Prima pagină  »  Teste drive  »  Toyota Prius
16 IULIE 2010
8,007
Toyota Prius
De Valeriu Bahnaru
2
Aparut in anul 1997, Toyota Prius este primul automobil din lume produs in serie, cu propulsie hibrida. Acesta este un adevar istoric, pe care, eu cred, il cunoastem cu totii. Desi insasi ideea unui astfel de model nu este una noua - tehnologii hibride existand de mai mult de 100 de ani - anume Prius este considerat primul hibrid de serie din lume, care pana la momentul actual a fost vandut in peste 1,6 milionae exemplare!



Asumandu-si acest rol deosebit de important, Prius continua sa domine piata tehnologiilor hibride. Mai mult, a devenit un gen de erou national, chiar si in SUA, unde au fost vandute o jumatate din modelele produse, iar drept consecinta Prius-urile sunt usor recognibile si au devenit un “accesoriu” achizitionat chiar de starurile de la Hollywood! Prius este un automobil specific, de statut, si reprezinta un accesoriu indispensabil pentru un proprietar care manifesta solidaritate fata de problemele de mediu.



Este Prius un simplu accesoriu, sau isi merita statutul de automobil econom, eficient si prietenos cu mediul? Acest fapt urmeaza sa-l aflam in urma testului propriu-zis.

Trilogia

Protagonistul testului nostru este modelul hibrid Toyota Prius, aflat la a treia generatie, prezentat la Salonul Auto Nord-American de la Detroit, in ianuarie 2009. Ce ofera actuala generatie Toyota Prius?

La fel ca si primele doua generatii, Prius utilizeaza acelasi principiu al sistemului hibrid: motor pe benzina, care functioneaza dupa ciclul Atkinson, motor electric si baterii Ni-Mh (nichel-metal-hibrid –n.r.). Cu toate acestea, noua tehnologie Toyota Hybrid Synergy Drive a evoluat semnificativ, ceea ce a permis instalarea unui motor mai puternic cu volumul de 1,8 litri, in locul vechiului motor de 1,5 litri. Motorul electric, care ajuta motorul cu ardere interna sa propulseze puntea fata, a devenit si el mai puternic, astfel, puterea cumulata a sistemului hibrid masoara 136 CP, ceea ce permite Prius-ului sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 10,4 secunde, in timp ce viteza maxima constituie 180 km/h. Indici destul de buni pentru un automobil verde.

Toyota Prius a avut dintotdeauna un design spectaculos, dar contradictoriu.


Datorita formei aerodinamice mai bine gandite, cu un coeficient de rezistenta Cx=0,25, si componentelor de propulsie mai puternice, dar si mai eficiente, Prius consuma mai putin decat predecesorii sai! Consumul in oras constituie 3,9 litri/100km, iar in afara acestuia coboara pana la 3,7 litri/km. Indici uimitori pentru un motor pe benzina. Insa, pentru a concepe intreg peisajul al “Prius-mobilului” e nevoie sa-l simtim pe propria piele.

OZN-ul

Toyota Prius totdeauna s-a evidentiat printr-un design spectaculos, dar controversat. Pana si prima generatie Prius, in caroserie sedan, avea trasaturi neobisnuite. Insa odata cu aparitia celei de-a doua generatii in anul 2004, Prius si-a capatat aspectul unic lenticular, de OZN, cu mijlocul convex si liniile fluide ale partilor frontala si posterioara. Din cauza formei mult indragite, designerii nu s-au grabit sa aplice schimbari radicale in aspectul noului Prius. Totusi, silueta sa a mai fost optimizata pentru o mai buna aerodinamicitate.



Astfel, cu mici modificari, silueta celui de-al doilea Prius a fost transmisa si celui de-al treilea, care este mai expresiv si mai dinamic decat predecesorul, datorita liniei laterale impetuoase, venita sa contureze marginile spoilerului spate, situat pe un posterior acum si mai ridicat. Intregul tablou spectaculos, cu o mica exceptie: ce-o fi cautand acest stergator demodat pe luneta? Acesta arata ieftin, deoarece chiar si precedentul Prius avea o “perie” mai moderna.

Desigur, din poze si materiale video nu se pot observa si simti intotdeauna micile detalii. Priusul trebuie admirat pe viu, sa-l inconjori de cateva ori, sa urci in el pentru a te convinge ca este un automobil neobisnuit, un gen de nava cosmica! Da, da, nu am gresit. Cineva, posibil nu-l place, insa tot ei recunosc ca Prius este neobisnuit. Aspectul de nava cosmica i-a adus o contributie esentiala in formarea personalitatii si imaginii sale, puternic evidentiata din intreg restul automobilelor din lume.



Multi vor fi acei care vor spune ca alb-ul imaculat, cu nuante sidefii, al automobilului din imagine, se potriveste cel mai bine unui automobil verde, care intruchipeaza curatenia, seninatatea cerul si, de ce nu, albul zapezii. Insa mie mi-a placut foarte mult un Prius de culoare neagra si cu jante de 17 toli, vazut in showroom – acesta arata luxos, agresiv si chiar sportiv! Cu toate acestea, este acelasi Prius ecologic recunoscut de toata lumea.

Interior de nava cosmica

Odata patruns in interior, senzatia ca te afli intr-o nava cosmica nu te mai paraseste. Gratie plafonului convex, salonul ofera spatiu din belsug, in timp ce podeaua, spre surprinderea noastra, este plata, mai ales in spate, unde picioarelor pasagerilor le este oferit un spatiu generos. Chiar de as sedea insumi dupa spatele meu, la cei 192 cm ai mei, imi voi ocupa locul fara nicio problema si fara a ajunge macar cu genunchii pana la scaunul din fata.

In interior exista foarte mult spatiu.


Habitaclul spatios al navei noastre este completat cu asemenea straneitati precum volanul bombat in partile superiora si inferioara, asemanator unui cap de extraterestru, cu care ghidezi hibridul. Aceleasi senzatii controversate le traiesti privind la maneta cutiei de viteze - probabil, singurul detaliu de contrast din interior. In acest moment intelegi ca cei de la Toyota puteau sa realizeze un contrast de nuante mult mai interesant pentru panoul fata, apeland la aceeasi cunoare, cea albastra…

Comoditatea pozitionarii centrale a ceasurilor trezeste dubii.Totusi, Intrucat instrumentele de bord ale lui Prius se gasesc ceva mai departe de sofer, decat in cazul panoului unui automobil obisnuit, nu se simte un disconfort, dimpotriva, reusesti sa te adaptezi destul de rapid. Mai mult ca atat, indicatorul de viteza este proiectat pe parbriz, usurand si mai mult sarcina soferului.

Selectorul transmisiei: D = Drive, R = Reverse, N = Neutral, B = Braking (regim de franare regenerativa cu ajutorul motorului, in care se produce o incarcare cu eficienta sporita a bateriilor).


Confortul si ergonomia interiorului sunt la un nivel inalt. Fotoliile, acoperite cu material asemanator pielii de caprioara, sunt foarte placute la atingere si foarte comode. Toate butoanele si comenzile sunt pozitionate in zone previzibile, iar cele mai importante butoane cu senzori se gasesc pe volan. Nu am intimpinat greutati in timp ce imi ocupam locul la volan, necatand la inaltimea mea. Spatiul limitat din torpedou este compensat de spatiul de sub consola centrala care atarna deasupra, unde, de altfel, mai gasim o conexiune la o sursa de 12 volti.

Calitatea materialelor putea fi mai buna. Insa nu trebuie sa uitam ca atentia la problemele de mediu se refera nu doar la propulsie, ci si la materialele utilizate, care au fost realizate intr-o factura neobisnuita in forma de fire de iarba, ceea ce vine sa evidentieze fiinta ecologica a lui Prius nu doar prin aspectul sau, ci si prin proprietati, fiindca aproape toate elementele interiorului, precum si bateria de la instalatia hibrida, sunt realizate in proportie de peste 90% din materiale reciclabile!

Decolam in liniste

In afara de caracterul deosebit al interiorului lui Prius, unic este si procesul condusului acestui hibrid. Apesi pe butonul “Power”, dupa care se trezeste doar panoul digital, in timp ce motorul nu se face auzit. Desigur, asta ar fi hibridul! Din moment ce automobilul iti afiseaza un verde “Ready”, se permite sa pornesti. Apesi pedala acceleratorului si incepe miscarea fara a se produce vreun zgomot…



Prius-ul totdeauna isi incepe miscarea pe baza propulsiei electrice, fiindca motorul cu ardere interna, care opereaza dupa ciclul lui Atkinson, nu poate mentine turatii joase si se stinge. Tocmai de asta motoarele Atkinson, considerate mult mai eficiente, au fost mult timp evitate de producatori. Aici, acest neajuns este compensat de motorul electric si, deci, se poate face uz de eficienta principiului Atkinson.

“Lansarea in spatiu” este acompaniata de un farmec deosebit, care nu se pierde cu timpul. Senzatiile sunt neobsnuite, ca intr-un joc video, de parca ai conduce un simulator auto. Chiar si volanul se roteste intr-un mod neobisnuit, fara un oarecare efort si insotit de un sunet caracteristic. Atunci cand pedala acceleratorului este actionata mai tare, porneste si motorul pe benzina, insa aceasta tranzitie se produce practic pe neobservate, intrucat insusi motorul termic nu este atat de zgomotos.

Ruland in regim normal, partea electronica sofisticata va hotari in mod autonom carui motor sa-i dea preferinta, sau ambelor concomitent. In timpul franarii sau miscarii din inertie, sistemul hibrid regenereaza energia cinetica, transformand-o in electricitate, astfel, reincarcand bateriile. Bateriile pot fi reincarcate si cu ajutorul motorului cu ardere interna, in functie de necesitate.



Pe panoul digital pot fi afisate diferite functii, de exemplu diagrama functionarii sistemului hibrid, sau gradatiile econometrului, impartite in doua zone: economa si “de forta” (a treia indica regenerarea energiei). Nu mi-a fost pe plac grafica panoului – e mult prea simplista pentru un automobil sin secolul 21. Mai mult se aseamana cu grafica unei statii Dendy din mijlocul anilor ’90 ai secolului trecut. Deasemenea, nu m-au convins nici display-ul sitemului de climatizare cu fundalul intr-un verde sters si cifre negre. Avand in vedere aspectul stilat al lui Prius, se putea concepe ceva mai modern. Insa display-ul are si parti pozitive. De exemplu, butoanele de pe volan odata atinse, sunt imediat dublate pe display, aparand si disparand ca prin magie.

Dar sa revenim la procesul de conducere, sau zbor, daca doriti. Pentru a rula econom, trebuie sa tragi cu ochiul si la econometru, pentru ca indicatorul sa ramana permanent in limitele zonei economice. Aceasta ocupatie este o adevarata provocare, care te antreneaza in intregime si incepi sa uiti de toate, doar ca sa obtii un consum redus! Acest joc m-a atras si pe mine, doar ca, in consecinta, viteza se reduce considerabil si ceilalti participanti din trafic au inceput sa ma claxoneze nemultumiti. Astfel, involuntar maresti viteza si, implicit, consumul…

Ce regim trebuie ales?

Exista posibilitatea de a alege unul din cele trei regimuri de rulare accesibile, apasand unul din butoanele EV, ECO sau POWER. Un indicator de culoare verde va fi afisat pe diplay, ceea ce este foarte comod. Odata ales regimul ECO, sistemul hibrid va da preferinta motorului electric, in timp ce apasarile pe pedala acceleratorului vor fi amortizate, iar reactiile palide. Cu toate acestea, regimul ECO permite economia de combustibil, precum si limitarea emisiilor de CO2 la nivelul celor 89g/km declarate.

Regimul EV face ca emisiile de CO2 sa fie nule, intrucat hibridul este propulsat doar de motorul electric, de aici si denumirea EV – Electric Vehicle. In acest regim veti putea rula cativa kilometri cu o viteza ce nu va depasi 45 km/h, ceea ce mi se pare suficient pentru a rula prin ambuteiaje. Daca viteza depaseste 45 km/h, hibridul trece automat in regimul ECO, in caz de necesitate pornind si motorul pe benzina.



Daca Vi se pare ca Prius este in stare doar sa se taraie prin oras, atunci gresiti amarnic! Eu credeam la fel, pana nu am ales regimul POWER. Este ceva fantastic! Nu credeam intr-o asemenea agilitate din partea unui reprezentant verde al industriei auto. Accelerarea este dinamica si energica, permitandu-mi nu doar sa ma tin dupa fluxul de masini, dar si sa-l las mult in spate! Pedala acceleratorului devine mult mai reactiva, oferind soferului o doza salbatica de dinamism. De-ar fi cu doua secunde mai rapid pana la prima suta, il puteam inscrie in clas hot-hatch-urilor!

Gratie regimului POWER, am descoperit inca un secret al lui Prius. Este vorba de manevrebilitatea acestuia, in pofida celor aproape 1400 kg. Prius este foarte delicat si ascultator, agilitatea lui va fi de mare folos in oras, unde manevrele de ocolire a gropilor si masinilor sunt omniprezente. Capacitatile de absorbtie ale suspensiei sunt deasemenea surprinzator de bune, la fel si ritmicitatea rularii. Cu alte cuvinte, ceea ce tine de confortul in timpul miscarii hibridul se descurca de minune, iar Dvs nu veti fi nevoit sa ascultati reprosurile pasagerilor din cauza disconfortului.

Si totusi, verde sau nu prea?

Verde categoric! M-am convins de asta. Pe parcursul intregului test, rareori cand intervenea motorul pe benzina, intrucat m-am straduit mult sa nu-i permit s-o faca. In afara de clipele cand mi-am permis sa ma fac de cap in regimul POWER. Prius este un “tacut”, cum nu mai gasesti, si asta datorita operarii sistemului hibrid. Cat despre zvonurile cum ca Prius ar fi doar o solutie de marketing a companiei Toyota, vreau sa va spun ca este o minciuna curata. Automobilul functioneaza in realitate intr-un mod impresionat si economiseste cu adevarat combustibil, fapt confirmat de numarul impunator al modelelor vandute si de proprietarii de Prius!

Apropo, inainte de a redacta acest articol am navigat pe internet pe diferite site-uri cu parerile posesorilor pentru a vedea ce zic cumparatorii despre acest Prius-ul aflat deja la a treia generatie. Am ramas surprins de faptul ca masinile lor functioneaza fara niciun defect, cedari ale sistemului electric sau ale bateriilor si peste 200 000 km! Consider acest fapt un exemplu elocvent si asemenea exemple sunt multe, Va puteti convinge singuri de asta! Iar cei care discrediteaza acest model, cu siguranta niciodata nu l-au vazut, nu l-au posedat si nici macar nu au mers in el. Trebuie sa simti pe propria piele cum e sa fii “conducator de Prius”.



Cu siguranta Prius nu este un model accesibil. Nivelul lui Prius este unul superior si nu trebuie comparat cu celelalte automobile cu motor conventional. Sa-l posezi este prestigios, automobilul va fi recunoscut imediat iar cei din jur vor intelege ce tip de automobil conduceti si Va vor privi altfel.

Putini sunt cei care sunt in stare sa inteleaga scopul unei investitii destul de mari intr-un hibrid. Insa cei, care sunt in pas cu progresul, cu tehnologiile avansate, cred in viitorul luminos al industriei auto, una din directiile careia este dezvoltarea tehnologiei hibride, nu stau mult pe ganduri si iau decizia corecta, se bucura de automobil si nu regreta alegerea facuta. Sunt increzut ca in cativa ani multi vor incepe sa gandeasca la fel si, in rezultat, optiunea lor va fi in favoarea unui hibrid.
GALERIE FOTO (35 IMAGINI)
COMENTARII (1)
ghenyg
London, Marea Britanie
la 20 Februarie 2013 - 23:15
masina preferata a lui jeremy clarkson:))))))
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!