Prima pagină  »  Teste drive  »  Lexus RX 450h
7 MAI 2010
10,160
Lexus RX 450h
De Valeriu Bahnaru, traducere rusa-romana Ion Dimitriev
2
Asa arata, cel mai probabil, viitorul eco.


Se zice ca in locul unei paduri arse va creste alta padure, una si mai deasa si mai frumoasa. Intr-o oarecare masura aceasta profetie caracterizeaza istoria poporului nipon, care a supravietuit tragediilor din Hiroshima si Nagasaki din anul 1945. Dar japonezii nu s-au lasat batuti, si-au luat inima in dinti, au investit enorm in invatamant, astfel dand nastere unor adevarati genii, datorita carora Japonia a devenit cel mai avansat, din punct de vedere tehnologic, stat din lume, depasindu-si in mai multe randuri adversarii…

Si in industria auto niponii sunt cu cativa pasi buni inaintea tuturor concurentilor. In aceasta privinta Compania Toyota este un exemplu elocvent. Aceasta inca in 1997 si-a prezentat primul model cu propulsie hibrida – Toyota Prius, astazi aflata deja la a treia generatie. Ce tine de ceilalti constructori, acestia abia de au inceput sa-si prezinte primele versiuni hibride, dar si acestea abia de pot fi considerate ca atare… Primul SUV hibrid a aparut tot la japonezi. Acesta a fost un Lexus RX400h, conceput de marca de lux al celor de la Toyota.

Testul cu noul RX 450h ne-a trezit un interes deosebit, mai ales ca acum doi ani am testat generatia anterioara a crossover-ului hybrid de la Lexus – RX 400h. De prima noastra intalnire ne leaga niste amintiri deosebit de placute. Sa vedem in ce masura a progresat modelul la a treia generatie. Sa il cunoastem mai indeaproape…


Gratia stilului L-Finessе

Asadar, modelul Lexus RX se afla la a treia generatie, insa modificarile la exterior fata de cea de-a doua nu pot fi numite radicale. Se pare ca japonezii nu au dorit sa mai modifice ceva in ceea ce a devenit deja familiar pentru admiratorii modelului. Totusi, daca e sa le comparam, atunci noul RX a capatat niste faruri ceva mai oblice, o grila mai masiva, iar pe lateral, modificarile se fac simtite doar in partea din fata, a carei profil s-a mai tocit, devenind mai rotunjit din considerente aerodinamice. Pentru a imbunatati coeficientul de rezistenta aerodinamica s-a renuntat la stergatorul lunetei. In locul acestuia a fost instalat un spoiler special, care minimalizeaza efectul de depresiune, creand un surplus de apasare aerodinamica si impiedicand praful si noroiul sa urce. Un rol aerodinamic le-a fost atribuit si imprimarilor laterale de pe caroserie. Acestea atrag spre ele praful si murdaria, lasand manerele usilor curate.

Per ansamblu, noul RX se prezinta cu un design armonios si usor de recunoscut datorita stilului L-Finesse, ceea ce inseamna “Gratie”. Principala atractie a designului lui RX continua s-o constituie blocurile optice spate transparente, prezente, de altfel, si pe prima genratie, care la timpul lor au inspirat industria de tuning a automobilelor. Partea din spate se caracterizeaza prin montanti inclinati si “coapse” bombate, care tin sa continue linia impetuoasa a acestora.

Ei bine, in ceea ce tine de deosebirile intre generatii a fost adusa o oarecare claritate. Insa cum va deosebi un muritor de rand un RX 450h de un “simplu” RX 350? In primul rand, versiunea hibrida se deosebeste printr-o bara de protectie fata cu prize suplimentare, prin cadrurile cromate ale farurilor anticeata, care, de altfel, au fost rotunjite, prin logo-uri Lexus de nuanta albastrie, printr-o grila mai gratioasa, prin colorarea opticii fata si spate in nuanta albastrie, prin jante de 19 toli disponibile doar pentru versiunea hibrida si, desigur, prin inscriptiile “Hybrid” pe lateral si “450h” in spate. Daca ati observat toate aceste elemente, sa stiti ca in fata Dvs nu se afla un model oarecare, ci un amalgam de tehnologii de ultima ora. Insa despre acestea mai tarziu. Cate putin ne indreptam spre habitaclu

Fie ca vorbim de partea frontala, oglinzi, sau partea spate, RX 450h vorbeste intr-un singur limbaj, cel al filosofiei L-Finesse.


Atentie, "soricel" in interior!

In comparatie cu generatiile anterioare, interiorul noului RX a suferit interventii importante. In primul rand acestea tin de consola centrala, care a adoptat designul asimetric in dauna celui simetric. Pe fondul formelor sale line, partea mediana a panoului frontal arata ceva mai rigid, ceea ce creaza o senzatie de lipsa de armonie in interior. Totusi, RX se poate mandri de interiorul sau, si anume de insertiile din lemn prelucrat manual, podeaua plata, fara tunelul din mijloc, ceea ce asigura pasagerilor de pe bancheta din spate un nivel sporit de confort. Merita mentionate si scaunele comode, tapitate cu piele perforata, deosebit de moale, precum si sistemul audio Mark Levinson Premium Sound de o inalta fidelitate. Acesta dispune de un hard-disk de 40 GB, din care 30 GB sunt atribuiti sistemului de navigare, iar restul 10 muzicii.

Design asimetric al consolei centrale.


Insa, fata de predecesori, principala noutate o reprezinta sistemul centralizat de gestionare a tuturor optiunilor automobilului – Remote Touch. Este un sistem asemanator cu i-Drive si MMI, prezente la concurenti, insa in locul unui controller rotativ, aici avem ceva asemanator cu un mouse! Mouse-ul permite operarea sistemului audio, sistemului de navigare, climatizarii, telefonului si a multor altor optiuni, care sunt afisate pe display-ul colorat sub forma de pictograme GUI (Graphical User Interface).

Principiul de functionare al Remote Touch este similar cu cel al unui mouse traditional, ceea ce il face foarte comod si intuitiv in utilizare, necatand la faptul ca acest mouse prezinta si cateva deosebiri. De exemplu, deasupra acestuia este instalat un joystick, cu ajutorul caruia se modifica pozitia cursorului pe display. Din obisnuinta se doreste apasarea joystick-ului, insa acesta nu se apasa! Pentru a alege una din optiuni este necesara apasarea unuia din cele doua butoane ENTER, situate pe partile laterale ale mouse-ului. La inceput nu este prea comod, insa dupa mai multe incercari te obisnuiesti…

Desi este prezent mouse-ul Remote Touch, care preia asupra sa o buna parte din optiuni, multitudinea de butoane din habitaclu pur si simplu uimeste. Ceea ce m-a nedumerit, a fost ca slotul de-a lungul caruia avanseaza levierul cutiei de viteze, precum si insusi levierul impreuna cu butoanele din habitaclu, aduc o nuanta de arhaism din anii ’80 ai secolului trecut. Si asta intr-un automobil dotat cu tehnologii de ultima ora. In opinia mea, japonezii trebuiau sa conceapa un levier mult mai original, deoarece la concurenti acesta arata si functioneaza mult mai bine.

Originalitatea se face evidentiata doar prin panoul cu ceasuri dominat de LED-uri, care, fata de un RX350 obisnuit, se mai deosebeste si prin lipsa turometrului! Da, este adevarat, in lipsa turometrului la RX450h aici este pozitionat un cadran, care seamana mult un econometru. In dependenta de forta de pe pedala acceleratorului, acul cadranului oscileaza intre zona verde “ECO” si zona alba “POWER”, insa cand pedala este lasata, acul pleaca jos pre zona albastra “CHARGE”, aceasta insemnand ca sistemul de regenerare a energiei incarca bateriile.

Bancheta din spate este confortabila si ofera si mult spatiu.


Practicitate urbana

In ceea ce priveste practicitatea portbagajului lui RX 450h, acesta este destul de incapator, avand un volum de 446 litri, necatand la faptul ca sub capacul acestuia se gaseste o roata de rezerva full-size, un lucru, de altfel, destul de rar intalnit la modelele contemporane. Din cauza marginii iesite a portbagajului, inaltimea de incarcare este superioara celei dorite, insa si aici exista un buton magic, cu ajutorul caruia automobilul poate cobori cu pana la 30 mm datorita suspensiei pneumatice.

Si aici exista un mic neajuns. Butonul nu se fixeaza, de aceea atata timp cat automobilul coboara sau urca, degetul trebuie tinut pe acesta. Pe ambele parti ale compartimentului portbagajului se gasesc niste manere comode, cu ajutorul carora bancheta din spate poate fi rabatata in proportie de 40:20:40. Per ansamblu, RX 450h nu este prevazut pentru a transporta incarcaturi de gabarite mari. In cazul rabatarii banchetei din spate, nu se formeaza o suprafata perfect plana, insa nu pentru asa ceva a fost proiectat noul RX. La bordul acestuia te apropii de un butic stilat, cumperi cateva articole de vestimentatie in voga si apoi asezi cumparaturile in portbagaj. Nici prin gand sa-ti treaca sa te intorci cu el de la vila incarcat cu cativa saci de cartofi.

Portbagajul lui RX 450h cu un volum de 496 litri.
Butonul de ridicare si coborare a partii spate


Lexus RX 450h are o dragoste speciala fata de mediu!


Sistemul de propulsie al noului Lexus RX 450h

Inca in anul 2005 Lexus a prezentat pe modelul RX400h tehnologia revolutionara Lexus Hybrid Drive. Instalatia hibrida a evoluat si mai mult odata cu aparitia celei de-a doua generatii a modelului. Aceasta reduce si mai mult consumul de combustibil si emisiile de CO2 in atmosfera. La baza sistemului Lexus Hybrid Drive stau un motor V6 pe benzina de 3,5 litri, care produce 249 CP, doua motoare electrice extrem de productive – unul in fata, altul in spate, si bateriile din Ni-Mh asezate sub bancheta din spate. Puterea sumara a sistemului de propulsie constituie 299 CP la 6000 rot/min, in timp ce cuplul maxim atinge nivelul a 317 Nm la 4800 rot/min. Insa si motorul de ardere interna nu este unul conventional. Acesta functioneaza dupa ciclul Atkinson, ceea ce il deosebeste substantial de celelalte MAS (motoare cu aprindere prin scanteie – n. red.). De schimbarea treptelor de viteza, care in principiu nu exista ca atare, se ocupa variatorul E-CVT, conectat la angrenajul planetar al transmisiei hibride.

Instalatia hibrida inteligenta Lexus Hybrid Drive cumuleaza intr-un mod efectiv avantajele ambelor tipuri de propulsii, ceea ce conduce la reducerea consumului. Insa principalul atu al automobilului il reprezinta regimul EV (Electric Vehicle – n. red.), care permite rularea pe propulsie electrica la distante de pana la 3 km, ceea ce pare sufficient in limitele unui oras. In acest regim emisiile de CO2 sunt egale cu 0! Insa viteza maxima nu trebuie sa depaseasca 40 km/h. In rest, SUV-ul hibrid este destul de dinamic. Accelerarea pana la 100 km/h dureaza 7,9 secunde, iar viteza maxima, limitatata electronic, constituie 200 km/h. Emisiile de CO2 constituie 148 g/km, iar consumul mediu – 6,3 litri/100 km, adica cei mai buni indici in clasa sa! Daca, insa, e sa opresti la semafor, motorul se deconecteaza imediat si din nou traiasca emisiile si consumul egale cu 0! Bateriile se reincarca prin intermediul sistemului de recuperare a energiei cinetice in timpul miscarii inertiale sau franarii, cand rolul de generator il joaca motoarele electrice. Cu cat va reuseste mai mult timp sa va miscati din inertie si cu cat mai des franati, cu atat mai mult timp rulati pe propulsie electrica si cu atat mai putina benzina consumati!

RX 450h nu este dotat cu un sistem de tractiune integrala propriu-zis, intrucat nu exista nicio legatura mecanica intre motorul pe benzina si puntea spate. De rotirea rotilor din spate raspunde unul din cele 2 motoare electrice, care sunt instalate direct pe osii. In mod obisnuit, RX 450h este un automobil cu tractiunea pe fata si doar cand se e nevoie de o sarcina mai mare, puntea spate vine in ajutor. Cu toate acestea, crossover-ul nu are ce cauta in conditii extreme de off-road, chiar si cu regimul SNOW conectat...

Ce se poate vedea aici? Nimic, totul e acoperit, ramanand vizibila o singura aluzie la multitudinea de noi tehnologii.


RX 450h nu dispune de tractiune integrala in forma ei clasica, puntea spate fiind pusa in miscare doar de catre motorul electric de acolo.


Il testam pe propria piele

Uite ca am luat cunostinta cu toate nuantele modelului. Insa cum acesta se va comporta in conditii reale de drum? Pentru a verifica calitatile de rulare al noului model hibrid noi am hotarat sa mergem spre o locatie mai veche, unde, de altfel, am fost si in cazul crossover-ului RX400h, acum ceva mai mult de un an si jumatate. Ne-am inceput procesiunea in oras, unde eu am ocupat bancheta din spate. Ceea ce m-a uimit imediat a fost podeaua absolut plata, fara tunelul din mijloc. Acest fapt permite si celui de-al cincilea pasager sa se bucure de un confort deosebit. Totusi, eu as recomanda calatoriile in patru, pentru a permite pasagerilor de pe bancheta din spate sa dispuna de o cotiera eleganta cu suporturi pentru pahare realizata din acelasi tip de lemn prelucrat manual. Insasi bancheta din spate este profilata pentru 2 persoane.

Urcam in panta. Incet, si doar cu propulsia electrica.


Pornim! Pornim! Am pornit? Automobilul misca deja, insa nu se aude nimic! La pornire functioneaza doar motoarele electrice si doar cand viteza creste sau acceleratorul este apasat mai tare suntem anuntati printr-un murmur vesel despre “trezirea la viata” a motorului pe benzina. Acesta continua pana in momentul in care soferul elibereaza acceleratorul, cand motorul cu ardere se opreste si linistea iarasi domina interiorul. La semafoare este si mai interesant. In timp ce tu astepti culoarea verde cu motorul oprit automat, la ceilalti motoarele functioneaza si consuma carburant. Pornim din loc, iar linistea ne urmareste asemeni umbrei. Evadand in afara orasului, linistea “electrica” insa nu-si mai face prezenta. Totusi, datorita turatiilor scazute ale motorului pe benzina, care functioneaza dupa principiul lui Atkinson, consumul de combustibil nu este intr-atat de impunator, lucru care putea fi numit “calcaiul lui Ahile” al primei generatii RX400h.

Datorita garzii la sol generoase si spiritului de crossover, masina se simte in apele sale pe teren moderat accidentat.


Indreptandu-ne lin in panta spre o cladire inalta, RX450h rareori solicita ajutorul motorului pe benzina, fiind propulsat pe rand, ba de motorul electric din fata, ba de cel din spate. Insa, cel mai interesant ne era sa umarim display-ul central, unde era afisata fiecare actiune a sistemului hibrid in regim live! Acum rulam propulsati de motoarele electrice, peste o clipa intervine motorul pe benzina, apoi are loc reincarcarea bateriilor in timpul miscarii inertiale… Si asa pana la infinit, de parca ai urmari procesul de evolutie a unui organism viu si manifestatiile de inteligenta ale acestuia! Acest proces te fascineaza in totalitate, incat poti sa nu observi cum ai ajuns la destinatie.

Trecutul intalneste viitorul.


Ajungand la blocul sumbru care ne era destinatia, trecutul si viitorul s-au intalnit din nou. Doar ca pentru trecut numaratoarea timpului s-a oprit demult, iar pentru viitor aceasta continua, indepartandu-l tot mai mult. Progresul este de neoprit, mai ales pe plaiul natal al invitatului nostru de astazi.

Un contrast evident...


Insa, e destul cu metaforele. Mi-a venit si mie randul sa aflu cum e sa conduci un hibrid in tot sensul cuvantului! Ocup locul conducatorului, apas butonul START si… liniste. Cu toate acestea indicatoarele lumineaza intr-un mod fascinant. Regland fotoliul si volanul, linistea din habitaclu m-a facut sa intreb daca pot sa pornesc. Pe panoul cu indicatoare este afisata cu verde inscriptia “READY”. Inseamna ca se poate! Apas lin acceleratorul si misc din loc asemenea unui moonwalker, acompaniat de liniste totala si proiectiile de pe parbriz (Head Up Display – n. red.), care imi ofera informatie de la vitezometru, sistemul de navigatie si altele. O senzatie neobisnuita! Insa, dupa cateva clipe, odata cu cresterea vitezei, porneste si motorul pe benzina, iar sonorizarea devine mult mai obisnuita urechilor mele. Desi setea de liniste din nou ma incita! RX450h este, probabil, primul automobil la volanul caruia nu eram tentat sa merg cu viteza, ci din contra – doream din tot dinadinsul sa ma misc in spatiu in liniste totala. Insa, s-a dovedit a fi un lucru destul de greu de realizat. Doar in trafic era posibil sa rulezi in regim de propulsie exclusiv electrica, si rareori cu motorului cu ardere inclus. Pentru mine acesta a fost un adevarat joc distractiv, nu doar cu pedala de acceleratie, ci si cu clipa cand motorul pe benzina intervenea. Desigur, cel mai simplu era sa pornesti regimul EV, insa atunci, jocul ar fi pierdut din interes.

O armonie evidenta..


Sa conduci un RX450h este o adevarata placere. Reactiile volanului sunt adecvate, desi totate actiunile sunt acompaniate de o oarecare moliciune. Centrul de greutate coborat, fapt datorat pozitionarii coborate a motoarelor electrice si a bateriilor din Ni-Mh, ii confera crossover-ului RX o stabilitate de invidiat in viraje. Unicul lucru care m-a deranjat la RX au fost aplecarile bruste ale automobilului la franare, chiar si atunci cand efortul asupra pedalei franei erau moderate. O fi asta ceva facut in mod intentionat pentru a mari inertia in timpul franarii si, prin urmare, pentru a reincarca mai efectiv bateriile?

Per ansamblu, versiunea hibrida RX450h mi-a placut prin jocul oferit si linistea sa, care doar uneori era intrerupta de motorul pe benzina, sau de motoarele electrice, care in timpul franarii produceau un sunet caracteristic, semn ca incepea reincarcarea bateriilor. Dar cu timpul incepi sa te obisnuiesti cu toate acestea, fiindca RX450h este un automobil deosebit, si nici RX-ul obisnuit nu se poate pune cu dansul.

Un automobil cu adevarat deosebit...


Verdict

In timpul testului am avut ocazia sa intampinam inca un RX450h, de culoare alba. Eu dintr-o data am recunoscut in modelul vecin un hibrid. Soferul celuilalt model a observat si el acest lucru si, salutandu-ne intr-un mod caracteristic, fiecare din noi si-a continuat drumul cu o senzatie deosebita. Sunt aproape sigur, ca intre proprietarii de RX-uri obisnuite nu ar exista o astfel de conexiune, pentru ca RX-ul hibrid este un alt tip de automobil, un alt nivel si un alt stil de viata. Achizitionand un RX450h, devii membru al unui club de oameni constienti ca hibridurile reprezinta viitorul.

Achizitionarea unui nou Lexus RX 450h pentru o suma de 66 000 Euro inseamna nu doar investitie intr-un crossover de clasa premium cu dotari de top, cu toate avantajele de rigoare, nu doar un nivel sporit de confort si finisari, nici macar consum redus de combustibil si nivel scazut de emisii de CO2, ci in primul rand un statut aparte in societate! Da, un statut, care va va permite la intalnirile cu prietenii sa scoateti din buzunar cheile si sa va laudati cu posesia unui automobil cu tractiune integrala si propulsie hibrida dotat cu un set de tehnologii de ultima ora!

Lexus RX 450h alaturi de o spatie de alimentare parasita. El - viitorul automobilelor. Ea - viitorul statiilor de benzina....


Date tehnice.


Importator oficial Lexus in Republica Moldova:
"Continent" SRL
Lexus Continent: str. Arborilor, 17/1, Chisinau,
Viaduct "Centru-Botanica", Showroom Toyota
Telefon: 791-477, 791-466, 791-455
GALERIE FOTO (35 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!