BMW X6 M50d (M Performance Automobiles)
15 Octombrie 2012
Pasionaţii de performanţă sunt de multă vreme fascinaţi de turbine – acele elemente mecanice care folosesc forţa gazelor de eşapament pentru a compresa aerul aspirat de motor şi a impune astfel motorul să funcţioneze în regim de “dopaj”. Însă orice pasionat adevărat de motoare turbo ştie că nu e mare treabă să montezi o turbină cât mai mare pe un
motor – adevărata măiestrie e să poţi asigura acceleraţia lineară a motorului atunci când se trece de la aspirarea naturală la cea impusă de turbină, fără a crea efectul unui turbolag de mărimea unui canion american.

De asta inginerilor iscusiţi le-a venit în minte acum mai bine de două decenii ideea folosii a două turbine – una mai mare şi alta mai mică. Cea mică e
pusă în funcţie mai rapid de gazele de eşapament moderate şi asigură trecerea lineară de la aspirarea naturală la marea turboaspirare a turbinei mari. În rezultat, motoarele bine calculate au minimizat radical efectul de turbolag şi au făcut din sistemele biturbo adevărate bijuterii mecanice, capabile de performanţe senzaţionale şi extrem de plăcute în condus.
Bavarezii de la BMW sunt adevăraţi maeştri în tehnologia biturbo, care poartă la ei numele TwinPower Turbo. Această tehnologie e mai ales aplicată la motoarele lor cu 6 cilindri în linie, iar mai nou se regăseşte şi la motoarele cu 8, 4 şi chiar 3 cilindri. BMW dispune de motoare biturbo diesel şi benzină,
motoare care an de an câştigă premii repetate la cele mai importante concursuri internaţionale, inclusiv râvnitul titlu de “motor al anului”.

Eh, mintea inginerului genial nu se
opreşte niciodată, însă. Ce-ar fi dacă
în loc de două am pune trei turbine pe
un motor? Asta s-au întrebat, probabil,
inginerii BMW înainte de a se apuca de
ingineria noului propulsor diesel tri-
turbo, lansat acum câteva luni sub
capota unei întregi noi familii BMW – M
Performance Automobiles. Noul motor
şi-a găsit loc imediat sub capota lui
BMW X6 M50d, X6 M50d şi Seria 5 M50d, iar redacţia noastră este prima publicaţie auto din Moldova care a avut ocazia să “guste” din senzaţiile unui model M Performance Automobiles – BMW X6 M50d.
Turbo orchestra

Deoarece atât noi, cât
şi Dvs., avem o minte
curioasă de a merge
dincolo de etichetele
oficiale, e bine să vă spunem
ce e, totuşi, cu acest sistem
tri-turbo, înainte de a Vă spune
cum se simte el în condus.

Ei bine, inginerii BMW au montat
două turbine relativ mai mici şi una
mai mare. Cele două turbine mai mici sunt configurate diferit, însă. Una din ele se activează pe la 800 rpm, adică imediat deasupra turaţiilor de ralanţi. Cea mai mică apăsare a pedalei de acceleraţie include deja în acţiune prima turbină de dimensiune redusă! Iar pe la 1,500 rpm se include în acţiune turbina cea mare, fără a deconecta pe prima. Imaginaţi-vă, deci, cât de repede este servită performanţa de noul motor… Prin urmare, de la 1,500 rpm în sus funcţionează una din turbinele mici şi cea mare, în aceeaşi logică deja cunoscută a tehnologiei TwinPower Turbo. Ce face în acest acest timp cea de-a doua turbină de dimensiune redusă, care este, de fapt, şi cea nouă
în toată această ecuaţie? Ei bine, până pe la 2,700 rpm nu face nimic. Abia atunci, motorul deschide printr-o valvă specială un al doilea canal de livrare a gazelor de eşapament către sistemul turbo, care pune în acţiune imediată cea de-a doua turbină mică. Aceasta, la rândul său, aplică o presiune suplimentară asupra turbinei mari,
sporind astfel şi mai mult compresia aerului aspirat în procesul de combustie şi de aici, voila! începe efectul puterii nebune. Sună ca o orchestră de elemente mecanice perfect sincronizate, care intervin exact atunci când urmează partiţia lor şi îşi cântă notele pentru a asigura o simfonie perfectă, cântată în Presto…
Turbo matematica

Acum, că tot am înţeles secretul celor trei turbine inovaţionale, trebuie să Vă intrigăm cu ceva cifre.

Unu. Motorul pe care îl testăm astăzi e primul motor diesel de serie cu echipat cu trei turbine din lume. E şi
puternic motor diesel cu 6 cilindri din lume. Şi asta pentru că dezvoltă incredibilii 381 cai-putere între 4,000 şi 4,400 rpm, iar cuplul maxim atinge valoarea de 740 Nm între 2,000 şi 3,000 rpm.
Trei. Trei la număr sunt turbinele,
evident, şi tot 3.0 litri măsoară
capacitatea cilindrică a motorului.
Noul propulsor este unul evoluat
de pe renumitul diesel
3.0 TwinPower Turbo al celor
de la BMW. Iar asta înseamnă
că noul diesel tri-turbo dezvoltă
o putere de 127 CP per litru!
Turbo manie

Am ajuns, în sfârşit şi la partea senzaţiilor propriu-zise, pe care le oferă maşina. La interior, BMW X6 M50d emană spiritul designului diviziei M, dar o face într-un mod discret. Pe cadranele de bord există o inscripţie care îţi aminteşte că te afli într-un M50d, inserţiile în stil carbon de pe bord accentuează atmosfera sportivă, la fel ca şi celelalte inserţii metalice, iar levierul transmisiei are inscripţia “M”
pe el. Nu e doar un element de design, pentru că transmisia automată cu 8
trepte de pe acest model a fost
revizuită pentru a-şi minimiza timpii de
schimbare a treptelor, astfel încât
aceştia să se ridice la standardele diviziei M!

Odată pornit motorul, un sunet bariton, excelent echilibrat, se face auzit din sistemul de eşapament. Sunetul
denotă o funcţionare mai lineară a motorului decât oricare diesel auzit de noi până acum vreodată. Nu există nici o abatere, cât de microscopică, de la ritm, nu există ciclu în sunet – se aude doar un continuu şi constant ritm neîntrerupt al unui motor genial.
Dozarea minimă a pedalei de acceleraţie trezeşte motorul instantaneu la viaţă. E un lucru aproape ciudat pentru un diesel să reacţioneze atât de prompt la mişcarea piciorului drept! De la ralanţi la 1,500, 2,000 sau 3,000 rotaţii pe minut motorul urcă cu o rapiditate incredibilă, împingându-te în scaunul puternic profilat şi crescându-ţi apetitul unui condus profund sportiv. Maşina se simte cu adevărat ca una foarte apropiată de caracterul unui model M, senzaţie care îţi este întărită şi de o suspensie ceva mai ridigă şi de o direcţie de o mai mare acuitate.
Iată, însă, că descoperim şi o primă surpriză neaşteptată atunci când urcăm motorul spre limitele superioare ale vitezometrului. Turaţia maximă a noului motor tri-turbo constituie 5,400 rpm, după care urmează linia roşie. Puterea maximă se realizează, însă, până la 4,400 rpm, atunci când turbina cea mare, însoţită de cele două turbine mai mici îşi fac efectul maxim. Până la aceste turaţii, maşina te împinge în scaun absolut demenţial şi răbufneşte de setea de putere şi acceleraţie. De îndată ce treci de 4,600-4,800 rpm, însă, toată distracţia dispare brusc şi motorul nu mai livrează puterea cu
acelaşi efect. Poţi tura mai sus motorul, dar nu are nici un rost să o faci, pentru că acesta ţi se va părea vlăguit şi istovit acolo sus, la acele turaţii. Regimul automat al transmisiei schimbă şi el raporturile cam în acelaşi interval atunci când se conduce foarte dinamic, dar e mult mai indicat să treci maşina în regim manual de schimbare a treptelor şi imediat după 4,400-4,500 rpm să treci în următoarea treaptă, mai ales că ai tocmai 8 trepte la număr. Astfel vei obţine plăcerea adevărată a
condusului extrem şi vei simţi din plin caracterul performanţei M. Menţinând motorul în limita acestor turaţii recomandate, storci întregul “must” din el, iar aroma puterii diesel tri-turbo se dovedeşte a fi ameţitor de plăcută!

Se simte intervenţia celor trei turbine pe la 2,700 rpm? Momentul intervenţiei – nu. Puterea imensă rezultată – da! Şi tocmai aici e marea plăcere oferită de acest motor. Tu, de la volanul acestui bolid în haine de SUV, simţi performanţa copleşitoare rezultată, dar
nu simţi sacadări de putere şi momentele de intervenţie a turbinelor. Beneficiezi de acceleraţii copleşitoare, dar oferite linear pe tava pedalei, nu episodic! Cele trei turbine funcţionează într-o sincronizare excelentă, secretă chiar, pe care tu nu o simţi, dar de rezultatul căreia eşti cu adevărat fericit. Da, dieselul ăsta tri-turbo îţi trezeşte o fericire ştrengară atunci când îl conduci, formată din acea fascinaţie băieţească faţă de ingineria inovatoare, înţesată cu ispita de călca din plin o maşină cu adevărat performantă!
M Performance Automobiles – pe cât de “M”? (În loc de verdict final)

Noua familie M Performance Automobiles îşi propune să asigure o nişă intermediară între divizia adevărată M şi restul modelelor obişnuite BMW. Cât de mult adeveresc senzaţiile obţinute la bordul unui model M Performance Automobiles această poziţionare, ne-am întrebat noi, iar după câteva sute de kilometri de performanţă prin
Germania, prin ploaie şi vânt, prin zi şi prin noapte, răspunsul a devenit cât se poate de clar.

Senzaţiile şi performanţele sunt foarte apropiate de cele ale unui vehicul BMW M. Maşina testată de noi prinde prima sută în 5.3 secunde, iar asta e cu doar 0.6 secunde secunde mai lent decât un M3, şi cu doar 0.5 secunde mai lent decât un nou Mercedes-Benz ML 63 AMG! Iar unicul concurent direct al său – Porsche Cayenne S Diesel – dezvoltă cu un singur cal-putere mai mult, da a avut nevoie de un motor V8, şi nu de 6 cilindri. Mai mult ca atât, Cayenne S Diesel este mai lent decât BMW X6 M50d cu 0.4 secunde în sprintul până la 100 km/h!
Un diesel, însă, chiar şi tri-turbo, avea să trădeze oarecum ideea puritană a diviziei M. Iar BMW nu prea şi-a trădat fanii pe parcursul istoriei! Ceea ce avem noi aici e un model ultra-performant, dar ceva mai capabil de confort cotidian şi ceva mai eficient decât un M pur. De fapt, nebunia asta de motor tri-turbo diesel poate consuma în regim urban 9.0 litri, în regim extra-urban 7.0 litri, iar în regim mixt 7.7 litri! Cu un astfel de consum se poate trăi lejer în viaţa de zi cu zi, iar performanţa aia de 381 CP de sub capotă va fi butonul tău roşu de extraz, pe care îl apeşi în deplină confidenţialitate oricând ai poftă…

Instrumente utile:
BMW X6 M50d vs concurenţi
PiataAuto.mdIlie Toma
15
8,798
GALERIE FOTO (41 IMAGINI)
COMENTARII (5)
G e o
Floreşti, Moldova
la 16 Octombrie 2012 - 20:02
MInunat....pursisimplu nu ma cuvinte:0
0
4
Robert
Bucureşti, România
la 17 Octombrie 2012 - 16:56
Frumoasa masina,insa BMW nu mai este ce era odata,iar marcile nemtesti nu mai sunt fiabililele pamantului.Toate modelele BMW noi au probleme cu distributia...au inceput astia la bmw sa bage numai piese de calitate? ...ce s-au gandit ei..de ce sa nu schimbam si lantul de distributie ca si pe curea? , la 70 de mii km, mai castigam si noi un ban..frumos !Sa va dau cateva exemple:Problema nu e noua...pe 318i cu N42 au fost probleme cu patinele originale. Se faceau praf si sarea distributia de la punct. Dupa care trebuia inlocuit tot, iar kitul nou vine cu o patina modificata care evita problema.Alte probleme mai sunt la pompa de injectie,iar la modelele de BMW 525 TDS,probleme cu rulmentul de presiune si volanta,aceleasi lucruri se intampla si la cele din 2008 si 2011.
5
0
Cyber
Briceni, Moldova
la 2 Noiembrie 2012 - 14:51
Robert... toate autoturismele pot avea probleme inclusiv BMW, pai nici ele nici cei ce l-ea proectat nu sunt pierfecti, dar sa fim seriosi... BMW-ul e foarte performant... si va ramane pentru cei ce stiu ce e aia nu pentru unii papagali ce nici nu stiu ce vorbesc...
Am observat ca esti foarte negativ cand e vorba de BMW,(de prin comentarii) dar crezi ca ii vei influenta pe cineva cu comentariile tale?

Cine castiga ani la rand premii, de ex. Motorul Anului? Sa inteleg ca cei ce le ofera sunt niste oameni ingusti la minte ce nu stiu ce e ala motor? Pentru mine e mult mai important motorul unii masini de cat unele detalii neinsemnate...

Numai bine...
1
4
ghenyg
London, Marea Britanie
la 7 Februarie 2013 - 19:31
nu invatati pe nemtzi sa faca masini.restul au f mult de invatat de la ei,in plan tehnik.
2
1
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 11 Iunie 2013 - 12:20
Eu as alege un Range Rover 4.4TDV .....
0
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!