Prima pagină  »  Teste drive  »  Volkswagen Touareg
19 NOIEMBRIE 2010
17,276
Volkswagen Touareg
De Ilie Toma
4
Volkswagen Touareg este unul din cele mai asteptate SUV-uri al anului pe care il traim. Inainte de aparitia sa, apareau cu regularitate zvonuri de toate culorile. Unele spuneau ca Volksagen va renunta la un sistem de tractiune integrala “adevarat” pentru SUV-ul sau, optand pentru o configuratie mult mai aproape de asflat si macadam. Altele spuneau chiar ca Touareg va fi oferit cu tractiune pe fata. Tot din zvonuri de putea afla ca noul Touareg va fi mai mic decat precedentul sau, pentru ca cererea SUV-urilor este concentrala spre modelele mai compacte.



Ei bine, uite ca a venit, in carne si oase, si avem sansa sa vedem cate din zvonuri sau adeverit si cate au ramas doar zvonuri.

Design si prezenta.

Tot mai multe modele din gama Volkswagen tind sa adopte liniile comune ale marcii. Designul este cel mai subiectiv capitol in aprecierea unei masini si totusi, credem ca Touareg-ului i-au venit cel mai bine noile linii ale marcii. Modelul arata excelent proportionat, toate formele si componentele exteriorului sunt bine armonizate intre ele si creaza instantaneu senzatia unui tot intreg care place. Asa cum o facea Golf I si Golf IV.



Iar proportiile reusite mascheaza foarte bine dimensiunile generoase ale masinii. Da, zvonurile ca noul Touareg va fi mai mic decat predecesorul sau nu s-au adeverit, noua generatie crescand in dimensiuni.



Farurile incorporeaza o multime de LED-uri, aranjate in forme proeminente, care ii asigura lui Touareg o buna recunoastere la un prim contact vizual.

Touareg este cu siguranta unul din cele mai bine desenate modele din gama Volkswagen-ului de astazi, nu putem sa n-o spunem pe sleau.

Ambianta in interior.

Si aici s-a lucrat cu multa atentie si se simte dorinta producatorului de a-si depasi cu mult concurentii. Materialele sunt de o calitate cu mult peste media segmentului din care face parte Touaregul, iar asamblarile sunt conforme cu modelele de lux. Nu exista nicaieri plastic dur, nedorit, nu exista spatii nedorite la imbinarea elementelor de interior.

Volkswagen Touareg aduce un aer de inalte tehnologii la bord si o incredere ca ai de-a face cu una din cele mai bune masini din clasa sa. Ceasurile de bord sunt clare, informative, pe centru, intre acestea, isi face loc un display color de inalta rezolutie – un element pe care il intalnim mai degraba la limuzinele de lux.

Pe consola centrala isi face loc un sistem media performant, care, pe langa toata distractia pe care o poate oferi la bord, ofera si multe informatii despre parametrii masinii. Spre exemplu, la modelele cu suspensie pneumatica, cum este si exemplarul din test, la schimbarea garzii la sol, pe display-ul central se afiseaza un indicator ce aduce a batimetrele mecanice din filmele cu submarine, iar cifrele ruleaza una dupa alta in timp ce masina isi schimba clearence-ul.



Este deosebit de binevenita latimea mare a tunelului central al masinii, si implicit a cotierei. In SUV-urile adevarate, atunci cand masina poate oscila foarte des pe lateral in teren accidentat, e bine ca cei doi pasageri din fata sa aiba un spatiu de separare ceva mai mare. Plus ca Touareg-ul mai aduce si o cotiera separata in doua jumatati, fiecare din acestea putand fi culisata in pozitia comoda fiecaruia din pasageri.

La fel de importanta pentru offroad este si vizibilitatea pe care o ofera masina, or la Touareg aceasta este excelenta. In fata exista montanti care nu exagereaza in grosime, iar geamurile portierelor din fata continua pana in unghiul format de montanti, desi acest unghi este acoperit cu un geam “colt”, statitc. Si, cum pozitia in scaune poate fi foarte inalta, obtii la volan un vizor excelent de jur imprejur asupra situatiei terenului pe care circuli.

Pe bancheta din spate, pasagerii se vor bucura de un spatiu generos pentru picioare. Merita sa mentionam si intaltimea mare a pavilionului de aici, fapt care va permite si celor foarte inalti sa se simta confortabil.

In rest, simetrie, calitate, atingeri placute si linii clasice, asa cum ii sta bine unei masini germane. Nu putem sa nu mentionam si confortul vizual adus de culoarea maro a interiorului automobilului din test.

Confort la rulare si feeling sportiv.

Grupul Volkswagen pune mare pret pe platforma pe care este construit Touareg, aceasta fiind una din componentele tehnice cruciale in cadrul grupului. Atunci cand s-a adoptat decizia ca in gama lui VW, Porsche si Audi sa apara un SUV, acum cativa ani buni, cumparatorii de SUV-uri apreciau capacitatile acestor modele in teren accidentat, iar nisa deschisa de prima generatie BMW X5 a aratat ca si performanta de asflat a unui SUV poate fi un factor-cheie in vanzari.



Prima generatie a platformei pe care au fost construite Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg si mai este construit Audi Q7 a fost testata pentru sute de mii de kilometri in conditii din cele mai dure de offroad – de la deserturi toride si nisipoase pana la tinuturi arctice, pentru ca pana la urma inginerii sa poate aduce o platforma tehnica excelenta. Atunci, Porsche era un producator apreciat de un public prea putin numeros pentru a-I asigura profitabilitatea, numele Porsche era insa sinonim cu calitatea si sportivitatea absoluta. Audi si Volkswagen aveau pretentii de tehnologii, confort, capacitati off-road. Si toate aceste elemente au trebuit sa fie combinate intr-o singura platforma tehnica! Iar inginerilor germani le-a reusit asta. Au creat, pe aceeasi platforma, un Cayenne care nu a tradat numele Porsche si a transformat marca intr-una din cele mai profitabile din lume. Au creat un Touareg gata sa ofere functionalitate, practicism si capacitati de exceptie in cele mai dificile conditii, modelele derivate de pe acesta dominand si Dakar-ul. Si au creat un Audi spatios, luxos, tehnologizat si deosebit de dinamic, care asigurat un debut excelent al marcii in segmentul SUV-urilor.

In ultimul deceniu, piata a cunoscut schimbari rapide si radicale insa, si in doar cativa ani japonezii uimeau prin SUV-uri hibride care incepusera sa prinda bine si la public, generand vanzari importante. De cele mai dese ori, doar faptul ca exista un hibrid in gama unui model atrage vanzari si asupra celorlalte motorizari ale modelului, notiunea de “hibrid” avand rol de o eticheta comerciala foarte eficienta. Volkswagen nu a creat insa o versiune hibrid a primei generatii a SUV-ului Touareg si nici Porsche sau Audi nu au avut un hibrid pentru Cayenne si Q7. Platforma acestor modele este excelenta, insa fusese dezvoltata cu un cost prea mare si mult prea complexa pentru a-i putea adapta sisteme hibride adevarate, fiabile, la jumatate de cale.

Intre timp, s-au schimbat radical si preferintele clientilor de SUV-uri. Tot mai multi din clienti pun un mare accent pe consum, tot mai multor clienti le sunt interesante propulsiile hibride. Tot mai putini dintre acestia au nevoie cu adevarat de blocaje de diferentiale si de masini care sa o faca pe eroul acolo unde se ajunge foarte rar sau aproape niciodata. Pentru amatorii de senzatii tari e pacat, insa asta cer clientii si producatorii isi adapteaza masinile in functie de ceea ce vor clientii.



Si tocmai de asta, platforma noii generatii Touareg a fost gandita tinand cont de toate aceste schimbari ale pietei. Volkswagen a gandit din start modelul ca unul compatibil cu propulsia hibrida. Iar tractiunea integrala a devenit mai “electronizata”, cu o mare parte din decizii luate de sisteme electronice ale masinii si mai putin de cuplaje mecanice ale diferentialelor. Asta il departeaza, pe de o parte, pe Touareg de notiunea de “masina de teren veritabila”, insa il apropie de ceea ce vor proprietarii sai de la un astfel de model – performante excelente in conditii normale si dificile, iar partea extrema e taiata din lista.

Noul Porsche Cayenne, construit pe aceeasi platforma, are un diapazon mult mai larg de reactii ale suspensiei – de la foarte confortabil si “moale” pana la dur si neclintit pe sosea. Touareg, pe de alta parte, este mult mai orientat spre confort.

In regim normal, cursa suspensiei este destul de lunga, denivelarile sunt abordate cu senzatii de “planare” a masinii. Virajele mai accentuate pot crea senzatia inclinarii mai propununtate a caroserie. In regim Comfort, masina se transforma intr-o yaht pufos, care vrea sa izoleze orice vibratie a drumului, insa nu se impaca deloc cu virajele abordate in viteza. In “Confort” este bine sa se ruleze pe autostrazi lungi si drepte, atunci cand masina va minimiza orice vibratie la rulare.

In regim “Sport”, masina se comporta asa cum te-ai fi asteptat sa o faca in “Normal” – Touareg-ul capata o incredere mult mai mare in propriile roti si virajele sunt in sfarsit abordate cu incredere deplina. Si pe drumuri cu multe denivelari, la viteze mari, regimul Sport este mult mai indicat, pentru ca ofera doza suplimentara de manevrabilitate de care ai nevoie.

Totusi, Touareg nu aduce si varful de sus, mai apropiat de extrem, al sportivitatii. Acesta poate fi eventual transformat, comandanu-se cele mai mari jante, sau optand pentru cea mai puternica motorizare. Suspensia insa este axata mult mai mult spre confort si mai putin spre sportivitate.

Motor.

Sub capota modelului testat de regaseste propulsorul turbodiesel V6, de 3.0 litri, al grupului VW. Date fiind conditiile de impozitate ale tarii noastre, este cea mai indicata motorizare, pentru ca numarul centimetrilor cubi nu depaseste 3000 si astfel pretul taxelor vamale nu sare in zona astronomica.

Propulsorul dezvolta o putere de 240 CP si un cuplu mai mult decat imbucurator, de 550 Nm. Cuplul se face simtit inca de la rotatii foarte joase, si masina are intotdeauna suficienta putere, indiferent de terenul pe care se circula. Platforma noua, constuita inteligent, i-au asigurat noii generatii Touareg si o greutate moderata, motorizarea V6 3.0 TDI cantarind la gol 2104 kg.



Sa recapitulam: 240 CP, 550 Nm si 2104 kg rezulta intr-o acceleratie de la 0 la 100 km/h de doar 7.8 secunde, iar viteza maxima pe care modelul din test reuseste sa o atinga se cifreaza la 218 km/h.

Iar cifrele cu adevarat impresionante vin de la consum: un SUV de marimea lui Touareg, cu asemenea performante, reuseste sa consume doar 7.4 litri/100 km in regim mixt (8.8 regim urban, 6.5 regim extra-urba). Uite ca astazi sa detii un SUV mare nu inseamna sa arunci bani nesocotiti la statiile de alimentare!

Offroad.

Dupa cum spuneam mai sus, sistemul de tractiune integrala a lui Touareg a devenit ceva mai usor de operat de catre cel de la volan, cu mai putine comenzi, restul responsabilitatilor fiind luate de partea electronica. Nu exista blocaje mecanice ale diferentialelor sau demultiplicator de cuplu si pana si frana de mana este una electronica.



Pe de o parte, fanii inraiti ai genului offroad dur, se vor simti lipsiti de comenzi directe asupra comportamentului masinii in teren accidentat. Pe de alta parte, sistemele electronice care ghideaza comportamentul tractiunii integrale au evoluat atat de mult la Volkswagen, insa in cea mai mare parte din cazuri acestea iar deciziile corecte. Iar daca mai decuplezi ESP-ul, modifici garda la sol si dozezi corect pedala acceleratiei, atunci poti avea parte si de multa adrenalina la volanul lui Touareg in offroad.

E o placere sa-i simti cuplul imens atunci cand motorul toarce placut la urcarea intr-o panta dificila. Iar daca presezi puternic acceleratia, rotile nu se vor sfii sa “sape” cu agresivitate in pamantul de acolo.



Condusul in offroad e placut, antrenant si iti da senzatia de siguranta, desi comportamentul masiniilor e rezultatul miilor de calcule ale sistemelor electrice. ABS-ul si ESP-ul isi modifica sensibilitatea in functie de regimurile de rulare ale masinii, in offroad acestea fiind mai indulgente fata de momentele in care decis sa isi faca simtita prezenta.

Concluzii.

Vechiul Touareg a fost bun. Noua generatie face cativa pasi grandiosi, de la tehnologii si design, pana la confort si materiale in interior, astfel incat devanseaza fara drept de apel toti concurentii sai actuali. Mai mult ca atat, noul Touareg se va simti bine inca cel putin cativa ani bun, pana cand in tabele concurentilor vor reusi sa apara modele care sa-i dea de gandit.



Volkswagen adus un nou model excelent proportionat, care va atrage o multime de clienti doar datorita aspectului sau. Dincolo de aspect insa, se ascunde o platforma tehnica excelenta, gandita de la A la Z in tonul tehnologiilor avansate si a performantelor moderne, insa mai putin in tonul capacitatilor extreme de offroad. Si in fine, la bord, acolo unde isi vor petrece timpul ocupantii lui Touareg, exista o atmosfera dominata de notiuni precum calitate, echilibru, spatiu, simetrie, si mai ales confort.
GALERIE FOTO (38 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!