Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW xDrive
26 MARTIE 2010
12,005
BMW xDrive
De Constantin Mihalachi
2
O zi plina de suspans este pe cale sa inceapa


M-am gandit foarte mult la cuvintele de inceput pentru materialul de astazi, insa numai la o singura fraza m-a dus gandul – am trait cea mai formidabila zi din viata mea!!! Dupa cum relatam zilele trecute, urma sa mergem in Elvetia pentru a ne intalni cu toate modelele BMW xDrive, sau cu alte cuvinte, cu toate modelele BMW cu tractiune integrala, exceptie facand doar BMW X5M si BMW X6M, cele pe care le-am cunoscut anterior in Austria. A lipsit si noul BMW Seria 5, model prezentat recent la Salonul Auto de la Geneva, dar care inca nu a beneficiat de o versiune cu tractiune integrala.
La momentul cand am scris acest articol ma aflam la doar cateva minute de la despartirea cu instructorii BMW si bavarezele cu tractiune integrala, si, chiar daca peste fereastra autobuzului aveam cele mai frumoase peisaje din lume, am decis sa scriu acest articol “la cald”, ca nu cumva sa uit vreun detaliu important.

Deci, dupa ce am ajuns in Davos, una dintre cele mai frumoase statiuni montane din Elvetia, si dupa ce ne-am incarcat bateriile o noapte in unul din cele mai frumoase hotele din localitate, a venit si momentul sa le intalnim pe cele care aveau sa ne ofere cele mai impresionante experiente traite vreodata – modelele BMW xDrive!

Am inceput cu un instructaj necesar.


Totusi, pe parcus, organizatorii au efectuat cateva schimbari in gama modelelor ce ne vor fi puse la dispozitie, astfel la cele pe care le-am enumerat in materialul anterior, au mai fost adaugate doua exemplare ce nu puteau lipsi din flota de modele puse la dispozitia noastra – BMW 750i xDrive, renumita limuzina bavareza de lux, acum echipata pentru prima data cu tractiune integrala.

La scurt timp dupa ce am fost transportati de la hotel in regiunea montana Fluelapass, am avut ocazia sa vedem pentru prima oara bijuteriile bavareze. Insa pana a trece nemijlocit la treaba, am avut onoarea sa facem cunostinta cu instructorii nostri, cei care ne-au explicat mai intai semnificatia si modul in care lucreaza anumite sisteme, semn ca mai tarziu urma sa le testam eficienta in practica.

Locurile sunt perfecte pentru un astfel de test.


Era vorba de DSC (Dynamic Stability Control), xDrive (sistemul de tractiune integrala) si HDC (Hill Descend Control). La randul meu, le voi dezvalui si eu semnificatia si modul in care opereaza, pentru ca sa fie cat mai pe intelesul Dvs. care a fost scopul exercitiilor efectuate mai tarziu.

DSC - Dynamic Stability Control, este sistemul care ne este cunoscut de la alti producatori ca ESP, sau Electronic Stability Program. Insa diferenta intre cele doua este ca DSC ofera ceva mai multe posibilitati. Daca la ESP avem doua pozitii, fie sistemul este inclus, fie este in pozitia "ESP off", iata ca la BMW este si o a treia varianta, una de mijloc – DTC, sau Dynamic Traction Control. Acesta are grija sa asiste conducatorul pe suprafete periculoase, ca in acelasi timp sa nu il limiteze la fel ca in cazul lui DSC, iar astfel sa-i ofere un stil mai dinamic de condus.

Virajele stransa si evitarile neasteptate de obstacole nu sunt o problema cu DSC inclus.


Cea mai interesanta pentru noi a fost totusi pozitia “DSC off”, cea care iti permite sa ramai unul la unul cu masina pe care o conduci si care iti ofera sansa de a explora pana la limita abilitatile proprii de a conduce un automobil cu tractiune integrala avansata, ca xDrive.

xDrive. Inainte de debutul acestui sistem pe BMW X3 in anul 2003, bavarezii ofereau inca din anii ’80 un sistem de tractiune integrala 4x4, pe atunci disponibil pe modelele Seria 3 si 5, urmand ca in anul 1999 sa fie oferit si pe X5. Iata ca xDrive in forma actuala este cel mai performant dintre toate, tehnologiile pe care le aduce oferind posibilitati mari celui de la volan, chiar daca suprafata de drum este plina de noroi, zapada sau gheata.

Sistemul xDrive este conectat la ABS si DSC, iar in cazul in care este sesizata o deviere nedorita de la directia dorita, sau in cazul in care una din roti pierde aderenta, xDrive manevreaza cu cuplul motorului oferit pentru fiecare roata in parte, in timp ce DSC va aplica frana la una din rotile ce intampina probleme pentru a readuce aderenta si de a readuce automobilul la cursul dorit fara interventia conducatorului.

Cine a spus ca zapada mare poate fi o problema pentru X5 sau X6? Cu roti potrivite si setarile corecte, se pot face minuni!


Hill Descend Control (HDC), este sistemul de asistare a conducatorului la coborarea pe o panta abrupta. Acest sistem a fost disponibil pentru prima data pe Land Rover Freelander, model elaborat in parteneriat in anii ’90 de Land Rover si BMW, constructorul britanic facand pe atunci parte din grupul BMW.

Eficienta acestuia este demonstrata dupa cum spuneam pe pantele abrupte, soferul fiind nevoit sa apese doar butonul HDC, pentru ca sistemul ca conlucreze extraordinar cu sistemul de tractiune integrala si cu sistemul de evitare a blocarii rotilor ABS, ca in rezultat sa nu permita automobilului sa devieze de la directia dorita, sau sa nu blocheze toate rotile. HDC activeaza la viteze de pana la 35 km/h, iar din moment ce este solicitat, reduce viteza automobilului pana la 8-9 km/h, astfel conducatorul are un control deplin asupra directiei, lucru extrem de important pe o panta alunecoasa acoperita cu zapada sau gheata. Sistemul se deconecteaza automat la viteza de peste 60 km/h.

Instructajul continua, iar testele prind viteza si spectacol.


Acum sa trecem la treaba! Cu aceste cuvinte am fost invitati sa urcam in automobile, nu inainte ca sa fim impartiti in doua grupuri. Primul avea sa urce in modelele BMW X5 si BMM X6, sub comanda lui Thomas, in timp ce cel de-al doilea grup urma sa plece la bordul modelelor BMW Seria 3 xDrive, BMW Seria 7 xDrive si BMW X1 xDrive sub comanda lui Sven. Thomas si Sven sunt instructorii BMW care au avut grija de noi pe tot parcursul zilei, si care ne-au oferit un numar enorm de sfaturi pentru a controla cat mai bine modelele BMW pe suprafete dificile.

Dincolo de parbriz e lumea magica a Alpilor elvetieni.


Directia in care urmau sa mearga cele doua grupuri avea sa fie diferita, astfel, din moment ce am fost repartizat intr-un BMW X5 xDrive 48i, versiunea de top al SAV-ului, urma sa ne deplasam pe un poligon inchis, spre care instructorul nostru Thomas ne-a condus cu mare grija, mai ales ca rulam pe masini a caror putere era cuprinsa intre 235 si 355 cai-putere, iar tentatia de a le dezlantui toata forta era tot mai mare.

Construite pe aceeasi platforma tehnica, X5 si X6 au si un potential similar de tractiune. Diferenta este data de design si silueta.


Poligon.

Caracterizat de un teren accidentat, care, pe langa asta, era acoperit din plin cu zapada si gheata, poligonul urma sa ne dezvaluie care sunt posibilitatile adevarate ale sistemului xDrive si a celui de asistenta DSC, a carui pozitie urma sa o schimbam pe parcurs intre DSC, DTC si DSC off.

Din momentul in care era schimbata pozitia acestuia, imediat urmaream si o schimbare de comportament pentru automobilele conduse de noi. Daca DSC iti ofera foarte multa incredere pentru a te aventura prin mormane mari de zapada, dar si pe gheata curata, in ambele cazuri sistemul facandu-si treaba excelent, iata ca in cazul cand optezi pentru pozitia DTC, intervine si distractia in momentul in care te afli la volan.

BMW X5. Ocolirea obstacolelor pe poligon.


Sistemul iti ofera acum posibilitatea sa rulezi si mai dinamic, permitand chiar usoare derapari controlate, care niciodata nu se vor transforma in periculoase pentru pasageri sau pentru automobilul in care se afla acestia.

Cel mai mult mi-a placut acest sistem pe BMW X6 - suspensia ceva mai sport, de care dispune noul Sport Activity Coupe din gama BMW X, iti ofera sansa sa mergi pana la limite, fara insa a le depasi prea mult. Senzatiile incredibile rezulta din faptul ca acesta ofera posibilitatea rotilor spate sa derapeze usor atunci cand soferul accelereaza in curbe, insa toate aceste lucruri sunt supravegheate indeaproape de Dynamic Stability Control, cel care intervine imediat in situatiile critice pentru a salva situatia.

Insa adevarata distractie urmeaza atunci cand decuplezi sistemul DSC, moment in care ramai doar tu si automobilul, gata sa se subordoneze direct comenzilor tale. Atat BMW X5 si BMW X6 se dezlantuie imediat din momentul in care accelereaza, automobilul are acum un comportament natural, insa destul de imprevizibil din cauza ghetii, sau a zapezii ce modifica directia de mers. Este o experienta foarte placuta, ai sub controlul mainilor un adevarat BMW, iar la comanda piciorului drept sutele de cai-putere isi fac imediat prezenta. Totusi, Thomas avea grija ca nu cumva sa intervina o situatie neplacuta, avertizandu-ne periodic sa nu depasim limitele rationale.

Drift-ul controlat pe zapada, la volanul unui BMW, este o placere. Am simtit-o pe propria piele...


Iata ca venise si momentul sa testam sistemul Hill Descend Control. Thomas ne astepta in varful unei pante foarte abrubte, acolo unde verifica ca fiecare din echipaje sa conecteze sistemul HDC. Dupa aceasta, nu trebuia decat sa faci un lucru foarte simplu, sa nu atingi cu picioarele pedalele pentru ca automobilul facea totul pentru tine, tu urmand doar sa manevrezi in directia dorita. Uimirea avea sa vina atunci cand Thomas ne-a chemat iarasi in varful pantei, pentru ca fiecare din noi sa vada eficienta sistemului Hill Descend Control in timp ce cutia de viteze se afla in pozitia neutra N!

Tin sa mentionez ca feeling-ul este foarte neobisnuit cand te lasi in voia sistemelor electronice pe astfel de pante abrupte, iar atunci cand inca te afli in pozitia N, aceste sentimente cresc pana la cote maxime. Insa totul avea sa se termine cu bine, doarece HDC si-a facut treaba extraordinar, atat in pozitia D, dar in special in cea N. Respect pentru inginerii BMW!

De la conditii lejere la dificile, X6 face fata.


Lacul Inghetat.

Iata ca dupa ce aveam sa testam pe teren accidentat modelele X5 si X6, a venit si momentul sa ne schimbam grupurile. Ceea ce insemna ca noi, cei care am chinuit SAV-urile, aveam sa trecem pe limuzinele Seria 3, Seria 7 si X1 xDrive.

Locul unde avea sa se desfasoare actiunea, reprezenta un lac inghetat din mijlocul Alpilor, acolo unde, noul nostru instructor Sven avea sa ne ceara sa efectuam o serie de manevre complicate pe gheata curata.

Ideea era de a simti, in mod similar, comportamentul automobilului in aceleasi trei moduri - DSC, DTC si DSC off, precum si avantajele date de tabloul integru al sistemului de tractiune integrala xDrive.

BMW X1. Dedesubt avem un lac inghetat!


In prima eatpa am fost rugati cu totii sa facem o tura de “recunoastere”, in cadrul careia Sven ne comunica prin intermediul ratiilor ce urma sa efectuam. Mai exact, ni s-a cerut sa acceleram pana la o viteza destul de impunatoare, ca mai apoi sa franam din plin in moment ce treceam de un punct prestabilit, ca in momentul imediat urmator sa evitam, inca avand frana aplicata la maxim, un obstacol. Momentul la care ni s-a tras atentia era atentia si usurinta cu care automobilele ocoleau obstacolul, chiar daca frana continua sa fie apasata la maxim si chiar daca ne aflam pe gheata curata. Diferenta de comportament era data de pozitia in care era setat sistemul DSC.

Reactia automobileor, chiar daca fiecare din ele avea in dotare sistemul sus mentionat, era totusi diferita. Seria 3, prezenta in versiunile 320d xDrive, 330d xDrive si 330i xDrive datorita dimensiunilor compacte si reactiei promte trecea cu multa incredere aceste obstacole.

In joc intra si BMW Seria 3, cu un comportament mult mai sport.


In cazul Seriei 7, situatia era putin mai diferita, dar si mai interesanta - din cauza greutatii Comportamentul era unul total diferit, predispus din start la derapaje agresive, insa datorita manevrabilitatii bune, BMW 750i s-a descurcat foarte bine atat timp cat nu s-au cerut prea multe de la el… Insa, despre asta, putin mai tarziu.

BMW X1, era din start favoritul tuturor, dimensiunile compacte, cu garda la sol mai joasa ca la fratii mai mari X5 si X6, avea sa-si faca efectul. Crossover-ul a facut fata cu brio acestui test soliciatant si la viteze de peste 100 km/h, ca mai apoi sa fie si mai spectaculos in trecerea “serpentinelor” improvizate de Sven. DTC-ul in cazul lui X1 permitea mai multe manevre distractive, iar manevrabilitatea precisa facea ca trecerea acestora sa fie cat mai rapida.

BMW Seria 7 ofera ceva mai mult spectacol in derapaje.


Sunt spion in pauza de masa…

Iata ca a venit momentul cand a trebuit sa luam o pauza. Condusi in fata de Sven, in scurt timp am ajuns la unul dintre cele mai recunoscute restaurante din zona – Fluela Hospiz, acolo unde am fost intampinati foarte cald de personal.

Ne indreptam cu totii spre Fluela Hospiz.


Cat timp majoritatea participantilor savurau mancarea, eu am iesit sa "inspectez" mai indeaproape masinile noastre, in special modelele BMW X5 si X6. Trainingul BMW Winter Driving a inceput aici inca din Februarie, iar astfel nu putea sa nu influenteze asupra exteriorului acestora, deoarece alti participanti nu au fost la fel de atenti in cadrul sesiunilor anterioare, si au reusit sa deformeze efectiv bumperele fata/spate, iar unii din ei au reusit chiar sa se si tamponeze, fapt demonstrat si de spatele unuia din exemplarele BMW X5. Mi-a parut foarte rau, insa asta e, uneori tentatia este mult prea mare, sentiment simtit pe propria persoana putin mai tarziu. Puteti vedea cateva din aceste ispravi in imagini.

Aceste masini au cunoscut nametii Alpilor din mare viteza...


La scurt timp dupa ce am luat masa, ne-am intors iarasi sub comanda lui Thomas, cel care de aceasta data ne-a condus pe un traseu montan inchis pentru alte automobile.

Dupa ospat urmeaza o noua runda de suspans culminant...


Traseul montan.

De aceasta data, dupa ce am urcat mult pe un traseu plin de serpentine periculoase, Thomas a dorit sa ne demonstreze eficienta franei de mana, lucru putin neobisnuit, deoarece in locul franei de mana clasice, noile modele BMW dispun de un buton pozitionat pe consola centrala care aplica frana de mana.

Exercitiul presupunea urmatoarele, trebuia sa coboram pe traseul montan, obligatoriu cu sistemul DSC conectat, deoarece dupa parapante se deschideau prapastii extrem de periculoase, pentru ca in anumite locuri sa acceleram pana la 50 km/h si sa aplicam frana de mana.

Ceea ce trebuia sa observam aici, este faptul ca odata aplicata frana de mana, era aplicat si sistemul ABS, astfel, in cazuri exceptionale, cum ar fi, de exemplu, cazul soferului ce sufera un atac de cord, in timp ce conduce, pasagerul de alaturi poate stop automobilul cu ajutorul franei de mana. In asa mod, datorita sistemului ABS, masina isi mentine directia, moment destul de important in special daca cel de la volan nu este in stare sa opreasca automobilul.

Traseele montane sunt cu adevarat captivante.


Eficienta cu care frana de parcare oprea automobilul a placut tuturor participantilor, luand in consideratie ca zapada si gheata nu au disparut din “peisaj”, iar, indiferent ca ne aflam la bordul unui X5 sau X6, comportamentul automobilelor era similar, caracterizat de multa precizie si promtitudine.

La momentul cand urma sa urcam inapoi pe traseul montan, Thomas stia foarte bine ca multi din noi isi doreau sa abordeze serpantinile cu mai multa viteza, si ne-a permis sa rulam pe un segment de drum cu sistemul DTC conectat, astfel reuseam sa intram in derapaje usoare, ca pe o alta portiune sa decuplam sistemul DSC, ca sa atingem cote maxime de adrenalina, mai ales daca sofezi un X5 xDrive48i sau un X6 xDrive50i.

La urmatoarea coborare, am avut ocazia sa observam si manevrabilitatea automobilelor in timp ce era aplicata frana de mana. Dupa ce accelerasem pana la 50 km/h, trebuia sa aplicam frana si sa manevram printre obtsacolele special amenajate, ca astfel sa observam ca automobilele pot fi usor controlate si in aceasta situatie.

Iata ca dupa ce am efectuat seria exercitiilor pe traseul montan, ne-am indreptat spre lacul inghetat, pentru a ne schimba bolizii.

La bordul oricarui xDrive, poti cuceri piscurile Alpilor cu aventura.


Lacul inghetat faza zilei.

Sven ne astepta in continuare cu multa dispozitie pe centrul lacului inghetat. De aceasta data, exercitiile urmau sa devina si mai dinamice spunea Sven, iar multi dintre noi nu au putut sa nu exclameze "O DA"!

Si mai dinamice, ziceti? Perfect!


Acum, in loc sa aplicam franele pentru a evita un obstacol, trebuia sa acceleram si sa trecem fie pe dreapta, sau pe stanga de un obstacol pozitionat pe centrul directiei, sugerate de Sven. Am ales la inceput versiunea BMW 330i, aceasta imi era foarte interesanta din acest punct de vedere, si, dupa ce am accelerat pana la 80-90 km/h, am reusit sa evit obstacolul cu multa usurinta. Sa nu uitam, rulam pe gheata curata!

Dinamism in stil BMW xDrive.


Totusi Sven mi-a spus ca s-ar putea trece si mai dinamic, iar aceasta insemna pentru mine doar un singur lucru - sa trec la volanul limuzinei BMW 750i xDrive, cea care ascundea sub capota un V8 furios, ce produce 407 cai-putere si un cuplu impunator de 600 Nm. Cum limuzina atinge prima suta in 5.1 secunde, a durat foarte putin pana am atins o viteza impunatoare, insa chiar si asa am reusit sa evit foarte lejer obstacolele datorita sistemului DSC care si-a demonstrat inca o data eficienta.

Seria 3 vs Seria 7. Comportamente distincte, aceeasi savoare in condus.


Imi era foarte interesant comportamentul limuzinei cu sistemul DSC oprit. Astfel, dupa ce am tinut apasat timp de 3 secunde butonul DSC, computerul de bord mi-a aratat ca acum nu mai sunt ajutat de sistemele de asistenta, si, cum V8-ul de sub capota si gheata pe care rulam, faceau parte in continuare din asamblu, lucrurile deveneau din ce in ce mai interesante.

Cu un motor atat de puternic, Seria 7 nu poate sa nu trezeasca tentatii de viteza


In prima tura am accelerat destul de impunator, obstacolele au fost trecute fara mari probleme, semn ca se putea si mai mult.

Un bolid de peste 5 metri incearca sa sfideze legile fizicii...


Insa de aceasta data a fost prea mult! Dupa ce am accelerat foarte agresiv, am reusit sa ating o viteza nebuna de 140 km/h. Am inceput sa evit obstacolele si imediat am simti o usoara derapare, urmand ca la iesire din curba de evitare aceasta sa devina si mai simtitoare. Incercarile mele de a aduce automobilul pe o directie sigura s-au terminat cu esec, iar limuzina m-a pedepsit pentru modul in care m-am purtat cu ea. M-am indreptat inert si increzut, cu partea laterala, in afara lacului, acolo unde eram asteptat de un strat gros de zapada, de peste un metru.

Imediat dupa oprire, a pornit automat sistemul de semnalizare in caz de avarie, usile au fost descuiate si ele in mod automat, iar propulsorul a fost oprit, semn ca calculatorul de bord a interpretat aceasta iesire in decor drept un adevarat accident rutier.

...insa legile fizicii actioneaza tocmai cand iti pare ca au uitat de tine...


In cateva clipe au sosit si ceilalti participanti, cei care nu stiau cum sa fotografieze mai rapid limuzina in aceasta ipostaza. Dupa ce am fost tractat cu multa forta de Sven, care se afla la bordul unui X5, am reusit totusi sa scoatem masina din nameti, rasufland usurati cand am vazut ca totul este in ordine. Exteriorul nu a avut de suferit!

Uite ca aici sunt tractat de un X5, condus de Sven.


Dupa o conversatie cu Sven, am ajuns la concluzia ca am cerut prea multe de la Seria 7 - viteza mare si decuplarea sistemului de asistare si-au spus cuvantul. Masina nu a fost de vina cu absolut nimic, cele intamplate au avand loc in urma unei greseli umane. Astfel, trebuie sa atrag atentia ca nu putem cere lucruri imposibile de la masinile noastre, nici macar de la modelele BMW, recunoscute pentru dinamicitatea si izbutinta de a face fata situatiilor complicate.

In scurt timp, am continuat exercitiile, insa, cum deja se facea seara si soarele se ascundea dupa varfurile muntilor Alpi, am fost nevoiti sa plecam spre locul de unde ne-am luat ramas bun de la exemplarele BMW, cele care impreuna cu instructorii ne-au oferit o zi formidabila, si o experienta de neuitat.

Momente formidabile...


In decursul acestei zile am trait momente formidabile, in unul din cele mai frumoase locuri din Europa. Insa si mai formidabile au fost modelele BMW, indiferent ca era Seria 3, Seria 7, X1, X5 sau X6 - toate ne-au demonstrat ca se pot descurca de minune in situatii grele, aici spunandu-si cuvantul ingeniozitatea inginerilor bavarezi, care au conceput cu mare iscusinta adevarate bijuterii pe patru roti.

Nu pot sa nu multumesc instructorilor Thomas si Sven, cei care au avut mare rabdare cu noi si care ne-au explicat cu lux de amanunte orice moment. Caldura cu care acestia vorbeau despre producatorul din Munchen, ne-a lasat ferm convinsi ca BMW este dragostea vietii lor. Si se pare ca si in memoria noastra intensitatea acestei zilei va ramane mult timp vie...

Nu puteam sa nu facem si o poza de grup!




Importator Oficial BMW Group in Republica Moldova:
"AUTO SPACE" SRL
Showroom BMW: str. Bucuriei, 18a, Chisinau
Telefon: ( 373 22) 22-33-99
GALERIE FOTO (73 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!