Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Honda CR-V

25 Decembrie 2012
Ilie Toma
Honda CR-V
Cât de plăcut e să întâlneşti un model nou, a cărui construcţie emană în primul rând calitate şi durabilitate şi abia apoi artificii de design! Într-atât de importante în procesul de decizie a cumpărătorilor au devenit designul şi artificiile pompoase, încât marea parte a modelelor noi pun un accent nemeritat de mare pe acestea, în detrimentul durabilităţii în timp a construcţiei şi conceperii practice a unei maşini.

Nu şi la Honda, însă. Din fericire, noul CR-V readuce o senzaţie, demult uitată parcă, a unei maşini gândite în primul rând pentru fericirea de lungă durată a posesorului, şi mai puţin pentru aprecierile jurnaliştilor sau observatorilor, din momentul lansării modelului. Fiecare element e poziţionat în locul potrivit, cu fixare excelentă, cu calculare a forţelor care acţionează asupra acestuia şi cu asigurare a unei inginerii cu rezervă superioară, pentru ca acesta să reziste în timp fără bătăi de cap. Un fel de over-engineering, prezent odată la toţi producătorii de renume din industrie şi la aproape nici unul astăzi.

O, da, noua generaţie Honda CR-V ne întâmpină cu o căldură familiară. Dar haideţi să vedem cum stau lucrurile mai departe.

Design exterior şi prezenţă

Pentru că la Honda inginerii mai au încă cel mai important cuvânt de spus în dezvoltarea unei noi maşini, designerii nu au fost lăsaţi să facă schimbări radicale în conceperea noii generaţii CR-V. Noul SUV are o siluetă apropiată de cea a predecesorului său şi se limitează doar la corecţii discrete, dar importante, care şterg din neajun- surile formelor vechi şi adaugă o doză necesară de armonie în aspect.

Grila frontală întreruptă a generaţiei precedente a fost înlocuită de una continuă, bine conturată, iar blocurile optice faţă continuă forma acesteia, înglobând şi tehnologii moderne de iluminare, precum cea LED. Partea inferioară este accentuată moderat, fără excese, asigurând părţii frontale a modelului un aspect proaspăt, dar bine echilibrat.

Honda nu a vrut să opteze pentru o siluetă excesiv de dinamică a noului CR-V, în stilul coupe-urilor, aşa cum o fac cea mai mare parte a SUV-urilor noi. Designerii Honda au creat acest efect dorit de dinamism prin conturarea liniei geamurilor, care coboară ca în cazul unui coupe, însă au păstrat şi înălţimea utilă a plafonului de facto, menţinând maşina la un nivel înalt de practicism şi spaţialitate interioară. De fapt, deschiderea uşilor spate e atât de bine gândită, încât chiar şi un pasager de 1.90 metri poate urca şi coborî fără a fi nevoit să-şi aplece capul pentru un acces facilitat în maşină.

Designul părţii spate a devenit şi el mult mai elegant şi armonizat. Unghiul ascuţit de sfârşire a suprafeţelor vitrate de pe lateral este oarecum imitat şi de linia blocurilor optice spate, iar astfel maşina a obţinut exact forma potrivită. Această formă i-a permis lui CR-V să păstreze şi un portbagaj încăpător, cu acces practic. Şi toate aceste forme noi nu omit prezenţa unei zone de protecţie din plastic în partea inferioară a caroseriei, de jur împrejur. Astfel, micile contacte cu terenurile de macadam nu vor lăsa urme pe exteriorul maşinii.

Noua Honda CR-V vine cu un design inteligent, care reuşeşte să asigure funcţionalitatea excelentă cu crearea unui aspect proaspăt şi armonios. Noi îi dăm notă maximă la acest capitol.

Dinamică motor

Noua Honda CR-V este disponibilă deocamdată în două motorizări – una pe benzină, de 155 CP, şi alta diesel, de 150 CP. Noi avem la test motoriza- rea pe benzină, cuplată la o transmisie automată, cu tracţiune integrală.

Despre motorul benzinar al noului CR-V se poate spune, într-un cuvânt, că e destul de anemic. Anemia sa e dată, însă, de regimul economic de condus, inclus implicit, care vrea să vă facă deplasările mai eficiente în consum. În acest regim implicit, maşina poate fi turată mai intens cu pedala apăsată cu îndrăzneală, dar senzaţii tari nu vor exista niciodată. La deconectarea acestui regim, prin apăsarea butonului „ECON” din partea stângă a bordului, motorul prinde ceva mai multă viaţă şi începe să impingă SUV-ul cu mai multă dezlănţuire. Totuşi, cei 155 cai-putere se realizează la tocmai 6,700 rpm, iar cuplul maxim de 192 Nm vine la 4,300 rpm, ceea ce înseamnă că, în cea mai bună tradiţie japoneză, acest motor trebuie turat bine pentru senzaţii sportive.

Şi totuşi, CR-V nu cunoaşte niciodată lipse acute de forţă. Puterea propul- sorului e exact cea necesară pentru a avea un condus demn în regim normal şi unul ceva mai dinamic în regim alert, fără nici un cal-putere în plus.

Operare transmisie

Transmisia automată a noului CR-V este una cu 5 trepte, care operează în regim clasic. Aici nu se aplică tehnologii precum dublul ambreiaj, însă cunoscătorii ştiu că pentru o maşină practică dublul ambreiaj nu e un element neapărat necesar, dar care poate da bătăi de cap după câţiva ani buni de exploatare. Honda a mers pe o soluţie clasică perfecţionată, verificată în timp, care va funcţiona ca un ceas elveţian, fără ezitări şi fără rateuri pe întreaga durată de viaţă a maşinii.

Timpii de schimbare a treptelor sunt suficient de mici încât să nu mai atragi nici o atenţie la ei, iar maşina să aibă acceleraţii aproape lineare.

În regimul ECON apăsările mai rapizi a acceleraţii, dar nu maxime, pot să întârzie să producă efectul dorit de retrogradare imediată a treptelor transmisiei. Doar dacă se apasă aproape de podea acceleraţia, transmisia reacţionează prompt, în rest ea mizând pe forţa naturală de accelerare a propulsorului. Pentru un condus normal, e plăcut că nu auzi prea des schimbarea regimului de turaţii ale propulsorului. Pentru un regim mai dinamic de condus, există posibilitatea deconectării regimului de eficienţă, la care se mai adaugă şi regimul Sport al transmisiei.

Ce face Honda CR-V în offroad?

Honda CR-V nu a avut niciodată pretenţii foarte mari de offroad. Încă de la prima generaţie CR-V s-a vrut o maşină practică şi spaţioasă, cu capacităţi ceva mai sporite de trecere, dar nu extreme. Şi totuşi, CR-V dispune de o gardă la sol sporită şi de zone utile de protecţie în partea inferioară a caroseriei. Pe lângă asta, sistemul de tracţiune integrală a fost actualizat pentru a răspunde mai rapid condiţiilor de trafic, mai ales pe carosabil alunecos. Până acum, Honda CR-V utiliza un ambreiaj hidraulic pentru a distribui cuplul între cele două punţi. Ambreiajul era presat din două părţi, de două pompe, fiecare pusă în mişcare de roţile unei punţi. Astfel, în condiţii normale ambele pompe aplicau forţe egale asupra abreiajului şi fiecare punte primea o cantitate egală de cuplu. În momentul când roţile faţă alunecau, spre exemplu, presiunea din faţă era mai mare datorită vitezei mai mari de rotire, ceea ce provoca deplasarea ambreiajului spre spate, iar o doză mai mare de cuplu pleca acolo.

Toată această funcţionare era eficientă, doar că, pe anumite suprafeţe, reacţiile ei puteau fi lente. Noua genera- ţie a păstrat un ambireaj multi-disc pentru distribuţia cuplului între axe, doar că a renunţat la propulsia pur hidraulică a acestuia şi a adoptat-o pe cea electrică, cu o singură pompă acţionată de un electromotor. Sistemele electronice de dirijare a transmisiei analizează viteza de rotire a fiecărei roţi în parte, iar în cazul în care e necesară o redistribuţie a cuplului, acestea operează electromotorului pentru a efectua modificarea raportului de distribuţie, timpul de reacţie fiind mult mai rapid.

În practică, această nouă configuraţie a sitemului de tracţiune integrală se simte ceva mai eficientă pe carosabil foarte alunecos. Totuşi, ca şi până acum, Honda CR-V nu oferă vreun buton de blocare a raportului de distribuţie a cuplului între axe sau de blocare a vreunui diferenţial, aşa că escapadele offroad nu trebuie să fie prea extreme. Şi totuşi, noua generaţie aduce o funcţie nouă faţă de predecesorul său – cea de asistenţă la coborâre – în care maşina este menţinută cu o viteză constantă la coborârea în pantă.

Feedback direcţie şi manevrabilitate în viraje

Volanul lui Honda CR-V oferă o bună informativitate, ceea ce sporeşte plăcerea de condus a modelului. Deşi direcţia este asistată electric, senzaţiile din volan sunt similare unei direcţii asistate hidraulic, cu un grad bun de naturaleţe.

În viraje, Honda CR-V are o ţinută rutieră exemplară, graţie suspensiei multi-link spate, cu braţe de stabilizare de diametru mare. Ca şi generaţia precedentă, maşina are o ţinută absolut remarcabilă, oferind control deplin, dar fără a aluneca în trendul de sportivitate modernă, aproape extremă, a SUV-urilor, dată de jantele ultra-dimensionate şi suspensiile rigizi.

Confort la rulare

...Şi asta pentru că Honda CR-V a vrut să rămână o maşină practică, confortabilă şi plăcută în călătorii lungi. La ce folos să se facă o maşină cu jante de 21 de inch care să se ţină ca un supercar pe circuit sportiv, dar să-ţi zdruncine rinichii pe drumurile publice? Nu, Honda a făcut ceea ce ştie să facă mai bine de multe decenii – a proiectat o suspensie multi-link care asigură o ţinută rutieră excelentă la orice viteze, dar şi un grad excelent de confort, a montat jante de dimensiune corectă şi făcut o maşină perfectă pentru orice situaţii din viaţa cotidiană reală, nu din cea a revistelor auto şi a emisiunilor cu prezentatori obsedaţi de propriul ego. Asta e partea cea mai fascinantă a acestui model Honda – faptul că e perfect până în cel mai mic detaliu, gândit pentru situaţiile din viaţa adevărată a viitorilor săi posesori, încât să le facă această viaţă mai plăcută, mai uşoară, mai savuroasă.

Atunci când testam generaţia anterioară a lui CR-V, spuneam că maşina aceea avea un comportament de drum chiar mai plăcut decât al SUV-urilor premium renumite. Şi acum, ne bucurăm să descoperim că noul CR-V nu a renunţat la aceste calităţi formida- bile. Da, noua Honda CR-V are o ţinută rutieră la fel de bună şi rămâne în continuare la fel de plăcută la rulare precum SUV-urile premium, pe alocuri chiar depăşindu-le pe acestea!

Izolare fonică

Spre deosebire de alte modele japoneze, cărora li se invocă uneori o atenţie mai mică la izolarea fonică, noul CR-V bifează excelent la acest capitol. Şi predecesorul său avea o izolare fonică bună, dar noua generaţie creşte sesizabil în confortul acustic, oferind o linişte plăcută la bord, izolată de zgomotele rulării, ale curenţilor de aer şi chiar ale motorului.

Design interior / ergonomie

Problema interioarelor mai multor modele actuale Honda e dată de designul acestora, de multe ori prea experimental şi prea futurist. Totuşi, spre deosebire de un CR-Z sau chiar de noul Civic, interiorul noului CR-V e mult mai convenţional şi uzual, astfel încât şi ergonomia acestuia e mult mai bună. Toate comenzile sunt amplasate acolo unde intuieşti că ar trebui să fie, ceea ce face viaţa la bord plăcută şi comodă.

Calitate materiale interior

Calitatea materialelor din habitaclu e excelentă, dar mizează puternic pe funcţionalitate şi durabilitate în timp. Aici nu veţi găsi materiale fiţoase precum Alcantara, care sunt foarte pretenţioase în intreţinere, ci mai degrabă piele pregătită să reziste excelent în timp şi plastic de o textură corectă, durabilă. Mai mult ca atât, planşa de bord este tapiţată cu polimer moale, aşa cum le place europenilor să fie, dar chiar şi aşa, totul este asamblat şi fixat într-atât de bine, încât ştii din start că maşina asta nu-ţi va crea niciodată probleme.

Spaţiu / confort pasageri faţă

Scaune extrem de bine profilate, spaţiu generos, poziţie plăcută la volan – cu asta te bucură CR-V la bord. Dacă la generaţia anterioară cel de la volan beneficia de o cotieră fixată de scaun, ca la unele van-uri, atunci noul CR-V aduce o cotieră centrală, utilă pentru ambii pasageri faţă, şi la fel de confortabilă pentru cel de la volan. Poziţionarea levierului transmisiei a rămas apropiată de planşa de bord, astfel încât acesta e foarte aproape şi de volan.

Spaţiu / confort pasageri spate

Pentru ocupanţii banchetei spate, Honda CR-V aduce într-atât de mult spaţiu, încât putem spune cu certitudine că e printre liderii absoluţi la acest capitol, în segmentul său. Spaţiul pe înălţime e foarte generos, bancheta e profilată cu axare spre confortul celor de aici, iar picioarele beneficiază de spaţiu ca într-un sedan de clasă mare. Lipsa absolută a tunelului central lasă şi mai mult spaţiu disponibil pentru pasagerii spate.

Pentru pasagerii de aici, spătarul banchetei acoperă întreaga suprafaţă a spatelui, favorizând o poziţie relaxantă, inclusiv la drumuri foarte lungi. Există şi o cotieră, care poate fi coborâtă, atunci când aici călătoresc până la doi pasageri, şi există şi fluxuri de aer directe din sistemul de climatizare, care vor asigura şi confortul climateric.

Practicism portbagaj

Funcţionalitatea face legea şi aici. Portbagajul lui Honda CR-V are o configuraţie care permite folosirea la maxim a spaţiului. Volumul util de până la linia geamurilor constituie 589 litri, dar, dacă se rabatează complet bancheta spate se formează un volum total imens de 1,669 litri.

Deschiderea hayonului e una largă, acesta fiind propulsat electric. Cu Honda CR-V în calitate de maşină a familiei, cu siguranţă nu veţi avea niciodată problema spaţiului insuficient de transportare a bagajelor şi obiectelor voluminoase.

Consum

Sub capotă e un motor aspirat natural, iar asta înseamnă că nu prea poate trişa la testele de omologare a consumului şi cifrele indicate în fişele tehnice chiar vor fi posibile de atins. Honda CR-V cu motor pe benzină şi transmisie automată consumă 10.3 litri/100 km în oraş, dar noi am reuşit să obţinem şi 9.8 litri/100 km oraş. În regim extra-urban, cifra oficială de consum este de 6.0 litri/100 km, iar cea a consumului mixt – de 7.5 litri/100 km. Din nou, sunt cifre plauzibile, care, la un ritm firesc de condus, pot fi cu adevărat atinse.

Preţ de achiziţie

Noua generaţie Honda CR-V porneşte de la 22,360 euro în Moldova, însă acest preţ e disponibil pentru versiunea cu tracţiune faţă şi cutie de viteze manuală. Noi am testat versiunea cu tracţiune integrală, transmisie automată şi dotări maxime, inclusiv sistem de navigaţie, care costă 32,640 euro. Nu o fi cel mai accesibil preţ, dar, raportat la ceea ce oferă noul SUV japonez, la calitatea de asamblare, la funcţionalitatea şi confortul pe care îl livrează, noi spunem că Honda CR-V îşi merită banii daţi pe achiziţie. Şi dacă mai punem la socoteală fiabilitatea modelului, care va garanta funcţionarea fără bătăi de cap pentru ani buni înainte, atunci Honda CR-V e de-a dreptul o investiţie raţională, chiar preferabilă unor modele de SUV-uri premium, dacă ţineţi mult la latura practică şi funcţională a unei maşini, şi nu vreţi să acceptaţi compromisuri vizavi de confort şi calitatea ambianţei.

Verdict final: Honda CR-V

Honda CR-V e un model care nu experimentează cu noi direcţii şi noi identităţi, ci evoluează cu paşi siguri, verificaţi, în a deveni unul din cele mai bune SUV-uri de familie din câte există astăzi pe piaţă. Modelul emană un aer de calitate a asamblării care mai poate fi cu greu găsit printre modelele concurente, dar în acelaşi timp aduce şi o ambianţă premium la bord.

Iar la Honda „premium” nu înseamnă neapărat stofă albă cu puf pe ea, ci calitate fără cusur, precizie în asamblare, fiabilitate excelentă în timp, confort excelent la rulare şi un grad înalt de funcţionalitate. Honda CR-V e cu siguranţă un model care îşi va face proprietarul fericit din prima zi a experienţei de posesor până în ultima zi, atunci când acesta se va despărţi.

Instrumente utile: Date tehnice Honda CR-V 2.0 AT AWD
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (54 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter