Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW Z4
6 IUNIE 2010
8,290
BMW Z4
De Valeriu Bahnaru
2


Cand vine vorba de roadstere, imi apare in fata urmatoarea imagine: coasta de azur, o decapotabila sportiva cu doua locuri, eu - la volan, iar alaturi - insotitoarea mea, ale carei plete se desfasoara in vant, in timp ce ne indreptam negrabiti spre un apus fermecator…

Probabil, o fi si altii cu asemenea vise, in care sa ti-l inchipui ca si protagonist pe unul dintre roadsterele marcii BMW, intrucat anume acestea, intr-un mod cu totul inedit, se potrivesc cu imaginea din vis. Un roadster nu este un simplu mijloc de transport. A-l privi ca atare ar fi un mare pacat. El este un energizant, care ofera o doza inegalabila de vigoare si o placere incomparabila de condus, odata ce rotesti cheia sau, mai nou, apesi butonului Start Engine.

Ceea ce tine de destinatia unui astfel de automobil a fost lamurit. Insa cum trebuie sa arate un roadster adevarat? Cu siguranta, astfel incat sa fiarba sangele din tine inca de la prima vedere! Rolul principal il joaca proportiile: caroseria joasa, de forma aerodinamica, capota lunga, cockpit-ul cu doua locuri apropiate cat mai mult de puntea spate, spre care se si transmite intreaga putere de la propulsorul situat in fata si, desigur, acoperisul retractabil.

Anume asa este noul BMW Z4 Roadster. Debutand in ianuarie 2009 la Salonul Auto de la Detroit, noul roadster bavarez a demonstrat intregii lumi ca traditiile BMW vor fi respectate si pe viitor, fiindca anume primul roadster celebru de la BMW – BMW 315/1 – a adus renume marcii din Munchen, perpetuand motorul cu 6 cilindri in linie pana la generatia actuala a lui Z4.

E inceput de vara si e pacat sa nu testam cateva decapotabile. Recent, in unul din testele noastre a participat BMW Seria 3 Convertible, care, per total, a lasat o impresie buna. Noi, insa, am dorit sa mergem mai departe si sa simtim adevarata placere la bordul unui automobil, care de la bun inceput a fost gandit ca o decapotabila – BMW Z4. Desi ne-am ales cu motorizarea de baza – Z4 sDrive23i – dotata cu un propulsor de 2,5 litri, cu 6 cilidri in linie, am ramas cu niste impresii incitante.



Un rechin rapitor?

Sa-i pricepi frumusetea acestei masini din fotografii e imposibil. Trebuie sa stai alaturi de ea, sa o privesti din mai multe unghiuri, fiindca modificarea unghiului de privire cu un singur grad duce la descoperirea a ceva nou, necaptabil intr-o fotografie. De ce “pe ea” si nu “pe el”? Pentru ca, in comparatie cu predecesorul sau brutal, noul, si mult mai rafinatul, Z4 a fost proiectat de 2… femei! Da, da, de 2 femei! Juliane Blasi s-a ocupat de exteriorul, iar Nadya Arnaut a avut grija de interiorul noului BMW Z4.

Probabil, anume din aceasta cauza noul roadster este privit mai mult ca un automobil feminin. Insa privind-ul, abia de-ti permiti sa-l numesti ca atare. Mai potrivit ar fi sa spunem ca detine acea nota de sexualitate feminina, care ne atrage pe noi, barbatii, prin formele sale sinuoase. Spre desfatarea noastra vizuala, pe noul Z4 se observa multe linii preluate de pe conceptul revolutionar BMW Gina, care are panourile exterioare realizate dintr-un material textil special, permitand modificarea formei caroseriei.

Desi acum aspectul exterior de rapitor i-a fost putin “domesticit”, noul Z4 arata mai matur si mai impunator decat predecesorul sau. Intr-adevar, lungimea a crescut cu 148 mm, lasand ampatamentul neschimbat, iar latimea cu 9 mm. S-a recurs la aceste masuri pentru a imbunatati confortul si a mari spatiul din interior. In ciuda compactitatii modelului, interiorul mi s-a parut destul de incapator, la cei 192 cm ai mei. Insa, asezandu-ma la volanul lui Z4, primul lucru observat n-a fost pozitia joasa, ci capota musculoasa care-si demonstreaza relieful prin parbriz.



Jos "palaria"

In afara de dimensiunile marite, noul Z4 se deosebeste de predecesori inca printr-un detaliu, nu mai putin important, ce tine de acoperis. Da, acoperisul textil a oferit locul acoperisului rigid. S-ar parea ca o astfel de solutie a fost adoptata din motive de marketing, fiindca Mercedes-Benz SLK, care, de altfel, are acoperis rigid, a “furat” o buna parte din clientela precedentului Z4. Insa, odata cu obtinerea unui acoperis metalic, noul Z4 a devenit nu doar mai confortabil, dar si mai practic si, ce e mai important, a obtinut statutul de roadster pentru toate anotimpurile! Acum viitorul lui SLK nu mai pare la fel de senin!

Un lucru care m-a uimit la noul Z4 este ca acoperisul format din 2 sectiuni de aluminiu se retracteaza in mai putin de 20 de secunde, dar care ocupa cca 130 litri din volumul portbagajului atunci cand este inchis. Insa cat de mare este entuziasmul cand acesta lasa cerul deschis deasupra capului! Din pacate, in ziua testului timpul n-a fost favorabil unor astfel de experiente, lipsindu-ne de placerea de a simti din plin placerea rularii cu acoperisul dat jos. Dar, dat fiind faptul ca nici insotitoarea mea nu-mi era alaturi, si nici calatoria nu era una de pe coasta de azur, nu m-am indispus prea mult, intrucat si cu acoperisul ridicat, in asa-zisul “coupe” ma simteam bine, chiar, luand in consideratie conditiile de afara, cu mult mai bine.

Apropo de coupe. Tinem sa va aducem la cunostinta ca noul Z4 nu va mai avea o versiune Coupe propriu-zisa, precum au avut Z3 si Z4 de generatie precedenta. Acum Z4 este un roadster pur sange, fara compromisuri. Cu acoperisul ridicat, in interior nu mai patrund zgomote din afara, astfel incat te simti ca intr-un coupe adevarat, in confort si siguranta. Insa, in aceste conditii, din cauza arcurilor de siguranta masive din spatele scaunelor, are mult de suferit vizibilitatea.Totusi, vizibilitatea e mult mai buna decat atunci cand privesti din “buncarul” generatiei precedente, intrucat suprafata vitrata a crescut substantial.



6 in linie

Daca in aspect pare ceva mai domesticit, la performante Z4 a ramas la fel. Pozitia joasa, apropiata la maxim de sol, rotile iesite in afara, volanul sport si murmurul catifelat al celebrilor 6 cilindri in linie – toate acestea te predispun la o maniera sportiva de condus.

Sub capota modelului testat de noi se afla propulsorul cu 6 cilindri in linie si 2,5 litri capacitate cilindrica. Puterea maxima constituie 204 CP, disponibili la 6 400 rpm iar cuplul maxim este de 250 Nm, atinsi la 2 750 rpm. “Herghelia de cai” este transmisa spre puntea din spate pin intermediul unei cutii automate in 6 trepte, cu posibilitatea schimbarii treptelor in regim manual.

Daca se ruleaza la viteze scazute, transmisia automata pare mult prea lenesa, avand in vedere apartenenta automobilului la clasa roadsterelor. Schimbul trepetelor are loc cu anumite ezitari, chiar si in regim manual, cand tragi de padelele din spatele volanului. Intuiesc o oarecare oportunitate in cazul traficului incarcat, insa pe un traseu extraurban intarzierea este inacceptabila. Slava inginerilor de la BMW pentru butonul magic “Sport”, insa, situat pe tunelul central. Odata apasat, roadsterul se trezeste din hibernare! O simti cu tot corpul!

Directia, si asa destul de ascutita si precisa, devine si mai ascutita, motorul scapa un zgomot mai agresiv, iar pedala acceleratorului devine mai receptiva, in timp ce transmisia automata se face mai iute. Odata cu predispozitia Sport a automobilui, pare ca acest buton actioneaza si auspra mea. M-am trezit si eu din hibernare si incep sa accelerez rapid sub acompanierea celor 6 cilindri in linie.



Desertul

Pe sosea Z4 merge ca si lipit, desenand traiectorii ideale in curbe, fara nici cea mai mica senzatie de abatere de la directia corecta, oferind o placere de nedescris. Unicul repros se refera la suspensie, care balanseaza in lateral pe carosabilul denivelat. Insa aceasta e mai mult o trasatura a pozitiei pasagerilor, decat a suspensiei, intrucat soferul si pasagerul stau foarte aproape de puntea spate, si nu central, ca intr-un automobil obisnuit. Din aceasta cauza avem un atare efect.



Dupa o serie de accelerari pe drum drept si viraje in panta, am iesit de pe sosea pe un poligon de dimensiuni mici, unde exista posibilitatea de a testa comportamentul roadster-ului. La accelerari intense capota se ridica mult iar roadster-ul inainteaza vertiginos. Peste cateva secunde urmeaza o franare brusca si un viraj la 180 de grade. Sistemul de stabilizare DSC se opune deraparii puntii spate, permitand o derapare usoara a puntii fata si o usoara subvirare, inlocuita apoi cu un comportament neutru la iesirea din viraj.

La accelerari intense capota se ridica mult iar roadsterul inainteaza vertiginos.


Z4 accelereaza rapid, si este gata sa atace in viteza urmatorul viraj.


Sistemul de stabilizare DSC se opune deraparii puntii spate, permitand o derapare usoara a puntii fata si o usoara subvirare...


...inlocuita apoi cu un comportament neutru la iesirea din viraj.


Un astfel de comportament este considerat cel mai adecvat in viata cotidiana. Desi, cine va indrazni sa mearga cu aceasta minune in fiecare zi? Roadsterul se potriveste cel mai bine pentru zilele de odihna si plimbarile usoare. De ce usoare? Fiindca in versiunea de baza nu avem cel mai puternic propulsor, desi si cel disponibil este suficient, suspensia balanseaza excesiv, iar scaunele nu prezinta o sustinere laterala suficienta...



In incheiere, voi spune ca visul meu nu s-a implinit din lipsa a 2 componente importante – a insotitoarei mele si a coastei de azur. Insa, cu siguranta, primul component – BMW Z4 Roadster, se potriveste de minune implinirii acestuia. Automobilul dispune de tot ce este necesar pentru a te indrepta alene spre un apus fermecator si doar uneori sa-ti iesi din minti pe un circuit, fiindca un simplu poligon nu este suficient pentru a gusta din esenta unui bavarez adevarat, cum este BMW Z4 Roadster. Imediat imi vine in gand Nordschleife de la Nurburgring, unde un Z4 standard ar fi cam lent, pe cand versiunea de top Z4 sDrive35i, сu un motor biturbo de 306 CP, ar fi exact ceea de ce este nevoie. Insa, asta e un cu totul alt vis…

Daca ideea unei curse cu roadster-ul pe Nurburgring Vi se pare nebuna si lipsita de logica, nu ezitati sa faceti cunostinta cu istoria roadster-elor marcii BMW.

Date tehnice BMW Z4 sDrive 23i
GALERIE FOTO (58 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!