Prima pagină  »  Teste drive  »  Dacia Duster
9 IUNIE 2010
15,680
Dacia Duster
De Ilie Toma
7


Este poate cel mai asteptat test drive al anului. Aproape ca nu trece o zi fara a fi intrebati cand vom publica si un test drive cu Dacia Duster. Si uite ca s-a intamplat acum - am scos primul SUV din istoria Dacia la un test deosebit de interesant, in nerabdarea de a afla cum este el, de fapt, multasteptatul Duster?


Deschizatorul de drumuri

Povestea preluarii marcii Dacia de catre grupul Renault este poate una din cele mai frumoase din ultimele decenii. Dacia nu numai ca a devenit o marca in stare sa functioneze dupa principii moderne, la standarde moderne, dar a si devenit o adevarata comoara in cadrului aliantei Renault-Nissan, mai ales in vremuri de criza, cand Dacia a reusit sa-si creasca vanzarile si cotele de piata pe foarte multe dintre pietele-cheie.

Este si mai surprinzator faptul ca in foarte multe studii de fiabilitate Dacia reuseste sa ocupe pozitii chiar mai onorabile decat Renault, a carui versiune bugetara se dorea initial. Dacia a reusit astfel sa-si capete o identitate proprie, in care a fi accesibil nu inseamna a minti in calitate, iar a gandi rational devine un semn de respect fata de propriii clienti.

Ideea lui Duster a avut si ea o evolutie rapida, cei de la Dacia reusind sa faca uz de valul de popularitate a marcii la momentul potrivit. In martie 2009 era prezentat conceptul Duster – acea prefata de SUV cu doar trei usi, care trezise un mare interes din partea publicului. Pe parcursul verii lui 2009 zvonurile privind viitorul model de serie s-au intensificat, astfel incat in noiembrie Dacia fascineaza printr-o prezentare inspirata a viitorului model: primul Dacia Duster, pregatit special pentru curse, evolueaza in Andros Trofee, o competitie pe zapada, acolo unde pot fi demonstrate cel mai bine performantele si calitatile de SUV ale unui model!

Ulterior, decembrie 2009 ne-a bucurat cu primele poze oficiale ale modelului de serie, iar in martie 2010 am avut ocazia sa-l cunoastem pe viu pentru prima data la Salonul Auto de la Geneva 2010.

Este primul SUV din gama Dacia, o marca aflata in plina ascensiune. Se vrea “scandalos de accesibil”, si tocmai de asta ne este interesant ce ofera un Duster posesorului sau? Ce inseamna, pana la urma, accesibil - pentru utilizarea cotidiana? Ii lipseste ceva? Exista compromisuri dureroase, in dorinta de a pastra pretul la un nivel cat mai accesibil?



Suspensia. Facuta sa reziste pe drumurile noastre.

Pe langa design, forma si capacitati de offroad, cea mai buna parte a lui Duster, care iese imediat in evidenta, este suspensia. Aceasta absoarbe denivelarile de asfalt cu o usurinta pe care rar o intalnesti. O suspensie de Mercedes-Benz este mai confortabila, una de BMW este mai sportiva, dar nici una nu este mai potrivita pentru miile de gropi din asfaltul tarii noastre. Se simte faptul ca inginerii au creat un automobil pentru aceste conditii de exploatare, nu doar pentru autostrazi si orase care au uitat ce inseamna gropi. Se simte ca la volanul lui Duster nu trebuie sa-ti fie rusine de tara in care traiesti, pentru ca pot exista si automobile capabile sa o inteleaga.

In viraje, la viteze mari, caroseria cunoaste anumite inclinari, dar Duster nu este un sportiv cu care sa se intre in viteza in curbe. Dacia Duster va fi cumparat de oameni practici, rationali, care vor un automobil usor in exploatare, necapricios, si care sa le respecte buzunarul, si tocmai de asta virajele pot fi abordate si cu o viteza ceva mai redusa.

Pe pietris un automobil cunoaste cea mai crunta provocare, atunci cand vibratiile pe care trebuie sa le suporte suspensia sunt dese, mici si foarte solicitante. Suspensia lui Duster se descurca insa bine si aici. Gropile se resimt moderat in volan, in limita unui firesc pe care iti este usor sa il accepti.

Voi continua cu drumurile complet dezgolite de orice urma de piatra sau asfalt, sau mai bine zis, campii. E un carosabil in forma lui pura, naturala, iar Duster inghite denivelarile si, desi caroseria oscileaza, totul are loc firesc, fara ezitari. Nu simti ca ai forta masina peste limita normalului, ba dimpotriva, Dacia Duster este un SUV si se poarta corespunzator.

Suspensia ia un mare zece din partea noastra.



Motor.

Am fi vrut sa testam o versiune diesel, care ar fi ceva mai rationala in consum, insa modelul de test a avut sub capota un motor pe benzina, de 1.6 litri, cu 16 valve, care dezvolta 105 CP. Puterea este exact suficienta pentru a-i reda modelului un dinamism onorabil, insa nu poate impresiona prin acceleratii prea sportive. Si reiterez, ca si in cazul suspensiei: nici nu este necesar sa o faca. Versiunile diesel, cu puteri de 85, 107 si 110 CP promit sa dea o senzatie de putere mai mare, in mare parte datorita valorilor superioare ale cuplului maxim: 200 Nm, 240 Nm si respectiv 240 Nm, in comparatie cu cei 148 Nm livrati de versiunea de 1.6 litri pe benzina.

Consumul urban pentru aceasta motorizare sare de 10 litri, datele oficiale indicand 10.4 litri. Totusi, daca e sa luam in calcul ca vorbim de o versiune cu tractiune integrala decuplabila, valoarea consumului se situeaza in limite oarecum firesti.



Tractiune integrala.

Un motiv pentru care am amanat testul cu Dacia Duster pana acum este cel ca am asteptat prima versiune cu tractiune integrala disponibila in tara noastra. Odata ce vorbim de primul SUV Dacia, era normal sa testam anume un automobil cu tractiune integrala.

Dacia Duster ofera si posibilitatea optarii pentru tractiunea pe fata, asa cum o fac de cativa ani majoritatea SUV-urilor compacte. Pentru cei ce utilizeaza modelul in mediul urban, sau vor sa utilizeze avantajele unei garzi la sol marite, a unei suspensii rezistente, dar se pot lipsi de capacitatile de tractiune in noroi si zapada abundenta, versiunea cu tractiune pe fata poate fi o alegere potrivita. Trebuie sa spunem si ca pretul “scandalos de accesibil” de 10500 Euro se refera de asemenea la modelul cu tractiune pe fata, pretul celei mai accesibile versiuni cu tractiuni integrale fiind de 12300 Euro.

Cum era si de asteptat, tractiunea integrala a lui Duster face parte componenta a dezvoltarilor aliantei Renault-Nissan in aceasta directie. Astfel, pe Duster gasim aceeasi logica de operare a tractiunii ca intr-un Nissan Qashqai, X-Trail sau un Renault Koleos. Diferentialul intre axe este insa preluat de la Nissan Murano, cel mai scump model al gamei Nissan. Sub capota lui Murano isi fac loc motoare de peste 200 CP, iar asta inseamna ca si diferentialul de pe Duster este pregatit sa indure forte mult mai mari decat cele la care ar putea fi in mod firesc supus.

Tractiunea integrala a lui Duster dispune de un selector de trei pozitii: 2WD, AUTO si LOCK. Pozitia 2WD asigura tractiunea pe rotile din fata, si este foarte utila in exploatarea in mediul urban, sau pe trasee interurbane, permitand o economie in plus de combustibil. Pozitia AUTO creaza situatia de tractiune integrala “la cerere”. Adica, pe un carosabil bun, cuplul este distribuit rotilor din fata, iar atunci cand rotile pierd aderenta, cuplul este distribuit si catre rotile din spate, dandu-se prioritate rotilor care au o mai buna aderenta. A treia pozitie este cea care ar trebui sa “blocheze” rotile intr-un regim continuu de tractiune, iar cuplul ar trebui sa fie transmis tuturor celor patru roti in mod constant. Aici insa se face remarcata acelasi aspect ca si la celelalte modele ale grupului Renault-Nissan, care folosesc acest tip de tractiune integrala, cand sistemele electronice nu permit tractiunii sa livreze cuplul constant tuturor rotilor, si in rezultat, atunci cand se circula pe un traseu cu adevarat solicitant, se intampla exact invers: rotile care au o mai slaba aderenta beneficiaza de cuplu mai mult. Se poate observa si in imaginea de mai jos: in pozitia LOCK roata dreapta fata a ramas suspendata in aer, deci fara aderenta. Tractiunea integrala a decis sa transfere intregul cuplu catre aceasta roata, in timp ce ar fi fost normal sa se pastreze o doza de cuplu si pentru celelalte roti, pentru a putea inainta cu usurinta.


In pozitia LOCK, la un moment dat, roata dreapta fata a ramas suspendata in aer, deci fara aderenta. Tractiunea integrala a decis sa transfere in aceasta situatie intregul cuplu catre aceasta roata, in timp ce ar fi fost normal sa se pastreze o doza de cuplu si pentru celelalte roti, pentru a putea inainta cu usurinta.


Ampatamentul scurt il avantajeaza pe Duster in offroad, astfel incat acesta poate aborda cu usurinta denivelari abrupte


Problema se rezolva insa usor prin pozitionarea selectorul in regim AUTO. Aici sistemul de tractiune integrala revine in regim in care distribuie activ cuplul intre roti, astfel incat si puntea spate, si cea din fata, beneficiaza de reprize constante de cuplu, iar asta permite modelului sa avanseze cu usurinta in conditii de offroad mai dur.

O roata suspendata in aer? Nici o grija!


Totusi, modul de operare a tractiunii nu este unul nou-conceput pentru Duster si nu poate fi calificat drept o adevarata problema pentru model. Este mai degraba un mod diferit de a gandi al celor de la Renault-Nissan, care au considerat acest principiu cel mai potrivit in utilizare. Pe teren accidentat, de o gravitate medie spre grea, Duster va face fata cu bine, iar asta e tot ce trebuie sa faca. Si apoi, in procesul exploatarii incepi sa sesizezi caracteristicile acestui comportament si ulterior sa ii si intuiesti cel mai potrivit mod de a intra intr-o zona plina de noroi, spre exemplu, astfel incat totul sa se desfasoare predictibil si firesc. Noua ne-a placut sa il provocam pe Duster prin noroiul de pe imas!



Interior.

Interiorul nu este partea cea mai frumoasa a lui Duster, aici toate fiind orientate mai mult spre functionalitate si usurinta in operare, decat spre linii frumoase de design, sau simetrie si eleganta. Butoanele sunt destul de mari, ceea ce le face usoare in utilizare in conditii aspre climaterice, cu manusi pe mana sau cand pur si simplu mainile nu va sunt curate. Materialele folosite nu impresioneaza prin suprafete moi, insa pot fi oricand sterse, eventual cu solutii umede, si readuse la o conditie initiala. Ceea ce este foarte practic, nu?

Comanda de actionare a claxonului are o pozitionare ceva mai ciudata, fiind actionata de la maneta indicatorului de directie, prin apasare. E drept ca am cautat-o cateva zeci de secunde pana am dat de ea, dar asta e. Ceasurile de bord sunt clare si usor de citit, iar volanul se manevreaza placut.

Spatiul interior este foarte generos, atat in fata, cat si in spate. Scaunele sunt suficient de bine profilate pentru a oferi un bun confort pentru toti cei cinci pasageri care pot sta la bord. Pasagerii spate vor simti si ei o rulare lina a masinii, datorita aceleiasi suspensii excelente.


Interiorul lui Dacia Duster (poza producator, interior identic cu modelul testat).


Si, in sfarsit, design exterior.

Cu siguranta, formele pot fi apreciate in mare parte prin prisma gusturilor fiecarui potential posesor. Noua ne place Duster, pentru ca are un design foarte original, pe alocuri patratos, iar din spate aduce cu un buggy musculos, gata sa atace noroiul si pantele. Apreciem ca partea de jos a barelor de protectie si pragurile laterale sunt de plastic nevopsit, care adauga o protectie in plus in conditii de teren accidentat.

Pentru cei care vor exploata masina in conditii dure, ar fi indicate si barele de protectie complet nevopsite. Acestea il fac insa pe Duster mai urat. Cu ele vopsite, Dacia Duster este mult mai dragut. Modelul din test este echipat si cu jante din aliaj usor, care ii mai confera un plus de stil.



Concluzie.

Ne place sau nu? Ne place, si suntem convinsi de succesul lui pe piata noastra. Ne place ca se simte ca un model gandit pentru exploatarea in conditiile reale ale tarii noastre. Ne place suspensia si usurinta cu care Duster se manevreaza in cele mai diverse conditii de carosabil. Am fi vrut in interior mai dragut, dar intelegem ca practicismul a prevalat, si poate ca este corect asa.



Ne place pretul si ceea ce primeste un cumparator pentru el. Cumparand o Dacia simti ca masina nu iti jefuieste buzunarul, ci dimpotriva, iti ofera promisiunea unei exploatari durabile, necapricioase, adaptate conditiilor in care traim. Duster poate fi cu usurinta masina curata, spalata saptamanal, care sa te duca la serviciu dimineata si acasa seara, iar in week-end-uri sa-ti arate natura. Duster poate insa fi cu succes si masina gata de munci grele, de exploatare in mediul urban sau rural, careia sa nu-i fie frica sa-si murdareasca rotile intr-un noroi solicitant, careia sa nu-i fie frica sa rascoleasca praful, si care sa nu se sfiasca in fata gropilor, atat de caracteristice drumurilor noastre...

Date tehnice
GALERIE FOTO (36 IMAGINI)
COMENTARII (1)
///////
Chişinău
la 15 Decembrie 2011 - 14:59
superba masina, pentru drumuri accidentate e un deliciu...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!