Prima pagină  »  Teste drive  »  Mitsubishi Pajero Sport
29 DECEMBRIE 2010
10,360
Mitsubishi Pajero Sport
De Ilie Toma
1
La sfarsit de an, publicam un test drive deosebit, realizat de noi pe cand soarele incalzea mercurul termometrelor pana peste 20 de grade Celsius, iar peisajul avea o coloratura de verde-galben in loc de zapada zilei de azi. Pentru sfarsit de an, am pastrat o serie de teste si articole nepublicate, dintre cele mai delicioase, pentru ca acestea sa fie savurate intr-o atmosfera cat mai placuta.

SUV-ul delicios

Daca esti pe cat de putin pasionat de condus in offroad, nu poti sa nu devii entuziasmat de indata ce te afli la volanul unui SUV. Doar ca piata SUV-urilor a evoluat intr-atat de mult in ultima perioada, incat titulatura de SUV a ajuns langa o serie de modele care nu dispun nici macar de tractiune integrala, daramite de constructie pe cadru dur, sau diferentiale blocabile mecanic. Masinile de teren adevarate, pregatite pentru gropi, santuri, paduri si sarcini dificile sunt tot mai rare. Iar cand intalnim o astfel de masina, nu putem sa nu avem senzatia ca avem de-a face cu un ultim mohican.



Pajero Sport este o astfel de masina, desi vorbim de o generatie noua. Masina nu te seduce printr-o lista mare de tehnologii pompoase, nu aduce LED-uri in faruri si nici macar nu indrazneste sa vorbeasca despre imbunatatirile in emisii de CO2...



In mainile noastre a nimerit primul Pajero Sport de generatie noua, ajuns pe taramurile Moldovei. Are sub capota un motor de 3.5 litri V6, si, din cauza taxelor vamale exorbitante, va ramane probabil si ultimul cu un astfel de propulsor importat. Trebuie sa mentionam ca noua generatie Pajero Sport vine si cu un propulsor pe benzina de 3.0 litri V6, dar si cu un turbodiesel de 2.5 litri, motoare care au o atractivitate mult mai mare pentru cumparatori. Totusi, noi avem la test un propulsor enorm, de moda veche, pe care il vom pune la incercare in acelasi stil, de moda veche.

Noile tehnologii vs durabilitate

Sa o spunem pe sleau: Mitsubishi Pajero Sport este masina omul care isi doreste un “calut” de nadejde, care sa faca fata conditiilor dificile de exploatare din tara noastra cu brio, si care sa poata face fata unor solicitari personalizate mai dure de exploatare. Intr-un vis ideal, am vedea-o masina unui fermier prosper. De acestia avem putini insa. Poate fi de minune masina unui businessman pasionat de vanatoare. Gratie unui interior mult mai calitativ al noii generatii, poate fi insa si masina unui familist care sa-si transporte familia si acolo unde drumurile nu bucura prin calitatea lor...

Oricine ar fi proprietarul unui Pajero Sport, insa, el trebuie sa pretuiasca durabilitatea, forta si capacitatea de trecere si sa nu-i prea pese de trendul modern si noile tehnologii. Pentru ca noi tehnologii nu prea gasesti la bordul lui Pajero Sport.



Sub capota avem un motor V6 aspirat natural, care livreaza... 186 CP. Bine, Volkswagen scoate 180 CP dintr-un motor de 1.4 litri, vor spune adeptii noilor tehnologii, iar Mitsubishi a pus un motor de cilindree imensa din care izvorasc doar 186 CP? Da, insa motorul lui Pajero Sport este gandit sa dispuna de resurse de functionare lungi, iar cei 186 CP sa fie livrati cu usurinta, fara catusi de putina fortare. Iar in offroad, cand iti doresti sa invingi noroiul in care esti cufundat pana deasupra rotilor, includerea turbinei si socurile de putere nu sunt tocmai cel mai cautat lucru.

Doar pe motorizarea 3.5 V6, noul Pajero Sport vine cu o cutie de viteze automata in... 4 rapoarte. Celelalte motorizari se bucura de o transmisie cu 5 trepte. La bordul lui Pajero Sport 3.5 V6 insa, senzatia atemporalitatii iti este data anume de transmisie, care este in mod evident setata pentru exploatare la viteze moderate. La viteze de traseu, se simte necesitatea unei a 5-a trepte. La viteze mici, insa, cuplul mare si cilindreea generoasa fac ca accelerarile in fiecare din trepte sa fie insotite de un sunet placut al motorului, care savureaza treptele lungi. De cat timp e nevoie pentru a atinge prima suta? De 13.2 secunde.

Cu un motor atat de mare si cu o transmisie atat de traditionala, nu te poti astepta decat la un consum pe masura masinilor de teren clasice. Pajero Sport 3.5 V6 consuma 19.2 litri/100 km in oras si 11.1 litri/100 km pe traseu. Cu o transmisie manuala acelasi motor ar consuma 16.9 litri in oras.



In interior avem, pe langa levierul cutiei de viteze automate, un alt levier. Da, deoarece vorbim de o masina de teren atat de fidela principiilor clasice ale acestei definitii, avem de-a face cu o manivela care gestioneaza blocarea diferentialului dintre axe, si setarea tipului de tractiune. Se poate seta tractiune pe doua roti sau pe patru, sau diferentialul poate fi blocat, in acest caz transmitandu-se forta egala atat puntii fata, cat si celei din spate. Iar pentru conditii cu adevarat dificile, poate fi inclus si demultiplicatorul de cuplu, care permite masinii sa opereze la viteze foarte mici, cu forta necesara pentru a trece cu brio cele mai dure incercari.

Pe cat de clasic si imbucurator in offroad este acest tip de operare a tractiunii, pe atat de rar este astazi. Adevarul e ca avem la baza un diferential de tip Visco, cuplarea caruia se mai face inca pe baza fluidelor. Iar diferentialele de acest tip au cateva nuante specifice in operare. Cuplati spre exemplu tractiunea integrala, si deocamdata nu se intampla nimic. Dupa cateva secunde, veti auzi un sunet mecanic, care inseamna ca diferentialul a si cuplat efectiv ambele punti. Acelasi lucru se intampla la oricare schimbare a pozitiei tractiunii integrale, iar cuplarea efectiva vine cu ceva timp intarziere. Daca se insista de mai multe ori intr-un timp scurt pe cuplarea diferitor pozitii, cuplarea efectiva ar putea intarzia si mai mult, in unele cazul fiind nevoie sa incepeti deplasarea pentru a definitiva cuplarea efectiva a puntilor in regimul dorit. SUV-urile moderne ar putea rade ironic astazi de un diferential Visco, acestea fiind destul de evitate de majoritatea producatorilor. Dar haideti sa vedem care sunt avantajele si dezavantajele acestui tip de cuplare a puntilor.



Pretul mic de productie este fara indoiala unul din avantaje. Un altul este efectul si comportamentul masinii in conditii dificile, atunci cand, daca stii ca ai blocat toate rotile in regim de tractiune, obtii cu adevarat tractiune de la fiecare punte, fara vreo interventie electronica. Din dezavantaje vom mentiona efectul de intarziere in cuplare si resursele limitate in exploatare: dupa vreo 100 de mii de kilometri, acest tip de diferential isi pierde performanta initiala fiind inlocuit cu un altul nou. Si deoarece am mentionat costul mic de productie, unul nou inseamna un cost moderat.

Iar forta de tractiune este transmisa unor roti imense, demne de o masina de teren. Iar cand spun roti imense, nu ma refer la diametrul jantei, ci la diametrul total al anvelopei. Iar o masina de teren adevarata nu poate veni cu roti de 22 de inchi si anvelope cu profil redus, pentru ca asta ar insemna sa aveti in foarte scurt timp jante ovale si anvelope distruse. Va mai amintiti drumurile de asta primavara si gropile imense? Ei bine, Pajero Sport este exact masina care poate face fata acestor drumuri, pentru ca este prevazuta pentru ele.

Si tocmai aici iese in evidenta marea miza pentru lupta noilor tehnologii si a durabilitatii. Da, noul Mitsubishi Pajero Sport aduce tehnologii vechi, dar verificate in timp prin prisma unui criteriu esential: cel al durabilitatii. Este construit pe cadru dur, are o suspensie din otel ranforsat gata sa indure sute de mii de socuri dure, are un motor care va functiona fara pretentii la combustibil, la temperatura de afara si numarul de kilometri parcursi si are o tractiune integrala adevarata, gata sa propulseze masina oriunde, in orice conditii, in mod fidel si eficient. Daca am trai cu totii intr-o metropola imensa, cu drumuri civilizate – Mitsubishi Pajero Sport ar fi, probabil, un model inutil. Insa traim intr-o alta realitate – cu mii si mii de gropi pe carosabil, cu ierni geroase si veri toride, cu combustibil, in mare parte, neprietenos motoarelor Euro 5, cu necesitati frecvente, pentru multi dintre noi, de a se deplasa in mediul rural – si tocmai de asta acest model este unul cat se poate de potrivit conditiilor noastre de exploatare

Agricultura

Mi-ar placea sa vad o agricultura prospera in tara noastra si fermieri de succes, care sa-si permita masinile corecte pentru a se deplasa. Mitsubishi Pajero Sport ar fi una din primele pe lista, cu siguranta. Spre marea mea bucurie, am dat peste cativa astfel de fermieri in preajma Chisinaului, cu plantatii pe care exista irigare, cu calcule rationale si business-plan-uri. Acestia ne-au invitat sa testam modelul nostru pe un camp de pe care tocmai fusesera recoltate cerealele.

Am cuplat tractiunea integrala pe toate 4 roti, in masura egala, si sub roti auzeam placerea masinii de a calca radacinile fostelor cereale. Fara frica de vreo pana, fara frica de comportamentul suspensiei. Pajero Sport e masina de lupta aici, unde nu exista asfalt.



Am vizitat ulterior si plantatiile irigate, unde micul strat de noroi creat de ploaia artificiala ne-a dat sansa unor scurte incercari ale eficientei tractiunii pe un astfel de teren. Din nou, naturalete pura, concordanta perfecta cu un astfel de peisaj si dorinta de a admira anturajul din jur.

Pret, motorizare?

Din cauza taxelor vamale mari, modelul testat de noi are un pret destul de condimentat: 40 mii USD. Din acest pret, cca 16 mii dolari sunt formate de taxe. Tocmai de asta, recomandam cu tot curajul atentia spre celelalte motorizari disponibile: 2.5 diesel si 3.0 benzina, capacitatea cilindrica a carora se situeaza sub nivelul barierei de 3000 cm cubi. In cazul unui Pajero Sport cu motor diesel, pretul acestuia coboara, cu tot cu taxe, la 28 500 Dolari, ceea ce echivaleaza cu aproximativ 21 mii euro. Desigur, in cazul dieselului vorbim de consum mai mic si costuri de exploatare mai mici si desigur, cea mai rationala alegere este anume dieselul.
GALERIE FOTO (32 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!