Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Peugeot RCZ

10 Septembrie 2012
Ilie Toma
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ s-a dorit a fi un model cu totul diferit faţă de restul gamei mărcii franceze. Lansat încă înaintea noii filosofii de design, aplicată pe noile 508 şi 208, RCZ s-a vrut a fi sportiva atrăgătoare, plăcută în condus şi nu prea scumpă în achiziţie.

RCZ arată de nota 10, fără îndoială. Ce se ascunde, însă, sub aceste forme apetisante ale maşinii? Cât de sportivă este ea, într-adevăr? Şi cât de plăcută este în condus?

Design exterior şi prezenţă Tocmai am spus-o: Peugeot RCZ arată epocal de bine. Modelul reflectă tot ce a avut mai bun de oferit marca franceză la momentul în care a fost desenat. Linia fluidă a plafonului şi posteriorul evazat îi accentuează spiritul sportiv, iar tonul contrastant opţional al plafonului este acel ultim element care îi întregeşte personalitatea. Un alt element, cu adevărat unic pentru RCZ este plafonul cu două nervuri proeminente, care continuă şi în forma lunetei şi sfârşesc în cea a portbagajului. Iar pentru a accentua caracterul sportiv, francezii l-au dotat pe RCZ cu un spoiler activ, care iese din ascunziş la viteze mai mari sau la acţionarea manuală a unui buton. Cu siguranţă RCZ va rămâne un model de rezonanţă în istoria Peugeot, cu care francezii se vor mândri multe decenii înainte. Dinamică motor Sub capota modelului testat avem un motor turboaspirat, de 1.6 litri, care dezvoltă o putere maximă de 156 CP, transmisă roţilor faţă. Propulsorul este unul cu o inginerie excelentă, fiind dezvoltat de PSA Peugeot Citroen împreună cu BMW Group, şi regăsindu-se sub capota a o mulţime de modele Peugeot, Citroen şi MINI, în diferite variaţii de putere. Până şi în gama RCZ acelaşi propulsor poate fi găsit şi în versiune de 200 CP, doar că în acel caz e posibilă cuplarea doar la o transmisie manuală. În condus, motorul e plăcut de elastic, iar turbolag-ul, deşi se face niţel simţit, nu durează prea mult. Elasticitatea bună se datorează planjei largi de turaţii, în care cuplul maxim, de 240 Nm, este disponibil – între 1,400 şi 4,500 rpm. Totuşi, valoarea puterii maxime se realizează la 6,000 rpm, iar în condus motorul iubeşte turat pentru a obiţine reacţii mai rapizi. Chiar şi aşa, cu 156 CP sub capotă şi o transmisie automată care îi stăvileşte, Peugeot RCZ nu se simte a fi o maşină prea sportivă. Suntem siguri că acelaşi motor, dar cuplat la o transmisie manuală, ar fi făcut maşina mult mai dornică de condus dinamic.

Operare transmisie Transmisia automată este una cu 6 rapoarte, iar acţionarea ei are loc în mod clasic. În accelerări lineare, schimburile de trepte au loc cu o previzibil de bună, şi maşina reuşeşte să piardă doar 0.4 secunde în sprintul până la 100 km/h faţă de o transmisie manuală. Atunci când ritmul de condus variază foarte mult însă, transmisia automată poate să denote mici ezitări în promptitudinea de operare.

Toate aceste mici ezitări ar fi perfect fireşti pentru un hatchback compact şi nu ar fi încăput prea multe critici. Însă pentru un automobil cu caracter sportiv, chiar şi moderat, par a fi niţel improprii. Secretul se ascunde în platforma tehnică a modelului. Peugeot RCZ este constuit pe platforma modelului 308, uşor adaptată pentru reacţii ceva mai ridige, cu tentă sportivă. De aici şi comportamentul maşinii, mult mai moderat şi mai apropiat de ascultările cuminţi ale unui hatchback urban, decât de cele ale unei sportive veritabile.

Feedback direcţie Poziţia la volan, oferită de RCZ, este una plăcută, joasă şi antrenantă. Din plima clipă sesizarea dimensiunilor şi mai ales a formelor maşinii, impune o dorinţă de condus dinamic. Direcţia maşinii oferă un feedback bun, dar nu exagerat de sportiv. Volanul are o anumită rigiditate în manevrare, însă nu şi o informativitate la fel de bună. Manevrabilitate în viraje Platforma tehnică preluată de la modelul 308 înseamnă că pe puntea spate avem o bară de torsiune, lucru mai puţin compatibil cu o sportivă. Iar RCZ mai condimentează mâncarea şi aşa piperată şi vine cu arcuri mai rigide, pentru a-şi îmbunăţi ţinuta rutieră.

Efectul pozitiv se resimte pe drumuri absolut perfecte, unde Peugeot RCZ poate aborda virajele cu ceva mai multă încredere. Pe drumuri denivelate, însă, arhitectura suspensiei spate are reacţii prea ezitante pentru a te îndemna să forţezi nota şi eşti nevoit să reduci semnificativ viteza. Probabil, dacă s-ar călători pe serpantine montane austriece, acolo unde gropile şi denivelările de asfalt sunt o raritate absolută, Peugeot RCZ ar lăsa o impresie mult mai bună.

Confort la rulare Aceeaşi suspensie rigidă, cu bară de torsiune pe spate, taie nemilos din confortul la rulare al maşinii. RCZ te face să simţi fiecare denivelare de asfalt, tăindu-ţi pofta de viteză şi condus dinamic pe care o aveai atunci când ai urcat la volan. RCZ putea fi un automobil mult mai plăcut, un GT clasic chiar, dacă avea o suspensie moale, capabilă să ofere relaxare şi confort la bord. Chiar dacă ar fi pierdut puţin din manevrabilitate, confortul câştigat avea să accentueze plăcerea de condus şi senzaţia unei maşini cu adevărat speciale. Izolare fonică Francezii au auvt întotdeauna o izolare fonică relativ bună a modelelor lor. RCZ păstrează tradiţia în acest sens şi vine cu un interior bine izolat de sunetele exterioare. Aici, în sfârşit, putem spune că Peugeot RCZ satisface deplin aşteptările.

Design interior / ergonomie Designul interiorul alternează elemente originale şi plăcute cu cele... originale şi ciudate. Exact cum îi şade bine unui francez adevărat. Mai ales pe timp de noapte, iluminarea habitaclului este extrem de frumoasă, cireaşa de pe tort constituind-o ceasul mare, analogic, de pe centrul bordului. Din categoria elementelor un pic ciudate, cu şic francez, face parte volanul, care putea fi un pic mai mic şi putea avea inserţii ceva mai interesante, dar şi levierul transmisiei, şi el un pic supradimensionat. Designul cadranelor de bord merită, însă, apreciere maximă. E plăcut şi faptul că RCZ a păstrat o frână de mână clasică, şi nu a adoptat una electronică

Calitate materiale interior Ei bine, aici Peugeot RCZ excelează şi îşi surprinde ocupanţii cu adevărat. Bordul este tapiţat cu piele fină, iar pielea scaunelor respectă aceeaşi calitate înaltă. Tot pielea înconjoară şi consola centrală, cotiera, frâna de mână, volanul şi cam tot ce se putea, astfel încât nici o zonă nu a fost lăsată fără atenţie deplină. Iar acolo unde plasticul face legea, acesta e de o foarte bună calitată. Notă maximă pentru RCZ la acest capitol! Spaţiu / confort pasageri faţă Ei bine, Peugeot RCZ nu este un automobil prea spaţios, plătind un tribut important siluetei sale deosebit de originale. Chiar şi pe locurile faţă, spaţiul este oferit în doze limitate, atât pe înălţime, cât şi pe lungime. Cele mai uşor de găsit poziţii în scaunele faţă sunt cele potrivite pentru condusul sportiv. Suportul lateral al scaunelor de aici este de asemenea unul foarte bun. Spaţiu / confort pasageri spate RCZ este un coupe cu 2+2 locuri, prin urmare, cele două locuri de pe bancheta spate sunt mai mult declarative, decât utilizabile la modul practic. Acolo pot încăpea fără proteste doar copiii de până la adolescenţă. Însă nu e cazul să fim prea critici. Vorbim totuşi de un coupe, care nu promite spaţiu de van pentru călătorii familiste. Un coupe sportiv trebuie să fie egoist. Şi RCZ este. Practicism portbagaj Şi portbagajul se încadrează în aceeaşi notă egoistă. Acolo trebuie să existe loc de maxim 2 genţi, poate 3, şi acelea de formă flexibilă şi, preferabil, de un brand valoros. Peugeot RCZ oferă 309 litri de volum util, deci necesităţile primare vor fi pe deplin satisfăcute. Consum Motorul turboaspirat de sub capota lui RCZ indică un consum destul de bun pentru o sportivă. În versiunea de 156 CP, ca şi cel de sub capota maşinii din test, propulsorul are nevoie de 6.7 litri/100 km pentru transmisia manuală şi 7.3 litri/100 km pentru cea automată. Noi am condus maşina într-un ritm mult mai alert, însă, astfel că cifra obţinută de noi a fost sesizabil mai mare.

Preţ de achiziţie Preţul unui Peugeot RCZ e simţitor mai mare decât al oricăror alte modele din gama mărcii franceze, echivalând şi chiar devansând uşor preţul celui mai mare sedan al mărcii. Totuşi, atunci când cumpăraţi un RCZ, cumpăraţi o bijuterie de design, cu tentă sportivă declarată. O maşină egoistă, care nu face din ochi chiar oricui. Deci, exclusivitatea şi originalitatea costă. Maşina din testul nostru, cu tot cu opţionale, face 28,900 Euro. Îşi merită sau nu banii? Răspunsul depinde de cât de mult a reuşit maşina să vă cucerească prin designul şi formele sale. Costuri de întreţinere Folosirea unei platforme comune cu 308 îşi arată avantajele în costurile vizitelor programate la service, care sunt aproape identice cu cele ale hathback-ului 308. Chiar dacă intervalul vizitelor la service este de 10,000 km, costul acestora este foarte accesibil, mai ales dacă le raportăm la un automobil cu tentă sportivă, astfel încât pe toată durata exploatării de la 0 la 100,000 km costurile sumare se vor ridica la 17,615 lei, cu mult sub media concurenţilor. Mai mult ca atât, Peugeot RCZ este construit în Austria, la uzina Magna-Steyr din Graz – o uzină legendară pentru fiabilitatea de excepţie a maşinilor care ies de pe poarta ei. Iar lista modelelor asamblate în prezent sau în trecutul recent la aceeaşi uzină e absolut impresionantă – Mercedes-Benz G-Class, Porsche Boxster, BMW X3 (generaţia precedentă), MINI Countryman, Aston Rartin Rapide, Mercedes-Benz CLK şi lista poate continua. Deci, dacă mai aveţi vreo urmă de îndoială faţă de fiabilitatea maşinilor franceze, atunci RCZ e acel model care vă va impresiona printr-o funcţionare fără cusur pentru mult timp înainte. Verdict final: Peugeot RCZ Am ajuns şi la momentul în care să putem trage o concluzie sumară.

Peugeot RCZ e maşina care câştigă enorm de mult prin design, fiind, pe bună dreptate, o adevărată bijuterie a industriei auto. Totuşi, caracterul sportiv declarat nu este menţinut de senzaţiile reale obţinute la bord, cu motorul de 156 CP şi transmisia automată, în mare parte din cauza suspensiei prea rigide pe ambele punţi, şi arhitecturii cu bară de torsiune pe puntea spate. O altă suspensie, cu braţe de stabilizare şi cu reacţii mai fine putea transforma RCZ într-un automobil cu adevărat perfect, care să-şi merite statutul de egoistă sportivă cu caracter.

Pentru cei fascinaţi de design, care ar vrea să se vadă în rolul de proprietari ai lui RCZ, noi recomandăm să atenuaţi lucrurile prin optarea pentru jante ceva mai mici (deşi aspectul va avea de suferit, maşina va deveni niţel mai moale) şi alegerea unei transmisii manuale, care va permite motorului să-şi demonstreze cu rapiditate întregul potenţial dinamic Instrumente utile: Toate motorizările Peugeot RCZ
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (25 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter