Prima pagină  »  Teste drive  »  Mitsubishi Outlander
17 MAI 2010
9,413
Mitsubishi Outlander
De Ilie Toma
1
Cati dintre cei care detin SUV-uri nu ies niciodata in afara drumurilor asfaltate?


Cati dintre cei care detin SUV-uri nu ies niciodata in afara drumurilor asfaltate? Statistica spune ca marea majoritate... La ce bun sa-ti mai cumperi un SUV, cu tractiune integrala, cu garda la sol marita, si cu suspensie gata sa reziste unor provocari mai dure, daca nu-i oferi aceste provocari? Si daca tot mai multi posesori de SUV-uri au tot mai putin nevoie de capacitati adevarate de offroad, producatorii se adapteaza pietii si ofera SUV-uri tot mai putin capabile acolo unde ar trebui, de fapt, sa-si arate avantajele – pe teren accidentat. Tractiunile integrale adevarate, cu diferentiale blocabile si demultiplicatoare, sunt inlocuite de tractiuni part-time, care prefera sa trimita cuplul motorului catre o singura punte, si doar atunci cand terenul este ceva mai alunecos, sistemele electronice pot include si cealalta punte, oferind astfel un plus de aderenta. Din fericire, mai exista si posibilitatea blocarii tractiunii integrale in regim 4x4, astfel incat sa poti sti ca toate patru roti sunt intotdeauna cuplate.

Ei bine, la intrebarea “de ce-ti trebuie SUV daca nu mergi in padure cu el” soferii din Moldova mai au un raspuns, perfect logic. “Pentru ca rezista mai bine pe drumurile moldovenesti”, si e perfect adevarat. Din pacate, starea drumurilor dupa ultima iarna si reparatiile tot mai rare si mai intarziate ale carosabilului ne fac sa dam dreptate celor care aleg SUV-uri din aceste considerente. Si daca tot vorbim de soferii moldoveni, de SUV-uri si de capacitatile acestora atunci cand sunt puse mai serios la treaba, ne-am zis ca e cazul sa testam unul dintre cele populare si mai accesibile SUV-uri de pe piata noastra – Mitsubishi Outlander XL. Tinem sa mentionam ca modelul a trecut recent printr-un facelift care i-a adus o noua fata, “de Lancer X”, noi insa am tinut sa testam modelul pre-facelift, dotat cu un minunat motor V6 sub capota.

Ne-am gandit deci sa-i oferim lui Outlander XL sansa unei escapade in desert... E drept, "desertul" se afla totusi in Moldova...


Substraturi tehnice

Tuturor posesorilor de masini ne trezesc un deosebit interes discutiile despre adevaratele surse a componentelor masinilor noastre. Fie ca vorbeam de Skoda Octavia si spuneam care e construita pe baza lui VW Golf, fie ca vorbeam de Rover 600 care avea platforma de Honda Accord, sau Volvo S40, care in prima generatie imprumutase platforma lui Mitsubishi Carisma (Lancer), iar motoarele diesel de la grupul Renault, iar in a doua generatie platforma lui Ford Focus – aceste amanunte sunt bine memorate de posesori si readuse in discutie ori de cate ori se iveste ocazia. Adevarul e ca, atunci cand un producator mare, cum ar fi grupul VW, produce modele cu siglele a mai multor marci, e normal sa gasim motoare, suspensii, sau intregi platforme pe mai multe din modele. Colaborari se intampla insa si in cazul producatorilor independenti, care isi unesc fortele pentru a dezvolta propulsoare sau platforme tehnice comune, aplicandu-le ulterior pe modelele lor. Se economisesc astfel costuri, iar in unele cazuri se economiseste timp – mai ales atunci cand o anumita tehnologie sau o platforma dintr-un anumit segment nu exista inca in “palmaresul” unuia din ei.

Lancer IX s-a vandut bine in patria sa, in Asia in general, si in tarile est-europene. S-a vandut insa destul de slabut in Europa, impiedicat si de politica fiscala comunitara pentru automobile construite in Japonia, cum e cazul lui Lancer. Un nou Lancer trebuia dezvoltat cu o gandire globala, iar costurile de cercetare si dezvoltare trebuiau sa fie mici, pentru a asigura competitivitatea viitorului model.

Atunci cand a inceput elaborarea viitorului Lancer, Daimler inca mai detinea Chrysler, numindu-se Daimler-Chrysler, iar grupul germano-american avea stranse colaborari cu cei de la Mitsubishi, mai ales in ceea ce tine operatiunile pe continentul american. A existat un moment in istorie cand Daimler a intentionat sa achizitioneze o parte importanta din Mitsubishi, insa tranzactia nu a mai reusit. Dupa cum spuneam, in SUA au existat mai multe modele sub marca Chrysler si Dodge care imparteau componente comune cu modelele Mitsubishi. Spre exemplu, exista un motor de 2.4 litri pe benzina, ce produce 170 CP, cu care sunt echipate astazi modele precum Mitsubishi Grandis, Mitsubishi Outlander XL, Mitsubishi Galant, Chrysler Sebring, Crysler PT Cruiser... si lista poate continua cu multe modele.

Ei bine, atunci cand a fost dat startul crearii noii platforme, ea a fost numita Project Global, si trebuia sa fie o platforma compatibila sedanurilor si hatchback-urilor compacte, dar si SUV-urilor de dimensiuni medii, deci compatibila si cu tractiunea integrala. In rezultat, a fost lansat cu reactii excelente Mitsubishi Lancer X, cu un design agresiv, care a inmuiat si inima europenilor. Outlander XL si-a facut debutul pe piata chiar nitel mai inainte, avand la baza aceeasi platforma Project Global. Asemanarile dintre Lancer X si Outlander XL sunt destul de greu de observat din exterior, insa sunt tradate la interior de aranjamentul bordului, de volan si instrumentele de bord, de dimensiunile identice ale ampatamentului. Si totusi, dat fiind faptul ca inginerii au planificat inca de la inceputurile dezvoltarii platformei compatibilitatea cu un SUV, acest fapt nu este deloc unul negativ, ba dimpotriva, Outlander XL a castigat astfel competitivitate printr-un pret mai atractiv. Si daca e tot sa terminam sirul modelelor care s-au construit pe platforma Project Global, cea folosita de Lancer X si Outlander XL, o sa va mirati sa aflati ca aici se includ Dodge Caliber, Jeep Compass, Chrysler Sebring (cu modificari), Dodge Avenger (cu modificari), ca sa nu mai mentionam toate editiile sport ale lui Lancer, precum Ralliart sau Evo. Mai mult ca atat, francezii din grupului Peugeot-Citroen, au incheiat un acord cu Mitsubishi, prin care modelele Citroen C-Crosser si Peogeot 4007 au fost construite pe aceeasi platforma cu Outlander XL. Acest acord le-a deschis insa japonezilor calea de a produce Outlander XL pentru piata europeana la uzina NedCar din Olanda, evitand astfel politicile de taxare europene. Iar pe piata Rusiei au inceput acum un an sa fie livrate modele Lancer X cu tractiune integrala preluata de la Outlander XL...

Uf.. o lista mare de dezvaluiri tehnice in acest capitol! Totusi, putem spune cu siguranta ca platforma lui Outlander XL a devenit cu adevarat un proiect global, iar aplicarea ei pentru atatea modele nu poat decat sa ne intareasca incredere in capacitatile ei si fiabilitatea pe care o ofera.

Sa vedem deci ce putem face intr-o scurta escapada de offroad. Ca si destinatie am ales desertul...



Punem la incercare tractiunea integrala a modelului.


Tractiune integrala

Mitsubishi Outlander XL este si el dotat cu un sistem de tractiune ce prefera transmiterea cuplului catre doar doua dintre roti, cuplarea regimului 4x4 putand fi facuta totusi prin rotirea selectorului, pozitionat langa manivela cutiei de viteze. Pe langa pozitia 2WD, cand cuplul este transmis exclusiv rotilor din fata, exista pozitia 4WD a selectorului, regim in care cuplul este transmis rotilor fata, iar in momentele cand puntea din fata pierde aderenta, este inclusa temporar si puntea din spate. Mitsubishi numeste acest regim tractiune integrala “on-demand”, sau, “la necesitate”. Toate aceste optiuni sunt bune, atat timp cat exista si o pozitie care iti poate bloca toate rotile in regim de tractiune. Pe Outlander XL aceasta pozitie, a treia la numar, poarta numele de LOCK, insa masina nu te lasa totusi sa controlezi direct modul in care este repartizat cuplul. In regim LOCK cuplul este transmis catre toate cele patru roti, insa, in cazuri dificile de aderenta slaba pentru toate cele patru roti, sisteme electronice precum ESP vor interveni in incercari de corectie. Nu exista posibilitatea de a bloca vreun diferential, la fel cum nu exista nici demultiplicator. Asta e, cum spuneam, se pare ca posesorii moderni de SUV-uri nu mai prea au nevoie de toate aceste atribute “de jungla”.

Totusi, Outlander XL face fata cu bine in offroad, cel putin in cel uscat, in care l-am testat noi. Fie ca e vorba de nisip, pietre sfaramicioase sau mici stanci – masina reuseste sa transmita corect forta rotilor, astfel incat cel de la volan sa nu simta vreo intimidare. Suspensia automobilului este setata destul de potrivit pentru a aborda cu bine denivelarile mari, chiar daca versiunea testata de noi este echipata cu jante mai mari decat cele standard. Vizibilitatea in interior este in general buna pentru o informare eficienta a soferului in conditii dificile, dar Outlander XL mosteneste o mica problema de la Lancer X – cea a montantilor fata cam grosi, care reduc din vizibilitate. In partea din spate, forma specifica a montantilor de acolo nu permite o viziune panoramica directa, dar oglinzile retrovizoare mari rezolva in mare parte acest aspect.

Tractiune integrala.


Tureaza-ma!

Motorul este partea cea mai placuta! Stiu ca ar fi mai responsabil din partea mea sa Va indemn sa optati pentru motorul de 2.4 litri si 170 CP, insa, odata ce am testat varful de gama, de 3.0 V6 si 220 CP, va voi indemna totusi sa alegeti V6-le. Are un apetit suficient de mare pentru benzina incat sa va faca sa Va ganditi bine daca Va puteti permite combustibilul (15.1 l/100 km in regim urban, 10.6 litri in regim mixt), dar, in cazul unui raspuns pozitiv, senzatiile vor adeveri alegerea. Motoarele V6 sunt renumite pentru sunetul echilibrat pe care il scot, pentru placerea de a le tura la 3-4 mii si mai multe rotatii pe minut. Motorul lui Outlander XL are suficienta putere sa impinga si un Pajero Wagon, deci in cazul lui Outlander va face adevarate minuni.

Asta poti face cu un motor V6 turat cu putere!


Noi am cuplat tractiunea integrala si am pozitionat masina la baza unei pante. Am decuplat sistemul de stabilizare si, intr-un final, am presat pedala acceleratiei pana la capat, atunci cand se include regimul kick-down. Ce-a urmat a fost spectaculos, pentru cel de la volan pe de o parte, si pentru fotograf, pe de alta. Totusi, se simte o anumita limitare a masinii in a ingadui motorului sa-si dezlantuie intreaga putere in primele secunde, astfel incat rotile nu intra in derapaje nemiloase, chiar daca sistemele electronice au fost oprite.

E pacat sa ai un SUV si sa nu ridici uneori praful in offroad!


Un mic spectacol al tractiunii integrale...


Interior si confort

Desi, dupa cum spuneam mai sus, in Outlander XL ai pe alocuri senzatia de deja-vu dupa un Lancer X, materialele folosite aici sunt de o calitate net superioara. Plasticul e mult mai placut la atingere si lasa o impresie de o mai buna durabilitate, au aparut mici insertii in tendinta de a imita lemnul, iar scaunele si cotierele sunt captusite cu piele, de o calitate buna si pe alocuri perforata. Scaunele sunt cu mult mai confortabile si dispun de o multime de reglaje de pozitie, in cazul versiunii noastre acestea fiind electronice. Sistemul audio este unul de top, avand incorporata si functia de conexiune prin Bluetooth cu telefonul Dvs. mobil, iar comenzile de gestionare a apelurilor telefonice sunt pozitionate pe volan.

Bancheta din spate ofera si ea un confort foarte bun, aici existand spatiu generos pentru pasageri. Ea poate fi rabatata complet, formand o suprafata plana impreuna cu podeaua portbagajului, fapt care permite transportarea unor obiecte destul de mari in dimensiuni. Usa spate se deschide in doua sectiuni – cea superioara pentru uz cotidian, cand nu exista nevoia incarcaturilor supradimensionate, si cea posterioara, care, odata deschisa, permite o zona larga de acces catre portbagaj. Aceeasi usa posterioara formeaza un suport pe care se poate si aseza.

Datorita spatiului generos, a scaunelor bine profilate, dar si a unei suspensii potrivite, confortul oferit de interiorul lui Outlander XL este unul excelent. Se poate calatori cu bine si pe distante mari, pe trasee internationale, lucru cu care nu se prea poate lauda fratele mai mic, Lancer X. Izolarea fonica este de departe mult mai buna decat la acesta, iar puterea motorului V6 de sub capota il face foarte placut in depasiri. Portbagajul ofera un volum normal pentru clasa sa, fara a excela. Insa, versiunea cu motorizare V6 vine echipata standard si cu bare de acoperis, pe care se poate fixa un purtator de bagaje suplimentar, lucru care il poate transforma pe Outlander XL in cel mai potrivit automobil de familie.


O privire panoramica in interior.


Concluzii

Desi la o privire mai atenta Mitsubishi Outlander XL, Citroen C-Crosser si Peugeot 4007 sunt aproape identice, distinctie facand doar grila radiatorului, blocurile optice si siglele aplicate, ceilalti doi veri ai lui Outlander XL sunt cu mult mai putin populari in Republica Moldova, si asta in mare parte datorita pretului mult mai atractiv al lui Mitsubishi. Totusi, Outlander XL nu este oferit in tara noastra si cu o motorizare diesel, in timp ce in Europa Outlander XL preia motorizarea 2.2 Hdi de la grupului PSA Peugeot-Citroen. Un Outlander XL diesel este, cu siguranta, mult mai econom, insa, daca un motor 3.0 V6 este acceptabil pentru Dvs., atunci placerea obtinuta in fiecare clipa de condus va face alegerea una placuta.

Versiunea de top vine cu o lista mare de echipari.


In materie de echipari, Outlander XL 3.0 V6 vine cu o lista mare, in care multe elemente sunt doar optionale la concurenti, iar asta este din nou un avantaj pentru modelul japonez. In cei aproape trei ani de la aparitia pe piata, Outlander XL s-a dovedit deja a fi un model fiabil si rezonabil in costuri de deservire, deci, per total, pare una din cele mai bune alegeri de SUV de pe piata Moldovei.

Outlander XL pare o alegere destul de rezonabila, oferind un raport calitate/pret foarte bun.


Date tehnice.


Dealer oficial Mitsubishi in Republica Moldova:
Centrul Auto Elita 5
Showroom Mitsubishi: bd. Dacia, 55, Chisinau
Telefon: 567-345
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!