
Ce imagini şi trăiri vă trezeşte denumirea continentului African? Arşiţă, deşert, înnapoiere sau dimpotrivă – palmieri, exotism şi aventură? Pe un continent unde majoritatea ţărilor sunt foste colonii engleze sau franceze, iar imaginile din ştiri ne prezintă copii subnutriţi şi permanente lovituri de stat, simpla călătorie în una din aceste ţări poate fi o aventură.



Iar BMW a ales un mod total deosebit de a ne face cunoştinţă cu noua generaţiei a lui X3. Ne-a invitat în Maroc, o ţară aflată în Nord-Vestul Africii, pentru a ne oferi posibilitatea să cunoaştem modelul într-unul din cele mai nuanţate peisaje ale globului pământesc.

E prima mea experienţă într-o ţară africană, şi, înainte de pornire am facut câteva scurte cercetări turistice despre ţara în care avem să merg. Informaţiile despre Maroc, destinate turiştilor, sunt de obicei însoţite de zeci de sfaturi de avertizare, care te fac imediat să realizezi că trebuie să abordezi destinaţia cu maximă dexteritate şi seriozitate, dacă vrei să revii în siguranţă acasă... Deşi aveam o rută complicată de zboruri aeriene, cu 3 avioane şi peste 14 ore ca durată totală, exista şi o bună doză de entuziasm şi poftă de aventură, asemeni senzaţiei simţite în copilărie în momentul când începea un nou episod din Indiana Jones...

Harta traseului pe care urma să-l parcurgem.


Maroc. Ţara contrastelor. De ce Maroc pentru BMW X3?

Trebuie să recunosc însă, că, dacă ar fi să facem o comparaţie între ţările continentului african, Maroc ar fi undeva în topul listei ca şi nivel de dezvoltare. Dar asta nu o scuteşte de la o mulţime de contraste pe care le poţi vedea.

În aproape toate oraşele şi orăşelele ceva mai importante, există aeroporturi, cândva considerându-se mai ieftin şi mai eficient să se construiască aeroporturi decât drumuri terestre. Totuşi, în partea de nord a ţării au apărut şi câteva autostrăzi, însă taxele plătite pentru parcurgerea acestora sunt exorbitante. Rabat, capitala oraşului, Casablanca şi Marrakech sunt oraşele în care civilizaţia s-a înfiltrat ceva mai bine, cu străzi care afişează centre comerciale moderne şi hotele cu un nivel mai înalt de deservire. Însă şi aceste oraşe sunt pline de străzi "obişuite", unde constaţi că sărăcia şi mizeria este la ea acasă.



Punctul nostru de destinaţie este Marrakech – un oraş situat la circa 250 km în interiorul continentului African pe linie de latitudine şi circa 200 km în interior pe linie longitudinală. Oraşul mai are însă o particularitate incitantă: este situat foarte aproape de deşertul Sahara! Iar aici întrebarea "de ce Maroc pentru BMW X3?" îşi are şi primul răspuns: pentru că avem de-a face cu un vehicul care se declară pregătit pentru teren dificil, iar Sahara este probabil cel mai potrivit peisaj pentru a-l pune la încercare...

A doua zi dimineaţa, urma să îmi aştept colegii din alte ţări, care continuau să ajungă în Marrakech. Noi însă, cei veniţi în seara anterioară, am avut timp să dăm o tură pe străzile oraşului, pentru a aprecia caracterul local.

Traficul în Marrakech este un haos. Străzile au cel mult un marcaj pe centru, care delimitează cele două sensuri de circulat. Însă marcaje pot fi găsite doar pe străzile mai noi şi mai late. În oraşul vechi, pe care marocanii îl numesc Menara, străzile sunt într-atât de înguste, încât abia permit circulaţia pe un singur sens. Iar aici se circulă după principiul "cine reuseşte primul". Peste tot însă sunt zeci şi sute de vehicule cu două roţi – de la biciclete la motociclete, iar unele din ele sunt adaptate pentru a putea transporta greutăţi, luând formă de ataş sau chiar benă. Acestea te înconjoară, mai ales atunci când încetineşti sau opreşti, şi trebuie să fii cu adevărat vigilent pentru a nu te lăsa implicat în accidente minore, dar care îţi pot lăsa urme urâte pe maşină.

Suntem întâmpinaţi în centrul oraşului de un ghid turistic local, foarte zâmbăreţ şi dornic de a ne arăta cele mai savuroase peisaje. Regula numărul 1 într-o ţară africană este însă atenţia maximă, lipsa de încredere pentru persoanele localnice, şi evitarea deciziilor pripite privind banii pe care s-ar putea sa îi cheltui. Suntem agăţaţi în doar câteva minute de localnici dornici de bani, care binevoiesc să pozeze în fotografiile noastre. Asta e, cei de aici văd în fiecare turist o sursă de bani şi nu vor ezita să încerce cu tot dinadinsul să te despartă de ei.



În câteva clipe ne pomenim în mijlocul unui târg plin de aglomeraţie şi mizerie. Ghidul nostru ce recomandă cu ardoare să gustăm din fructele exotice ale unui comerciant, iar acela, la rândul său, ne oferă mai multe fructe pentru degustare. Când un localnic îţi oferă ceva pe gratis, însă, trebuie să devii suspicios, pentru că populaţia de aici nu este tocmai una generoasă.... Ne mai ia câteva clipe să ne dăm seama de schema după care funcţionează vizitele turistice. Ghidul îşi are punctele sale "de interes", iar fiecare turist care cumpără ceva din unul din acele puncte înseamnă şi o sursă de venit personal pentru ghid...

Iar experienţa vizitării unor magazine de suveniruri este cu adevărat ilară, uneori. Văd un soi de platou, de care mă interesez de preţ. Mi se spune un preţ de vreo 250 Euro... Zâmbesc şi îi zic că e cam astronomic. Marocanul devine entuziasmat de procesul negocierii şi mă întreabă cât îi ofer. Zic "15 Euro". Eh, domnule, supărare mare, după care mi se oferă un preţ de 150 Euro. Zic nu, nu sunt interesat. Sunt întrebat cât ofer peste 100 Euro. Doar 15, îi zic. Negustorul îmi oferă un nou preţ – 80 Euro. Situaţia începe să devină cu adevărat hazlie şi se ajunge la un preţ de 50 Euro. Totuşi, deşi priveam acel obiect cu interes, îi zic un "nu" până la urmă. Negustorul nu-şi ascunde supărarea şi scoate tot soiul de sunete. Ieşim din acel magazin, nimeni dintre noi nu cumpără nimic. Ghidul are o faţă supărată, iar călătoria prin punctele de atracţie se transformă într-un soi de shopping forţat, într-o serie tot mai pertinentă de refuzuri din partea noastră. Ei bine, am mai avut parte de o rundă de negocieri cu un negustor, care a început de la un preţ de ... 400 Euro pentru un suvenir. I-am zis că pentru o astfel de sumă poţi să-ţi cumperi o maşină. Până la urmă am bătut palma pentru 22 Euro... E plin de situaţii hazlii Marocul...

În scurt timp dăm pe câteva străzi mai lăturalnice însă, iar aici sărăcia Africii se face simţită din plin. Întâlnim câţiva copii, şi întrezărim deschisă uşa casei lor, iar în interior se poate vedea o mizerie greu de descris. Te încearcă un sentiment de milă faţă de de acele vieţi condamnate fără voie la o viaţă marginală. Casele, în marea lor majoritate, nu au ferestre exterioare şi sunt extrem de urâte, or asta e un specific local care îi ajute să-şi mascheze eventuala bunăstare.

Ne săturasem să vizităm locuri de comerţ şi să le tot refuzăm propunerele ghidului şi negustorilor localnici de a cumpăra tot felul de obiecte. I-am sugerat ghidului o vizită la vreun monument, poate. "Monumentele sunt departe. Doar magazinele de aici putem să le vizităm". "Nu mai vrem magazine şi negustori îi zicem noi, nu mai planificăm să cumpărăm nimic.", îi zicem noi. "Nu, monumentele sunt departe, ori magazine, ori nimic."



Ne-am decis să alegem "nimic", or în cazul nostru asta a însemnat să luăm un taxi până la hotel. Taxiurile în Marrakech sunt extrem de exotice. Cele mai multe sunt Mercedes-uri, înca în caroserie W123, şi au stagiu de milioane de kilometri. În timp ce ne urcam într-un astfel de Mercedes, dintr-un altul au coborât 8 oameni... Trei în faţă (inclusiv şoferul) şi şase în spate... Mercedes-ul nostru a pornit. Uşile tremurau, centurile de siguranţă erau tăiate, panoul de bord era topit, temperatura uleiului arăta peste 130 grade (cred că era defect indicatorul), însă motorul lucra binişor...

În scurt timp primul nostru contact luase sfârşit, iar oamenii de la BMW ne-au făcut o primă cunoştinţă cu noua generatie BMW X3 şi cu traseul pe care aveam să-l parcugem o doua zi. Sahara? O doamne!

Cu un SUV compact în Sahara?

De cele mai multe ori, mai ales în ultimii ani, suntem tentaţi să catalogăm SUV-urile compacte drept maşini cu posibilităţi foarte limitate în offroad, în timp ce SUV-urile adevărate, construite pe cadru dur, beneficiază de aprecieri pozitive nostalgice din partea jurnaliştilor auto. Iar BMW încearcă astăzi un act plin de curaj, să ne ofere noua generaţie a SUV-ului său compact – BMW X3, pentru a parcurge un traseu extrem de dificil, care cuprinde şi o porţiune din sectorul vestic al deşertului Sahara.

Suntem gata să pornim în aventura africană.


Ştim cu toţii ce afirmă producătorii atunci când lansează un nou SUV, care e prevăzut în mare parte pentru asfalt. Că cei mai mulţi dintre clienţi nu vor ieşi aproape niciodată de pe asfalt. Că cei mai mulţi dintre posesori nu au nevoie de tracţiune integrală cu diferenţiale blocabile mecanic şi construcţii pe cadru dur. Că cei mai mulţi vor performanţe şi pe autostrăzi şi apreciază şi un consum redus.

Şi au dreptate. Iar marea provocare, ca şi producător, e să reuşeşti să aduci un vehicul care poate trece prin locuri extrem de dificile, chiar dacă o va face doar de câteva ori în viaţă, dar care oferă şi performanţă bună pe asfalt, care indică şi un consum eficient, care poate transporta o familie în confort la bord, le poate stoca bagajele cu bine, şi este şi manevrabil asemeni unui sedan.

Noul X3. Mai bun decât un model deja bun?

Noua generaţie lui BMW X3 aduce o listă impunătoare de tehnologii noi – şi aici nu vorbim de gadgeturi menite să facă viaţa la bord mai plină de artificii, ci de sisteme gândite să influenţeze în mod crucial compotamentul maşinii. Mai ales că noua generaţie a avut o sarcină extrem de grea: să fie mai bună decât un model deja extrem de bun, cum a fost precedentul X3.

Dacă e să vorbim de precedenta generaţie, BMW a vândut aproape 615,000 unităţi, iar cea mai importantă calitate a acesteia a fost fiabilitatea. X3 a fost an de an în rândul celor mai fiabile modele, proprietarii vizitând service-urile doar pentru deservirile programate. Design-ul acelui model a fost ceva mai controversat, insa, iar noua generaţie pare să aducă o rearmonizare a formelor.



Ei bine, design-ul este partea cea mai subiectivă din toate caracteristicile unei maşini, însă noi am zice că evoluţia formelor, pe care o aduce noua generaţie, este una corectă şi plăcută. BMW X3 a crescut considerabil în dimensiuni, fiind acum similar primei generaţii X5, şi a adoptat noile tendinţe de design ale mărcii bavareze: o parte frontală musculoasă, cu o capotă proeminentă (care la noul BMW X3 are tocmai şase linii de forţă), o linie laterală puternică, care porneşte de la aripile faţă şi continuă până spre spate şi o consolă centrală orientată spre şofer în interior. BMW X3 nu mai arată a un adolescent rebel, căruia nu-i pasă dacă îl adori sau îl displaci, ci îmbracă haine mult mai mature, şi înţelege că muzica clasică sună întotdeauna bine – or, în cazul unei maşini asta înseamnă că proporţiile corecte fac o maşină întotdeauna atractivă.

Pe langă nuanţe de aspect, cel mai mult impresionează partea tehnică a noii generaţii. BMW a regândit întreg şasiul maşinii, pentru a-l orienta mai mult spre confort, fără a-i tăia din agilitate. Cine a condus vechea generaţie a sesizat probabil rigiditatea un pic exagerată a suspensiei de acolo, însă noua generaţie X3 aduce confortul care lipsea până acum. X3 este şi primul model din segmentul său care vine echipat cu o transmisie automată în tocmai 8 rapoarte, care schimbă treptele impresionant de bine, şi contribuie esenţial la reducerea consumului de combustibil.

Pornim în expediţia africană

Dis-de-dimineaţă, primim cheile de la prima maşină cu care aveam să parcugem jumătate din traseu. Este un BMX X3, in versiune xDrive 35i, dotat cu un motor cu 6 cilindri în linie, cu injectie directă şi control variabil al deschiderii valvelor (Valvetronic). Vorbim despre un propulsor turboaspirat, care beneficiază de tehnologia TwinPower Turbo şi care poate livra până la 306 CP. Motorul oferă şi un cuplu generos, deosebit de important pentru traseul pe care urma să-l parcurgem: 400 Nm, disponibili între 1200 rpm şi 5000 rpm.



Pornim din Marrakech, la o oră matinală, când traficul este şi mai infernal decât de obicei. Totusi, în mai puţin de jumătate de oră ne reuşeşte să părăsim oraşul, şi să intrăm pe un drum extra-urban. Drumul e foarte îngust, de doar o singură bandă, deşi se circulă pe sens dublu. Aveam să ne convingem în scurt timp că astfel de drumuri sunt destul de răspândite în Maroc. În momentul în care vezi un vehicul în întâmpinare, eşti nevoit să abordezi acostamentul cu două dintre roţi, rulând pe pietriş sau pământ, clipe în care sesizezi plusul de stabilitate pe care ţi-l oferă tracţiunea integrală.

Traficul în Marrakech ia pe alocuri nuanţe absurde.


Deşi X3 este un model cu tracţiune integrală, BMW are o viziune proprie asupra performanţelor maşinilor pe care le produce, şi tracţiunea noului X3 este totuşi focusată mai mult spre puntea spate, oferind, în mod normal, o distribuţie a cuplului de 62% pentru axul spate şi doar 38% pentru cel din faţă. Asta îl face pe X3 deosebit de manevrabil în viraje, oferind un comportament mult mai apropiat de cel al unei maşini cu tracţiune pe spate, decât cel al unui 4x4. Totuşi, în momentele în care cel puţin una din roţi pierde aderenţă, sistemul xDrive îşi va schimba modul de operare în doar câteva miimi de secundă, recalculând distribuţia cuplului conform condiţiilor carosabilului, asigurând astfel aderenţa necesară. Şi mai impresionant este faptul că, atunci virajele sunt abordate cu o viteză sporită, maşina va aplica o forţă variabilă de frânare pentru roata spate din interiorul virajului, cu creşterea simultană a puterii motorului, efectuând astfel o virare extrem de precisă şi sportivă. Şi dacă mai luăm în calcul faptul că greutatea maşinii este distribuită în raport de 50:50 între axe, noul X3 aduce cam tot ce ţi-ai dori de la şasiul unei maşini.

Într-un anturaj exotic, pornim cel mai palpitan drive test, pe continentul African... Ne îndreptăm spre Sahara!


De ceva timp, producătorii au mai încetat să caute reţeta ideală pentru forţa de rezistenţă a unei suspensii. Întotdeauna vor exista două extreme, date de legile fizicii: "moale" înseamnă confortabil în călătorii şi la abordarea denivelarilor, dar insuficient de precis în viraje. "Dur" înseamnă sportiv şi manevrabil în viraje, însă lipsit de confort la drum lung. Compromisul de aur e undeva la mijloc, însă ce te faci în cazul în care nu-ţi mai doreşti un model mediocru, ci unul care să cuprindă ambele extreme, să poată fi şi confortabil, şi excelent de manevrabil în viraje. Intervenţia sistemelor electronice este răspunsul şi reacţiile adaptive al suspensiei, gestionate electronic, pot asigura un comportament excelent în viraje, unul la fel de excelent în offroad, şi un confort de minune în croazierele lungi.

Aici începe Sahara. Suntem alineaţi, ni se oferă un ultim set de instrucţii, şi suntem gata să pornim în deşert!


Şi BMW X3 a ales calea reglajului electronic al modului în care reacţionează suspensia. Doar că BMW a mers şi mai departe. Lângă manivela cutiei de viteze există butoanele prin care maşina poate fi cuplată în unul din cele trei moduri ale şasiului: Normal, Sport şi Sport . "Normal" este, evident, regimul în care Vă veţi simţi bine în călătorii lungi, în linie dreaptă, sau pe teren accidentat, unde absorbţia mai bună a denivelărilor este un lucru apreciabil. Sport vine atunci când vă doriţi un comportament mult mai dinamic al maşinii, iar odată cu presarea acestui buton, suspensia devine mai rigidă, reacţiile motorului la pedala de acceleraţiei devin mai rapizi, iar direcţia capătă o acuitate mult mai înaltă. "Sport ", însă, este un regim aplicabil doar pe circuite sau pe teren excelent, pentru că presupune şi o deconectare a sistemului de stabilizare a traiectoriei, astfel încât maşina permite derapajele controlate. Pe drumurile Africii, însă, nu-ţi doreşti derapaje laterale... Totusi, este interesant că sistemul iDrive al maşinii permite definirea aspectelor pe care le modifică schimbarea celor trei regimuri.

Sahara

În scurt timp, însă, asfaltul ia sfârşit şi în faţa noastră se deschide o întindere de teren pe care îl vezi cât ţine orizontul şi care e lipsit în totalitate de vegetaţie. E Sahara, cel mai mare deşert din lume, care străbate mai multe ţări africane, iar în cazul Marocului, acesta "muşcă" din partea de Sud a ţării.

Înainte de a porni cu adevărat în deşertul Sahara, primim un scurt instructaj de la organizatori.


Ne oprim pentru un scurt instructaj vizavi de modul de orientare. Maşinile pe care le conducem sunt dotate cu sisteme de navigare, însă acestea recunosc doar continentul european, în Africa fiind total "oarbe". Avem o hartă pe hârtie însă, exact ca în filmele de aventură. Ni se spune că pe traseu vom vedea pietre vopsite în alb şi albastru, care ne vor indica faptul că ne aflăm pe traseul corect, sau vopsite în roşu, care semnifică o abatere periculoasă de la traseu. "Dacă vedeţi o piatră roşie, imediat după ea se află, probabil, o prăpastie, o zonă periculoasă, orice – deci, dacă vedeţi o piatră roşie, deplasaţi-vă în direcţie inversă!" – ni se spune în scurtul instructaj.

Aveam să dăm şi peste pietrele descrise în instructaj...


Jos, terenul a acoperit de mult nisip, însă şi mai multe pietre. În această zonă a Saharei predomină terenul pietros, şi mai puţin dunele de nisip pe care am fi tentaţi să ni le imaginăm. Este însă exact terenul cel mai solicitant pentru suspensia unei maşini, şi suntem plăcut măguliţi de aceasta în cazul lui X3. Pietrele dese şi supărătoare sunt abordate cu bine, iar suspensia nu produce zgomote nedorite şi se dovedeşte a fi foarte capabilă să absoarbă energia denivelărilor.



Un lucru care te deranjează într-un astfel de mediu este sistemul Start/Stop al maşinii. Prevăzut să eficientizeze consumul de combustibil, acesta opreşte motorul în momentul în care presezi frâna şi ai reuşit să opreşti maşina. O face însă imediat ce automobilul opreşte, iar în cazul în care circuli pe offroad sau chiar si pe drumurile obişnuite din Maroc, motorul oprit şi pornit în permanenţă devine enervant, mai ales dacă ai situaţii în care aştepţi momentul potrivit să porneşti rapid. E bine însă că acesta poate fi deconectat, de la un buton situat în imediat apropiere a celui de pornire a motorului. Poate nu o fi foarte respectuos faţă de tendinţele ecologice actuale, însă de cele mai multe ori sunt împotriva sistemelor Start/Stop. Acestea pot fi utile doar în ambuteiajele interminabile din megapolisurile lumii, în restul situaţiilor rutiere sunt mai mult iritante decât eficiente. Aşa că şi în cazul lui X3 mă încumet să deconectez acest gadget eco, permiţând motorului să fie gata de reacţii neîntarziate.



Înaintăm tot mai mult în deşert, iar afară, în această perioadă a anului, temperatura atinge 26 grade Celsius. Avem ventilatorul sistemului de climatizare inclus, care ne livrează aerul exterior. Deoarece circulăm în caravană, însă, aerul de afară este plin de praf şi peste ceva timp praful se face simţit şi în interiorul maşinii. Aplicăm o soluţie care ne permite să nu aşteptăm ca filtrele să oprească tot nisipul: includem sistemul de aer condiţionat şi recircularea aerului, asigurându-ne că sistemul va opera doar cu aerul din interior, şi nu va fi nevoit să filtreze ca disperatul nisipul deşertului.



Reprizele scurte de accelerări puternice, ne dau şansa să punem la încercare sistemul de tracţiune integrală al maşinii. Deoarece sub roţi avem nisip şi pietriş, abordarea virajelor cu pedala la podea aruncă maşina în scurte derapaje, care sunt însă imediat controlate de tracţiunea integrală a maşinii. Cei 306 CP ai maşinii răbufnesc cu plăcere la orice apel al pedalei acceleraţiei, însă în regimul "Normal" există o mică ezitare în reacţie, asemeni turbolag-ului. În regim "Sport", însă, turbolag-ul este minimizat şi motorul răspunde cu mult mai mult apetit de performanţă.



Cât vezi în jur, doar pământ galben şi cer albastru. În acel moment, îţi aminteşti de lecţiile de geografie de la liceu şi îţi zici că Pământul are cu adevărat ce să-ţi arate dacă eşti dispus să-l descoperi. E şi mai fascinantă senzaţia să parcurgi Sahara la bordul unui SUV modern, pe care mulţi l-ar eticheta ca având capacităţi de offroad limitate. Veţi fi însă impresionaţi să aflaţi că noul X3 are o gardă la sold de 21 cm, iar partea inferioară a maşinii este "curată" de la un capăt la celălalt, oferindu-ţi garanţia că cei 21 cm sunt asiguraţi în orice punct inferior. Şi mai mult, noul BMW X3 poate rula în ape adânci de jumătate de metru!



Deocamdată însă, nu există nici urmă de apă prin regiunea în care circulăm. Prin aceste zone, plouă de doar câteva ori pe an. Şi când iţi aminteşti de pământurile negre, fertile ale Moldovei...



În scurt timp, în faţa noastră, la orizont, se văd munţi. Sunt munţii Atlas, denumire care îmi aminteşte din nou de lecţia de geografie. Deşi par aproape, până la poalele acestora mai sunt câteva zeci de kilometri însă. E un soi de iluzie optică...



Pământul pe care rulăm suferă o transformare de culoare. De la galben-roşietic, rulăm acum pe sol alb-argintiu, care este şi mult mai denivelat, iar noi circulăm cu viteză mult mai redusă acum. Ţi-ai fi imaginat că maşina potrivită într-o astfel de zonă geografică ar fi Land Rover Defender, sau Toyota Land Cruiser, şi cu fiecare kilometru pe care îl faci în deşert, devii fascinat de modul în care se poate descurca un Sport Activity Vehicle în Sahara! Şasiul echipat cu un număr enorm de sisteme electronice, concurează cu succes la performanţe cu şasiurile clasice, cu cadru dur, pe aici. Sunt şi eu adeptul maşinilor de teren "adevărate", însă la volanul lui X3 în Sahara ai impresia că militarea pentru cauza SUV-urior cu cadru dur e similară cu împotrivirea în faţa răspândirii tehnolgiei informaţionale în viaţa noastră. Avem dovada pe faţă că inteligenţa poate surclasa tradiţia încăpăţâtă, fiind capabilă să o detroneze la ea acasă în offroad. Şi unde mai pui că la bord avem materiale fine, un bord cu afişare format dintr-un dispay LCD de o formă complexă, un sistem iDrive care se poate conecta la Internet direct prin telefonul tau mobil şi îţi poate afişa pe monitor cam tot ce ai tu pe smartphone-ul tău – de la poze şi filmuleţe până la agenda de telefon... Iar în noul X3 şi pasagerii de pe bancheta din spate beneficiază de mai multă atenţie, aceasta sporind în comoditate şi oferind mai mult spaţiu pentru genunchi.



Abordăm denivelări tot mai pronunţate, şi garda la sol generoasă a lui X3 ne ajută să o facem în siguranţă, fără ca partea inferioară să atingă solul. Pantele abrupte ne permit să facem uz de forţa motorului şi, deşi avem un motor de 3.0 litri sub capotă, turboaspirat, iar noi circulăm în codiţii dificile de offroad în deşert, consumul mediu pe ziua de azi se situează la doar 11.8 litri/100 km.

Către amiază, ne apropiem de munţi şi observăm o înteţire a vegetaţiei. Observăm şi câţiva oameni fericiţi să trăiască în acest mediu ostil. Aveam să aflăm ceva mai târziu că în Maroc, în special în aceste regiuni, mai există încă oameni nomazi, care traiesc în triburi mici, într-o comuniune aproape inimaginabilă cu natura de acolo. Fără buletine de indentitate, fără şcoală pentru copiii lor, fără dorinţă de civilizaţie, şi totuşi atât de aproape de ea...



Peste ceva timp, intrăm intr-o localitate, situată în aceste regiuni îndepărtate. Întâlnim oameni pe măgari, copii care ne fac din mână cu entuziasm şi mulţi alţi oameni care... nu fac nimic. În aceste locuri, a nu face nimic este o ocupaţie des întâlnită. Fie că stau cocoţati pe pietre sau sprijină pereţii unei case, întâlneşti o mulţime de oameni care par să-şi trăiască veacul într-o inacţiune perpetuă.

Munţii Atlas

La amiază, ne despărţim de motorizarea pe benzină şi urcăm la bordul lui X3 xDrive 20d. Avem un motor diesel turboaspirat sub capota, de "doar" 2.0 litri, sub capota, dar care produce un cuplu aproape egal cu cel al benzinarului de 3.0 litri: 380 Nm faţă de 400 Nm, cât oferă propulsorul pe benzină. Motorul este echipat cu un turbocharger cu geometrie variabilă şi sistem de injecţie common rail, cu piezoinjectoare.



Traseul nostru ne duce tot mai aproape de munţi şi în scurt timp încep primele serpentine. Din nou, însă, drumul e prea îngust pentru a adăposti două maşini şi la fiecare maşină pe care o întalnim, suntem nevoiţi să trecem cu viteză minimă, cu două dintre roţi pe acostament. Situaţia este condimentată şi mai mult de faptul că dincolo de acostament e prăpastie – drumurile de aici neavând bariere sau măcar stâlpi care te-ar opri să derapezi în abisuri. Nu, aici eşti pe cont propriu, şi un viraj calculat greşit, te poate proiecta într-una din văile africane...



Includem regimul "Sport" şi maşina capătă un comportament mult mai precis în viraje. Rotirea volanului se transformă mult mai rapid în schimbări de traiectorie, iar acceleraţia abia aşteaptă să fie zădărâtă. Chiar dacă ne aflăm la bordul unui diesel, motorul se lasă uşor provocat în a oferi un feedback excelent pe aceste trasee montane. Cât priveşte direcţia, la noul X3 aceasta este asistată electric, şi funcţionează după principiul "on demand". Cu alte cuvinte, nu mai avem un sistem hidraulic, prin care fluidul este pompat în permanenţă de motor, ci un set de motoare electrice, care se activează atunci când volanul este intors într-o direcţie sau alta, iar în linie dreaptă, spre exemplu, forţa asistării este nulă, fapt care contribuie suplimentar la eficientizarea consumului.



Şi uite că avem în faţă un râu, pe care trebuie să-l parcurgem cu X3. Cum spuneam mai sus, datele oficiale spun că X3 poate merge în ape adânci de până la 50 cm, deci ar trebui să putem trece cu bine râul, mai ales că în această zonă acesta nu pare prea adânc. Prin apă se întrezăresc pietre rotunde, erodate de curenţii de ape şi presez cu încredere acceleraţia pentru a traversa râul. Dacă aveţi însă de trecut un râu, după ce aţi parcurs câţiva zeci de kilometri pe serpentine montane, ar fi bine să staţi câteva minute pe loc înainte de a intra în apă, pentru a permite discurilor de frână să se răcească, altfel le veţi produce un şoc termic şi s-ar putea sa le transformaţi în ovale cu timpul. Prima maşină nu a ţinut cont de acest aspect şi roţile din faţă au scos un abur iritat, asemeni unui fier încins stins în apă. Maşina nu a avut de suferit, însă în cazul în care aveţi de-a face cu propria maşină, ar fi bine să ţineţi cont de acest amănunt.





Mai departe, peisajele au căpătat un colorit atât de roşietic, şi abisal, încât aveai impresia că acestea fac parte cu adevărat din filmele lui Indiana Jones. Condusul prin aceste zone necesită multă atenţie, pentru că eşti întotdeauna la un pas de prăpastie. Cuplul mare al motorului diesel însă permite motorului să ruleze la rotaţii destul de moderate, într-un soi de relaxare în tracţiune. Cu zece ani în urmă, asemenea performanţe dintr-un motor diesel de 2.0 litri păreau absolut fantastice, iar astăzi acestea sunt cât se poate de reale.




Drumul ne-a dus către un platou, unde geografia devine magnifică. Am oprit de câteva ori pentru noi poze, pentru că aici caravana noastră s-a dispersat mult şi eram practic singuri la bord. De fiecare dată, dupa un minut de staţionare, apăreau ca din senin copii localnici, chiar dacă aveam impresia că ne aflăm departe de orice localitate, cerându-ne bani, şi apucându-se de sărutat şi pipăit maşina. Nu e o privelişte prea liniştitoare, şi de fiecare dată trebuia să mergem mai departe cât mai curând, pentru că oricum nu putem comunica în vreo limbă cu ei. Astfel de momente îţi trezesc milă, şi surprindere, însă sesizezi că în lumea mileniului trei mai există atâtea zone în care civilizaţia e ceva necunoscut...





X3. SUV "de asfalt" sau SUV adevărat?

Către seară, călătoria noastră lua sfârşit, cu o revenire în Marrakech din direcţia Sud-Estică. Către final, se impun câteva concluzii vizavi de modelul cu care tocmai am parcurs un traseu prin deşertul Sahara şi munţii Atlas.

Deşi publicul-ţintă al lui X3 e format din populaţie urbană, care îl vor pune foarte rar la încercare pe teren dificil, BMW a creat un nou model excepţional de bun. Într-atât de bun, încât pot cu greu să îi găsesc vreun cusur. Preţul ridicat - e o chestie subiectivă. Designul discutabil – e din nou o chestie subiectivă. Nouă ne plac formele noii generaţii şi considerăm design-ul un punct pozitiv. Nu-mi place funcţionarea sistemului Start/Stop, însă e din nou o chestie subiectivă. La capitolul „pozitiv" sunt însă atât de multe elemente, care nu lasă loc de interpretări, încât nu ai cum să nu vezi în noul X3 un model care a devenit într-adevăr mai bun decât „unul deja bun".



BMW a adus o evoluţie impresionantă a şasiului, acesta devenind într-atât de inteligent, încât face faţă cu brio în cele mai dificile condiţii de teren accidentat, dar reuşeşte şi să ofere performanţe excelente pe asflat. Motoarele pe care le găsim sub capotă sunt de nota zece, fie că e vorba de motorul diesel sau de cel pe benzină. În interior spaţiul a crescut considerabil, mai ales pentru pasagerii spate, consola centrală este orientată spre şofer, sporindu-ţi senzaţia de „driver’s car". Noul X3 este confortabil, dar şi extrem de plăcut în condus, implicându-te aventuros în situaţiile de carosabil.

BMW X3 este un model pregătit de offroad. Pragurile şi zonele aripilor au protecţie din plastic, care vă vor scuti de zgârâieturi atunci când rulaţi pe pietris. Barele de protecţie au şi ele părţi inferioare cu protecţie, deci, dacă ating eventual solul, nu rămân urmări. Garda la sol este deosebit de generoasă şi poate fi utilizată eficient, iar tracţiunea integrală inteligentă îl face capabil de lucruri îndrăzneţe. Sub haina cuminte a unui SUV compact, se ascunde un potenţial enorm, pe care îl poţi exploata în funcţie de curajul de care dispui. Noi am parcurs un traseu dificil în Africa cu el. Am fost în Sahara - cel mai mare deşert din lume cu el. Am fost şi în munţii Atlas şi dacă în Africa X3 se descurcă de minune, atunci se poate descurca oriunde!

Video!

Drive test BMW X3 în Africa: Maroc, partea vestică a deşertului Sahara...
GALERIE FOTO (89 IMAGINI)
COMENTARII (1)
audi_rs6
Chişinău
la 13 Martie 2012 - 17:12
bmw x3 the best!!!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!