Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Audi Q3

23 Mai 2012
Ilie Toma
Audi Q3
Ideea SUV-urilor compacte prinde tot mai mult contur în lumea auto, şi dimensiunile reduse nu mai sunt un atribut propriu doar segmentelor bugetare, ci dimpotrivă, prind tot mai bine şi în nişa premium. Astfel, dacă

Audi şi-a început aventura în lumea SUV-urilor acum vreo 7 ani cu un măreţ Q7, atunci în 2008 lansa mai compactul Q5, iar către sfârşitul anului trecut în showroom-urile europene ajungea şi cel mai mic SUV din gamă – Q3. Până unde poate merge, însă, reducerea în dimensiuni a SUV-urilor, mai ales dacă vorbim de clasa premium? Nu ajungem oare acolo unde un SUV prea compact devine şi prea puţin practic pentru a mai justifica banii daţi pe achiziţia sa? Ei bine, având astăzi în faţă noul Audi Q3, vom încerca să descoperim acest lucru. Mai mult ca atât, vom încerca să vedem cât de bine a reuşit Audi să împacheteze într-un SUV de talia lui Q3 toate valorile cu care se mândreşte – inovaţie, inginerie inteligentă, calitate premium şi ambianţă hi-tech. Design Designul noului Q3 e, poate, cel mai important atu de care dispune modelul. Privit din anumite unghiuri, mai ales din partea frontală inferioară, Q3 pare mai degrabă un concept futuristic adus la vreun salon auto de talie mondială, decât un model de serie de compact. În sfârşit, Audi pare să renunţe la LED-urile punctate, asemănătoare luminiţelor de brad, şi adoptă LED-uri lineare, care formează conturul blocurilor optice frontale. Nu vom greşi dacă vom spune că Audi Q3 are cea mai reuşită configuraţie de LED-uri în faruri din întreaga gamă actuală a mărcii germane. Designerii Audi au reuşit să-i mascheze foarte abil dimensiunile compacte a lui Q3 prin partea din spate a siluetei sale. Însă linia mai dinamică a plafonului şi coborârea ei timpurie spre hayon-ul maşinii nu avea cum să nu îşi lase amprenta şi asupra spaţiului din habitaclu. Despre asta vom vorbi mai târziu, însă. Caracterul dinamic este accentuat şi de spoilerul discret din partea de sus a hayon-ului, iar forma blocurilor optice spate, care par suspendate, e încă unul din atributele care denotă avansul tehnologic şi inovaţia celor de la Audi. Deşi în foarte multe poze oficiale Q3 ne este prezentat cu jante de dimensiune maximă, noi credem că modelul arată mult mai masculin cu jante ceva mai mici, care permit anvelopelor să creeze un contur negru vizibil al roţilor şi să inspire încredere pentru abordarea unor provocări de offroad. Şi unde mai pui că un profil ceva mai mare al anvelopelor e şi mai practic pentru carosabilul din Moldova. Dimensiunea jantelor la automobilul din test este de 17 inch, iar noi credem că anume aceasta e cea mai potrivită pentru Q3. În partea frontală, e foarte atrăgătoare şi grila masivă, care a obţinut margini superioare teşite, în ton cu recentele tendinţe de design ale mărcii. Partea inferioară a caroseriei, inclusiv conturul aripilor, sunt vopsite în aceeaşi nuanţă cu culoarea caroseriei, în cazul automobilul testat de noi, însă Q3 poate veni şi cu executare din plastic negru a acestor zone. Noi optăm pentru plasticul negru, care este mai masculin, mai practic şi mai potrivit pentru caracterul unui SUV. De fapt, dacă aţi remarcat, e a doua oară când am folosit cuvântul „masculin” pentru Q3 şi abia am vorbit de designul acestuia. Adevărul e că Audi Q3 are o mică problemă cu afirmarea identităţii sale sexiste, fiind oarecum perceput mai mult ca un SUV de dame decât a un dur pentru bărbaţi. Cu jante mari şi caroseria vopsită într-o singură nuanţă, Q3 e jucăria perfectă pentru o doamnă cu aspiraţii de glamour. Dacă, totuşi, sunteţi un bărbat care optează pentru Q3, atunci bifaţi neapărat zona de protecţie din plastic pe caroserie, jante de maxim 17 inch şi o culoare potrivită. Interior Ei bine, cum rămâne cu spaţiul interior la un SUV compact, vă veţi întreba, probabil. În cele mai multe dintre cazuri, au de suferit pasagerii de pe bancheta spate. Şi Audi Q3 nu este o excepţie. Fiind construit pe platforma lui Volkswagen Tiguan, Audi Q3 a trebuit să primească o linie mai dinamică a plafonului, de dragul unui design mai atrăgător, dar şi scaune mai luxoase şi mai profilate, panouri ale uşilor mai geneoase şi tot felul de alte dotări premium care au tăiat simţitor din spaţiul rămas pentru pasagerii spate. Abia atunci când deschideţi una din uşile spate sesizaţi că aceasta e foarte scurtă, iar acest fapt vă duce cu gândul că pasagerii de pe bancheta de aici s-ar putea să se simtă cam strâmtoraţi. Oamenii de statură mică şi medie se vor simţi bine, însă dacă vorbim de ocupanţi de peste 1.80 metri, atunci în spate se vor putea acomoda maxim 2 pasageri. Dar şi aşa, în călătorii lungi aceştia şi-ar putea dori un unghi mai înclinat al spătarului banchetei şi ceva mai mult spaţiu pentru genunchi, mai ales dacă în faţă stă un ocupant la fel de masiv. Din păcate, ocupanţii banchetei din spate nu primesc nici un flux direct de aer din sistemul de climatizare, fapt care reduce din confortul călătoriilor pe vreme caniculară. În faţă, însă, cei doi ocupanţi se vor simţi foarte confortabil. Scaunele de aici sunt mult mai profilate şi dispun de o multitudine de reglaje, astfel încât poziţia potrivită poate fi găsită cu uşurinţă. Ca întotdeauna în cazul modelelor Audi, cadranele de bord sunt iluminate foarte plăcut şi sunt uşor de citit şi interpretat. În partea centrală a bordului îşi face loc, în calitate de dotare opţională, şi un display generos al sistemului multimedia, care înglobează atât funcţiile de sistem audio, cât şi cele de calculator de bord al maşinii.Totuşi, spre partea centrală şi inferioară consola denotă un aer mai auster decât în cazul lui Q5, spre exemplu. De fapt, elementele de pe consola centrală sunt mult mai apropiate de cele dintr-un A1 şi, mai nou, A3, decât de cele a fraţilor mai mari din gama SUV-urilor. Un element care va plăcea imediat celui de la volan e direcţionarea consolei centrale către cel de la volan, în stilul mai cunoscut de către noi la modelele noi BMW, sugerând parcă potrivirea calificativului de „driver’s car” pentru Q3. Calitatea materialelor din habitaclul lui Q3 e una predictibil de bună pentru un

Audi, chiar dacă pe alocuri se mai pot distinge mici omiteri. Acestea nu vizează atât calitatea, cât aplicarea unor soluţii prea simpliste faţă de tradiţionalul progres prin tehnologie al celor de la Audi, şi mult mai potrivite pentru un VW, spre exemplu. Chiar şi aşa, Q3 respectă tradiţia Audi în materie de ergonomie şi design, iar inserţiile de lemn şi aluminiu, în tandem cu tapiţeria din piele şi plafonul panoramic al maşinii testate de noi, îi certifică oarecum pretenţiile premium. Inginerie Ştim cu toţii că grupul Volkswagen e maestrul numărul 1 în lume la iscusinţa de a-şi optimiza platformele tehnice pentru mai multe modele din portofoliul său de mărci. Şi cam toate mărcile grupului o duc bine, cu vânzări în creştere şi o structură foarte bine gândită de costuri. Seat, însă, face excepţie de la regulă şi nu prea reuşeşte să se descurce bine decât la el acasă, în Spania. Având o uzină destul de mare în Martorell, vânzările Seat nu reuşeau să îi asigure funcţionarea la capacitate normală, iar grupul Volkswagen s-a aflat acum câţiva ani în faţa unei dileme: fie să închidă uzina şi să regândească radical esenţa mărcii Seat, fie să „ocupe” uzina cu noi sarcini de producţie, astfel încât volumul mai mare de unităţi produse să o reîntoarcă în profitabilitate. Din fericire, grupul Volkswagen a ales soluţia aşteptată şi dorită de toţi, şi a decis că va construi noul Audi Q3 în Spania, la Martorell. Iar pentru ca acest lucru să devină realitate, uzina a fost retehnologizată, iar personalul care urma să participe la asamblarea lui Q3 a trecut printr-o serie lungă de programe de instruire şi calificări. Iar astfel Audi s-a asigurat că roboţii germani şi muncitorii spaniolii vor putea asigura aceeaşi calitate finală a lui Q3 pe care o regăsim la orice alt model Audi.

Dacă a reuşit sau nu Audi acest lucru, va fi demonstrat în timp de fiabilitatea modelelor Q3. Acum, însă, la prim contact, pare să fi reuşit, în mare parte. Q3 nu vine cu soluţii de compromis în asamblarea nici măcar a unui element vizibil de caroserie, ci aplică exact aceeaşi manieră de asamblare ca şi oricare alt model din gamă. Sub capota exemplarului testat de noi e montat un motor turbodiesel de 2.0 litri şi 177 CP. La capitolul diesel, Q3 vine cu o curiozitate: cu transmisia manuală în 6 rapoarte e cuplat motorul 2.0 TDI de 140 CP, în timp ce cu transmisia automată e oferit motorul 2.0 TDI de 177 CP. Versiunea manuală a acestui motor e unica ce poate veni cu tracţiune pe faţă sau integrală, în timp ce toate celelalte versiuni sunt echipate obligatoriu cu sistem de tracţiune integrală quattro. Senzaţii în condus Primul aspect care iese în evidenţă la Q3 e uşurinţa în deplasare şi accelerare, specifică tuturor modelelor noi Audi. Şi asta chiar dacă Q3 împărtăşeşte platforma cu Tiguan. Audi Q3 vine cu un sistem electric de asistenţă a direcţiei, care o face foarte uşoară în virare, dar îi taie un pic din feedback. Dat fiind, însă, că modelul se vrea mai mult un SUV de asflat, această setare a direcţiei sporeşte senzaţia de confort şi relaxare în condus. La o virare bruscă, de pe loc, a volanului, se va face auzit motorul electric care asistă direcţia. Suspensia modelului ţine maşina excelent în viraje şi asigură o ţinută impecabilă pe un drum bun. Pe un carosabil prea denivelat, însă, aceasta absoarbe şocurile cu o oarecare ezitare, însoţită şi de pătrunderea unor sunete la interior. Pe puntea faţă Audi Q3 vine dotat cu o suspensie de tip McPherson, cu braţe inferioare de stabilizare realizate din aluminiu. Pe spate, suspensia este una multi-link, cu patru braţe de stabilizare. Arcurile şi amortizoarele au poziţie separată aici. Propulsorul de sub capotă poate pune maşina serios la treabă, şi asta graţie celor 380 Nm cuplu, disponibili încă de la 1,750 rpm. Turbina cu geometrie variabilă poate fi trezită uşor la viaţă, iar odată pusă în funcţie, motorul împinge încrezut maşina în acceleraţii pronunţate. Timpul de acceleraţie de la 0 la 100 km/h a motorizării 2.0 TDI 177 CP, în tandem cu transmisia automată, e de 8.2 secunde, fapt care certifică potenţialul dinamic al maşinii. Astfel, depăşirile rapizi nu sunt niciodată o problemă de la volanul lui

Q3. Chiar dacă în lista de motorizări există şi motoare mai puternice, noi credem că cea mai raţională decizie e anume motorul diesel de 177 cai-putere, care va asigura un dinamism suficient la nevoie, dar şi un consum eficient. Cifra declarată pentru consumul mixt e de doar... 5.9 litri/100 km!

Prea puţin pentru un SUV? Posibil, însă secretul vine din sistemul Start/Stop, cu care e dotat şi automobilul nostru din test. Vă mai amintiţi de vremurile când învârteam cheia în contact la motoarele diesel, apoi aşteptam câteva secunde bune până indicatorul de pe bord ne permitea pornirea motorului? Ei bine, acele vremuri au trecut demult. Acum Q3 opreşte motorul când stai pe loc cu pedala de frână presată şi îl porneşte când abia începi să ridici piciorul de pe pedală, iar peste jumătate de secundă ai deja un motor funcţional, cuplat la trasmisie. În regim normal, urban, de condus, sistemul asigură cu adevărat eficientizarea consumului, mai ales că, atunci când motorul e oprit la semafor, sistemul de aer condiţionat continuă să funcţioneze. Start/Stop-ul poate deranja doar atunci când conduceţi printr-o zonă cu trafic mai dificil, când şi acea jumătate de secundă e importantă pentru o pornire rapidă. În asemenea cazuri, puteţi deconecta pur şi simplu sistemul prin apăsarea unui buton de pe consola centrală. Izolarea fonică e una foarte bună în Q3, sunetul la rularea roţilor lipsind cu desăvârşire şi apărând doar atunci când acestea abordează un carosabil denivelat. Sunetul motorului diesel se face de asemenea uşor auzit în habitaclu, în schimb lipsesc cu desăvârşire sunetele curenţilor de aer sau a eşapamentului. Vizibilitatea de la volan merită o apreciere deosebită, poziţia înaltă şi montanţii inteligent proiectaţi asigurând o viziune excelentă a celui de la volan asupra împrejurimilor.

Cu SUV-ul compact în offroad? Chiar dacă vorbim de un SUV compact, cu pretenţii în primul rând urbane şi abia apoi de offroad, trebuia să-l ducem pe Q3 acolo unde şi-ar fi demonstrat capacităţile de teren.

Sistemul de tracţiune integrală quattro e unul mult mai urbanizat pe Q3, de la bord lipsind cu desăvârşire orice reglaj al regimului de funcţionare a acestuia. Totul este dirijat de sistemele electronice ale maşinii, iar ţie, celui de la volan, nu îţi rămâne decât să te încredinţezi calculelor şi estimărilor matematice. Nu există nici măcar vreun buton de activare a vreunui sistem de coborâre asistată pe pantă abruptă.

Primul lucru pe care l-am făcut atunci când am ajuns în offroad a fost deconectarea sistemului Start/Stop. În scurt timp, ambiţiile noastre îndrăzneţe au fost temperate de unghiul mic de atac a lui Q3, cauzat de partea inferioară profilată a barei de protecţie faţă. Deci, un prim sfat pentru offroad: evitaţi abordarea directă frontală a pantelor abrupte, pentru că aţi putea zgârâia partea inferioară a barei de protecţie faţă. Problema ar putea fi parţial rezolvată facă s-ar opta pentru zona de protecţie din plastic menţionată la începutul acestui test. Noi însă, nu am avut asemenea dotare pe modelul din test şi am ales un alt traseu de offroad. În scurt timp, însă, ceea ce părea a fi o uşoară escapadă în afara asfaltului ne-a rezervat câteva pante abrupte, cu denivelări extrem de pronunţate. La un moment dat, în pantă pronunţată, trebuia să mişcăm maşina cu 1-2 km/h fără a pierde aderenţă, dar în acelaşi timp fără a mări viteza, riscând să atingem maşina în partea inferioară. La început, sarcina a părut una aproape imposibilă în tandem cu transmisia automată cu dublu ambreiaj şi 7 rapoarte. Însă tocmai funcţionarea specifică a ambreiajului dublu la acel hotar dintre pornirea maşinii şi stoparea ei ne-a permis să dozăm cu maximă precizie acceleraţia, mişcând foarte încet maşina, fără a pierde din aderenţă şi fără a o brusca. Atunci când am trecut de zona periculoasă, am putut să şi accelerăm mai brusc, iar asta ne-a dat şansa de a ne convinge de excelenta distribuire a cuplului între roţi, astfel că maşina are întotdeauna aderenţă pe roţile corecte.

Calculele matematice ne-au demonstrat că până şi offroadul de dificultate medie poate fi învins de inteligenţă.

Am pus la încercare distribuţia cuplului între roţi şi pe un teren întins, acoperit de iarbă mustoasă, care reduce drastic aderenţa anvelopelor. Chiar dacă a fost vorba de viraje în viteză, prinse în derapaj, sau de accelerări rapizi, sau de mici salturi pe denivelări, Q3 a demonstrat o capacitate incredibil de bună de a rămâne controlabil şi conectat cu terenul de sub roţi. Ceea ce ne face să spunem că platforma lui Q3, cu tot cu sistemul de tracţiune integrală e capabilă de mult mai multe decât îi permite forma zonei inferioare a caroseriei sale. Optaţi pentru plastic, neapărat, dacă vreţi să aveţi parte de distracţii offroad mai îndrăzneţe!

Audi Q3. Cât costă? E oare mai bun decât concurenţii săi? Audi Q3 se bate într-o nişă încă slab populată a SUV-urilor extra-compacte premium, dar care va deveni aglomerată în doar câţiva ani. În acest moment, Audi Q3 concurează cu Land Rover Range Rover Evoque (în versiune cu patru uşi) şi cu BMW X1, deşi X1 e cu 9 cm mai lung decât Q3. Faţă de Evoque, Q3 cedează la stil şi design, însă în motorizare comparabilă, Evoque e cu câteva mii de euro mai scump. În comparaţie cu BMW X1, preţurile sunt mai apropiate, modelul BMW fiind ceva mai accesibil. Totuşi, prospeţimea lansării lui Q3 îi redă un oarecare avantaj în faţa acestui concurent. Punctele forte ale lui Q3 sunt designul, caracterul, agilitatea şi un propulsor foarte potrivit, în cazul lui 2.0 TDI 177 CP. Q3 se laudă şi cu un sistem de tracţiune integrală care se dovedeşte a fi foarte capabil în offroad, însă pierde la spaţiul interior oferit pasagerilor spate şi la volumul portbagajului. Motorizarea testată de noi, cu propulsor 2.0 TDI de 177 CP şi tracţiune integrală, porneşte de la aproximativ 36,000 Euro. Cu tot cu dotările opţionale, maşina din test a costat 43,900 Euro. Mult prea aproape de preţul unui Q5 dotat decent, aţi putea spune. Şi aţi avea dreptate.

La preţul său, Q3 rămâne a fi o achiziţie făcută din plăcere, pentru cei care pot face astfel de achiziţii fără a compara prea mult cu alte posibile achiziţii la aceeaşi bani. Instrumente utile: Comparaţie Audi Q3 2.0 TDI 177 CP vs concurenţi Vezi toate versiunile şi preţurile Audi Q3 Gama de modele Audi
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (58 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter