Mitsubishi Lancer X facelift
17 Aprilie 2012
Mitsubishi Lancer X are mai bine de patru ani de când se află în producţie, iar asta înseamnă că a venit momentul pentru un facelift de mijloc de carieră. Şi deoarece redacţia noastră exploatează de 3 ani şi jumătate un Lancer X, versiunea facelift a modelului va avea de dat un examen riguros în testul drive de astăzi.

Atunci când am achiziţionat, în 2008, Lancer-ul redacţional, aveam de ales între două motoare, ambele pe benzină – fie unul de 1.5 litri şi 109 CP, fie unul de 2.0 litri şi 150 CP. Propulsorul de 1.5 litri ni s-a părut prea puţin dinamic şi am optat în favoarea
celui de 2.0 litri. Astăzi, însă, tabloul motorizărilor s-a modificat serios, astfel încât Mitsubishi oferă trei motorizări pe benzină în ţara noastră pentru Lancer X. Motorul de 1.5 litri a fost înlocuit cu unul nou, de 1.6 litri şi 117 CP. Cel de 2.0 litri este încă disponibil, iar pe lângă acesta mai este disponibil şi un propulsor de 1.8 litri.

Pentru testul drive cu versiunea facelift
ne-a interesat mai ales noul motor, de
1.6 litri. Iar pe lângă un nou propulsor,
facelift-ul a adus şi o serie lungă de îm-
bunătăţiri, menite să facă viaţa la bord
mai plăcută. Să vedem, deci, dacă a
devenit mai bun Lancer X după facelift!
Modificări estetice

Designul maşinii nu a avut foarte mult de suferit, unicul element major modificat fiind bara de protecţie faţă, care a fost preluată de la versiunea Ralliart. Asta înseamnă că grila radiatorului, de formă trapezoidală, a obţinut un contur cromat, iar partea inferioară a barei de protecţie are o formă uşor ieşită în faţă, fapt care îi conferă un aspect mai dinamic. Plasa grilei radiatorului are şi ea o textură uşor modificată, iar exemplarele dotate cu faruri de ceaţă primesc contururi cromate şi acolo.
În interior,
schimbările
sunt mult mai
multe la număr
şi mai vizibile.
În primul rând,
consola centrală
şi-a schimbat uşor
forma, iar vechiul
spaţiu gol din partea
de jos a acesteia a
fost acoperit cu două
spaţii de depozitare
acoperite cu suprafeţe din
lemn lăcuit. Nu e lemn natural,
desigur, dar acoperirea acestui spaţiu
dă un aer mult mai simetric şi mai
clasic consolei. Cele trei comenzi de
dirijare a sistemului de climatizare
climatizare s-au maturizat şi arată mai bine. Cromul se face simţit şi aici, dar şi la schimătorul de viteze, înconjurat de asemenea cu un contur cromat.
Lancer-ul de dinaintea facelift-ului are panourile interioare ale uşilor acoperite cu plastic combinat cu material textil, calitatea căruia lasă un pic de dorit. În modelul de după facelift, însă, descoperim că materialul textil a fost înlocuit cu piele, iar plasticul dur a fost înlocuit cu o suprafaţă moale la atingere.
Pielea a „aterizat” şi pe frâna de mână, înlocuind vechiul plastic. De fapt, aceste câteva elemente modificate reuşesc să şteargă orice urmă de material mai puţin calitativ, lăsând senzaţia unei calităţi cu mult superioare a interiorului. Pentru noi, cei care ne aflăm zi de zi la bordul unui Lancer X pre-facelift, această diferenţă de senzaţie se face simţită imediat. Trebuie, deci, să recunoaştem că cei de la Mitsubishi au modificat habitaclul exact acolo unde trebuia modificat, eliminând orice sursă de critică răutăcioasă.
Şi designul cadranelor
de bord a fost
modificat după
exemplul celor
din Mitsubishi ASX.
Display-ul infor-
mativ al calcula-
torului de bord,
situat între cele două
cadrane, a devenit
color.
Cum se face simţit noul motor?

Primii kometri parcurşi în oraş ne dezvăluie aceeaşi manevrabilitate excelentă cu care suntem obişnuţi în cazul Lancer-ului redacţional. Şi capacitatea de a absoarbe denivelările carosabilului autohton a rămas la fel de bună. De fapt, suspensia maşinii nu
a fost modificată aproape deloc, deci lucrurile bune au fost păstrate.

Motorul de 1.6 litri este mai uşor faţă de cel de 2.0 litri, iar asta înseamnă că asupra punţii faţă apasă o forţă mai mică. În rezultat, direcţia asistată
hidraulic dă senzaţia că operează mai uşor, deşi rămâne a fi plăcută şi informativă.

Odată ieşiţi în afara capitalei, avem ocazia să simţim şi diferenţa de
izolare fonică, promisă de cei de la Mitsubishi. Facelift-ul i-a adus într-adevăr lui Lancer X un habitaclu mai bine izolat de zgomotele exterioare şi de cele de rulare, astfel încât modelul şi-a echivalat acest parametru cu cel al
concurenţilor săi direcţi. Să nu vă aşteptaţi însă la un interior absolut liniştit, pentru că nu e cazul. Lancer X rămâne un automobil accesibil, or, antifonarea de clasă premium costă foarte mult în producţie.
Motorul e cel care ne oferă cea mai plăcută surpriză. Deşi are 117 CP, adică o diferenţă de 33 CP faţă de cei 150 CP cu care suntem obişnuiţi, noul motor este într-atât de elastic, încât aproape că echivalează capacităţile dinamice ale propulsorului de 2.0 litri. La orice interval de turaţii, noul motor răspunde foarte rapid la pedala de acceleraţie şi îşi creşte imediat pulsul. Valoarea cuplului maxim se cifrează la 154 Nm şi se realizează la 4,000 rpm, însă aproape 90% din cuplul maxim este disponibil pe cea mai mare parte din planja utilă de turaţii, fapt care explică senzaţia de elasticitate pe care o oferă motorul. În rezultat, Lancer X cu motor de 1.6 litri sub capotă accelerează până la prima sută cu doar 1.2 secunde mai lent decât motorizarea de 2.0 litri şi 150 CP – 10.7 secunde faţă de 9.5 secunde. Iar viteza maximă a noii motorizări constituie 191 km/h – cu doar 9 km/h mai puţin decât versiunea 2.0!
Asta e, ar fi fost firesc să comparăm
noul motor de 1.6 litri cu predecesorul
său, pe care îl înlocuieşte, de 1.5 litri şi 109 CP. Adevărul e că noul
propulsor este într-atât de dinamic,
încât se depărtează foarte, foarte mult,
de predecesorul său leneş şi se
aproprie extrem de mult de
motorul de top! Iar dacă mai luăm în
calcul consumul urban de 7.3 litri/100
km al noului propulsor, faţă de cei 10.8
litri ai motorului de 2.0 litri, atunci mă tem să recunosc că nu prea mai
există motive să alegeţi motorul de 2.0 litri. Şi asta pentru că noul motor este mult prea bun şi mult prea atrăgător!

Verdict: este Lancer X facelift mai bun?

Ei bine, după ore bune de condus, concluzia noastră a reuşit să se fortifice deplin. Facelift-ul l-a „tratat” pe Lancer X de toate micile aspecte unde îi puteau fi aduse critici, mai ales la
interior. La bordul lui Lancer X ambianţa este mult mai plăcută acum, însă modelul nu şi-a trădat rădăcinile sportive, menţinându-şi calităţile dinamice. Mai mult ca atât, facelift-ul i-a adus lui Lancer X un motor genial de bun, echilibrat în cea mai bună tradiţie a motoarelor japoneze, dar eficient în cea mai bună tradiţie a motoarelor germane. Şi apropo, pentru a atinge eficienţa nu a fost nevoie de turbină, iar asta înseamnă că cifrele reale de
consum vor fi foarte apropiate de cele declarate oficial. Deci, în cazul lui Lancer X, facelift-ul înseamnă cu adevărat evoluţie şi perfecţionare, fără a renunţa la nici unul din elementele valoroase şi apreciate, prezente până acum.

Instrumente utile:
Comparaţie Mitsubishi Lancer vs concurenţi
PiataAuto.mdIlie Toma
6
9,274
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!