Prima pagină  »  Teste drive  »  Jaguar XJ
5 NOIEMBRIE 2010
9,092
Jaguar XJ
De Ilie Toma
3
Acum doua saptamani am realizat un test drive care a generat o audienta record si un numar record de comentarii: Audi A8 vs BMW Seria 7. Peste 2500 de utilizatori au citit testul drive doar in prima zi. Tot in prima zi de la publicare, exemplarul Audi A8 din test a fost vandut.

Am primit si cateva critici/sugestii de la cititori, care ne intrebau de ce am inclus in test doua motorizari prea diferite - 3.0 diesel in cazul BMW-ului si 4.2 diesel in cazul lui Audi. Raspunsul insa e simplu: sunt automobile prea scumpe, pe o piata prea mica, incat sa ne putem rasfata cu luxul de a alege motorizari similare. Audi A8 a fost disponibil intr-un singur exemplar la distribuitorul oficial. Am dorit sa includem si un Mercedes-Benz S-Class in test, pentru o comparatie aproape completa – insa la acel moment nu exista disponibil nici un exemplar la showroom-ul Mercedes-Benz din Moldova, pentru ca ultima partida s-a vandut foarte rapid (vorbim cat se poate de serios, Clasa S are vanzari extrem de bune acum). Ne-am mai dorit sa includem in comparatie un alt concurent respectabil, al unei marci aparute abia recent pe piata noastra: Jaguar XJ.



Modelul marcii engleze a nimerit, insa, pe mainele redactiei noastre abia cateva zile dupa petrecerea comparativului intre cele doua modele germane si, chiar daca nu apare in poze alaturi de primele doua, nu am putut sa tratam testul cu Jaguar XJ altfel decat ca un episod 2 al comparativului limuzinelor de lux. Prin urmare, revenim la aceeasi tabela de punctaj, si ii vom oferi puncte si Jaguar-ului la aceleasi capitole. Iar intriga abia incepe, pentru ca sub impresia proaspata a lui A8 si Seria 7, ceea ce am descoperit in Jaguar ne-a dat senzatii contradictorii...

Design si prezenta

La acest prim capitol, Jaguar XJ exceleaza, aducand un numar mare de artificii, care sa te convinga de somptuozitatea sa. Asta e specialitatea casei la englezi, sunt maestri in a crea aura luxului aproape intangibil si este cat se poate de evident ca un Jaguar XJ va atrage mult mai multe priviri pe strada decat un Seria 7 sau un A8.



XJ respecta imaginea de felina a marcii, reusind sa transmita si o doza mare de agresivitate, pe langa somptuozite. La prima vedere ar putea parea doua notiuni contradictorii, insa XJ a reusit sa imbine le imbine pe un singur model.

Prin urmare, ii oferim lui Jaguar XJ punctaj maxim la acest capitol.



Ambianta in interior. La volan.

Magnifica, mai ales pe timp de noapte. Iluminarea bordului este una verde-albastra, intr-o tonalitate, pe care nu o vei putea gasi la nici unul din concurenti. Volanul este imbracat in lemn natural si de jur imprejur gasesti doar materiale nobile – piele, crom si mult lemn natural.



Aici gasesti si materiale si imbinatii traditionale doar pentru englezi, cum ar fi fasiile negre, de fixare a pielii, de pe scaune. Ceasul analogic de pe centrul bordului este poate cel mai mare artificiu al interiorului: il setezi electronic, din sistemul media al masinii, iar dupa confirmarea orei, acele ceasornicului fac turul complet automat spre ora indicata.

Ceasurile de bord sunt si ele formate dintr-un display LCD, cu afisaj magnific atunci cand lumina naturala a zilei e slaba sau lipseste, in cazul noptii. Pe timp de zi, insa, s-ar putea sa iti doresti o mai mare luminozitate a acestora. Un nou artificiu isi face insa loc aici: cifrele vitezometrului au o nuanta de alb spre gri, iar in zona in care acul vitezometrului indica, intr-un anume moment, viteza curenta, cifra din dreptul acestuia si din zonele adiacente iau o culoare mult mai luminoasa. Iar per general, cele trei ceasuri care compun panoul de bord au desenata si o umbra in spatele lor, creandu-se senzatia ca acestea sunt oarecum suspendate. La acest aspect cred ca s-a exagerat prea mult din partea englezilor, pentru ca, peste 6-7 ani s-ar putea sa privim acest panou de bord la fel cum privim grafica unui joc Dendy astazi...



Reteta germanilor a fost mult mai bine aplicata la panou, conservatorismul si tehnologiile inalte imbinandu-se pe Audi si BMW mult mai... in stil de lux. Luxul cu multe artificii aluneca adeseori in cealalta extrema si XJ poate crea celor cu ochiul neadaptat o astfel de senzatie.

Per general insa, atmosfera din XJ ramane una deosebit de somptuoasa, cu linii foarte elegante. Un efect vizual foarte bun il aduce linia superioara a bordului, care continua spre usi. Gurile de aerisire formeaza alte puncte de echilibru vizual, iar cromul abunda din nou pe tunelul central. Un efect bun il aduce si pavilionul panoramic al versiunii testate. Tot pe pavilion, luminile din interior sunt aprinse printr-o singura atingere, fara vreun buton.



Schimbatorul de viteze aduce acelasi concept ca si in cazul fratelui mai mic – XF, testat de noi anul trecut. Pozitiile transmisiei sunt selectate prin rotirea lui, element care iti sporeste oarecum senzatia de automobil exclusiv.

Daca esti conservator de fire, si iti place rasfatul micilor detalii, interiorul lui Jaguar XJ e pentru tine. Noaptea te copleseste intr-o alta lume, si efectul sau este chiar magnific. Punctele aduse de somptuozitatea interiorului sufera insa din cauza locurilor unde luxul trece in kitch. Noi ii oferim un punctaj foarte bun interiorului, indiscutabil, insa XJ nu depaseste pe nici unul din concurentii sai germani la acest capitol. Totusi, este fara indoiala unul din cele mai originale interioare cate exista astazi pe piata. La puncte egale cu acestia, decizia poate fi facuta doar de gustul celui care alege.



Ambianta in interior, pe bancheta din spate.

Modelul testat de noi este unul in versiune cu ampatament marit, prin urmare ne asteptam sa gasim pe bancheta din spate un lux desavarsit. La deschiderea portierei dai cu ochii de acelasi stil britanic, lemn natural din abundenta si crom. Odata urcat, descoperi o ambianta placuta, data de o bancheta comoda, un spatiu generos pentru picioare, si un set de draperii menite sa-ti sporeasca senzatia de intimitate.



Nu gasim insa multdoritele reglaje ale banchetei din spate. Desi vorbim de o versiune Long, in care se presupune ca pasagerul din spate este seful, bancheta nu te bucura cu prea multe functionalitati. Pacat, pentru ca germanii din test ofera aceste atribute ca pe un lucru firesc.

Pe pavilion exista comenzi de manevrare a deschiderilor panoramice, iar pe consola centrala exista comenzi pentru sistemul de climatizare si incalzirea sau ventilarea scaunelor. Nu exista insa comenzi de manverare a sistemului audio, nu exista vreo priza de 230 V, ca in cazul lui Audi A8, nu exista prize pentru casti pentru a te delecta cu propriile sunete, iar toate aceste elemente iti diminueaza oarecum senzatia ca cel de pe bancheta din spate este cel care beneficiaza de cea mai mare atentie.



Pe bancheta din spate, in XJ, te poti simti bine daca esti adeptul simplitatii clasice, fara prea multe elemente cu noi tehnologii si daca nu te prea impaci bine cu toate sistemele media si entertainment aparute in ultimii... zece ani.

Ne place stilul britanic, fara indoiala, dar punctele oferite lui XJ, mai ales ca vorbim de versiunea cu ampatament marit, sunt sesizabil mai putine decat in cazul lui A8 si Seria 7.



Confort la rulare

Din nou vorbim de specialitatea britanicilor. Este aproape de superlativ. Desi avem in test un exemplar cu jante de 20 de inch, confortul e la un nivel de invidiat. Denivelarile sunt inghitite fara a provoca oscilatii caroseriei si, un element la fel de esential – sunt inghitite intr-o liniste aproape absoluta. Pe un drum bun, european, masina pare sa pluteasca si ai tot vrea sa petreci timp la bord. Aici Jaguar-ul te cucereste, confortul britanic adeverindu-si renumele.



Antifonarea este excelenta si ea, XJ ramanand imun la sunete nedorite la orice viteza. Intr-un cuvant, avem de-a face cu un model incredibil de confortabil, iar la acest capitol Jaguar concureaza cu pieptul deschis cu germanii, luand maximul de puncte.



Feeling sportiv si manevrabilitate

Daca pe bancheta din spate nu prea simti atentia maxima, atunci la volan o poti simti, pentru ca XJ face din sport un cuvant din definitia sa. Motorul este orientat spre performanta, desi sub capota modelului testat avem un turbodiesel V6 care mai e si eficient in consum. Sistemul de evacuare ii pune in evidenta caracterul sportiv, fiecare apasare mai puternica a pedalei transformandu-se intr-un raget de felina.



La viteze de trei cifre te simti in siguranta, insa miscarile ceva mai rapizi ale volanului iti pot oferi nesiguranta pe o fractiune de secunda. La BMW Seria 7 si Audi A8 ai senzatia de control deplin oricat de rapid nu ai manevra volanul la viteze mari si oricat de agresiv nu ai aborda un viraj strans. XJ-ul te lasa insa sa simti riscul mult mai aproape de tine, sporindu-ti, pe de o parte senzatia ca mult mai multe depind de iscusinta ta de a stapani bestia pe care o conduci, dar si diminuandu-ti, pe de alta parte, dorinta de manevre la limita. Dupa o scurta perioada de adaptare, incepi sa te intelegi mult mai bine cu sportivitatea britanica.

Totusi, la acest capitol XJ nu reuseste sa se contrapuna concurentilor germani, fiind undeva imediat dupa acestia.



Putere si acceleratie

Caroseria lui XJ, inclusiv scheletul sau, este in mare parte construita din aluminiu, la fel ca si la Audi A8. Acest fapt ii reduce multe kilograme in final, iar raportul de putere/greutate castiga esential in favoarea acceleratiei. Modelul testat cantareste doar 1.8 tone, desi are un ampatament de 3157 mm si o lungime totala de 5247 mm. Pentru comparatie, Opel Insignia OPC, testat de noi de curand, are o greutate foarte apropiata.

Sub capota lui Jaguar XJ din test, motorul turbodiesel V6 livreaza 275 CP, suficienti pentru a accelera modelul de la 0 la 100 km/h in doar 6.4 secunde. Iar asta inseamna aproape o secunda in avantaj, fata de concurentul sau german direct – BMW 730Ld. Cuplul maxim al Jaguarului se situeaza la un nivel impresionant de 600 Nm, iar toate acestea il fac sa accelereze ca nebunul atunci cand forteze pedala acceleratiei. Iar nebunia ii este pusa in evidenta de o evacuare sonora.



Prin urmare, la acest capitol Jaguar exceleaza si scoate din aceeasi capacitate cilindrica a unui motor diesel mai multa putere decat o fac concurentii sai germani cu aceeasi cilindree (si aici luam in consideratie motorul 3.0 TDI a lui A8). Iar greutatea redusa si orientarea spre performanta iti ofera in sfarsit caracteristicile pe care le astepti de la un Jaguar. Punctaj maxim.



Consum

Cifrele oficiale indica un consum in regim mixt de doar 7.2 litri/100 km. Am alimentat acest model la fel ca si pe celelalte, cu 10 litri de diesel Euro 5. Am parcurs o distanta ceva mai mica, insa am parcurs-o cu mult mai multe acceleratii la limita, pentru ca Jaguar te tenteaza in permanenta sa faci asta. Iar indicatorul nivelului de combustibil nu ne-a deranjat pana la sfarsitul testului. Datele tehnice spun ca Jaguar XJ consuma cu doar 0.3 litri la suta mai mult decat un BMW Seria 7. Insa pentru aceasta diferenta obtii 30 CP in plus si 0.9 secunde avantaj la acceleratia de pe loc la 100 km/h. Prin urmare ii dam lui XJ un punctaj egal cu cel al BMW-ului.



Tehnologii

Asta este, din pacate partea la care XJ ramane vizibil in urma concurentilor sai germani. Este o situatie oarecum inteleasa – BMW si Audi investesc mult si constant in tehnologii, in cercetari proprii si sunt deschizatori de drumuri in aceasta privinta. Jaguar a avut o situatie incerta foarte mult timp in cadrul Ford, iar Ford nu s-a prea mandrit nici el de foarte mult timp cu tehnologii care sa-ti taie respiratia. Dupa preluarea Jaguar de catre Tata Motors, Jaguar isi continua renasterea inceputa odata cu modelul XF si incearca sa priveasca in viitor, fara a miza doar pe traditii si renume, asa cum a facut-o mult timp. Totusi, descoperirile tehnologice nu vin atat de rapid, desi inginerii de la Jaguar-Land Rover au dat deja startul catorva programe de cercetari in directia tehnologiilor.

Cam toate tehnologiile prezente pe XJ sunt achizitionate de la furnizori – si aici ma refer atat la tehnologii menite sa sporeasca siguranta, cat si la cele de efect vizual. Nu e un lucru neaparat grav – toti achizitioneaza tehnologii precum ABS-ul si ESP-ul de la Bosch, insa intr-un Audi, odata asezat la volan, vezi LED-uri, ideea carora stii ca a fost dezvoltata de insasi inginerii Audi. In BMW, stii ca acea conexiune la Internet prin sistemul media al unei masini si-a facut debutul anume pe Seria 7. Modelele germane au multe capitole la care fac pionerat. Jaguar XJ a incercat deocamdata sa se alinieze acestor standarde, aducand ceea ce au mai bun concurentii, insa nu a prea avut cum sa aduca deocamdata noi elemente revolutionare, decat cele ce ofera efecte vizuale. Schimbator de viteze deosebit, aprindere de lumini prin simpla atingere – aceste elemente sunt placute si presupun tehnologii, insa sunt de decor, si nu de esenta.



La esenta bifeaza excelent motorul, care se bucura de un sistem de injectie eficient, o configuratie excelenta si o turboaspirate efectiva, care i-au si asigurat cei 275 CP. Bifeaza foarte bine si suspensia, printr-o configuratie de nota 10.

Un element comun cu concurentii germani sunt avertizoarele din oglinzile exterioare, care te atentioneaza in momentul in care vrei sa schimbi banda, iar pe banda alaturata mai circulta in vehicul in unghiul cu vizibilitate redusa. Nu exista insa vreun sistem precum Night View sau conexiune la internet prin sistemul media. Bine, astea sunt oarecum incompatibile cu stilul britanic, ar putea zice unii si ar avea probabil dreptate, pentru ca nu vorbim de tehnologii cruciale.

Si totusi, la bord iti lipseste senzatia aceea speciala de high-tech, care o intampini in BMW si mai ales in Audi. Oferim puncte mai putine lui XJ prin urmare, insa suntem siguri ca drumul pe care il urmeaza Jaguar in prezent este unul corect si cu o evolutie economica permanenta, acesta ar putea in scurt timp genera proprii sai pasi in lumea tehnologiilor de varf.



Siguranta

E un capitol la care putem sa dam puncte doar datorita sistemelor prezente, care stau de garda pentru viata celor de la bord. Jaguar XJ vine foarte bine dotat la acest capitol. Totusi, concurentii lui germani sunt cu un mic pas inaintea lui. Si tocmai de asta ii oferim lui XJ mai putin, insa cu un singur punct.



Pret

Exemplarul din test costa aproximativ 96 mii euro. E mai mult decat un BMW Seria 7, cu mult mai mult. Si e mai putin decat un Audi A8, in versiunea 4.2 TDI V8 (144 mii euro), pe care am testat-o noi. Si totusi, in cazul lui Jaguar vorbim de o motorizare din segmentul sau de baza, la care se adauga optiunea ampatamentului marit si o serie de optionale, in timp ce Audi A8 vine intr-o versiune cu motor ultra-puternic si dispune si de o lista enorma de optionale. In cazul lui BMW Seria 7 (82 mii euro) avem de asemenea ampatament marit, si de asemena o lista buna de optionale, iar pretul e cu 14 mii euro mai mic.

Jaguar isi pozitioneaza modelul sau ceva mai scump decat concurentii germani, mizand pe exclusivitatea pe care o emana. Si exclusivitatea se face simtita, intr-adevar, mai ales pentru admiratori si trecatorii de pe strada, care vor intoarce lung privirile dupa felina britanica. Odata urcat in interior, insa, ai o decizie impotanta de facut: fie constati cu tristete ca dupa aparenta somptuoasa se ascunde un continut rarefiat si iti compensezi senzatiile cu forme, stil si originalitate, fie vrei “pachetul complet” de tehnologii, performante si lux sobru, in stil german, si atunci alegi unul din concurentii germani.



Concluzii

Jaguar XJ este, fara indoiala, un pas enorm pentru industria britanica si pentru Jaguar in special. Este prima limuzina de lux britanica de la Jaguar din ultimii ani, care poate concura cu veteranii in domeniu, veniti din Germania, desi inca nu-i poate invinge. XJ castiga foarte mult prin aparenta si design elegant, nefiindu-i frica sa-si etaleze din plin luxul, si te cucereste fara drept de apel daca esti un inrait al stilului britanic.



Rationalistii nu il vor alege insa, dand preferinta triadei germane. Nici in tabelul nostru de puncte Jaguar XJ nu reuseste sa egaleze concurentii sai germani, insa obtine totusi un numar onorabil de puncte. XJ este in primul rand o alegere rafinata, eleganta, aristocrata chiar, si mai putin una rationala. Si totusi, cucereste, ca un britanic adevarat.
GALERIE FOTO (29 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!