Atunci când şi-a făcut apariţia noua generaţie Volkswagen Passat, la Salonul Auto de la Paris din toamna anului trecut, modelul a fost întâmpinat atât de laude, cât şi de critici. Cei care i-au adus aprecieri pozitive i-au accentuat mai ales noile tehnologii, eficienţa şi spiritul practic, în timp ce criticii l-au blamat pentru o simplă restilizare a fostei generaţii, cu un design prea simplu şi cu prea puţine elemente noi faţă de predecesorul său.
E adevărat că noua generaţie Passat a fost dezvoltată pe baza aceleiaşi platforme tehnice ca şi generaţia precedentă a modelului . Însă nu e prima dată în istoria lui Passat când se întâmplă acelaşi lucru şi Passat II a fost similar primului, B4 a fost dezvoltat pe baza lui B3, B5 şi B5 au fost dezvoltate pe o platformă Audi şi totuşi toate au avut succes şi au fost apreciate de proprietarii săi. Până şi actualul Golf a fost dezvoltat pe baza aceleiaşi platforme cu Golf 5. Deci, nimic nou sub soare.
Designul noului Passat este într-adevăr ceva mai aerat, aducând noua grilă identitară Volkswagen în evidenţă. Mai elegantă pare a fi partea din spate, cu felinare alungite, şi linii orizontale cromate. La un prim contact vizual direct, modelul pare să aparţină unei clase mai scumpe, mai ales că, pe alocuri, aduce a Phaeton modelul de vârf din gama Volkswagen.
Designul bordului este izbitor de asemănător cu cel al generaţiei precedente, ca format general, însă micile detalii fac diferenţa. Pe centrul bordului şi-a făcut loc un ceas analogic, iar cadranele de bord au primit noi forme. Indicatoarele de temperatură şi nivel al combustibilului sunt încadrate acum în turometru şi, respectiv, vitezometru.
S-a îmbunătăţit mult calitatea materialelor, însă. Bordul este realizat dintr-un material moale şi plăcut la atingere, iar plasticul, oriunde ar fi prezent, e de bună calitate. Passat îţi dă senzaţia automobilului deosebit de potrivit preferinţelor tale foarte rezervat în a abuza de forme deocheate, foarte elegant, dar în acelaşi timp plăcut ochiului, simetric şi elevat.
În interior, nimeni nu duce lipsă de spaţiu. La volan, ai suficient loc să te faci comod pentru un condus relaxat. În acelaşi timp, pasagerul din spatele tău nu se va plânge de lipsa spaţiului pentru genunchi. De fapt, pasagerii din spate au acum şi guri de ventilare dedicate, şi comenzi proprii deci se vor simţi de minune la bord. Înclinarea reuşită a banchetei din spate favorizează şi ea noţiunea de confort general.
Ţinută de drum
Trebuie să remarcăm o altă evoluţie realizată de noua generaţie Passat, care va spori confortul de la bord. Este vorba de izolarea fonică mult mai bună, deşi şi precedentul Passat nu se plângea de zgomote prea mari. Pe un drum bun, nu auzi nimic ce te-ar putea deranja nici rularea roţilor, nici vântul. Şi nici motorul nu te deranjează, deşi e normal ca sunetul acestuia să se facă niţel auzit. La 140 km/h se poate vorbi în şoaptă şi se poate asculta percuţie de jazz în sistemul audio.
Pe drumuri cu adevărat rele, ca cele din minunata noastră ţară, suspensia spate a Passat-ului e cea care crează sunete deranjante. Arhitectura acesteia o face ca, la abordarea denivelărilor mici şi dese, suspensia să creeze sunete care să-ţi amintească de drumarii autohtoni. Totuşi, această mică neîmpăcare a arhitecturii suspensiei cu drumurile noastre e comună şi pentru fosta generaţie Passat, dar şi pentru actualul Passat CC deci, nimic grav până la urmă, totul rezumându-se la un mic discomfort acustic.
Pe trasee extra-urbane, ţinuta de drum a noului Passat îşi adevereşte pretenţia de clasă înaltă, cu o urmare precisă a vectorului pe care vrei să i-l imprimi maşinii, dar şi cu un confort demn de o limuzină. Noul Passat este dotat cu asistare electrică a direcţiei, iar la viteze înalte, la rularea în linie dreaptă, intervenţiile acesteia sunt aproape nule. Totuşi, în volan nu simţi decât un feedback demn al direcţiei, şi nu ai habar când şi în ce măsură eşti ajutat de puterea electrică de asistenţă.
În cazul manevreleor de evitare bruscă a unui obstacol, noul Passat rămâne precis în execuţia manevrei, deşi îţi dă o oarecare senzaţie de supravirare a părţii din spate. Senzaţia vine din arhitectura suspensiei şi a barelor stabilizatoare, roţile rămânând neclintite de la vectorul pe care trebuie să-l urmeze, iar, în cazuri speciale, ESP-ul din dotarea standard se va asigura că maşina îşi menţine traiectoria neclintită.
Motor
Noua generaţie Volkswagen Passat îţi oferă la alegere o listă de motoare echivalentă cu gustările unui restaurant de înaltă clasă. Puteri de la 122 CP la 300 CP, diesel, benzină şi chiar gaz natual comprimat, transmisii automate şi manuale şi chiar tracţiune integrală...
Maşina de la test e dotată cu propulsorul 1.8 TSI, care dezvoltă 160 CP şi 250 Nm. Ca toate propulsoarele TSI, accelerările dau o senzaţie unică de uşurinţă în operare, de parcă nu turbina ar forţa motorul să dea maximul de putere, ci o mână invizibilă ar ajuta maşină să prindă viteză. Transmisia automată DSG, cu 7 trepte, îţi oferă o etajare excelentă a treptelor, atât pentru condus urban, cât şi de autostrază. Dacă rulezi în regim normal, la accelerarea de pe loc vei fi impresionat cât de multe trepte vei schimba până vei atinge 60 km/h, mai ales că turometrul e deosebit de sensibil şi precis, şi indică extrem de fidel modificările în turaţii ale motorului.
Cu 8.7 secunde până la prima sută şi 218 km/h viteză maximă, cei 160 CP ai propulsorului sunt mai mult decât suficienţi pentru o maşină de talia lui Passat.
Exploatare cotidiană
Volkswagen Passat este achiziţia unei familii care pune preţ pe o ambianţă sigură şi plăcută la bord, dar îşi investeşte resursele raţional. Sau a unui celibatar realizat, copt suficient cât să-şi întemeieze o familie. Passat este gândit pentru a fi plăcut, raţional şi practic.
Formele lui elegante şi rezervate îi vor păstra valoarea şi actualitatea pentru un timp mai îndelungat. Portbagajul mare, cu o deschidere largă şi practică a uşii, se va dovedi încăpător pentru necesităţile de zi cu zi. Călătoriile lungi vor fi plăcute, datorită confortului înalt la bord, dar şi datorită izolării fonice excelente. Iar în mediul urban, ca proprietar de un nou Volkwagen Passat, poţi merge cu încredere la întâlniri de afaceri, apărând într-o manieră stilată, ca un om care îşi calculează bine paşii şi acţiunile.
Design prea conservator? O fi, însă e cât se poate de potrivit! Şi nu e vorba de lipsă de inspiraţie în crearea unor forme revoluţionare de design, cum s-ar putea crede la prima vedere. Cei de la Volkswagen au o expresie care se potriveşte perfect în acest tablou Everything is a business-plan or, tot ce se face, se face luând în calcul cererea şi preferinţele pieţei. La fel ca şi politicienii noştri, care în goana după apariţii la ştiri şi comentarii uleioase din partea analiştilor politici par să lucreze uneori exclusiv de dragul presei şi mai deloc de cel al poporului, la fel alunecă şi producătorii auto uneori în ipostaza de a se complace în ovaţii din partea presei auto date formelor deocheate, performanţelor nebune sau proiectelor năstruşnice. Doar că multe din maşinile cu forme deocheate înregistrează cifre de vânzări derizorii până la urmă, când contactează direct cu publicul, în showroom-uri, iar cele elegante, practice şi raţionale aduc, de fapt, marii bani producătorilor. Fiat Panda este până astăzi, la atâţia ani de la lansare, unul din cele mai vândute modele din Europa în segmentul său... Şi noul Passat se va vinde bine, pentru că, deşi jurnaliştii s-ar putea să-l critice pentru evoluţii lipsite de titluri de senzaţie, clientul interesat, venit la showroom, va simţi imediat conexiunea sa cu maşina şi o va cumpăra. Şi cum ne spun cei de la Volkswagen, cei mai mulţi dintre clienţii lui Passat îşi doresc evoluţii sigure şi tangibile, şi nu revoluţii ţipătoare. Misiune îndeplinită!