Prima pagină  »  Teste drive  »  Ungaria 4x4: Opel Antara şi Insignia Sports Tourer
31 OCTOMBRIE 2011
5,092
Ungaria 4x4: Opel Antara şi Insignia Sports Tourer
De Ilie Toma
3
Un test ca ăsta se întâmplă mai rar. Nici Opel Antara, şi nici Insignia, nu sunt, în esenţă modele noi pe piaţă, deşi Insignia tocmai a trecut printr-un facelift tehnic, care i-a adus câteva motoare noi. Atât Antara, însă, cât şi Insignia, ne-au fost oferite spre testare în cea mai faimoasă regiune vinicolă a Ungariei – Tokaj – unde am putut savura ultimele clipe calde şi însorite ale toamnei, îmbibate de aroma strugurilor răscopţi, iar spre seară, şi de aroma renumitului vin de Tokaj...



Prima menţiune istorică a regiunii Tokaj a avut loc încă în 1067. Localizată în nord-estul Ungariei, la peste 200 km de Budapesta, deplasarea până acolo ne-a dat o primă ocazie să conducem pe autostradă noua Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4x4.

Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4x4. Două sute cincizeci de cai în regim urban

Deşi de mai multe ori în ultimii ani am trecut cu maşina prin Budapesta în drumurile noastre către saloanele auto europene, niciodată nu am stat să cutreierăm cu adevărat centrul minunatului oraş. De această dată, am avut ocazia să o facem, de la bordul unei Insignia, în caroserie wagon, cu un propulsor de 250 CP sub capotă. Înainte de Salonul Auto de la Frankfurt, Opel a anunţat un facelift de mijloc de carieră pentru Insignia, însă, spre deosebire de alte cazuri, când se aplică mai ales retuşări de design pentru a menţine prospeţimea vizuală a maşinii, pentru Insignia nu a fost cazul. Modelul a primit două noi motoare şi un tratament de eficientizare a consumului, o culoare nouă pentru caroserie şi o alta pentru interior, însă designul a rămas absolut neschimbat, bucurându-se în continuare de aprecierea maximă a publicului.

Sub capota modelului cu care circulăm prin Budapesta este montat anume unul din propulsoarele noi ale Insigniei. E un motor pentru cei care nu-şi doresc compromisuri, dar nici care să arate excese de design, pe care le primeşti cu o versiune OPC, spre exemplu. Cu un exterior absolut standard, echilibrat şi cuminte, Insignia 2.0 Turbo 250 CP pare un lup cu blană de oaie. Unde mai pui că modelul german beneficiază de un sistem de tracţiune integrală de cea mai înaltă clasă, care face o treabă minunată în a distribui cuplul între cele patru roţi. Cu toată greutatea destul de mare pe care o are Insignia Sports Tourer 4x4, motorul tot împinge maşina până la prima sută în 7.8 secunde.



Maşina se simte bine în oraş, chiar şi în zonele ultra-centrale şi aglomerate, dar, în mod evident, nu există niciodată spaţiu suficient pentru a dezlănţui forţa de care dispune modelul. Totuşi, confortul de la bord şi execuţia fină a interiorului te calmează şi te motivează să aştepţi evadarea pe autostradă.

De fapt, interiorul lui Insignia este unul, căruia eticheta de premium i se potriveşte de minune. Da, chiar dacă Opel este, în esenţă, o marcă mult mai accesibilă decât Audi, BMW sau Mercedes-Benz, interiorul unei Insignia Sports Tourer nu este devansat nici la calitate, nici la spaţiu şi nici la design de liga premium germană. Ba dimpotrivă, proprietarii unei Insignia vor fi fericiţi să descopere că există premium fără taxa pe valoare adăugată a imaginii de brand.

Performanţa turbo dezlănţuită

În sfârşit, părăsim Budapesta şi ne îndreptăm spre autostrada, care avea să ne ducă spre Tokaj. După câţiva kilometri de capitala ungară, traficul devine mult mai lejer, fapt care ne permite să dezlănţuim doze tot mai mari din puterea maşinii.

Primul avantaj al motorului, care iese în evidenţă imediat, este timpul mic de reacţie a turbinei, aproape insesizabil. Şi asta se întâmplă chiar şi la turaţii mici, de sub 2,000 rpm. Să asiguri o putere mare cu ajutorul turbinei nu o fi mare treabă în inginerie, însă marele talent e să reuşeşti să faci trecerea dintre puterea generată de aspirarea naturală a motorului la cea impulsionată de turbină cât mai rapidă ca şi reacţie, şi cât mai insesizabilă, ca şi şoc de putere. Iar aici inginerii Opel au făcut o treabă minunată, puterea fiind adusă pe tavă imediat, dar fără şoc şi sacadări de putere. E ca şi cum ai fi servit cu un cocktail chiar de James Bond – abia ai reuşit să ţi-l doreşti, nu ai observat cât a venit şi pe unde, dar stă deja în faţa ta şi îl poţi savura.



Prin urmare, accelerările de autostradă sunt un adevărat deliciu. Maşina se apropie cu uşurinţă de 200 km/h, având un tren de rulare impecabil şi precis, care îţi inspiră încredere la orice viteză. Cutia manuală cu 6 trepte, cu care este echipat modelul pe care îl conducem, ne dă şansa să dozăm cu uşurinţă turaţiile motorului după bunul plac. Schimbul între ultimele trei trepte este un exerciţiu de care te laşi uşor captivat. Chiar dacă ai putere şi reacţie rapidă şi în treapta 6, eşti tentat să retrogradezi, pentru a auzi sunetul turbo al motorului turat atunci când accelerezi.

Antara. Dintr-o altă epocă.

După mai mult de jumătate din drumul de autostradă spre Tokaj, care a trecut cu reprize antrenante repetate de accelerări şi viteze îndrăzneţe, ne-am zis că trebuie să urcăm şi la bordul lui Antara, mai ales că modelul este unul pe care redacţia noastră încă nu l-a testat până acum.



Lansat pe piaţă în 2006, Antara este un model dintr-o altă epocă Opel, înainte de revoluţia începută în 2008 de Insignia. Iar diferenţa dintre două ere cu abordări şi priorităţi absolut diferite se simte imediat la bord, din primele clipe. Interiorul are o cu totul altă execuţie şi o cu totul altă calitate a materialelor folosite, chiar dacă ni s-a oferit spre test o versiune dotată la maxim. Designul este şi el neinspirat, mai ales cel al consolei centrale. Pe fundalul peisajului din Antara, sesizezi mult mai bine schimbările radicale care au avut loc la Opel din 2008 încoace şi mai ales, sesizezi valoarea lor.

Sub capota modelului din test este montat un propulsor diesel de 2.2 litri, cuplat la o transmisie automată cu 6 trepte. Deşi Antara are o ţinută de drum demnă pe autostradă, acesteia îi lipseşte din precizie, faţă de mulţi din concurenţii săi direcţi şi mai ales faţă se precizia pe care o are Insignia. Volanul este uşor neinformativ, dar rămâne în limitele unei senzaţii predictibile a condusului. Acceleraţiile sunt ajutate de cuplul propulsorului, dar Antara nu este un model prea rapid.



În scurt timp, părăsim autostrada, apropiindu-ne tot mai mult de Tokaj. Pe drumuri unde regiunile extra-urbane sunt alternate cu scurte treceri prin localităţi, Antara se simte în apele sale. Partea lăudabilă a Antarei este modul în care aceasta se descurcă la abordarea denivelărilor de carosabil şi, cum aveam să aflăm mai târziu, şi a drumurilor accidentate.

Tokaj. Tradiţie de secole.

Ei bine, iată-ne ajunşi într-o regiune în care peisajele sunt tot mai des redate de podgorii întinse. E o zonă cu un relief deosebit de frumos, care emană un aer de tradiţie seculară. În scurt timp, facem un prim popas la un restaurant de aici, unde îl întâlnim, în scurt timp, pe Istvan Szepsy – cel mai faimos vinificator al regiunii. La un prim contact, ne pare suspect de tânăr, pentru a fi „cel mai faimos vinificator”, însă în scurt timp aflăm că vine dintr-o familie în care dânsul reprezintă a şaptesprezecea generaţie de vinificatori.



Totuşi, nu-i degustăm deocamdată producţia, pentru că urmează cea mai captivantă parte a testului drive, în care vom conduce Antara prin regiunea podgoriilor, într-o escapadă de off-road cu iz de struguri.



Antara e din nou în apele sale în acest anturaj. E chiar plăcută în condus, atât timp cât aştepţi o rulare bună pe un teren ca acesta, şi nu ai pretenţii de acceleraţii sportive de circuit.




În scurt timp, suntem în afara localităţii şi ne îndreptăm spre o zonă cu sute de hectare de vii. Viţa-de-vie, după cum puteţi vedea şi din imagini, este cultivată un pic diferit aici, spre deosebire de cea din ţara noastră, iar vinificatorii din Tokaj preferă să păstreze strugurii neculeşi până după primele îngheţuri. Asta ne-a permis să degustăm strugurii direct de la bordul lui Antara.



Antara are, în partea frontală inferioară, o fâşie de plastic le-a lungul întregii maşini, rolul căreia este să îmbunătăţească coeficientul aerodinamic al maşinii. Pe teren accidentat însă, este aproape imposibil să nu fie atinsă de sol. Totuşi, ne salvează faptul că piesa este flexibilă.



În scurt timp, aflăm de la Istvan Szepsy că regiunea Tokaj a fost una de o activitate vulcanică intensă cândva, iar în unele zone mai pot fi văzute urmele lavei vulcanice milenare întărite. Asta a contribuit şi la o compoziţie foarte diferită a solului, care dă şi un gust diferit strugurilor crescuţi aici, şi deci, şi vinului produs. În Tokaj se produc doar vinuri albe şi există 5-6 tipuri principale de vin. Producţia regiunii este relativ mică, însă datorită calităţii şi gustului irepetabil, este exportată şi apreciată în zeci de ţări ale lumii.




Ne continuăm escapada offroad la bordul lui Antara, iar modelul reuşeşte să se descurce cu brio în faţa provocărilor pe care le întâmpină. Antara are întreaga partea inferioară a caroseriei acoperită cu plastic, care o protejează de terenul neprietenos. Deoarece în regiunea Tokaj nu plouase de aproape 3 luni, în unele zone praful ridicat de coloana noastră de maşini reducea considerabil din vizibilitate. Însă tocmai amalgamul de elemente solicitante şi foarte diverse făcea acest test atât de unic.




Tokaj. Degustare.

În fine, seara testului, după ce ne-am despărţit de maşini, a însemnat pentru noi şi o cină gurmand cu o serie lungă de degustări de vinuri, asortate cu cele mai potrivite aperitive. Mai mult ca atât, povestea fiecărui vin ne-a fost relatată de cel mai faimos şi talentat oenolog şi degustator al regiunii.



Cu siguranţă ţara noastră, pe care ne place să o considerăm specializată în vinificaţie, are ce învăţa de la cei din Tokaj. Fie că e vorba de modul în care îşi păstrează tradiţiile, fie de modul în care ştiu să asigure calitatea finală a produsului sau caracteristicile lui distinctive, aceştia ştiu să o facă îmbinând pasiunea cu abordarea realistă a pieţelor spre care ţintesc.



GALERIE FOTO (46 IMAGINI)
COMENTARII (2)
GrandPremium
Chişinău
la 8 Noiembrie 2011 - 19:24
Super TESTUL!!!
mersi Piataauto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
0
1
Victor CIOBANU
Chişinău
la 26 Martie 2013 - 19:23
sunteti mai buni decit Andrei Tabuica de la emisiunea protv Auto expert
0
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!